LFG.HU

HammerTimeCafe
Attila
ismertetőCimkek

Emlékszik valaki, mekkora balhé volt pár éve az ún. Y2K hiba miatt? Lázas készülődés, programok átnézése, végzetforgatókönyvek a műsorokban az elrobbanó atomerőművektől és az összeomló számítógépekig, meg más egyebek. Aztán jött 2000 január 1, és nem történt semmi különös; az előkészületeknek hála az emberiség komolyabb probléma nélkül megúszta az ezredfordulót. Illetve az ezredfordulót megelőző évet. (Kivéve engem, akinek emiatt kellett lecserélnie jó öreg 5×86-osát. Az alaplap nem volt Y2K kompatíbilis.)

Szóval a Y2K probléma erősen lejárt lemez, ennek köszönhetően egy ilyen címet viselő GURPS kiadvány híre talán nem hozza lázba az embert. Pedig érdemes átnézni, mit tartalmaz a cucc, ugyanis címe ellenére nem kizárólag azzal a bizonyos számítógép-probléma a témája. Az 1999-es kiegészítő tíz különálló fejezetben tárgyalja részint a Y2K hibát, illetve általánosságban vagy néhány specifikus nézőpontból a civilizációs összeomlás és az azt követő életben rejlő játéklehetőségeket. Talán legegyszerűbb, ha fejezetenként végigböngésszük a dolgot:

Az első, Miért Y2K? című fejezet elsősorban a számítógépes problémát járja körül – mi is ez a probléma pontosan, illetve mik azok a következmények, amelyekbe a dátumváltás torkollhat: hosszabb-rövidebb időre összeomló kommunikációs-, elektromos- és légiszolgáltatások, bankrendszer ésatöbbi – csak hogy az ezt kihasználó mesélő tudja, mire figyeljen. Szó esik még az egyes, az évforduló szempontjából érdekesnek mondható valódi szektáról, valamint pár elvontabb ötletről, mint például a Y10K-ról, ami egy űrkorszakbeli játékban játszhat szerepet. (Munkájába beleunt programozó, aki 2000 után lefagyasztatja magát, hogy megmeneküljön a lélekölő programozástól, csak hogy nem sokkal 10000 előtt kiolvasztva az első kérdés ez legyen felé: “Te tudsz COBOL-ban programozni, ugye?”) Általánosságban szó esik még pár másik ketyegő időzített bombáról – túlnépesedés, globális felmelegedés, ózonlyuk stb – valamint pár egyéb, nemkívánatos tudományos melléktermékről, mint a génkezelt kajákban vagy éppen az antibiotikumokra immunins baktériumok, és vége a fejezetnek. Ez a tizenkét oldalas rész nem tartozik a különösebben használható anyagok közé.

A tíz oldalas, Murphy törvénye viszont már inkább. Részint általános kalandtervezési lehetőségeket mutat be a láncreakció-események egy Y2K példáján keresztül (hogyan válthat ki egy nem Y2K kompatíbilis vonalkódokat a dobozra felrakó csomagolóanyag-gyártó, némi médiahiszti és pár hibás döntés zavargásokat egy városban), részint pedig a számomra igen kedves Az emberek hülyék szakasz nagyszerű példákat hoz arra, milyen okok vezethetnek amúgy intelligens embereket is totálisan rossz és katasztrófát eredményező döntésekre. Rövid eszmefuttatás arról, hogyan lehet a számítógépek segítségével végképp összezavarni a dolgokat, valamint arról, hogyan alkalmazhatjuk a katasztrófafilmek kliséit a játék során, és vége a fejezetnek.

Kenneth Hite a szerzője a Beépített elavulás: a Y2K összeesküvés című fejezetnek. Ez is úgy tíz oldal, amin belül az összeesküvés-témában nagyon bubus szerző egyik őrültebb ötletet hozza a másik után arról, vajon kinek áll érdekében az Y2K probléma megalkotása. Az idegenektől – akik, mint köztudott, az átadói a számítógép-technikának, és annak szándékos tönkretételével veszik majd át a hatalmat – a már az ’52-es amerikai választásokat is befolyásoló titkos szervezeteken át – talán nem meglepő, hogy már az a választás-összesítés is COBOL nyelvű programokkal történt; ez ugyanaz a nyelv, amely Y2K inkompatibilitása a legnagyobb problémát okozta -, az Illuminátusig, amely mindezek mögött áll, egy egész rakás fura ötlet felmerül. A fejezet erősen épít az amúgy zseniális GURPS: Illuminati kiegészítőre, ami kissé csökkenti a használhatóságát azok körében, akik nem ismerik azt, mindenesetre X-aktás stílusú kalandokhoz egészen pofás.

A negyedik, A világ bájtok nélkül című fejezet az előzőeket megtámogatandó, tizenöt oldalon elemezgeti, hogy a világ különböző tájain milyen hatással járhat, ha bejönnek az általános összeomlással kapcsolatos előrejelzések. Hasznos háttéranyag lehet, ha az ember mindenáron Y2K-alternatív kalandot akar mesélni, meg talán egyéb, más okból bekövetkező informatikai katasztrófa kerül sorra, de igazából nem az a különösebben érdekes fejezet.

Az ötödik, tizennégy oldalas, A túlélők című fejezet már igazi csemege. A főleg Amerikában őshonos, túlélőmániás elmebetegekből kiindulva – ők azok, akik a hegyekben építenek ki bombabiztos menedékeket maguknak, és felfegyverkezve készülnek arra, hogy túléljenek egy tetszőleges katasztrófát – boncolgatja azt, vajon mik azok a dolgok, amelyek egy hosszabb-rövidebb időre összeomló civilizáció esetén szükségesek a túléléshez; hol és milyen menedéket érdemes kiépíteni; milyen emberekre és ismeretekre van szükség az efféle végvárakon, hogyan viselkednek ezek a csoportok, és hogyan kezdhetik meg az újjáépítést; melyek azok a jelenleg létező csoportosulások – kissé Amerika centrikusan – amelyek jó eséllyel megmaradnak egy világvége után is (a hadsereg vagy a mormonok például elég jó pozíciókból indulnak). Számomra kedves momentum, hogy a PR és marketing emberek, vagy éppen a HR-esek sem szerepelnek a különösebben értékes foglalkozások között – ennyi jó talán származik egy világvégéből is. Ha valaki jó értelemben véve földhözragadt stílusú, Mad Max, Postás (oké, felejtsük el a filmet, tekintsük inkább a koncepciót) vagy éppen All Flesh Must Be Eaten kalandot akar mesélni, nagy hasznát veheti ezeknek az infóknak. Alighanem, ha a valós életben túlélésre kell berendezkednem, ezt a fejezetet veszem kiindulópontnak, a bőséges mellékelt téma-bibliográfia többi eleme mellett.

A hatodik, rövid fejezet öt oldalon foglalja össze egy összeomlás utáni világ bandáival kapcsolatos ötleteket. Elég visszafogott darab, érezhetően egy Mad Max-jellegű világhoz készülhetett eredetileg. (Igazság szerint van egy olyan érzésem, hogy a GURPS Y2K egy része egy el nem készült poszt-apokaliptikus kiegészítőből származik.) Ennek ellenére az előző fejezethez kapcsolva kellemes háttéranyag.

A hetedik, Ez volt most, most van akkor fejezet tíz oldalon írja körül a technikailag egy szinttel lejjebb zuhant társadalom helyzetét. Az ilyen-olyan okok miatt működésképtelenné vált elektronika – amiért nem csak a Y2K hiba lehet felelős – nélkül először az ötvenes évek, majd később talán még korábbi idők szintjére visszaeső technika kellemes, néhol már steampunkba vagy éppen feudálisba hajló világot eredményezhet. Ez és a két előző fejezet elég szoros egységet alkot, és korrekt módon használhatónak tűnik.

A nyolcadik fejezet visszatér a nem-Y2K témájú problémákhoz: félresikerült biológiai kísérletek okozta katasztrófák (amelyeknek elszabadulásáért azért felelős lehet egy nem-Y2K kompatíbilis biztonsági számítógép is), kémiai szennyezések miatti problémák – nyilvánvaló például, hogy a sterilitást okozó ftalátvegyületek elterjesztése a femináci összeesküvők műve. Vagy a marslakóké – plusz a velük kapcsolatos összeesküvés-elméletek, ezúttal is kissé Illuminati-stílusban. Kicsit rövid, de érdekes fejezet.

Az IST-2000 egy eddigiektől szokatlan nézőpontból vizsgálja a civilizációs összeomlás kérdését: a GURPS Supers szuperhős-megközelítésből azt boncolja, hogy mi történhet az után, ha mondjuk a jófiúk nem tudták megakadályozni az éppen aktuális főgonosz mesterkedését. Az emberiség megmentésén dolgozó, vagy épp az újjáépítést megkezdő szuperhősök; a katasztrófa után ideiglenesen egy oldalra kerülő ellenségek; esetleges érintettségük miatt közutálatnak örvendő szuperemberek; vagy éppen a hatalmat átvevő természetfeletti népek, ilyesmik a fejezet témája. A szuperhős téma – legalábbis a hagyományos, sztreccsjelmezes változat – nem az én műfajom, szóval nem tudom kellőképpen értékelni; mindenesetre kellemesnek tűnő rész ez is.

A tizedik, Ítéletnap című fejezet az, ami a leginkább bejött, két okból is: részint a bibliai utolsó ítélet sztori feldolgozása – pecsétek, harsonák, lovasok, meg minden – remek ötlet, főleg ha az ember kissé igazít a hivatalos sztorin, és mondjuk a Földet csatatérnek választó angyalok és ördögök közé keveredett emberiséget veszi témának, akik másodlagos szerepet kapnak a konfliktusban. A másik ok pedig, hogy az apokalipszis egy mellékterméke – feltámadnak a halottak, ugye – kínálja magát egy All Flesh Must Be Eaten játékhoz. (Bár igaz, ami igaz, ezt a szituációt az AFMBE egyik halálvilága már hellyel-közzel lefedi.)

A GURPS Y2K egy hasznos, bár kissé egyenetlen színvonalú kiadvány. Poszt-apokaliptikus játékokhoz hasznos lehet, de nem ártott volna, ha a különálló részeket – amelyek általában más-más szerzők munkái – kicsit jobban összeszerkesztik és egységesítik, különös tekintettel mondjuk az első és nyolcadik fejezetekre. Bár a fő témája már kissé idejétmúlt, azért bőven van benne kannibalizálható kalandötlet és hasznos infó. Egy belenézést mindenképpen megér.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához