LFG.HU

Bolch
ismertetőCimkek

Mikor megláttam a boltban ezt a címet, azonnal lecsaptam rá, még a borsos ár sem zavart; naná, hiszen annyiszor hallottam már, hogy ez az egyike a két “igazi”, klasszikus CoC kampánynak (a Shadows of Yog-Sothoth mellett), amihez foghatókat azóta sem tudnak csinálni. A maga idejében elnyerte az Év Kalandmodulja címet, és vissza sem tudom idézni, hány lelkendező, nosztalgikus visszaemlékezést olvastam róla különféle fórumokon, ahol egyszerűen csak minden idők legjobb moduljaként tüntették fel. Nem csoda, hogy tűvé tettem érte az internetet, hátha valahol megtalálom beszkennelve, és hinni sem akartam a szerencsémnek, amikor egyszer csak rábukkantam az üzlet polcán…
A változatosság kedvéért előrehozom az értékelést: szerintem ez a leggyengébb Cthulhus kampány, amit valaha olvastam. Hatalmas csalódást okozott, és már a puszta átrágása is gyakran fizikai erőfeszítést igényelt, mert a tömény unalom miatt a fejem többször is majdnem az asztalon koppant…

De kezdjük az elején! Az alapötlet nem rossz, még ha kicsit elcsépelt is: a játékosok egy barátjuk halála után nyomozva egy egész világot átszövő összeesküvés nyomaira bukkannak, amelynek szálait egy szörnyű istenség (na, vajon melyik?) mozgatja. Miközben a nyomozók bejárják – többek között – Ausztráliát, Kínát, Kenyát és Egyiptomot, egyre többet tudnak meg az ördögi tervről, amelyet akár a saját életük árán is meg kell, hogy akadályozzanak…
A könyv címében szereplő “COMPLETE” jelző egyébként arra utal, hogy a kötet tartalmazza az Ausztráliában játszódó fejezetet is, amelyre az eredeti MASKS OF NYARLATHOTEP csupán utalásokat tartalmazott, de maga a fejezet csak egy külön kiegészítőben (TERROR AUSTRALIS) volt megvásárolható. Ez szvsz meglehetősen gennyes húzás volt anno a Chaosium részéről, szerencsére ezúttal korrigálták a dolgot.

Első jó pont: a kampány teljességgel kötetlen. Kizárólag a játékosokon múlik, mikor hova mennek, milyen sorrendben göngyölítik fel a szálakat, sőt, könnyen lehet, hogy egy-két helyszínt teljesen kihagynak. Akár az is lehet – ha nagy mázlijuk van -, hogy már rögtön az elején a jó helyszínre mennek, ahol villámgyorsan felderíthetik (sőt, akár meg is akadályozhatják!) az egész tervet. De ha rossz irányban kutakodnak, akkor az egész földgolyót bejárhatják, mire végre összeáll a kép.
Második jó pont: a kampány MONUMENTÁLIS. Rengeteg helyszín, több száz szereplő, szórakoztató “mellék-kalandok” : ha heti egy összejövetellel számolunk, akkor a lejátszása könnyedén eltarthat akár egy évig is. Más kérdés, hogy érdemes-e ennyi időt rászánni, ugyanis…

…most jönnek a rossz pontok. Említettem, hogy a kampány hatalmas: rengeteg helyszín van, de mindennek semmi értelme, ha a forgatókönyv mindig ugyanaz: a./ a játékosok megérkeznek XY-ba; b./ nyomára bukkannak egy szörnyű szektának, ami XY-ban működik; c./ szemtanúi lesznek a szekta még szörnyűbb szertartásainak; d./ (fakultatív) pontot tesznek a szekta működésére/megölik a vezetőjét; e./ újabb nyomra bukkannak, ami arra utal, hogy Z-ban is működik egy hasonló szekta; f./ elmenekülnek a helyszínről és továbbmennek Z-be.
A könyv 75%-a gyakorlatilag csak a szekták főhadiszállását írja le, amolyan jó kis AD&D-s stílusban (“a térkép A-val jelölt helyén zárt ajtó, mögötte két zombi; B pontnál..”), na meg a szertartásokat. Borzalmasan monoton és unalmas.

Második rossz pont: ez a modul NAGYON durva. Amikor először olvastam a Horror on the Orient Express-t, helyenként csóváltam a fejem, mennyire kegyetlen, de most mindent visszavonok: az Orient Express könnyed, játékosbarát gyógyüdülés a MON-hez képest. Csak egy példa: már a modul ELEJÉN előfordulhat olyan szituáció, hogy a nyomozóknak több száz szektással és kilenc (!!!) Kisebb Külső Istenséggel (=kb. olyan szintűek, mint Y’Golonac vagy Tsathoggua) gyűlik meg egyszerre a baja. Jó, előfordult már máskor is, hogy egy kaland hihetetlenül kemény ellenfeleket vonultatott fel (Orient Express v. Unseen Masters, pl.), de legalább ott azt is leírták, milyen módo(ko)n lehet legyőzni őket, és erre némi erőfeszítéssel a játékosok is rájöhettek. Itt viszont csak itt-ott leírnak egy ultrabrutális NPC-t, aki mellesleg ismeri a CoC összes varázslatát, hozzáteszik, hogy ha a játékosok valahogy meg is ölnék, Nyarlathotep úgyis újra feltámasztja, majd ennyit fűznek hozzá:”A nyomozóknak nagyon körültekintőnek kell lenniük, ha végezni akarnak vele.” Köszi, mégis hogyan?

Összefoglalva tehát szerintem nem érdemes erre a modulra pénzt vagy időt pazarolni. Ugyanakkor – mint az elején írtam – rengeteg ember véleményét olvastam, akik gyökeresen másként látják a dolgot, úgyhogy talán csak én nem vagyok képes felfedezni ebben a kalandban azt, amit ők megtaláltak…


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához