LFG.HU

Attila
ismertetőCimkek

forrás:firefly.hu

Nem gyakori dolog, hogy egy filmmel egy időben jöjjön ki annak szerepjáték-változata, a Serenityvel mégis ez történt. Tekintve a film réteg-jellegét (bár azért titokban többen nagyobb sikerre számítottak) ez elsőre meglepőnek tűnhet, de jobban megnézve a Firefly és Serenity rajongói tábora és a (potenciális) szerepjátékosok halmaza jó eséllyel tekintélyes szeleten metszi egymást – túl nagy kockázat nem volt a dologban. Különben is, sikerfilm esetén egy könnyen játszható, érthetően megírt játék talán új embereket is csábíthat a hobbiba. Hogy szükség van-e egy külön Serenity szerepjátékra, arra térjünk vissza inkább az ismertető végén.

Eleinte úgy tűnt, hogy a jó nevű Eden Studios szerzi meg a licenszet, hiszen korábban már bizonyítottak Joss Whedon dolgaira épülő feldolgozásaikkal – a Buffy és Angel szerepjátékok nem csak kritikai, de anyagi sikert is hoztak, és senki sem panaszkodott volna egy ilyen színvonalú Serenity RPG láttán. Ráadásul korábban az Eden Studios Presents#1 című kiadványukban már megjelent egy rövid sci-fi setting leírása, amelyről üvöltött, hogy a Fireflyn alapul. A licensszel kapcsolatos problémák miatt azonban az Eden visszalépett és helyettük a Margaret Weis productions vette kezébe a játékot.

Ez a hír elsőre némi riadalomra adott okot – ami elnézve mondjuk a Dragonlance dolgokat, valamelyest érthető -, de a végeredmény nem lett rossz, sőt. Azért kibírtam volna a fejezetek közti, néhol kissé túlságosan is margaretweiszes átvezetők nélkül… A könyv többi része azonban jól megírt stílusú, szórakoztató olvasmány. A filmhez időzített megjelenés azonban állítólag rohammunkát eredményezett, aminek jó pár kisebb-nagyobb, bosszantó hiba is eredménye lett.

Kinézetre egy 220 oldal körüli – minden oldal színes -, keményborítós szabálykönyvről van szó, dögös dizájnnal, ami körülbelül ott van a Buffy/Angel RPG szintjén, és ez nem kis szó. Többnyire a mozifilmből származó fotók illusztrálják a könyvet, de akad pár egyedi, direkt ide készített rajz is.

Csak a mozifilmből vannak itt fotók, a sorozatból nem – ennek oka a fentebb említett licensz problémák. Míg ugyanis a Serenity jogai az Universal stúdiónál, a Firefly sorozaté a Foxnál vannak, ami kissé komplikálttá tette volna mindkét forrás felhasználását. Ennek megfelelően tehát ne keresse senki a könyvben mondjuk Saffron statjait – fotókról nem is beszélve -, vagy a bolygó nevét, ahol a libazsonglőrködés a helyiek hobbija. Ettől függetlenül, ahol lehetett, utalnak a sorozatban megjelent dolgokra is: megtudhatjuk például, hogy mindenki kedvenc bandavezére, Adelei Niska az Ezra bolygón ütötte fel tanyáját – csak éppen se statisztika, se fénykép.

De nézzük inkább magát a rendszert. A standard négy oldalas bevezetőből – a mi a szerepjáték témájú fejtegetések mellett – egyértelműen kiderül, hogy a sorozathoz hasonlóan itt is legénység-alapú csapatokra épül a játék.

Ha már legénységről van szó, a bevezető után következnek a főszereplők karakterlapjai és leírása. Már itt is látszik, hogy nem bonyolítják el a dolgokat: Hat főtulajdonság (ügyesség, erő, egészség, figyelem, intelligencia és akaraterő), az ezekből számolt életerő és kezdeményezés, valamint rövid képzettség és jellemzőlista az egész. Bónuszpont, hogy a képességlista stílusában eléggé passzol a film és sorozat szóhasználatához. Mal egyik jellemzője “A Dolgok nem mennek simán”, Jayne határozott fellépését Intimidatin’ Mannernek hívják, Simon pedig könnyű célpont (Easy Mark) az ugratások terén. A karakterek statisztikái egész szépen be vannak lőve, ami kevésbé tetszett, hogy River adatai a játszhatóság miatt a többiek szintjére lettek hozva. Legalább zárójelben oda lehetett volna tenni az őrült kungfutyúk-üzemmódját is. A baltákkal.

Az első fejezet a karaktergenerálással foglalkozik. A Serenity alapvetően hajólegénység-alapú csapatban gondolkozik – ez illik az alaphoz, okot ad az együttműködésre a karakterek között, és ha valakinek nem tetszik, még mindig eltérhet tőle. A Buffy RPG-hez hasonlóan itt is háromféle erőkategóriájú karaktert lehet indítani a kampány és a mesélő elvárásai szerint: zöldfülűek, veteránok és rohadt nagy hősök. A különbség természetesen az elosztható pontok számában van.

Ha az induló kategória megvan, az ember kiválasztja a jellemzőket, elosztja a főtulajdonságokat, összeszedi a képzettségeket, felszerelés-vásárlás, oszt’ hajrá. Kicsit részletesebben:

A jellemzők lehetnek pozitívak, mint a Kemény balhorog, ami közelharcban jelent előnyt, vagy éppen a Regisztrált Társnő – ezt nem kell részletezni. A negatív jellemzők felvételéért – itt komplikációknak hívják őket -, mint mondjuk fóbiák, előítéletek vagy éppen a Ronda Mint a Bűn, plusz karakterpontokat kaphatunk. A jellemzők nagy részénél van enyhébb és komolyabb változat is: ha valakinek jó neve van, az általában jelent némi bonuszt a szociális próbáknál – enyhébb fokozaton csak ott, ahol ismerik a karaktert, komolyabb szinten pedig eléggé híres/hírhedt az ember ahhoz, hogy mindenhol ismerjék. Harmincvalahány pozitív és negyven-akárhány negatív jellemző közül lehet választani.

Ami a főtulajdonságokat illeti, azokat kockákban mérik és hét szintjük van. A legalacsonyabb tulajdonság d4, a legmagasabb d12+d4 értékű – értelemszerűen próbák esetén ki kell választani a próbában érintett főtulajdonságot, hozzáadni a jellemzők és a képzettségek módosítóit és kész. A képzettségek nem kötődnek fix tulajdonsághoz: adott esetben például egy figyelem+mérnöki képességek próba kell egy elromlott berendezés hibájának megtalálásához, majd egy külön intelligenca+mérnöki képességek próba a kijavításához.

A képzettségek amúgy két csoportba sorolhatók – vannak az általános képzettségek (a könyv huszonvalahányat hoz), illetve ezek specializációi. A képzettségek a tulajdonságokhoz hasonlóan kockákban vannak mérve, az általános és a speciális között az a különbség, hogy előbbi csak legfeljebb d6-os értékig fejlődhet – ha alaposabb tudást akarunk, akkor specializálódni kell.

A karaktergenerálásnál fontos elem még a cselekménypontok felírása – ezek szerepe körülbelül hasonlít a Buffy és Angel RPG-k dráma pontjaira, bár azoknál kissé általánosabban használhatók. A cselekménypontok elköltésével egyrészt a dobások sikerén lehet javítani. Ha a dobás előtt költjük el őket, plusz kockákat adnak, ha utólag akarunk módosítani, akkor már csak a dobás eredményéhez adódnak hozzá. Használható ezen kívül sérülések azonnali csökkentésére – Malcolm Reynolds valósággal szórhatta a cselekménypontokat -, illetve mesélői beleegyezéssel a cselekményt is befolyásolhatja vele a játékos.

A második fejezet negyven oldalon részletezi a fentebb említett jellemzőket és képzettségeket.

A harmadik fejezet témája a felszerelés és általában az élet pénzügyi oldala. Rövid tájékoztató a különféle pénznemekről, űrhajó fenntartási költségekről eligazító adatok – még ha azok nem is egyeznek meg a később, az űrhajóknál leírtakkal -, illetve felszerelés-leírások- és árak összesen huszonvalahány oldalon. A felszereléslista nem rossz, ami igazán bejövős volt nálam az a nagyon high-tech dolgok megoldása a rendszerben. Egy egyszerű – és emiatt inkább irányadó, mint kőbe vésett szabályokat tartalmazó módszerről van szó: feltételezzük, hogy adott funkcióra már van egy létező cucc, az új eszköz csak valamiben jobb/szebb/célszerűbb annál. Ennek megfelelően az új cucc úgy csicsereg, ahogy azt a mesélő és a játékos közösen kitalálják, és a bonusz funkcióknak megfelelően szorzódik fel az ára egy normál eszközhöz képest.

A negyedik fejezet a járműveké. Némi technoblabla a mesterséges gravitációról, meghajtásról meg a többiről, csak miheztartás végett – plusz ezek hatásairól a hajón való életben. A bolygók közti utazások ideje – megfelelő térkép és pontos adatok hiányában – a sorozatban is megszokott “így kívánja a történet” jellegű megközelítésű, ami ízlésfüggő. Nekem megfelel, de el tudom képzelni, hogy egyesek hiányolják a részletesebb adatokat.

A fejezet erőssége, és számomra az egyik legjobb ötlet a játékban az űrhajók megoldása a rendszerben. A hajóknak ugyanis ugyanaz a hat főtulajdonsága van, mint a karaktereknek, sőt, nekik is megvannak a saját jellemvonásaik és képzettségeik is. A hajótervezési irányelvek alapján viszonylag gyorsan össze lehet rámolni egy saját típust, majd konkrét jellemvonásokkal felruházni, mint mondjuk Ronda Mint a Bűn, vagy Zabálja az Üzemanyagot, esetleg Jól Gyorsul. A jellemvonások mellett javasoltak a hajóra jellemző kisebb bogarak is, amik személyiséget adnak a teknőnek – ezek játékba hozatala akár cselekménypontot is jelenthet a karaktereknek a kaland során. Képzettségeken persze nem azt kell érteni, hogy a hajó tud-e írni-olvasni, hanem a jó megfigyelőkészség például jól kiépített szenzorrendszert jelent. Tekintve, hogy a filmben és a sorozatban a Serenity gyakorlatilag a tizedik főszereplőnek számított, ez a megoldás nagyon jól passzol a forráshoz.

Akad néhány példahajó alaprajz és leírás is – köztük a Serenity is -, amik apróbb-nagyobb nyűgöktől eltekintve egészen használhatónak tűnnek. (Példának okáért Inara meglehetősen ritka példánynak számított a Társnők közül abban, hogy ide-oda utazgatott az űrben. Ehhez képest furcsállom az El Dorado luxus kirándulóhajón sorakozó Társnő-siklókat…)

Az ötödik fejezet a játékrendszerrel foglalkozik. A fentebb emlegetett egyszerű alaprendszer használatára vannak példák pl. sikerszintek alkalmazása, közös munkák, ilyesmik. A cselekménypont-rendszerben én kissé szűkmarkúnak érzem az osztogatási irányelveket, de ez ízlés dolga. A harcrendszert sikerült elég egyszerűre és gördülékenyre venni, feltételezhetően ezt ellensúlyozták a rohammunka-szerkesztés során eltűnt információkkal. Ilyen például a lőfegyverek távja – leírják, hogy milyen módosítók vannak a különféle távolság-kategóriákon, leírják, hogy adott fegyvernek mi a távolság-növekménye, de hogy a kettőből hogyan jönnek ki a konkrét értékek, azt kifelejtették. (Rövid táv: alap távolság. Közepes: 2*alap távolság. Hosszú: 4*alap távolság. )

A hatodik fejezet harminc-egynéhány oldalon nyújt játékvezetési tanácsokat. Hangulati elemekkel kapcsolatos tippek – tetszetős technoblabla táblázattal – kalandfelépítés, mesélői karakterek használata, ilyesmik. Elég jól sikerül körvonalazni a Firefly-stílusú kalandok elemeit. Kisebb rakás standard mesélői karakter is felsorakozik, bár az összetételükkel azért vannak fenntartásaim. Pl nem tudom, mennyire lényeges egy bárzongoristára helyet pazarolni, a külön leírt társnő és annak férfi változata szóról-szóra megegyezik – fél oldalt elfoglalva -, illetve a filmben szereplő (esetleg onnét kivágott) mellékkarakterek sem tűnnek túl fontosnak. Tegye fel a kezét például, akit érdekelnek Fanty és Mingo statjai.

Az igazi szívfájdalmam amúgy a könyvben folyamatosan emlegetett példalegénység, az Aces and Eights csapata. Egy dolog, hogy irritálja az embert, hogy a könyv elején a képzettségszint példáknál a legmagasabb szintet nem mondjuk Mal stukkerhasználata, Kaylee buherálóképessége vagy Wash pilótatudása reprezentálja, hanem ennek a példabagázsnak a coolosnak szánt kártyás embere. Ezen persze túltenném magamat, de a példakarakterek háttértörténetéről annyira üvölt a késő-nyolcvanas évek szerepjátékos csapata-jelző, hogy az szinte fájdalmas. Ha valaha is használni fogom őket, az a FosztogatóFalatkaTM szerepkörön kívül nem fog nyúlni azt hiszem.

A hetedik fejezet rövid világ-összefoglaló huszonvalahány oldalon. Rövid őstörténet, politikai ismertető, majd bolygó szintű bemutatása a naprendszernek. Ez utóbbival kapcsolatban csak két problémám van: az egyik, hogy a könyvben ugyan szerepel egy rendszertérkép, ami azonban kissé használhatatlan, mert a bolygókat nem lehet beazonosítani rajta. (Azt hiszem, egyenest a filmből vehették a képet, mert a Visual Companionban is ugyanez a kép van.) A másik, hogy a leírt bolygók erősen egylövetű hatást keltenek – ez egy ilyen, ez egy olyan, az meg amolyan – egysíkú a hatás, amit a mesélőnek illik kissé felturbóznia. Odafigyelésről tanúskodik viszont, hogy pl. Verbena bolygó leírása a neten keringő, le nem forgatott Firefly-epizód forgatókönyvén alapszik.

Ahogy a Buffy RPG végét az ottani szlenggyűjtemény, a Serenityt is ilyesmi zárja, kiegészítve némi kínai kifejezés-gyűjteménnyel. Majd, az utolsó oldalon…

…az utolsó oldalon…

…ahol az ember egy karakterlapot várna…

…vagy egy tárgymutatót…

…szóval az utolsó oldalon…

…a legújabb Dragonlance regény eléggé idiótán kinéző borítója terpeszkedik reklámként. Igen, határozottan rossz elemei is vannak annak, hogy Margaret Weis cége szerezte meg a Serenity rpg jogait.

No, nagyjából ennyi a könyv.

Szóval, szükség van-e egy Serenity szerepjátékra? Maga a világ egyértelműen jól használható RPG-alapnak, már csak a kitaláló, Joss Whedon geek-gyökerei miatt is. (A sorozat első részében elhangzó “Hang on travellers” megjegyzés állítólag kimondottan az ifjúkorában játszott Traveller szerepjáték felé kiszólás.) Bár űrhajós scifi szerepjátékból azért akad már rendesen – lásd a Traveller vagy a Star Wars rpg-k különböző inkarnációi, csak a példa kedvéért – a Serenity egy korrektül sikerült, kezdők által is könnyen megérthető rendszer lett. Semmi radikális, semmi történelmi fordulópont, de egy nagyon kellemes színfolt a palettán. Nem is fogyhatott rosszul, elvégre a megjelenéskor megrendelt példányom már az első utánnyomásból származik. Ezzel együtt örülnék annak, ha a kapkodás miatti hiányosságokról legalább egy normális errata készülne már végre a kiadó részéről. (Tervek szerint várhatóak kiegészítők is, de konkrétumok egyelőre nincsenek.)

(A világ játszhatóságát egyébként a szereplők is megerősíthetik. Nathan Fillion az egyik amerikai scifi találkozón beszállt egy GURPS alapú Firefly játékba és tapasztalatlansága ellenére – a kockákat is leejtette az asztal alá – állítólag elég jól alakította Rivert. A Saffront játszó Christina Hendricks pedig, aki saját bevallása szerint korábban gyakran játszott szerepjátékot, egy interjúban kifejezetten pozitívan állt az ötlethez, hogy valamelyik következő találkozón kipróbálja a Serenityt. Lehetőleg Saffront kijátszva.

Azt hiszem, irigylem azt a csapatot, amelyikbe ennek kapcsán beszáll, bár tény, hogy nehéz lesz koncentrálniuk.)

Hivatalos honlap: http://www.serenityrpg.com
Rajongói fórum: http://wavesintheblack.aimoo.com/
Egy egész korrekt levlista: http://games.groups.yahoo.com/group/Serenity_crew/


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.firefly.hu/]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához