LFG.HU

Brain
ismertetőCimkek

Udv mindenkinek!

Nem vagyok rajta a Magus listan, csak az archivumot szoktam
olvasgatni.
Viszont latom nagyon sok level jott az Uj tekercsekkel kapcsolatban,
olvastam egy eleg kemeny (kicsit nevetseges) kritikat a
rpg.rulez.org-on, es nem allhatom meg, hogy el ne mondjam a
velemenyemet.

Ezt a levelet nem holmi szabalyreformnak szanom, bar lesz benne nehany
ilyen jellegu otlet, de ezek csak otletek. Inkabb csak azert kerultek
bele, mert en nem tudok csak pocsokondiazni valamit, hogy az milyen
rossz, csak akkor ha tudok helyette jobbat.

Magam is eppen egy sajat szabalyrendszerrel bajlodom, es sorra masra
talakozok azokkal a problemakkal, amikkel valoszinuleg a Magus
keszitoi is talalkoztak. Persze en igyekszem tanulni a peldabol, es
nem elkovetni ugyan azokat a hibakat…

Szoval osszefogalva. Az Uj Tekercseket en jonak tartom!
Jo, mert akik irtak eleg jol lattak, hogy mi a tapos a regi
rendszerben, es nekilattak letapolni (neha kicsit tollove a celon). Az
eddigi Runakbol es kiegeszitokbol megismert rendszer hirtelen a
majdnem jatszhato kategoriaba kerult at. (Megjegyzem, mi nagyon regota
nem az eredeti szabalyok szerint jatszunk.)

Ezt azert bocsatom elore, mert ezutan szinte folyamatosan hibakat
fogok sorolni.

A konyvnek azonban erlelodni kellett volna meg egy kicsit. Az egyik
leggyakoribb tipusu hiba, hogy egy adott kepzettseg hasznalataval, ugy
tudok a masikra raeroltetni valamit, hogy neki semmi eselye nincs
megakadalyozni azt. Ilyen a lefegyverzes, a foldredontes, egy-ket
piszkos csel.

Tehat a 22-es ereju barbar kezebol ugyan olyan konnyu kiverni a
csatabardot egy rapirral, mint egy gizda harcos kezebol. Vagy ha
valakit eltalalnak foldredontessel, akkor az elesik mindegy, hogy
haromlabu egysulyozomuveszrol, vagy fellabu santarol van-e szo. Persze
a piszkos csel nem ilyen mondhatnatok. Hiszen az ellen gyorsasag proba
van.
De biztos, hogy a 10. szintu fejvadasznak konnyebb a szemebe port
rugni, mint az elso szintu tolvajnak, csak azert, mert o nagyobb
gyorsasaggal szuletett? Szoval ez egy tipushiba. Tobb helyen
megtalalhato.

Masik hiba abbol kovetkezik, hogy kiadtak tobb mint szaz kepzettseget,
de az egyes kasztok szintenkenti kp mennyisege mit sem valtozott. Sot
megszuntettek az automatikusan megkapott kepzettsegeket. Persze lehet
Tp-bol Kp-t vasarolni, de keves. Ha csak azt vesszuk mi mindent kell a
karakternek osszevasarolnia, hogy ne legyen teljesen hulye: Szamtan,
veszelyerzek, Iranyerzek, Kultura, Helyismeret, Nyelv, Fegyverismeret.
Ezenkivul altalaban akad meg: Masik nyelv, Lovaglas, ez vonz magaval
Egyensulyerzeket, es allatismeretet,ezen kivul Iras/olvasa, uszas, es
szexualis kultura. Es a karakter meg semmit nem koltott a kasztjahoz
szukseges dolgokra.

A kaprendszert mar tobben szidtak elottem, es valahol jogosan. Vegyuk
a kovetekzo egyszeru peldat. Toltsunk ki egy harcost Kap-bol. Vegyuk
meg az alaptulajdonsagokat, harcertekeket, sbt.. Egyedul a
kepzettsegeket ne vasaroljuk meg. Legyen mondjuk minden
alaptulajdonsaga 14-es. Ekkor mi akadalyoz meg engem abban, hogy azt
mondjam, hogy a fent kitoltott karakter nem harcos, hanem mondjuk
varazslo. A kepzettsegeket kicsit maskeppen vasarolom meg. Es kapok
egy olyan karaktert, aki majdnem mindent tud, amit egy harcos, csak
mellette varazslo is. Ezt a hibat az okozza, hogy minden kasztnak
vannak olyan elonyei, amit alapban megkap.
Pl (varazsloi magiahasznalat, gladiator bonusz) ezek nem kerulnek
beszmitasra a karakter Kapbol valo kitoltesekor.

A masik komoly hibaja a Kap rendszernek, hogy egyfajta pontbol lehet
megvasarolni mindent. Radasul az egyes reszekre koltott pontok
mennyisege nincs aranyban az adott resz fontossagaval. Meg lehet
tenni, hogy pl az alaptulajdonsagok karakra, olyan valaki 30 TE
alappal indul.
Vagy 1 ponttal csokkentve a KE alapot. Novelem a karakterem ugyesseget
14-rol 15-re. Aminek kovetkezteben 1-gyel no a KE-je (azaz nincs
valtozas) , TE-je es VE-je is.

Erre lehet megoldas a ketlepcsos pontrendszer. Van egy pontcsoport.
Nevezzuk Alap -pontnak. Van belole mondjuk 10. Ebbol a pontbol
vasarolom meg eloszor nagy vonalakban a karaktert. Azaz Harcertkekre
koltok 3-at.
Kepzettsegekre 3-et. Alaptulajdonsagorka 2-ot. Elonyokre nem
osztok (Nincs elonyom, ugy mint a tolvajnak, vagy a harcosnak). Es
Eleterore osztok megint 2-t.
Ekkor az alaptulajdonsagora osztott 2 pont azt jelenti, hogy
eloszthatok 130 Kap-ot az alaptulajdonsagaimra. Ez a modszer kikeruli
a pontok keveredesebol adodo tapolasi lehetosegeket.
Mielott valaki sikoltozni kezdene, hogy milyen bonyolult. (Nem ertem
azokat, akik arra hivatkoznak, hogy nem kepsek kitolteni Kap alapjan
egy karaktert, mert kifelejtenek valamit. Egyszeru a dolog. Mindent
sorra kell venni.) A rendszer tovabb egyszerusitheto. Oly modon, hogy
a masodik pontosztasos reszt (azaz a Kap szamolast) ki is lehet hagyni
ugy, hogy elore megadok mintakat. Azaz ha valaki 2 alap-pontot oszott
a harcertekeire, akkor annak olyan harcertekei vannak, mint egy
papnaK, vagy 4 pont az eleteron azt jelenti, hogy Gladiatorkent kapom
az FP-t es az EP-t. Persze a fenti szamok csak pelda ertekuek, hiszen
azt mar bizonyara latjatok, hogy a 10 pontos felbontas keves. Radasul
nem szerencses a legolcsobb formajat egy adott resznek (Harcertekek,
Alaptulajdonsagok…) 1 pontert adni. Ekkor ugyanis a kovetkezo
fokozat pont ketszerannyiba fog kerulni, koztes beosztas nincs. Aki
ismeri a Codex kepzettsegrendszeret, azt tudja mirol beszelek.

A legtobb kritikus az egyes kepzettesegekbe kot bele, persze igazuk is
van. Eleg sok helyen talalhato hianyossag. En is tudnek olyat sorolni,
amelyiket meg nem mondtak el. Nem teszem. Inkabb tendenciara hivnam
fel a figyelmet. Megjelent par olyan kepzettseg, aminek szerintem nem
volt igazan ertelme. Inkabb szerepjatekkal kellene megvalositani.
Nekem ugy tunik, hogy ezek csak azert kerultek be, hogy legyen miert
ujabb par KP-t legombolni a karakterekrol.
A megkotesek es kepzettsegkovetelmenyek atgondoltnak tunnek, de azert
messze nem hibatlanok. Nem tudom kozuletek probalt mar valaki
kitolteni egy vadasz karaktert…

Van meg egy figyelemre melto ujitas a UT-ben. Nevezetesen a TP-bol
bizonyos pontok vasarlasa. Ez igy szep es jo, de tobb hibaja
van. Eloszor is az, hogy egyes dolgok koltsege allando. Mint az
lathato valahol 3. szintu karaterekre lett kitalalva. De magasabb
szinten mikor a karakterek mar kicsit tobb TP-t szereznek egyetlen
kaland alatt, akkor az egesz rendszer santa lesz. Igazabol az lenne a
jo megoldas, ha minden szintlepes ugyan annyi TP-be kerulne.
Ez a TP-bol pont vasarlas, annak a jele, hogy igyekszik kozeliteni a
Magus szint alapu rendszeret egy masik fajta, inkabb a Codex-re
emlekezteto TP-t elosztok jellegu rendszerhez. Persze ez a jelenlegi
egy hibrid megoldas, ami nem igazan jo. A TP-bol vasarlas
kiterjesztesevel, javitani lehetne a rendszeren. Azaz MINDENT TP-bol
kellene vasarolni.
HM, FP, MP, KP-t stb.. Megszunnenek a szintenkent kapott pontok,
helyettuk csak egy maximalis korlat lenne szintenkent (Amit a
karaketer generalasakor kell meghatarozni). A szintnek tulajdonkeppen
csak az lenne a feladata, hogy ne engedje, hogy a karakter nagyon
elterjen a kasztjatol, es mondjuk tolvaj letere a harcertekeit tapolja
teljes erobedobassal. Persze erre a korlatra csak azoknak van
szuksege, akik hajlamosak a tapolasra. Normalis esetben teljesen
felesleges meg a szintet is belekeverni a karakterbe. Igy vegul a
Magus rendszer szinte teljes egeszeben kepzettseg alapuva valik,
nehany kituntetett kepzettseggel tarkitva (Harcertekek, Pszi, Mana).

Nos sikerult eleg hosszura nyujtanom ezt a levelet. Remelem sikrult
vilagosan fogalmaznom vegig.

Brain
[s8705tom@hszk.bme.hu]


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.