LFG.HU

Tantris
ismertetőCimkek

Október utolsó napjaiban került a boltok polcaira a Shadowrun (hazánkban) legújabb kiegészítője, a Mágia az árnyakban. A harmadik kiadáshoz kapcsolódó kiegészítők közül sorban tehát ez lenne a negyedik kiadvány (Fegyverek kézikönyve, Ember és gép, Árnyvadász kézikönyv – tehát még a dekások és rigók csapkodhatnak egy darabig mérgükben). Az eddigiek közül ez a legterjedelmesebb könyvecske (a megszokott 120-150 helyett most 170 oldalnyi olvasnivaló áll a rendelkezésünkre).

A borítókép első pillantásra szürreális lehet (egy tünde sámán városi szellemet idéz) – talán lehetett volna jobbat találni helyette. A kötés és a lapok minősége ugyanaz mint az előző kiadványok esetében, változás tehát itt nincs.

Bevallom izgultam kissé, hogy érdemes-e megvennem ezt a könyvet. A neten ugyanis keringett egy fordításrészlet, azonos címmel. Szerencsére van benne jelentős plusz anyag is, ami miatt azt mondhatom, hogy aki igazán árnyalt varázshasználó karaktert akar indítani, az vegye meg bátran.

A könyv hangulatát én kissé sötétebbnek éreztem az eddigi kiegészítőkénél. Sajnáltam, hogy nincsenek benne a Shadowrunt annyira egyedivé varázsoló “fórumos beszélgetések”, viszont elég komoly hangsúlyt helyeztek az okkult témákra. De vegyük sorra a fejezetek tartalmát (igyekszem nem lelőni minden poént)!

1. A felébredt világ
Egy kis történeti háttér az SR-világ mágiahasználatáról. Hogyan nevelik fel a mágikusan aktív gyermekeket, hogyan reagál a mágiára a vallás, a törvénykezés, a divatvilág és az orvostudomány. Érdekes olvasmány – nem feltétlenül hiánypótló, de könnyebb lesz talán a mágusunknak hátteret fabrikálni ez alapján (pl. egy mágus nem feltétlen kell, hogy tudós legyen, lehet rockzenész is…).

2. A mágia útjai
Ez a cucc házi fordításban már bejárta a netet, szóval lehet, hogy sokaknak “aha”-élményben lesz részük. Elég hasznos kis fejezet, az SR-világ mágikus frakcióit tagolja, a megszokott sámán-mágus-adeptus spektrum bővítésével: voodoo-papok, druidák, egyes világtájak mágikus hiedelmei alapján összeállított varázslótípusok (pl. cigányok, boszorkányok, aztékok, kabbalisták stb.).

3. A felébredt karakter
Részletezi, hogy egy mágikusan aktív karakter megalkotásakor milyen képzettségekre kell odafigyelnünk, ezenkívül kilátásba helyez a egy csomó olyan opciót, ami az SR-mesélők kezében komoly “detápoló” erő lehet a mágus-karakterrel szemben. Itt megtalálható a már nem javasolt kiberver-használattól a szokásos mágikus hókuszpókuszokig minden (pl. egy varázslónak gesztikulálnia kell varázslás közben, vagy kántálnia stb.). Ezek használata persze nem kötelező, de aki vállalja, annak bónusz mágia-pontok járnak karakteralkotáskor.

4. Mágikus szakértelmek
Olyan hasznos kiegészítések találhatók itt, mint például a rituálék végrehajtásának módjai, a varázsművesség (hogyan készítsünk saját fókuszokat, ha már őrületbe kerget a mesélő által kiállított talizmánárus), ezenkívül szó van itt az orikalkum nevű mágikus fémről és a fókuszfüggőség nevű ismételten “detápló” tényezővel. Elmaradhatatlan része a fejezetnek a “hogyan tervezzünk saját varázslatot” című rész, melyet mindenki értékeljen saját maga, én azt hiszem hanyagolni fogom.

5. Beavatás és metamágia
A beavatás nevű rítus végre valami, amivel a mágikusan aktív karakter kicsit “tápolódhat” is – hatalma tehát növekedhet, ha részt vesz ezen a szertartáson (természetesen nem ingyen van a dolog, alapból Karmát kell rá áldozni és akkor még nem is beszéltünk a próbatételekről és arról, hogy valahová kell is tartozni a leendő beavatottnak). Kapunk leírást néhány mágikus társaságról (ilyen tipikus okkult-szektás neveket kaptak, mint “A sárkány gyermekei”, “Ariadné lányai” stb.).
A metamágia új perspektívákat nyújt a varázslóknak: van itt szó varázsvédelemről, jóslásról, erősebb szellemek hívásáról és megszállásról is (asztrális utazáskor a mágus képes megszállni valakinek a testét).

6. A síkok
Bevallom őszintén, hogy ebbe nem nagyon mélyedtem bele, mert nem érdekel. Az asztrális sík szennyeződése meg ilyen asztrális háttérzaj dolgok szerintem csak bonyolítják a témát. Akik persze az ilyen asztrálsíkos kalandokat kedvelik azoknak biztos jól jön. (Ez az asztrálsík dolog olyan, mint a dekázás – ha csak egy karakter ért hozzá a csapatból, akkor mesélés közben az borzasztó unalmas, hogy csak egy embernek mondom hosszú ideig mi történik, a többiek meg malmoznak).

7. A szellemek
Egy kis bestiáriummal bővíti az idézhető lények listáját a kiegészítő ezen fejezete. Van itt minden a zombitól a voodoo szellemekig minden. Még saját lényt is lehet tervezni! Ezenkívül a szadista mesélők megkapják a szabad szellemek csoportját is, ami az elszabadult és kis világunkban ragadt nagyhatalmú lényeket takarja.

8. Mágikus veszedelmek
Minden ami ahhoz kell, hogy az árnyvadászainkat az őrületbe kergessük: vérmágia, rovartotemek és toxikus sámánok. Elég undok fejezet, talán a legsötétebb az egész könyvben ez a rész (Bár én már látom előre, ahogy a játékosaim szétröhögik magukat annak hallatán, hogy a főellenség egy kabóca-sámán…).

9. Grimoire
Egy marék varázslat azoknak a sokaknak, akik kevesellték az alapkönyv igencsak sovány “Utcai grimoire-ját”. Nekem speciel eléggé szimpatikusak az állatok irányításával kapcsolatos varázslatok – végre tényleg specializálódni lehet már a varázslatok terén is SR-ben.

10. Adeptusi képességek
Az adeptusok sincsenek elhanyagolva, nekik is rengeteg frankó kis képességet találtak ki a fejlesztők. Csak egy kis ízelítő: Hatodik érzék, Nyomtalan séta, Lövedék uralom (ez utóbbi azt takarja, hogy az adeptus képes a az eldobott tárgyakat halálos fegyverré változtatni, ha ő dobja el…).

11. Totemek
Az alap állattotemek skálája szépen bővül, bár némelyiket én már kissé túlzásnak érzem (pl. Görény-sámán, Papagáj-sámán), némelyik viszont elég ötletes lehet (pl. Denevér-sámán, Pók-sámán). Okos, hogy csináltak természeti totemeket (pl. Nap, Hegy, Tölgy) és beállították a sorba a mitológiai lényeket is (pl. Unikornis, Leviatán, Főnix).

12. Ősi tudás
Hasznos, összegző kis függelék, ami az összes SR kiegészítőt nagyon használhatóvá tette eddig és teszi most is. Persze semmi újdonság: képességtáblázatok és varázslatlisták könnyítik meg a dolgunkat.

Az összbenyomásom meglehetősen pozitív erről a kis könyvecskéről, bátran tudom ajánlani azoknak, aki tényleg mélyíteni akarják SR-es mágikus ismereteiket.

Mágia az árnyakban
Fordító: Hefinger Krisztián
Beholder Kiadó 2006
2998 Ft


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.beholder.hu/?m=bolt&cikk=7957]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához