LFG.HU

David Newland és John Four
RPGCimkek

fordította: Csonty
lektorálta: Diane

A karakterek lehetőségei a képzettségeknek köszönhetően szinte végtelenek. Gyakran keveset használjuk vagy éppen figyelmen kívül hagyjuk őket, de a képzettségek egy egyszerű dobással képesek megváltoztatni a játék menetét. Ha a tulajdonságok adják a karakterek csontvázát, akkor az általa ismert képzettségek jelentik a hús a csontokon; fejlesztik és alakítják a személyiségüket, segítségükkel teremthetünk emlékezetes és játszható hősöket. A továbbiakban a D20-as rendszer Értékbecslés (Appraise) képzettségének használati lehetőségeiről lesz szó.

A D&D-t nem ismerő játékosok az alábbi linken találják a képzettség leírását:
http://www.d20srd.org/srd/skills/appraise.htm

Az Értékbecslés képzettség alapvető tulajdonsága, hogy segítségével meghatározható egy tárgy értéke. Az Ismeret (Knowledge) és Mesterség (Craft) képzettségekkel ugyan következtethetünk a minőségre és használhatóságra, de az Értékbecslés adja meg számszerűen a tárgy készpénzbeli értékét. Az Értékbecslés egyfajta mindenesként is szolgál, hiszen amíg az Ismeret és Mesterség képzettségek téma- illetve szakterületspecifikusak, addig az Értékbecslés minden tárgyon működik. Ezt az okos játékosok a saját előnyükre használhatják.

1. Megéri a saját súlyát aranyban.

Játékosoknak
-
A legnagyobb értéket vidd el a kincsből, ne terheld magad feleslegesen!

Néhány szörny van olyan segítőkész, hogy a barlangját értékes és mozdítható kincsekkel, drágakövekkel és platinával tömi tele, úgy, ahogy az a kalandozók kívánságainak nagykönyvében meg van írva, “valójában” azonban a kincs gyakran inkább csecsebecsék, műalkotások, kelmék, fűszerek, régiségek és más terjedelmes, árcédula nélküli tárgyak kavalkádja.

Amikor arról kell határozni, hogy mit cipeljenek el és mit hagyjanak hátra a kalandozók, az Értékbecslés segít szétválasztani a búzát a pelyvától. Különbséget tesz a minőségi prémek és az ócska irhák, a mestermű (masterwork) fegyverek és a parasztok fegyverzete közt. A kezdetben csak pénzügyi megfontolás hamarosan hasznos harci taktikává is válhat, amikor a cipelt teher kezd nehézzé válni és választani kell, hogy a zsákmányt áldozod fel vagy a gyorsaságot.

Mesélőknek.

A karakterek korlátozott számú karakteralkotási pontot szánhatnak a képzettségekre, ezért az Értékbecslés helyett gyakran inkább a túlélést segítő képességeket fejlesztik. Ez jó lehetőség az NJK-k feljavítására!

Az Értékbecslés képzettség nagyon hasznos lehet a feleslegesen cipelt teher súlyának csökkentésénél és az erőforrásokkal való takarékoskodásnál (Melyik JK akar hosszasan cipelni és óvni valami törékeny dolgot csak azért, hogy aztán megtudja, hogy értéktelen?) Erre érdemes felhívni a játékosok figyelmét, sőt felhasználhatod ezt a képzettséget az NJK-knak a történetbe való szervesebb beillesztésére is. Például:

* Lehetőség a csatlósok használatának ösztönzésére
* Fedőtörténet egy kémnek
* Lehetőség egy NJK csapatba való felvételéhez
* Megtérülő befektetés vagy komolyabb kiadás, hogy a játékba bekerüljön a gazdaság szimulálása

Mindezek mellett ez a képzettség arra is ösztönözhet, hogy különböző értékű ormótlan, nehezen kezelhető tárgyakat helyezz el a kincshalmokban. Például jó trükk egy nagy, ám hamis festményt elrejteni egy kincskupacban. Az ehhez hasonló esetek hatására a játékosok meggondolják majd az Értékbecslés felvételét, vagy felbérelnek egy csatlóst, aki ért hozzá (ez az eddig alkalmazottak mellett új kalandozóstílust tesz lehetővé). Ezzel a megoldással a kincshalmok felfedezése érdekesebbé válik és logikus megoldást kínál a jutalom növelésére (vagy csökkentésére) is az NJK-k változtatása nélkül. Kivédhető vele az a klasszikus probléma is, hogy miért hagyják az NJK-k szanaszét heverni azokat a hasznos tárgyakat, amelyek pedig előrevihették volna az ügyüket.

2. Kifinomultabb alkudozás

Játékosoknak

Légy tájékozott, hogy kivel és mivel kereskedsz!

Vannak ügyletek, amelyeknél nem pénzérmék cserélnek gazdát. A cserekereskedelem még mindig megszokott jelenség, főleg ahogy távolodunk a civilizáltabb vidékektől. Egy sikeres Értékbecslés próba segít megállapítani a cserélendő tárgyak értékét és megakadályozhatja, hogy megkárosítsanak a csere során.

Még gyümölcsözőbb használata a képzettségnek az olyan tárgyak felismerése, amelyek a gyűjtők vagy egyéb érdeklődők szemében értékesebbek, például elveszett örökség részei, ritka antikvitások, történelmi dokumentumok, feljegyzések nevezetes eseményekről és hasonlók.

Az Értékbecslés az alkuban részt vevőkön is jól működik. Egy gyors pillantás a ruhájukra és az értékeikre jelezheti, mennyire vagyonosak és mennyit engedhetnek meg maguknak fizetség gyanánt. Tőled függ, mennyire srófolod fel az árat.

Mesélőknek

A cserekereskedelemre alapuló gazdaság bevezetése remek eszköz a csapat tonnányi pénzérméjének elértéktelenítésére. A parasztok és a szörnyek nem tudják megenni az aranyat (általában :) ), és egy aranykupac nem tartja őket melegen. Tehát, hacsak nem tudják elcserélni az érméket olyan dolgokra, amelyekre szükségük van, a csapat aranyával nem sokra mennek.

Az alkudozás elősegíti a szerepjátékot és a szociális képzettségek használatát is. Duplán hasznos, hogy az alkudozási szituációkat arra is használhatod, hogy az NJK-k természetes, játékba integrált módon hozzanak rejtélyeket, a történetben fontos összefüggéseket és információkat a játékosok tudomására.

Ha a JK-k használhatják az Értékbecslés képzettséget az áru és az emberek felmérésre, az NJK-id is képesek erre. A játékosok élvezni fogják, hogy az NJK-k tetőtől talpig végigmérik a karaktereket és ugyanúgy megfontolják az üzleteket, amivel a csapat próbálkozik.

Az Értékbecslés próbák jó lehetőséget adnak az NJK-k kijátszására is, ahogy az Értékbecslés próbájuknak megfelelően reagálnak. Például ha egy NJK az egyik játékost befolyásosnak és vagyonosnak ítéli meg, akkor őt máshogy fogja kezelni, mint azt a csapattagot, akit csavargónak tart. Ne felejtsd el kijátszani a rosszul sikerült próbákat sem!

3. Varázskomponensek

Játékosoknak

Gyűjts értékes információkat a mágiahasználókról!

Mit ér egy fantasy történet vallási rituálék, varázsigék és egyéb nem evilági segédeszközök nélkül? Persze a varázslatok használata nem éppen olcsó mulatság, néhány varázskomponens több ezer aranyba is belekerül. Egy Mágiaismeret (Knowledge: Arcana) próbával kombinálva az Értékbecslés a papok vagy varázslók által használt varázslatok nyomára vezethet, ha megvizsgáljuk, milyen komponensek találhatóak a szobájukban, laboratóriumukban, műhelyükben vagy varázskomponenses ládájukban.

Néhány példa:

* A drága ónix a nekromancia ismertetőjele. (A Holtak megelevenítése [Animate Dead] és Élőholtak teremtése [Create Dead] varázslathoz kell.)
* Egy Holtak feltámasztása (Raise Dead) varázslathoz legalább 5000 arany értékű gyémántra van szükség.
* Több ezer arany értékű tört gyémántot és opált használnak minden jelmágiában (Symbol spells).
* Kevésbé drága, de még mindig borsos árú hozzávaló a gyémánt- és aranypor, ami mind a Tüzes csapda (Fire Trap), mind a Kirekesztés jele (Glyph of Warding) varázslatokhoz szükséges.

Mesélőknek
-
Az értékes varázslatkomponensek a játék fontos, ám gyakran nem kijátszott részei, próbáld meg hát a legtöbbet kihozni belőlük:

*Kincs. Az ellenfelek fel nem használt komponensei ésszerű és érdekes jutalomként szolgálnak a JK-k számára.

*A készletek feltöltése. A mágiahasználó JK-k örökké értékes komponensek után vadásznak. Az NJK-k birtokában lévő tárgyak remek lehetőséget biztosítanak a játékosoknak, hogy komolyabb anyagi áldozattal járó bevásárlókörutak nélkül is hozzájuthassanak ezekhez.

*Hasznos ellenfelek. Gyakori vélemény, hogy a játékosoknak cselekvési szabadságot kell biztosítani, hogy ne érezzék úgy, csak előre kiépített vágányon haladhatnak. Ha az értékes varázskomponenseket, amelyekre a JK-knak komoly szükségük van, ritkává teszed, ez előbb-utóbb kellő motivációt biztosít nekik ahhoz, hogy a rivális és ellenséges mágiahasználókat a készletük miatt üldözőbe vegyék. Ezzel pedig jelentősen megkönnyítik a dolgod, ha nem akarsz mindig új kapcsolódási pontokat kitalálni.

*Trükkök. Az okosabb varázshasználók rá fognak jönni, hogy a komponenseik kapósak, mások fel akarják becsülni az értéküket vagy elemezni akarják őket. Az ez ellen való védekezés ésszerű, kézenfekvő magyarázat a trükkökre és csapdákra! Az NJK varázslók elrejtik a komponenseiket, álkomponenseket helyeznek el, és trükkökkel vagy fejtörőkkel próbálják védeni őket.

*Kalandok. Küldetések szólhatnak varázslatkomponensek beszerzéséről, ellopásáról és megőrzéséről. Ilyenkor az Értékbecslés kulcsszerepet kap, hiszen a megbízók olyan embereket akarnak, akik tudják, mit csinálnak és képesek pontosan azonosítani és felbecsülni a felbukkanó tárgyakat és azok értékét.

Amikor következő kampányodban NJK varázshasználót szerepeltetsz, nézd végig a varázslatait, és írj egy listát a varázsigékhez szükséges értékes komponensekről. Ezt felhasználhatod arra, hogy további kihívásokkal, kincsekkel színesítsd a kalandot és mellékkalandokkal kapcsolj a főszálhoz.

4. Lenyűgözni másokat

Játékosoknak
-
Nyűgözd le az NJK-kat széleskörű ismereteiddel!

Mindenki nagyra becsüli azt a szakértőt, aki járatos a finomabb dolgok terén, különösen azok, akik maguk is rendelkeznek ilyenekkel. Fenséges banketteken egy sikeres Értékbecslés dobással információt kaphatsz az eseményen felszolgált borokról, a kiállított műalkotásokról, régiségekről, illetve arról, ki számít divatosnak, ki hord értékes ékszereket vagy fegyvereket. Ezen információk birtokában már könnyű beszélgetésbe elegyedni a házigazdával, bókolni neki vagy lenyűgözni a többi vendéget hozzáértéseddel.

Mesélőknek
-
Az NJK-k hasonló célokra használhatják az Értékbecslést. A JK-k hiányosságait kiszúró ellenfelek különösen élvezetessé tehetik a játékot. Képzeljük csak el, ahogy egy dölyfös nemes elkezd megjegyzéseket tenni az ünnepélyen peckesen lépdelő játékos karakterek kopott ruházatára, nem mesteri megmunkálású felszerelésére és az alkalomhoz nem illő bunkósbotjára.

Ha feltételezzük, hogy a JK-k Értékbecslést használnak, az érdekes találkozásokra is kedvező alkalmat teremt. Adj az NJK-idnak olyan tárgyakat és ruházatot, ami nem illik bele abba a képbe, amit ki akarnak alakítani magukról – ezek egy kis titokzatosságot kölcsönöznek a találkozásnak és képzettségekpróbákra is lehetőséget biztosítanak. Például egy egyszerű koldus minőségi selyemruhában jelezheti, hogy valami nincs rendben.

5. Személyiségek kiismerése

Játékosoknak

Mérd fel mások viselkedését és indítékait Értékbecsléssel!

Az vagy, amit birtokolsz. Azok a ravasz kalandozók, akik Értékbecsléssel próbálják megállapítani egy adott személy birtoktárgyainak értékét, betekintést nyerhetnek az illető természetébe. Egy mesterember, aki mestermunkának állítja be silány áruit, piti hazudozó. Egy olcsó bort vedelő újgazdag vendég nem lehet túl kifinomult vagy kulturált. Egy vagyonos nemes, aki nem tesz közszemlére semmit a vagyonából vagy zsugori vagy paranoiás.

Mesélőknek.

Bátran alkalmazhatják az NJK-id is ugyanazt a technikát, amit a JK-k használnak a játék mindennapjaiban. Az Értékbecsléssel rendelkező NJK-k használják észrevehetően a képzettséget, hogy véleményt formáljanak és információt gyűjtsenek a JK-król. Azért lényeges, hogy észrevehetően, mert ez lehetőséget teremt interakció vagy szituáció kialakulására. Ha a játékosoknak fogalmuk sincs, hogy a karaktereiket vizsgálják és elemzik, eszükbe sem jut, hogy ezt figyelembe vegyék és esetleg tegyenek ellene.

A következő találkozásnál meséld el, miként tanulmányozza az NJK behatóbban őket tárgyalás közben, vagy hogyan figyeli őket buzgón egy ismeretlen messziről. Ne felejtsd el az elrontott Értékbecslés próba következményeit, az így gyűjtött tévinformációkat is érdemes kijátszani.

6. Tulajdonságok kiismerése

Játékosoknak

Tégy szert taktikai előnyre az ellenfelek “felbecsülésével”!

Tárgyaink utalhatnak tulajdonságainkra is. A mestermű fegyvereket viselő katonák valószínűleg jobb harcosok, mint az átlagos fegyverforgatók. A ritka könyvekkel és papírtekercsekkel rendelkező bölcsek valószínűleg magas Ismeret (Knowledge) képzettséggel rendelkeznek a szakterületükön. Egy, a sebességéről híres drága hátas lovasa valószínűleg gyorsabb az átlagosnál. A selejtes gyártmány gyengén képzett mesterembert jelent.

Mesélőknek

Ha a JK-k használják a fent említett taktikát, az érdekes új lehetőségeket hoz be a játékba. Ha a JK-k információszerzésre használják az Értékbecslést, és ezzel a taktikával az NJK-k tisztában vannak, akkor ez remek alkalmat kínál arra, hogy megtervezd az NJK ellenlépéseit. Ez izgalmas, rejtélyes szituációkat teremt. Az NJK-k olyan ruhákat vehetnek fel és olyan felszerelési tárgyakat hordhatnak, amik félrevezetnek másokat képzettségeiket és tulajdonságaikat illetően (kevésbé vagy éppen jobban képzettnek tűnhetnek, hamis képzettségfajtákat és tulajdonságokat jelezhetnek, elrejthetnek bizonyos képzettségeket).

Ezzel már komolyabban is át lehet ejteni a karaktereket. Egy NJK trükkel rávehet egy másikat arra, hogy olyasmit viseljen, ami felkelti az Értékbecslést használó JK-k figyelmét. Ennek többféle haszna is lehet: figyelemelterelés, hamis nyom hátrahagyása vagy alaptalan vádaskodás szítása.

Az Értékbecslésnek hála a megfigyelés, az álcázás és az álcázás felderítése szinte számtalan kalandtervezési és -színesítési lehetőséget kínál.

7. Átlátni a szitán

Játékosoknak.

Légy éber és használd az Értékbecslést titkok és rejtélyek felfedezésére!

Hazugság, csalás, blöff és hamisítás – és ez csak néhány olyan eszköz, amitől az emberek bizony nem riadnak vissza, hogy vagyont szerezzenek és megtartsák azt (a kalandozókat is beleértve!). Egy sikeres Értékbecslés próbával kiszúrhatod a mások vagyonával kapcsolatos furcsa ellentmondásokat. A drága dísztárgyaktól megfosztott nemesi kúria jelezheti, hogy a családra nehéz idők járnak, míg egy aranylemezes páncélban posztoló alacsony beosztású városi őrnek valószínűleg szokatlan javulás állt be az anyagi helyzetében. Egy jól őrzött karaván, ami csak olcsó, de nagy tömegű árut szállít, csempészakcióra utal, míg a múzeumban kiállított hamis gyémántok arra, hogy valószínűleg már meg is történt a klasszikus “ellopom és hamisra cserélem” bűntény.

Mesélőknek

Cselekményszálak és találkozások tervezésénél a JK-k Értékbecslés dobásai előrevihetik a történetet, kapcsolódási pontokat és nyomravezető jeleket szolgáltathatnak. Próbáld ösztönözni a játékosokat az Értékbecslés használatára, a sikeres próbákat jutalmazd hasznos és értékes információval. Időről időre magad is javasolhatod a próbát, sőt az NJK-k is kérhetik erre a karaktereket. Ha a JK-k megszokják az Értékbecslés használatát, sok új, rögtönzött ötletre számíthatsz, hiszen a kíváncsi karakterek nagyszerű lehetőséget teremtenek az improvizációra.

8. Megtévesztés, álcázás

Játékosoknak

Tedd hitelesebbé az álcát az Értékbecslés segítségével!

Az Értékbecslés képzettséggel elég értékes árucikket ismersz ahhoz, hogy kereskedőnek, régiségkereskedőnek, bajvívónak, kézművesnek, céhvezetőknek vagy másnak add ki magad. Bár ez nem olyan hatékony, mint a megfelelő szakmai képzettség (Profession), ha minden kötél szakad, ez is segíthet, sőt ez a sokoldalú képzettség több különböző álcánál is használható.

Mesélőknek

Az NJK-k alkalmazhatják ugyanezt a taktikát, ezzel feltehetőleg nagyon szórakoztató “Értékbecslés Értékbecslés ellen” szituációkat alakíthatnak ki:

* Egy JK a NJK-énál pontosabban akarja megbecsülni valaminek az értékét.
* Egy JK megpróbálja rajtakapni a hamis becsléseket adó NJK-t.
* Egy NJK megpróbálja rajtakapni a hamis becsléseket adó JK-t.

Egy megbízó felbérelhet például egy JK-t és NJK-t, hogy egymástól függetlenül becsüljék fel a családi örökség értékét. Érdekes csavar, ha a kincs ráadásul meg van átkozva.


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához