LFG.HU

HammerTimeCafe
GrofDilisnya
ismertetőCimkek

Fomorik. Szinte minden Werewolf játékos ismeri ezt a szót, tudja, kiket takar ez a név. Talán még a többi World of Darkness játékos is hallotta már itt-ott játék közben ezt a kifejezést. Méltán, hiszen a fomorik szinte elengedhetetlen részét képzik a werewolf játékoknak, hiszen náluk megfelelőbb ellenfeleket nem is lehetne találni: aránylag sokan vannak, kemények, veszélyesek, és gyakran a mindenható Pentex vállalat áll mögöttük.

De mi történik akkor, ha a mesélő ezúttal fordítani szeretne ezen a helyzeten? Ha nem a fomorik lennének az örökös ellenfelek, hanem a farkasemberek? Ha azt szeretné, hogy a játékosai megízleljék a másik oldalt is, hogy érezzék, milyen az, mikor ki vannak szolgáltatva egy óriáscégnek és a Féreg egyik nagyhatalmú szellemének? Vagy egyszerűen csak még színesebbé, még élőbbé és még veszélyesebbé akarja tenni eddigi kis kedvenceit?
A megoldás a Freak Legion című kiadvány.

A könyv 1995-ben jelent meg a Werewolf kiegészítőjeként, a Black Dog Game Factory gondozásában. Maga a könyv fekete borítóval, rajta csillogó, a fomorik jelét mutató matricával jelent meg. A könyv 112 oldalas, és a benne lévő képek nem sok kétséget hagynak afelől, hogy nem éppen vidám témát boncolgat. A tartalomjegyzék előtt lévő pár oldalas kis képregény, amely egy fomori első lépéseit tárja elénk, megadja a kellő alaphangulatot.
A könyv kiadásával nagy hiányt pótoltak, mert a fomorikról a Book of the Wyrm kiegészítőben csak pár oldalt írtak.

Mi is az a fomori? Szinte ez az első kérdés, amivel a könyv is indít. A fomori egy olyan ember (ritkább esetben állat, még ritkább esetben valamilyen természetfeletti lény), akit a Féreg egy rontásszelleme szállt meg, majd miután a testét és a lelkét átalakítja, megszűnik annak lenni, ami eddig volt.
A ma embere szinte vonzza a rontásszellemeket, úgy, hogy nem is tud róla. Vonzza őket a benne lakó düh, a bűn, a félelem, rettegés. Nem a nyilvánvaló, látható félelem, düh, bűn, hanem az, amit a lélek elrejt, amit nem látni, de mégis, szinte fortyog a felszín alatt. A rontásszellemekre ezek a rejtett érzések, mint valami mágnes, úgy hatnak. Amikor megtalálják a megfelelő célszemélyt, megszállják annak lelkét. Viselkedése eltorzul, belső félelmeit, dühét, bűneit többé nem rejtegeti. Miközben a lelket emészti a rontás, lassan a testet is kikezdi. Végül a személy testileg-lelkileg átalakul. Többé már nem az, aki volt, hanem a Féreg egy új ügynöke.
A könyv tehát ezekről az alapjában véve nem éppen jó szándékú lényekről szól.

A bevezető után az első fejezet rögtön a karakteralkotással kezdődik. Aki ismeri a többi WOD játékot, annak semmi meglepetést nem fog okozni kezdetben.
Bár már a karakteralkotás legelején el kell határozni, hogy egyedi fomorit, vagy pedig valamilyen csoportból származót készít a játékos. Az egyediek vannak többségben. A valamely csoportból származókat ugyanolyan szellem szállja meg, és nagyjából ugyan azokkal a képességekkel rendelkeznek. Általában ezeket az ezerarcú Pentex óriáscég készíti.
A tulajdonság elosztás a szokásos 6/4/3 rendszer szerint történik, és a képességek elosztás is a szokásos 11/7/4 sémát követi.
Újdonságok először a háttereknél (backgrounds) találhatóak. Itt már választható a speciális felszerelés, esetleg valamilyen fétis. De akad háttér arra vonatkozóan is, hogy milyen lény rítusai miatt lett a karakter azzá, ami. Magas szintre felvéve ezt, lehetővé válik, hogy akár valamely nagyhatalmú féregentitást szolgáljon közvetlenül a karakter.
A Hátterek után a jön a fomorik speciális képességeinek kiválasztása. Mintegy 75 különleges képesség van itt felsorolva az őrületokozástól az extra végtagokon át egészen a vízen járásig. Elképesztően sokrétű a lista, számtalan lehetőség és kombináció akad. A képességek 1-10 pontot érnek. 1 pontos képesség még alig ad valamit, de az 5-6 pontos képességek már meglehetősen erősek. Például 6 pontos képesség az, hogy gázzá tud válni a kedvencünk, vagy éppen elmét tud olvasni ugyanennyi pontért.
Bármennyi pontért fel lehet venni ezeket a képességeket, azonban minden egyes felvett pontért egy pontnyi Fertőzést kapunk.

A Fertőzések azok a gyengeségek, amiket a karakter az átalakulása során szerez. Ezek lehetnek testi, szellemi gyengeségek. Szintén 1-10 pontig terjed az értékük, és összesen annyi pontnyit kell felvenni, amennyi pontnyi speciális képességet kapott a karakter. A listán található függőség éppen úgy, mint speciális étrend, őrület, fertőzések, rothadás, vagy az is, hogy csak pár év, netán hónap van hátra a karakterünknek.
A rendszer jól kiegyensúlyozott, ugyanis a fertőzések igen durvára sikerültek. Azaz aki sok képességet, mindenféle “tápos” erőt akar felvenni, az felkészülhet arra, hogy a karaktere minimum őrült lesz, nem képes normális étkeken élni, netán a fejecskéjébe kicsike bombát építettek, biztos, ami biztos alapon. Tehát a játék nem támogatja a képességek mértéktelen felvételét, hanem meg kell fontolni minden egyes pontot, mert könnyen lehet, hogy sikerül a képességekből egy jó “tápos” karaktert összehozni, aki a fertőzései miatt mégis életképtelen vagy játszhatatlan lesz.

Az első fejezetben írják le sok-sok oldalon keresztül részletesen a speciális képességeket és a fertőzéseket. Ezen kívül itt írnak a Pentex-fomorik speciális, felvehető felszereléseiről, amik a standard ezüstlőszertől kezdve az ideggázon át az ezüst testpáncélig terjednek. Minden felszerelési tárgynak van egy rang érték, amit el kell érni ahhoz, hogy a karakter azt birtokolhassa, kivéve, ha azt háttérből vette fel.

A második fejezet azokról a fomorikról szól, akik egy csoportba tartoznak aszerint, hogy milyen rontásszellem költözött beléjük. Ezekre a csoportokra jellemző, hogy azonos speciális képességekkel rendelkeznek, és általában azonos fertőzéseket is kapnak.
Ezeket a csoportokat a Pentex cég szakemberi készítik az Omega Terv keretein belül. Minden egyes csoportnak megvan a speciális feladata, amire a cég szánja őket. Akadnak, akiket beszivárgásra és orgyilkosságra “gyártanak”, megfelelő képességekkel ellátva. Vannak, akik a társadalom felső rétegeiben tevékenykednek, megjelenésük elbűvölő, különleges képességeiknek köszönhetően szinte mindenkit képesek levenni a lábukról. Mintegy 15 ilyen csoport leírása található meg ebben a fejezetben, és természetesen bármelyikből választhat a játékos magának karaktert.

A harmadik fejezet tárgyalja a természetfeletti lényekből lett fomorikat. Ezek értelemszerűen erősebbek, mint az egyszerű emberből lett társai, bár természetesen jóval kevesebben vannak, mint az átlagemberből lette fomorik. A könyv hangsúlyozza, meglehetősen ritkák, és éppen ezért igen értékesek is a Pentexnek.
A természetfeletti fomori karakter alkotása egy szokásos vámpír/mágus vagy egyéb lény megalkotásával kezdődik. Ezeket a megfelelő szabálykönyv alapján kell megalkotni. Miután kész van, akkor jönnek a fomori jellegzetességek hozzáadása.
Alapvetően a következő lényekből lehet fomori: Vámpír, Farkasember, Mágus, Múmia. A Cseregyerekek néhány hónap alatt meghalnak, lelkük megsemmisül az átalakulás során. A Mágusok minél több speciális képességet vesznek fel, annál inkább gyengül a mágiájuk. A fertőzött Farkasember nem lesz Fekete Spirál Táncos, de féregbűzt áraszt magából, a szellemek elfordulnak tőle, új Ajándékokat nem tanítanak neki többé. A Vámpírok azok, akiknek legkevésbé káros, ha egy ilyen szellem megszállja őket. A Pentexen belül, az igazgatótanács egyik tagja egy ilyen vámpír (Harold Zettler, 6. Generációs Malkavian antitribu), aki határozottan szorgalmazza, hogy minél több Kamarilla vámpírt kell megfertőzni rontásszellemekkel.
Természetesen ezek a természetfeletti fomorik is játszhatóak, ebben a fejezetben minden lényre kidolgozták, hogy miként hat rájuk az átalakulás, és a későbbiek folyamán hogyan változnak.

A negyedik fejezet, melynek a szerzők a Toborzás (Recruintment) címet adták, különböző olyan kisebb-nagyobb vállalatot, céget mutat be, melyek ilyen vagy olyan módon fomorikat gyárt, vagy erre a célra alkalmas embereket szerez be. Nyolc ilyen csoportosulást mutatnak itt be példaként. Ami elmondható a példák alapján, hogy a társadalom szinte minden rétegében keresnek megfelelő személyeket, illetve készítenek fomorikat. Van itt tetováló szalon, ahol különböző tetoválásokkal kerül a célpontba a rontásszellem, interneten játszható számítógépes szerepjáték, ahogy a dohányzásról leszokást elősegítő központ is.
A cégek leírása egységes. Leírják, hogy az adott cég milyen típusú célpontokat keres. Megmutatják, hogy az adott cég a nyilvánosság számára miként mutatkozik, majd pedig a cég valós történetét és céljait. Legvégül pedig az adott cég által “készített” fomorik általános jellemzőt adják meg, de nem statisztikákat, hanem csak leírást.
Ezeknek a cégeknek egy része független, nincsen kapcsolatban a Pentex-el, de olyan is van, amelyik kifejezetten a Pentex “beszállítója”.

Az ötödik fejezet a fomorik társadalmát írja le. Ez az a rész foglalkozik leginkább a fomorik mentalitásával a halandókhoz és az egymáshoz való viszonyukkal. Általánosságban elmondható, hogy végletesen darwinisták, önmagukat az emberek felett állónak tartják, a halandókat egymás közt csak puhánynak hívják.
Saját ranglétrájuk van, egyfajta kettős ranglétra. Az egyik a beosztás szerinti, melyet sokan nem nagyon becsülnek, a másik pedig az erő ranglétrája. Az erő ranglétrája darwini szemléletükből adódóan sokkal fontosabb néha, mint a másik. Ezen a ranglétrán csak az juthat előre, aki kellően agyafúrt, rámenős, aljas és persze erős. Ezek mind-mind olyan tulajdonságok, amit ezek a lények nagyra tartanak.
A fejezet nagy része a Pentex beli fomorikkal foglalkozik. Ez a vállalat nem hadsereg, de szüksége lehet elit katonai erőre, amely bármikor képes az életét áldozni érte. Ezeket az elit erőket First Team-nak hívják, és a tagjai legnagyobbrészt fomorik. A könyv részletesen taglalja ennek a katonai modellben működő szervezetnek a felépítését, jellegzetességeit. Kitér mindennapi életükre, amely edzésből, gyakorlatozásból, propagandaanyagok hallgatásából áll. Szervezeti felépítésüket és hierarchiájukat is bemutatja.
Tévedés lenne azonban azt hinni, hogy a fomorik csak gyilkosoknak és katonáknak jók. Sokan dolgoznak közülük különböző kutatásokon, kísérleteken. Gyakran ők egy személyben a kutatást végző ember tudós asszisztensei és egyben a testőrei is, akik mindig a közelben vannak.
Kitér egy rövid bekezdésben a könyv azokra a fomorikra is, amelyek nem valamely Pentex laboratóriumban készültek. Ezek a vad fomorik általában hamar elbuknak, hiszen a létük sokak szemében veszély. Gyakran és egyre több törvénytelenséget követnek el, ami hamar a végüket okozhatja. Mindazonáltal ideális játékos karakterek.

A hatodik, és egyben a sajnos a legrövidebb fejezet foglalkozik a meséléssel. Ez a fejezet mindössze öt oldalt tesz ki. Néhány alapvető tanácson kívül még néhány történettípust elemez röviden a könyv, minden típusnál 2-2 kalandötletet is írnak.
Úgy vélem, a könyv eme része sajnos nagyon összecsapott lett. Persze alapvetően ez csak egy kiegészítő, de azért néhány hangulati elem, krónikaötlet és egyéb még bőven elfért volna.
A könyv tartalmaz egy függeléket is, amiben hét új rontásszellem leírás található meg. Karakterisztikák, képességek és azt is ismertetik, melyik fomori csoport rontásszelleme.

A könyv önmagában is megállja a helyét, de teljes értékét akkor mutatja meg, ha a Book of the Wyrm ott lapul mellette, hisz igazából a két könyv alkot egy kerek egészet.
Kinek is ajánlható ez a könyv? Elsődlegesen azon Werewolf mesélőknek, akik szeretnék a krónikájukban sokat szerepeltetni a Pentexet. Azoknak is hasznos lehet, akik másféle krónikát mesélnek, hiszen a Sötétség Világában a Pentex, ez az ezerkarú óriás mindenhol jelen van. Éppen ezért szinte bármilyen krónikában használhatók ezek a lények.
Azoknak is ajánlható a könyv, akik szeretik a brutális, sötét, véres és halálos történeteket. Mert a fomorikról szóló történetek pont olyanok, mint ők maguk: halálosak, véresek és kegyetlenek.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához