LFG.HU

Attila
ismertetőCimkek

Nem, nem BDSM RPG, ha valaki elnézte volna a címet, nyugodtan kattintson el.

Őszintén szólva nem vagyok egy anime/manga rajongó. Jó, akadnak nézhető produkciók a témában – konkrétan egy sem jut most eszembe, de mintha lett volna -, de valahogy nem az én műfajom. Nálam a rajzfilm a Looney Tunes, a képregény meg az Asterix. És a Peanuts. No.

Míg azonban én nem reprezentálom túl sikeresen a célközönséget, azért akad egy-két érdeklődője a témának, különben nem készítenék folyamatosan az utánpótlást. A Guardians of Order nevű kanadai rpg kiadó alapítója 1997 tájékán valószínűleg elgondolkozott azon, vajon mekkora metszete van a szerepjátékosoknak és az anime rajongóknak, majd miután ez kielégítően nagynak tűnt, elkészítette a BESM (Big Eyes, Small Mouth – Nagy szemek, kis száj) szerepjáték első kiadását, amely egy általános, anime/manga stílusú játékra kihegyezett rendszer. Illetve a később Tri-Stat nevű rpg motorjuk őse is.

Mára a BESM-nek már született d20 változata is, sőt, a legújabb, Tri-Stat alapú kiadás is készülőben, most azonban a 2002-ben kiadott második, átdolgozott kiadást fogjuk boncolgatni, amely talán a legnépszerűbb változat. Plusz, nekem ez van meg.

A szabálykönyv egy olyan B5-ös méretűnek tűnő, kétszáz oldalas darab. Apró betűkkel szedett, a helyet alaposan kihasználó szerkesztéssel készült, tehát több anyag van benne, mint ami elsőre látszik. Az illusztrációk pofásak, bár többnyire sok közük nincs a szöveghez – hangulatot viszont adnak. Node nézzük részletesen:

Az első fejezet szokás szerint alapozásnak szolgál. Részint röviden ismerteti az animék történetét, majd három oldalon keresztül boncolgatja a főbb anime témákat. Mecha (no, megvan, a Robotech annak idején egészen kellemes volt, az első szezont kivéve), mágikus erőkkel felruházott csajok, hőscsapatok (Power Ranger stílusban), harcművészkedők, sport (haloványan mintha derengne a témában valami bizarr focis rajzfilm, ahol a szereplők kábé egy szamuráj csataként élnek meg egy-egy meccset), egzotikus barátnőn alapuló sorozatok, idegen dimenziókba keveredett átlagemberek, akcióhorror, nyinnyásdi, fantasy (különösen hülye fülű elfekkel), monszta háziállat (Pokemon stílusban). A tény, hogy mennyi témája lehet a műfajnak, plusz az, hogy a BESM szeretné ezeket kezelni, egy dolgot elárulhat: ha az anime-dolgokat lefejtjük, a BESM akár egy egészen korrekt általános rendszer is lehet.

Rövid “mi az a szerepjáték” fejtegetés után egyből a karaktergenerálás következik, száztizennyolc oldalon. Mielőtt mindenki a szívéhez kapna: ebben benne van a képességek és képzettségek leírása is.

A Tri-Stat rendszer onnét kapta a nevét, hogy három alaptulajdonságot használ: Test (fizikai jellemzők összesítve), Tudat (Intelligencia jellegű dolgok), Lélek (akaraterő, mágikus potenciál, ilyesmik). Az alaptulajdonságok 1-12 között mozognak – a rendszer nagyon leegyszerűsítve annyi, hogy próba esetén adott alaptulajdonság alá kell dobni két hatoldalú kockával.

A három alaptulajdonság mellett – kissé félreértelmezhető terminológiával – nagy rakás (80-100) jellemző közül is válogathatunk. Ezek kissé olyanok, mint más rendszerekben a karakter előnyök. 2-6 szintjük van, szinttől függően növekvő bónuszokat, extra képességeket nyújtanak, illetve alaptulajdonság-próbákhoz adnak bónuszokat. A jellemzők közül akadnak olyanok, amelyek faji képességként használhatók (az alapkönyvben nincsenek előre definiált fajok, ezek kidolgozása a játékosok és mesélők dolga), vannak, amelyek különleges képességeket takarnak (alakváltás, telekinézis, ördögűzés és hasonlók), akadnak technikai és harci képességeket lefedő dolgok is.

A jellemzők többnyire általánosan megfogalmazottak, többféleképp használhatóak. A Gun Bunny jellemző például mindenféle távolsági fegyverre ráhúzható – szinttől függő számú különleges képességet eredményez; a biztos kezű célzástól a “mindig marad egy utolsó golyó a tárban” jellegű dolgokig. A Reinkarnációs képesség sem feltétlenül természetfeletti – robot karaktereknél jelentheti a személyiség új testbe való letöltését is, mint a Ghost in the shellben.

Telitalálat a rendszerben a mechák kezelése. Mint ahogy az az animékben megszokott, a karakterek rendelkezhetnek mindenféle Robotech-beütéses szuperketyerével is. (Vagy akár KITT-beütéses autó is lehet a cucc, ha nem ragaszkodunk mereven az animéhez.) Ennek birtoklása mindössze az adott jellemző felvételén múlik – az pedig, hogy hányféle dologra képes a mecha, a jellemző szintjén. Ez ugyanis plusz karaktergenerálási pontokat eredményez, amelyekből a mecha számára lehet új jellemzőket felvenni.

Érdekes és jó ötlet, hogy a jellemzők által megszerzett eszközök/kapcsolatok – épp az elköltött pontok miatt – bizonyos mértékű védelmet élveznek a játék során. A mesélő számára nem javasolt például az így megvásárolt mecha szarrá lövetése, mint ahogy az így beszerzett szövetségesek kivégzése sem etikus. Ha viszont a karakter nem fizeti ki karakterpontban a játék során szerzett előnyös dolgokat – például a kaland közben talál magának egy szabad mechát – arra nem vonatkozik efféle védelem és teljes lelki nyugalommal lehet számítani a megsemmisítésre, ha a történet úgy kívánja.

A jellemzők használata – főleg, mivel egymástól teljesen eltérő témájú kampányokhoz lettek összehozva – némi előzetes meggondolást igényel a mesélő és a játékosok részéről. Egy horror beütéses játékban egészen más következményei és lehetőségei vannak mondjuk egy energiatámadás-jellegű képességnek, mintha ugyanezt egy Street Fighter témájú játékban használnánk. A mesélők figyelmét fel is hivják rá, hogy kampánytémától függően nyugodtan változtathatják egyes jellemzők árát.

Ahogy más rendszerek előny-hátrány megoldásainál, itt is felvehetőek apróbb-nagyobb defektusok, amik természetesen bónusz pontokat adnak a karaktergeneráláskor.

A fentiek mellé egy általános és opcionális képzettséglista (olyan negyvenakárhány darab) is szerepel – a képzettségek árai kampánytémától függenek -, amelyek nélkül is egész szépen működik a rendszer.

A karaktergenerálás – ahogy az eddigiekből talán már látszik – pontelosztásos jellegű, az elosztható pontok mennyisége a kampány stílusától függ. Az alaptulajdonságok, jellemzők, defektusok és képzettségek bevásárlása nem különösebben bonyolult, legfeljebb a lehetőségek áttekintése nehezíti meg egy kissé – elég nagy választékból lehet válogatni. Az ezek által nyújtott módosítókból, valamint az alaptulajdonságokból kiszámolja az ember a harci potenciálját, egészségét, mágikus potenciálját, előadja az előtörténetét – ha az szórakoztató és élvezetes, a mesélő bónusz karakterpontokkal jutalmazhatja.

Az alap játékrendszer húsz oldalt sem tesz ki, de lefedi a képzettséghasználat, harc, gyógyulás és egyebek témáit. A negyedik fejezet tizenakárhány oldalon témaspecifikusan bővíti ezeket opcionális szabályokkal – járműves harc, dögösített harci lehetőségek, csak hogy látványosabbak legyenek az akciók, valamint egy egyszerű rendszer a lelki megrázkódtatások kezelésére.

Az ötödik fejezet huszonkét oldalon nyújt segítséget az anime hangulatú játékhoz. Tizenvalahány anime témában dob fel a játék során figyelembe vehető nézőpontokat és ötleteket, majd saját világ készítésében ad ötleteket a tipikus anime korszakok tárgyalásával. Középkori Japán, alternatív történelmek, scifi és fantasy kampányok – részint röviden összefoglalja a jellemzőket, részint témába vágó, tipikus anime filmeket is javasol forrásnak.

Kampányötlet-illusztrációképpen feldob néhány kombinációt is az anime témák-világ és megcélzott hangulat terén. A második világháborúban az atomkísérletek okán a mélyből felbukkanó, rémekkel teli Atlantisz ötlete például egészen pofás. Az általános világtervezési tanácsok mellett jól jönnek a tipikus anime-manga elemek hat oldalnyi ismertetője/magyarázata is – részben végre megtudja az ember, miért ömlik néha egyes szereplők orrából a vér, ha valami csinos csajszit látnak, részben pedig ezek az apróbb elemek kétségtelenül adnak némi animés ízt a játéknak.

Ettől függetlenül – minden hitelességük ellenére – a macskacsajok, a szereplők vállán ücsörgő cuki beszélő állatok, vagy éppen a mechákat vezető tizenévesek továbbra is kiváltják belőlem a visongó lábrázást – de ez inkább csak személyes nyavaja.

A könyvet részletes tárgymutató és korrekt filmográfia zárja.

Hm. Ha azt mondom, hogy anime-közömbösségem ellenére a BESM rpg kézbevétele minden alkalommal kivált belőlem egy “ezzel játszani kéne” reakciót, az talán elárul valamit a játék minőségéről. Nagyon hangulatos darab, egyszerű és pörgős rendszerrel – ugyanez hajtja például a szintén egészen jól sikerült Dreaming Cities nevű urban fantasy játékot, amiről majd talán később írok -, a hírek szerint pofás kiegészítőkkel – ezek közül az Uresia című fantasy setting van meg, ami tényleg nem rossz. A cég többi Tri Stat alapú játéka – az Ex Machina című kiberpunk játék, a szuperhős Silver Age Sentinels vagy éppen a nemrég megjelent Tekumel – is igen jó kritikákat kapott, sajnos eddig még nem találkoztam velük.

A rendszer iránt érdeklődőknek érdemes elnézniük a http://www.guardiansorder.com/pdfs/goo_TriStatdX.pdf címre, ahonnét ingyen letölthető a Tri Stat általános változata.

Link: http://www.guardiansorder.com/


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához