LFG.HU

Benya Sándor
ismertetőCimkek

Aki éjszakákba nyúlóan játszott az Age of Mythology játékokkal, tucatnyiszor nézte végig az Titánok Harcát vagy rongyosra olvasta az Ezeregyéjszaka Meséit, az tudja, miről szólnak a mítoszok. A mitológia varázsa olyan mágnes, ami úgy vonzza a fantáziát, mint gyertyafény az éjjeli lepkét; a Csillagkapu, a Herkules sorozat vagy a Halászkirály Legendája ugyanúgy mitológiai gyökerekhez nyúlik vissza, mint a Harry Potter könyvek, vagy Tolkien Gyűrűk ura ciklusa. A sort a végtelenségig lehetne folytatni, akiknek pedig nem elég a filmek, könyvek és számítógépes játékok sokasága, azoknak itt az új őrület: a Mítosz kártyajáték.

Ezen sorokkal keletkezésével egy időben már a boltokban van a Mítosz kártyajáték Istenek Alkonya alcímet viselő kiadása. Aki már régóta a kártyajátékok szenvedélyének hódol, mindenképpen kipróbálja majd ezt is. Részletesen kidolgozott szabálykönyv teszi könnyen kezelhetővé a játékmenetet, a kártyák megjelenése pedig magáért beszél. Bárki, akár csak egy csipetnyi affinitást érez a mítoszok iránt, vélhetően hamar megszereti ezt a játékot, hiszen a mitológiai szereplők és helyszínek ismert/ismeretlen nevei, képességei folyamatosan arra ösztönzik a játékost, hogy utánanézzen: ki is volt Aphrodité, Cú Chulainn, vagy éppen Anubisz. Ezt mindenkinek magának kell felfedeznie, most egy rövid bemutatóban inkább a játék menetére térnék ki.

A Mítosz különböző mitológiák isteneinek küzdelméről szól. A játékosok a mitológiából ismert egyik istenség bőrébe bújhatnak – jelenleg a kelta, skandináv, hellén és egyiptomi mitológiákból választható Főistenünk, mely a játék folyamán stabil háttérként végig kint van a páston. Az istenek célja egyértelmű: népeket, törzseket hajtani hatalmuk alá, és ezzel elérni, hogy nekik hódoljanak áldozattal. E cél alá rendelnek mindent: intrikákkal döntenek romlásba birodalmakat, kataklizmákkal sújtják a hitetlen civilizációkat és csodát tesznek követőik megsegítésére, hősöket emelnek ki a halandók közül, akik nevükben szörnyekkel vívnak meg. Eszközeik eléréséhez a négy hatalmi szféra feletti uralom segíti őket: ezek a Mágia, a Befolyás, a Vagyon és a Haderő, melyekből lapjainkat idézhetjük.

A istenek egymás közti játékának mércéje a Hatalompont: aki ezekből tizenkettőt összegyűjt a páston, az nyert. Hatalompontok három módon hozhatóak játékba: leggyakrabban Népek segítségével; ereklyék kijátszásával, amelyek különleges, legtöbbször isteni eredetű Tárgyak; valamint fontos Helyszínek leidézésével.

A birodalom kiépítése közben nem szabad megfeledkezni a többi játékosról sem. Ahhoz hogy hátráltassuk őket, sokféle lehetőség áll rendelkezésünkre.
Vezérekkel a legkönnyebb megkeseríteni ellenfeleink dolgát. Csak egyszer kell szférapontjainkból leidézni őket, és onnantól amíg nincsenek elforgatva folyamatos fenyegetést jelentenek. Bármely vezér képes csatába vezetni egy sereget akár támad, akár védekezik. A csatában legfontosabb lapok a Hadtápok, melyek a seregünk szintjét növelik; ilyen lehet egy tünde íjászcsapat, egy katapult vagy néhány harci griff. Ha ezekkel sikerül seregünk szintjét az ellenséges sereg szintje fölé emelni, nyertünk. A támadó a megtámadott nép vagy a védő seregvezér pusztulását nyeri, valamint kap egy hadizsákmányt: elvehet egyet a védő szférapontjaiból. A védő csak az ellenséges seregvezér pusztulását választhatja, de emellett húzhat egy lapot is, ami a későbbi harcok szempontjából nagy előny lehet, főleg ha több játékos támadását kell visszaverni.
A vezéreknek három altípusa van mind más-más képességgel: a Hősök párbajra hívhatnak egy ellenséges vezért, mely egyikük haláláig tart; a Szörnyek csatában még tovább erősíthetik a sereget; az Istenek segítségével pedig erős fátum lapokat hozhatunk játékba.

A Fátum lapok érdekes részei a játéknak. A sorsot szimbolizálják, hatásuk általában minden játékost sújt vagy segít, és akkor is be lehet avatkozni velük, ha mi nem veszünk részt az éppen folyó küzdelemben. Bár nem maradnak a páston kijátszásuk után, az erősebbek hatása több fordulón keresztül is eltarthat.
Hasonlóan lehetnek globális hatásúak az Intrika lapok is, de ezek már inkább a mi malmunkra hajtják a vizet. Előnyük még, hogy a páston maradnak és mindaddig, amíg nem pusztítják el vagy nem gyűlik fel túl sok intrika a páston (amikor is az összes leesik) előnyeit folyamatosan kiaknázhatjuk.
A legkülönlegesebb laptípus mégis a Manőver, ezzel igencsak kellemetlen meglepetéseket okozhatunk. Manővert bármely más lap használhat, ha megfelel a lapon található kitételeknek: a varázsló mágikus képességeit vetheti latba, a látnok megjósolhatja a jövendőt, az írnok rúnákat vethet pergamenre (fára/fémre/papiruszra), stb… A váratlan képességek alkalmazása megfordíthatja egy csata állását, vagy egyéb nem várt előnyhöz juttathat; a varázslók elementál szolgát idéznek, uralkodók adót vetnek ki, az óriások egy mozdulattal építményeket rombolnak le, a papok áldozatot mutatnak be kiengesztelve a haragos isteneket…

További nagy segítség lehet még a mitológiával ismerkedőknek, hogy bizonyos lapok, melyek egy mitológiai történetben szerepeltek, a játékban is kapcsolatban állnak egymással, így könnyű összekapcsolni Pegazust a Meduszával vagy Perszeusszal. A játékban is könnyebb helyzetben van az, aki így válogatja össze pakliját, ez a kapcsolat katalizátorként erősíti fel az ilyen lapokat nagy mértékben előremozdítva a győzelmet.
Kiegészítőként megtalálható még a – fiktív – khareni mitológia, melybe a semleges lapok lettek sorolva: ilyenek az általános építmények és tárgyak, valamint sok fátum és intrika is ide tartozik, hiszen ezek minden kultúrában jelen voltak.
A játék maga pörgős, a körönkénti két lap húzással nem valószínű, hogy ellaposodik, az idézési szférák is hamar töltődnek, az ismert kártyataktikákat (horda, lock, speed, stb…) mind lehetővé teszi. Minden kártyának van valamilyen képessége, így nem csak egyszerűen plusz szinteket játszunk ki, ez is alaposan megváltoztathatja különböző helyzetekben a lapok felhasználhatóságát, bár eleinte nehézkessé is teheti játékot. Szerencsére a lapdobatás nem szerves része a játéknak, így nehezen állhat elő az a helyzet, hogy kézben tartott lapok nélkül unatkozzunk végig egy meccset – az ilyen partik nem sok játékélményt tartogatnak.
Boncolgathatnánk még a szabályokat, de felesleges: a Mítosz – szerencsére – nem sikerült túl bonyolultra. A tízoldalas szabálykönyv is ezt mutatja, amiből másfél oldalt képek és a lapmagyarázat tesz ki. Azt azonban meg kell hagyni, a szabálykönyv elég apróbetűsre sikeredett, ha valaki nem tudja, hogy a weboldalról is letölthető, megizzadhat egy-egy szabály kibogarászásával.
Sajnos a Mítosz rendelkezik a kezdő hazai kártyajátékok összes gyermekbetegségével is: nem áll mögötte egy külföldi kártyajáték dollárszázezres (milliós?) büdzséje, érezhetők rajta az első bizonytalan lépések, ebből adódóan például nem mindegyik grafikát készítette vérprofi grafikus (bár tény, hogy rengeteg ígéretes kép is van). Feltehetően most már kiforrottabb stáb és több tapasztalat áll az alkotók mögött, így ezt az első kiegészítőre már könnyen orvosolhatják.

Mit is lehet még mondani a Mítoszról? Az ára kellemes, a magyar játékosok tárcájához van mérve. Fejenként egy hatvan lapos pakli elég a játékhoz, ami mindenképpen pozitív, és a ritkasági arányok is kedvezőek a paklikon belül. A lehúzó trükkök is kimaradtak a játékból: nincs ultraritka “chase kártya”, ami megint csak a kispénzű játékosoknak kedvez. A honlapon elérhető már a szabálykönyv, interjú az alkotókkal, mitológiai könyvsarok és fórum, bár egyenlőre kevés a kártyával kapcsolatos pezsgés, inkább mitológiai eszmecsere zajlik.
Még rengeteg laptípus és lehetőség, szabály maradt ki – sajnos egy ismertető cikknek is vannak határai. Aki kedvet kapott a játékhoz, az kövesse a tradicionális utat: irány a bolt…


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.mitosz.hu]
A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához