LFG.HU

Herbie
hírekCimkek

2004. a folytatások és adaptációk, valamint az epikus bukások éve volt. Az idén hazánkban bemutatott nagyjából kétszázharminc filmből kb. tizenhat(!) darab második/harmadik rész, tizenhárom adaptáció, további hat(!) képregény adaptáció vonult végig a vásznon, több-kevesebb sikerrel.

Négy évvel a Gladiátor hatalmas sikere után, kissé megkésve érkezett két erőlködésszagú kosztümös eposz, az egyik (Trója) szerény, a másik (Nagy Sándor) katasztrofális eredményekkel; a műfaj egyetlen magas színvonalú alkotását a Jet Li neve fémjelezte Hős képviselte.

Folytatások 2004:
Shrek 2., Scooby Doo 2., Pókember 2., Kill Bill 2. rész, Csajok a csúcson 2., Anakonda 2., A sötétség krónikája, Ocean’s Twelve, Harry Potter és az azkabani fogoly, Bridget Jones – Mindjárt megőrülök!, Bíbor folyók 2., Neveletlen hercegnő 2., Már megint bérgyilkos a szomszédom, Dirty Dancing 2, Horrorra akadva 3., Barbárok a kapuk előtt

Folytatások terén vegyes volt a szórás (A Gyűrűk Ura nem számít, az trilógia!), az elképesztően ritka “jobb volt mint az első rész” (Pókember 2.) típusútól a “nézhető/elmegy” (A Bourne-csapda, Ocean’s Twelve, Harry Potter és az azkabani fogoly, Shrek 2.) és a “felejtős” (Bíbor folyók 2., Dirty Dancing 2., stb.) kategórián át az “ezért kár vót” típusig (Kill Bill 2., Scooby Doo 2, stb.) mindenből kaptunk egy keveset.

Az ügyeletes TV-sorozat remake (Starsky & Hutch) a közönség ítélete szerint kellemesen viccesre sikerült, arról a hármas csókjelenetről már nem is beszélve, míg az ügyeletes Philip K. Dick adaptáció (A felejtés bére) halkan döndülve pattogott lefelé a süllyesztőbe, ámbár azt lassítva és galambokkal tette, ahogy azt John Woo-tól már megszokhattuk. A legfrissebb élőszereplős, kosztümös Pán Péter feldolgozás méltatlanul elsikkadt, az idei Stephen King adaptációban (Titkos ablak) pedig Johnny Depp lejátszotta a forgatókönyvet a vászonról. A szinglikultusz folytatódott Bridget Jones hányattatásaiban, bár zajos ellenszenvet váltott ki sokakból, és immár kis hazánk is eldicsekedhet a saját (tisztességes színvonalon megvalósított) szingli filmjével (Állítsátok meg Terézanyut!), aminek a reklámhadjárat folytán garantált a siker. Ludlum hősének újabb viszontagságai (A Bourne-csapda) kellemes időtöltésnek bizonyultak, akárcsak az ex-kommandós (A tűzben edzett férfi) bosszúhadjárata. A komolyabb dráma kedvelői a tavalyi Oscar-jelöltek (Hideghegy, Vágta) festőien megkomponált képeiben gyönyörködhettek.

Adaptációk 2004:
Starsky & Hutch, A Macska – Le a kalappal!, Állítsátok meg Terézanyut!, 80 nap alatt a Föld körül, Pán Péter, A felejtés bére, Vágta, Titkos ablak, Hideghegy, A mandzsúriai jelölt, Bourne-csapda, A tűzben edzett férfi, Stepfordi feleségek, Én, a robot, Pokolfajzat, Harry Potter és az azkabani fogoly, A Gyűrűk Ura – A király visszatér, Ragadozó a halál ellen, A Megtorló

A képregényvilág rajongóinak több keseregnivalójuk akadt 2004-ben, a – jobb szó híján – ordenáré módon elszúrt feminin-fetisiszta, szadomazo-bőrszerkós Macskanő és a Hulk Hogan vs. Bob Marley pankrációban kicsúcsosodó Ragadozó a Halál ellen című látványos pofáraesések képében, míg a Punisher szerencsésen elsikkadt anélkül, hogy sok vizet zavart volna. Ellenben a Pókember 2. megismételte az első rész sikerét, és a derűsen csilingelő kasszák muzsikája közepette olyan kritikusok is énekelték hozzá az ódát, akiknek esetleg nem jött be az első rész. Anyagilag alig szerényebb, de annál jelentősebb sikert könyvelhetett el Mike Mignola képregényének adaptációja, a Pokolfajzat, ami kisebbfajta csodával felérő módon szintén hű tudott maradni a nyersanyaghoz.

A képregényeket és szuperhősöket majmoló, műanyag- és gumiszagú, pazar díszletezésű Van Helsing és az Underworld valamiféle – tán sosem létezett, vagy már jócskán elavult – divathullámot próbált meglovagolni, jobbára sikertelenül. E két film gazdag rokonai a család sci-fi ágáról szintén inkább jeleskedtek a kedélyek borzolásában. A klasszikust igénytelenül és drágán gyalázó Én, a robot mellett korunk (egyik) Ed Wood-ja, Roland Emmerich újból elpusztította a világot a Holnapután című, már majdnem nézhető eposzában. Közepes súlycsoportban a Pitch Black eltúlzott, de fogyasztható folytatása, a Sötétség krónikája képviseltette magát, a klasszikusok között pedig egy furcsa hibrid, a német Orion-űrhajó remixelt változata ostromolta a vásznat.
Az év legkülönlegesebb sci-fije azonban az Egy makulátlan elme örök ragyogása lehetne, ha olyan könnyen be lehetne passzintani a kategóriába. Mindenesetre intelligensebb és gondolatébresztőbb, mint robotos-űrhajós-világvégés társai.

A profizmus világát az akciófilmek műfajában a Bourne-csapda mellett Michael Mann újabb remeke, a Szemtől szembent idéző Collateral – A halál záloga képviselte két kiváló színészi alakítással, remek rendezéssel és vágással, izgalmas forgatókönyvvel. Ezen a téren idén nem volt túl ígéretes a felhozatal. Néhány egynyári sláger közül talán csak az A tűzben edzett férfi emelkedik ki. Ázsiából a roppant hangulatos Szigorúan piszkos ügyek (azóta trilógiává bővült) akció-dráma képviseltette magát, míg Latin-Amerika a Carandiru című, megtörtént eseményeken alapuló börtön-drámája nyomasztotta a közönséget.

A francia rendezők hollywoodi betörési kísérletei közül Mattiheu Kassowitz virtuóz, ámde kiszámítható Gothikája némileg sikeresebbnek bizonyult, mint honfitársa, Pitof kalandjai a Macskanővel, bizonyítandó, hogy Halle Berry lehet csinos, de nem rajta múlik, hogy siker lesz-e egy filmből. A legsikeresebb francia kapcsolat Denys Arcand a Barbárok a kapuk előtt című, Oscar-díjjal jutalmazott drámája lett, míg az aktuális francia vígjáték-remake, az Amerikai taxi bárgyúságával sokkolta a nagyérdeműt.

A szerényebb költségvetésű és beharangozású filmek között két megtörtént eseményt feldolgozó alkotás jutott el azon kevesekhez, akik figyelemre méltatták az év legérdekesebb kamaradarabjait: a Nyílt tengeren (Open Water) egy házaspárról szól, akik búvárkodás közben kint rekednek a nyílt vízen, miután a búvárhajó nélkülük megy el, és helyette cápák érkeznek. A Zuhanás a csendbe (Touching the Void) egy nyomasztó hegymászótragédiát dolgoz fel, amelyben a főhős a semmiben lebeg egy szál kötélen, miközben társa a kötél másik végén valószínűleg halott. Ahhoz, hogy megmeneküljön és fel tudjon mászni, el kellene vágnia a kötelet maga alatt. Gus Van Sant drámáját, egy coloradóihoz hasonló iskolai lövöldözés történetét elbeszélő Elefánt című filmjét is kevesen látták hazánkban, akárcsak az új-zélandi Bálnalovast, ami a szenzációs Rocksuli mellett az utóbbi idők legjobb ifjúsági filmje.

Kamaradarabok közül a zajos kritikai sikert arató, Sofia Coppola írta és rendezte Elveszett jelentés minden szempontból 2004. egyik legkiemelkedőbb filmje. A remek, csendes forgatókönyvet két jól kiválasztott színész (Scarlett Johansson és Bill Murray) élvezetes alakítása teszi még kellemesebbé. Míg Murray élete talán legnagyszerűbb alakítását nyújtotta, hazánk ezidáig egyetlen Oscar-díjas rendezője, Szabó István legújabb filmjéért, a Csodálatos Júliáért Annette Benninget halmozzák el az év női főszereplőjének járó díjaival.

Kevin Smith, a számos egyedi hangvételű, sok vitát kiváltott filmjei után egy teljesen kommersz, keserédes családi vígjátékkal (Apja lánya) tért vissza, ami a Tapló télapóval együtt abban jeleskedik, hogy szereplői bár klisék között mozognak, térhatásúak, és többek között nem félnek durvább kötőszavakat használni. Ezzel szemben Steven Spielberg Terminálja grandiózus kamaradarabot varázsol elénk – bár ez ellentmondásnak tűnik, a film valóban szinte egyetlen helyszínen játszódik: egy repülőtéri tranzitban. A díszlettervezés és operatőri munka bravúrja, jazzes John Williams futamokkal és jókora adag Jacques Tati és Frank Capra hommage-zsal. Ennek a műfajnak említésre méltó példánya még az – Adam Sandlerhez képest meglepően nézhető – 50 első randi, amely képes arra, hogy betöltse azt a kis rést az Idétlen időkig mellett, ahol képes utánzás és erőlködés nélkül történetet csiholni az újra és újra ismétlődő helyzetek kínálta komikumból. Az amerikai élet másik szegletét a választási év leghatásvadászabb dokumentumfilmje, a Fahrenheit 9/11 képviseli.

Aki tíz évvel ezelőtt lemaradt róla, ismét teljes pompájában csodálhatta meg idén Ron Fricke nagyszerű Barakáját, ami tökéletes képi világával mutatja be nekünk az ember nevű okos majmot és az őt körülvevő világot. Eközben hazánk háza táján egy jól elkészített dokumentumfilm (Új Eldorádó) hívta föl magára a figyelmet, a Moszkva tér rendezői a Szezon című balatoni nyárral próbálták hozni a szintet, míg Árpa Attila Argó nevű egotripje legfeljebb azt érzékeltette, hogy még jócskán van hová fejlődni. (Nem abba az irányba, amerre a Magyar Vándor csinosan fotografált, Szeszélyes évszakok extended versionje foglal helyet). A tavalyi magyar kultuszfilmet, a Kontrollt nehéz is lesz felülmúlni, amire a Rap, revü, Rómeó még csak véletlenül sem esélyes, mint ahogy a magyar South Park klón Nyócker sem igazán kapja el a “fílinget”.

kiegészítés: Bár a jelölések között szerepel, az összefoglalóból sikeresen kimaradt Alekszander Szokurov remeke, az Orosz bárka, amely az ajánlója tanúsága szerint “2000 színész, 300 év orosz történelme, 33 szoba az Ermitázs műzeumban, 3 élő zenekar és egyetlen, vágás nélküli jelenet”. A logisztika diadala ez a digitális kamerával forgatott, egyetlen vágás nélküli, 96 perces filmetűd, pazar látvánnyal.
A másik érdemtelenül kifelejtett darab hosszú idők óta a legeredetibb animációs film, amit a filmvászon látott: Brad Bird, a (méltatlanul elhanyagolt) Szuper Haver rendezőjének a Pixarral közösen elkövetett A hihetetlen család című szupermozija. Az eddigi legpörgősebb és leglátványosabb Pixar rajzfilm remek történettel és kiváló humorral az év verhetetlen animációs film bajnoka.

Eme – a teljesség igénye nélküli, – nagy ecsetvonásokkal felvázolt évértékelő filmszemle után rajtad a sor, hogy szavazz, szerinted melyek voltak a 2004-es év legjobb és legrosszabb filmjei és színészei. Akár egy 5000 forintos DVD vásárlási utalványt, valamint könyvcsomagot is nyerhetsz, ha leadod a szavazatodat.

(A szavazáson a 2004-es naptári évben, Magyarországon mozikban bemutatott filmek vesznek részt.)


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[ http://www.rpg.hu/kerdoiv/public/survey.php?name=Nezoter2004]
[http://www.nezoter.hu]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához