LFG.HU

Attila
ismertetőCimkek

A Steve Jackson Games évek óta stabilan a legnagyobb szerepjáték-kiadók közé tartozik. Ezt a státuszt – bár vannak kisebb, de jól sikerült rpg projektjeik is – a GURPS-nak köszönhetik. A GURPS, mint tudjuk, egy általános szerepjáték rendszer, amelyhez eddig már több mint kétszáz kiadvány jelent meg az évek során. Ezek egy része rendszerjellegű kiegészítés, mások játékvilágok – mint a nemrég kiadott, nagyon jó visszhangot kapott Transhuman Space, vagy akár a második világháborús sorozatuk, a Discworld vagy a Castle Falkenstein GURPS változatai -, illetve tematikus kiegészítők, mint mondjuk a Religion, Steampunk, Cops vagy a többiek. Utóbbi két kategória között azért vannak átfedések is, mindenesetre közös jellemzőjük, hogy általában akkor is hasznosak tudnak lenni, ha az ember nem akar GURPS-ot játszani. Egyszerű kiállású, információval zsúfolt könyvek ezek, amelyek kínálják magukat az ötletbányászatra.

No de essünk neki ennek a GURPS Russia című könyvnek. Mint az a címből látszik, témáját tekintve Oroszországgal foglalkozik, amely elsőre kissé pikánsnak tűnhet. A nyugati szerepjátékok ugyanis néha hajlamosak furcsa képet festeni az európai viszonyokról, és az ember joggal élhet a gyanúval, hogy ezen kiegészítő írója sem ismeri jobban a vidéket egy nagy fehér foltnál a térképen, rajta “Itt orosz lányok élnek” felirattal. A balsejtelmeket elsőre igazolni látszik a borító és a fejezetcímek, melyek idióta szokás szerint cirill betűkkel írott angollal íródtak…

…a belelapozás után viszont egyből izgalmassá kezd válni a dolog. A könyv ugyanis nem a huszadikszázadi Oroszországgal/Szovjetunióval foglalkozik. (Tehát – sajnos – nincsenek benne T-34-esek, Il-2-esek, AK-47-esek és társaik.) A téma ugyanis a középkori Oroszország, nagyjából a hatszázas évektől a 18. századig. Mitől lehet izgalmas ez a terület? Nos, a szerepjátékok nyúltak már sok történelmi gyökérhez – kelta mitológia, észak-amerikai indiánok, távol-kelet, európai középkor, stb. – inspirációért, de ez a terület valamiért mindenhonnan kimaradt. A Warhammer FRPG ugyan említi Kislevet, Ars Magicában tán van róla pár bekezdés, de úgy nagyjából ennyi. (A GURPS Russia említ valami ausztrál szerepjátékot is, ami kimondottan egy orosz fantasy világba helyezett valami, de nem tűnik átütő sikernek.) A mellőzöttség részben érthető, a korszak kevéssé ismert a jónép számára, de elnézve a benne rejlő lehetőségeket, ez nagy kár.

Adott ugyanis egy hatalmas területű, kemény éghajlatú ország, amely történelme során egyik háborúból a másikba sodródott, és fejlődése során szinte végig teljesen el volt szigetelve az európai hatásoktól. Adottak a lakói, akik nagyrészt apró, távoli falvakban éltek, ahol a hatalmas erdőkben lakó mondabeli csodalények legalább olyan mitikusak voltak számukra, mint mondjuk a tőlük elérhetetlen távolságban élő cár. Adott egy szinte szélsőségesen vallásos kultúra, amellyel párhuzamosan ott élnek a régi, pogány hagyományok is. Adott egy – a zord és kíméletlen éghajlat miatti egymásrautaltság miatt – rendkívül vendégszerető, ám az állandó külső háborúk és fenyegetettség miatt egyúttal paradox módon igencsak xenofób nép. Olyan terület ez, ami láttán valamirevaló hard vagy dark fantasy rajongó megnyalja mind a húsz ujját, feltéve ha jógázni is tud.

Maga a könyv kinézetre nem egy szenzáció, ahogy azt a GURPS produkcióknál megszokhattuk. Korrekt illusztrációk, funkcionális dizájn – a fő szöveg mellett a lapszéli hasábokon rengeteg hosszabb-rövidebb, témához kapcsolódó általános információval -, mindez 128, sűrűn teleírt oldalon.

Az első, Oroszország Anyácska című fejezet 26 oldalban mutatja be a középkori Oroszország világát: a falvak és városok jellegzetességei, népszokások, vallási hagyományok, egyház és nemesség változásai a történelem során, társadalmi berendezkedés, Moszkva, Kijev, Novgorod, Szentpétervár történetének rövid bemutatása, tipikus orosz világszemlélet és ezt illusztráló közmondások, földrajzi és éghajlati jellegzetességek, vagy éppen a vodka. S. John Ross, a könyv írója jó érzékkel vezeti fel a témákat, és száraz történelemóra helyett inkább azokra az érdekességekre koncentrál, amelyek különlegessé teszik a területet és a korszakot. Érződik, hogy lelkesedik a téma iránt, és ez a lelkesedés hajlamos átragadni az olvasóra is.

A második, tizenegynéhány oldalas fejezet az Oroszok címet viseli. Itt részben rendszerjellegű információkat találunk a karaktergenerálásról, új előnyök/hátrányok/képzettségek formájában, de felsorolásra kerül pár karakter-archetípus, tipikus orosz nevek és azok használata – hogy ne Ivánnak szólítsanak mindenkit -, de árlisták, orosz mértékegységek és egyebek is helyet kapnak itt.

A harmadik, huszonvalahány oldalas fejezet rövid összefoglaló az orosz történelemről – a nomád törzsek korszaka, a kijevi idők, a mongol uralom és a moszkovita idők. Ahogy korábban, itt sem csak száraz történelmi adatok sorakoznak, hanem mindazok az extrák, amelyek érdekessé teszik a történelmet, de általában nincsenek benne az iskolai történelemkönyvekben. Rám különösen nagy hatást tett például a kijevi Olga hercegnő bosszújának története. A fáma szerint férjét orvul meggyilkolták, majd követeket küldtek hozzá azzal, hogy lépjen házasságra a gyilkosságra parancsot adóval. Olga beleegyező üzenettel fogadta a követeket, akiket aztán elevenen temettetett el az ablaka elé. Ezután meghívta a követeket kísérő sereg gyanútlan vezetőit, vendégül látta őket, majd rájuk gyújtatta a fürdőházat. Ezután ő és katonái ellátogattak egy halotti torra az ellenséges sereghez, majd a mulatozás végén lemészároltatta a részeg és ellenállásra képtelen ellenséget. A már-már mese jellegű módszer, amellyel felgyújtatta és porig romboltatta az ellenség fővárosát, csak hab a tortán.

Kemény asszony lehetett.

A bemutatott apróbb történelmi sztorik részint színesítik a korszakról alkotott képet, részint elég pofás kalandötleteket rejtenek magukban. Nem csak az orosz, de a környező területek népeiről is vannak nyúlfaroknyi érdekességek, engem például itt ért meglepetésként az az információ, hogy az “ogre” szó és mitológiai szörnyeteg neve eredetileg büszke népünk nevéből származik.

A cárokkal, álcárokkal, intrikákkal, hódításokkal és hódítókkal teli történelemben különösen hosszan foglalkozik a szerző Rettegett Ivánnal – és jól teszi. A szerencsétlen, elnyomott, lelkileg megnyomorított gyermekből zseniálisan manipulatív, teátrálisan nagystílű, betegesen kegyetlen, őrült cárrá váló Iván életrajza – a teljes, nem csak a GURPS Russiában szereplő – részint kötelező olvasmánynak kéne hogy legyen minden magára valamit is adó főgonosz számára, nem is szólva a zűrzavaros, inkvizíciótól terhes korszakról.

Egy tízoldalas fejezet foglalkozik a vallással. Nem csak az orosz ortodox egyház rövid történeti ismertetése és jellegzetességei kerülnek boncasztalra, de a régi, pogány hagyományok és istenek is. Kellemes, bár kissé rövid rész.

Az ötödik, húszoldalas fejezet az igazi csemege: az orosz mitológiai és népmesei elemek tárgyalása, ha valaki nem szigorúan vett történelmi, hanem fantasy Oroszországot szeretne mesélni. Babonák, túlvilág, a mesék mágikus másik világa, ahová a hősök általában csak nagy nehezen tudnak átjutni. Pár jellegzetes mesefigura, az obligát Baba Jagától Fagy Nagyapóig. Néhány új, a meséken alapuló varázslat és varázstárgyak. Kellemes, bár néhol kissé szokatlan fejezet.

Nyolcoldalas monsztagyűjtemény is van, a hagyományos farkas és medve kategóriájú dolgok mellett mitológiai lények, a fekete tengeri, polipszerű szörnyetegtől a másik világ átjáróját őrző hüvelykujjnyi emberen és különféle szellemeken át a sárkányokig van itt mindenféle.

Tíz oldal foglalkozik az oroszországi kampányokkal: részint a különböző megközelítések jellemzőivel a tisztán történelmi kalandoktól a fantasyn át a meseszerű kampányokig, részint az egyes történelmi korszakok jellemzőivel és tipikus kalandlehetőségeivel valamint buktatóival. Kalandötletek, valamint más GURPS kiadványok felhasználási lehetőségeire is kitér a szerző, amelyek között vannak egészen furcsa ötletek is. A GURPS Supers még csak-csak, elvégre a nagyerejű orosz mesehősökre végül is rásüthető a szuperhős-bélyeg, de az orosz állatmesék és a GURPS Bunnies&Burrows párosítása még nekem is váratlanul jött.

Elég gazdag irodalomjegyzék, rövid orosz szómagyarázat- és jegyzék, és vége a könyvnek.

A GURPS Russia témája meglehetősen egyedi, nem csoda, hogy annak idején a Steve Jackson Games csak kis példányszámban (2000 példány) adta ki és nem is küldte bolti forgalomba, kizárólag tőlük volt megrendelhető. Nem várták, hogy jól fogy, de túl jónak találták ahhoz, hogy ne adják ki. Tekintve, hogy nálam már a könyv utánnyomásából van egy példány, úgy tűnik, mégis elég sikeres lehetett. Bár témája miatt talán eleve szűk körben használható közvetlenül – egy Oroszország-kampány nem biztos, hogy mindenkit érdekel, na ja, előítéletek -, ötletbányászatra mindenképpen nagyon jól használható, remekül megírt kis könyv ez. Ha valaki a közelébe kerül, pillantson bele, szerintem megéri. Jó példája annak, hogy miért is olyan népszerűek a GURPS kiegészítők, amilyenek.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához