LFG.HU

Kota Csaba (Keshik)
ismertetőCimkek

Először 1998-ban futottam bele e kilencrészes cikksorozatba, ugyanis csak akkor kezdett érdekelni a hobbim, a szerepjáték története, hogy hol, hogyan és mikor kezdődött el. Ez a cikksorozat, bár – az írója bevallása szerint – helyenként pontatlan és kissé elfogult, az egyetlen ilyen, részletes és összefoglaló jellegű mű a szerepjátékról, amit az interneten találtam, és ennek következtében úgy gondoltam érdemes lenne bemutatni a honi rajongóknak is. Jó olvasást kívánok mindenkinek!

Keshik

I. rész: Egy kis lépés a “wargamernek” …

Az elődeink

Mint minden jó történet, ez is egy híres zsenivel kezdődik, aki az egészet útnak indította. Ebben az esetben a híres látnokról, H. G. Wellsről van szó, aki ugyan nem csak a sci-fi ősatyja, hanem a harci játékok kitalálója is, ez pedig, ha úgy tetszik a szerepjátékok megálmodójává teszi.

Amióta léteznek háborúk, azóta vannak harci játékok is. Az ötlet, hogy csatákat saját személyünk veszélyeztetése nélkül szimuláljunk, visszakövethető egészen az ókori sumér birodalom koráig, 4000 évvel ezelőttig. A sakk és a go, a világ két ősi játéka is harci játékokból alakult ki. A kortárs harci játékok a XIX. század fordulójáról Poroszországból származnak. A játék, melynek neve Kriegspiel (Háborús játék) volt, bevezette a zsetonok, mint egységjelölők terepasztalon való rendezésének, és a kockadobás általi véletlen elemek meghatározásának ötletét. A porosz-francia háború után az angolok is előálltak a saját verziójukkal, és ezeket a fegyveres erők arra használták, hogy harci taktikákat oktassanak, és hogy harci cselekmények végkimenetelét megjósolják.

Mindenesetre Wells volt az, aki az amatőrök számára is hozzáférhetővé tette a harci játékok világát. 1915-ben kiadta a Kis háborúk (Little wars) című könyvet, amely kezdetleges harci-játék szabályrendszert tartalmazott, és erre a kiadványra ma a harci játékok Bibliájaként tekintenek. Wells javasolta elsőként azt is, hogy miniatűr figurák sokasága képviselje a terepasztalon a saját egységeket, hogy sajátos ízt és a személyes részvétel élményét adja a játékhoz. Bár a könyv népszerű volt, a harci játékok számára a nap igazán csak 1953-ban jött el, amikor is Charles Roberts kiadta az első kereskedelmi forgalomban is kapható táblás harci játékát. Bár az üzlet lassan indult be, Roberts végül megalapította az Avalon-Hill Game Company-t, amely ma az egyik legnagyobb játéktervező és -gyártó cég a világon.

A szikrából tűz lesz

A harci játékok az előző század hatvanas és hetvenes éveiben voltak a népszerűségük tetőfokán, ezt a szintet azóta sem érték el ismét. Úgy tűnik, hogy azok a fiatalok – elsősorban férfiak – akik nem Bob Dylant hallgattak drogozás közben, nagyon sokat játszottak harci játékokat. Nemsokára ez már nem csak egy játék volt, hanem egy teljes iparág. Egy nagy, jól kiépített és jól körülírható rajongói tábor fejlődött ki, saját szubkultúrával, saját kiadványokkal. A zsargon is fejlődött, csak úgy mint a sci-fi berkeiben is lezajlott ez, ugyanazon időben. A hatvanas évek végére egy erős és stabil harci játékos szubkultúra jött létre, egy támogató környezet, amely táplálta a tagjaik kreativitását és kísérletező kedvét. Ezek voltak az igazi szerepjátékok közvetlen elődei, de azok megszületéséhez még hiányzott egy szikra, de az sem sokáig. A Gyűrűk Ura.

Miután 1966-ban kiadták USA-ban, megváltoztatta az irodalom világát, és hasonlóképpen a több millió középosztálybeli amerikai fiatal világát is; s mivel a harci játékokat játszók kilencven százalékát ők adták nem nehéz kitalálni a történet végét. A játékosok ezután nem a Gettysburgnél lezajlott ütközetet akarták újraalkotni, hanem a Helm szurdok csatáját, a napóleoni háborúk helyét elfoglalták a Gyűrű háborúk, a gyalogság és lovasság le lett cserélve orkokra meg goblinokra. Az emberek azt szerették volna tudni, hogy mennyit sebez egy balrog, hogy mi a villámcsapás hatótávolsága.

Úgy tűnt, hogy csak idő kérdése, hogy mikor jelenik meg az első, kimondottan Tolkien világában játszódó játék. Ám ennek volt egy apró akadálya, nevezetesen az, hogy nagyon kevés jó középkori témájú harci játék volt, amely rendszere engedélyezte volna olyan tényezők bevezetését mint amilyen a: mágia és a sárkányok. És itt két ember állt a sors útjába: Ernest ( Gary ) Gygax és David Arneson.

Egy legendás társulás

Egy wisconsini kisvárosban, Lake Genevában Gygax, Jeff Perren és barátaik megalkottak egy harci játékot, amely elég pontosan modellezte a középkori harcászat legtöbb aspektusát. Ez volt a Chainmail, amelyet Gygax szárnyait bontogató cége, a TSR (Tactical Studies Rules), amely nevét egy helyi játékos klub neve inspirált, a The Lake Geneva Tactical Studies Association. Egy későbbi, és szélesebb körben terjesztett verzió volt az első harci játék, amely az óriásokkal, trollokkal, sárkányokkal és a mágiával kapcsolatos szabályokat is tartalmazott. Ezt a játékot tekintik sokan a Dungeons and Dragons közvetlen elődjének, és valóban sok a hasonlóság mind szabályokban, mind stílusban.

Azonban a szerepjátszás ennél régebbi múltra tekint vissza. Amikor a Chainmail íródott, Gygax egy középkori harcászati hagyományőrzők társaságának volt a tagja, a The Castles and Crusades Societyé. A társaság egy másik tagja, Arneson már egy ideje kísérletezett néhány szerepjátékos elemmel (ötlettel). Ahogy ő maga mondta: “Nagyon hálás lehetek az ötletért egy másik helyi játékosnak, Dave Wesleynek. Ő volt az első, aki belevitte a szerepjáték egyes elemeit a harci játékba. Az első, ami eszembe jut, a kis középkori játékok, amelyekre a harci játékok egy lanyha időszakában került sor. Viszonylag primitívek voltak a szabályok és már a második játékalkalom után untuk. Hogy az egészet felturbózza, Dave – ő szervezte és vezette le ezeket a játéküléseket – mindenkinek adott egy egyedi célt a csatában.”
Ez 1968-ban volt, bár elég éretlen, de ez volt az első lépés a szerepjátszás irányában. Arneson még a következőket mondta ezen eset kapcsán: “Ez az ötletre szinte mindenki azt mondta: “Hát nem aranyos?”, és szerveztünk még néhány ilyen játékülést különböző emberekkel. “Szervezzünk egy nagy középkori kampányt, féltucat különböző játékossal, akiknek kis seregei vannak, mondjuk 50-60 fősek, és te vagy a király, vagy egy lovag, vagy bármi.” És itt kezdődött, innen fejlődött tovább; ez rántott minket a szerepjátszásba.”

A korai hetvenes években Arneson kreativitása találkozott Gygax fantáziájával, és ők kombinálni kezdték ötleteiket. 1970-71 környékén Arneson fogta a Chainmail rendszerét és levezette az első valódi szerepjáték ülést. “Mindenki úgy jött, hogy egy szokásos napóleoni csatát fogunk játszani, mire a terepasztalon ott terpeszkedik egy nagy vár. Először azon tanakodtak, hogy honnan is, Lengyelország mely síkságáról származik, majd nemsokára megtudták, hogy a mély, nyirkos sötét várbörtönben fognak bóklászni.” Ez a játék volt az, amit később Blackmoore várbörötön-kampánynak neveztek. Nem sokkal később ezt követte egy kaland, amelyből a Greyhawk kampány lett. Az elkövetkező években Gygax és Arneson játszottak és teszteltek új szabályokat, amelyek halmazából később megalkották a Dungeons and Dragonst, a világ első kereskedelemben is kapható szerepjátékát. Mint a harci játékok esetében ez is lassan indult be, de ez alkalommal egy új hobbi született.

Végső elismerés Dave Arnesonnak

Mint minden nagy társulásnál, Gygax és Arneson esetében is elkerülhetetlen volt az alkotói összekülönbözés. Alig egy évvel a DnD megjelenése után az elképzeléseik annyira eltávolodtak egymásétól, hogy Arneson távozott a TSR kötelékéből. A TSR folytatta a munkáját Gygax és új társa Brian Blume vezetése alatt, de nem fizették ki az Arnesonnak a társtulajdonosságáért járó jogdíjakat. Ezen oknál fogva Arneson 1979-ben beperelte a TSR-t és hosszadalmas bírósági eljárás után kivásárolták a részesedését. Az igazi tragédia az, hogy Gygaxot mint a szerepjáték egyedüli szülőjét dicsőítik, míg Arneson neve teljesen feledésbe merült. Remélem, hogy ezzel a cikkel sikerül valamelyest helyrehozni ezt az igazságtalanságot

Az eredeti cikk: http://ptgptb.org/0001/history1.html
Places to go, people to be (a forráshely): http://ptgptb.org/index.html


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához