LFG.HU

HammerTimeCafe
Vagabond
ismertetőCimkek

Végy egy csipet Civilizationt. Keverj hozzá egy Túlélők Földjéhez hasonló parancsrendszert és fűszerezd meg némi rpg-vel. Az eredményt süsd ki egy alaposan megvajazott emailben, és máris kész a Gondor, egy ingyenes körökre osztott stratégiai játék emailben.

A Gondor, aminek neve ellenére nem sok köze van a tolkieni Középföldéhez, egy emailben, több játékos által játszható körös stratégiai játék. Két holland srác találta ki valamikor 2002 magasságában, majd megalkották a rendszert, amiben azóta hozzávetőleg 50 játszma indult el. Egy átlagos játszmában 10-40 játékos méri össze egymással magát, hetente egy kör van (jellemzően szombaton) és a játszma teljes időtartama valahol 20 és 50 kör között várható. Természetesen párhuzamosan több játszma is zajlik, nem ritka, hogy egy-egy játékos akár 4-5 párhuzamos játékban is játsszon.

Sokakban ilyenkor már felmerül a kérdés, hogy mi értelme egy ilyen játéknak? A körös stratégia régi találmány, ha emailben játszható, akkor grafikája sincs, és egyébként is, nem sok az az egy hét? De sok. Mindenképpen az lenne legalábbis, ha mást sem kellene csinálni, mint mindig várni a következő körre. A játék egyik legérdekesebb elemét pont a fentieknek köszönheti, ugyanis a diplomácia itt nagyon komoly szerepet kap. Erre később még visszatérünk.

Ki a célközönség? Jellemzően azok az emberek, akik szeretik a stratégiai játékokat. Mivel nem kifejezetten időigényes, és a kör megalkotása elvileg a hét folyamán bármikor megtörténhet, a játék azoknak is jól játszható, akik egyébként sokszor elfoglaltak. Családos embereknek ideális. :) Nem véletlen, hogy a játékosok átlagéletkora olyan 30 év körül van, bár 15 és 62 között mindenféle előfordul. Az angol nyelv ismerete elengedhetetlen legalább alapfokon, hiszen minden kommunikáció angolul zajlik. Ezen felül nagyjából egy email cím és némi internet-hozzáférés szükséges.

Nézzük meg kicsit részletesebben, hogy hogyan is zajlik ez a játék.
Az első lépés a regisztrálás. Egy email címmel és egy becenévvel kell regisztrálni a játék oldalán. Erre csak egyszer van szükség, ezzel a regisztrációval korlátlan számú játékba jelentkezhetünk. A regisztrálás és a játék teljesen ingyenes, az alkotók nem is tervezik semmiféle díj bevezetését.
A regisztrálás után jelentkezhetünk egy játékba. Olyanhoz nem csatlakozhatunk, ami már elkezdődött, de nagyjából 4 hetente indul egy új játék. A csatlakozás és a játék kezdete között egy dolgot kell és kettőt érdemes megtenni.
Ami elengedhetetlen, az a beállításaink meghatározása. Kell választanunk egy fajt a nagyjából harminc lehetőség közül, meg kell adni hősünk és településeink nevét, továbbá a kezdő településeink elhelyezkedését kell eldönteni. A fajok meglehetősen széles skálán mozognak, de jól kiegyensúlyozták az előnyeiket és hátrányaikat.
Amit érdemes még megtennünk, az a kézikönyv elolvasása – hosszú, de megéri – valamint a játék fórumának felkeresése. Kézikönyvből kettő is van, ebből a rövidebb segít az első köreink megírásában, a másik azonban sokkal több információt tartalmaz. A fórum a játék legfontosabb kommunikációs csatornája, majdnem minden diplomácia itt zajlik, érdemes egyből regisztrálni is. Kezdő játékosok számára rengeteg plusz információ található itt.
A játék indulásakor kapunk egy levelet, innentől lehet az első parancsokat leadni. A parancsok feldolgozása a következő kör előtt közvetlenül történik, azaz a két kör között bármikor megváltoztathatjuk őket, ha pl. a diplomáciai lépéseink ezt diktálják.
Minden játszma egy szigeten zajlik, amelynek mérete a jelentkező játékosok számától függ. A játékosok elhelyezése véletlenszerű, azonban arra ügyelnek, hogy minden játékosnak nagyjából ugyanakkora terület jusson a játék elején. A terület négyzetekre van osztva, amiket districtnek (kerület) hívnak. Mindenki egy ilyen kerületben kezd, ezen kívül semmi mást nem ismer a térképből. A kerületében a háromféle építhető településtípusból 1-1 van. A térkép itt valódi térképet jelent, amit a kört tartalmazó emailhez csatolva meg is kap a játékos – mármint annyit, amennyit ismer belőle.

A játék eleje a felderítő és építő szakasz. Megismerjük a környezetünket, felfedezzük a mellettünk élő játékosokat, versenyfutásszerűen új településeket építünk a felfedezett területekre, és megtesszük az első diplomáciai lépéseket. A játék egyik legérdekesebb momentuma a nyerés feltétele: Egy vallásnak kell uralnia a sziget 80%-át. A vallás a játék által támogatott csoportosulás – a játékosok választanak valamikor az első körök során egy istent maguknak, és az azonos isten hívei alkotnak egy vallást. (Milyen meglepő! :) ) Egyértelmű, hogy érdemes néhány szomszédunkkal azonos vallást választani, hiszen ha mi nem így teszünk, ők azonban igen, akkor könnyedén lerohanhatnak bennünket. Az azonos vallásúak közösen dolgoznak a győzelemért, általában a legkisebb részletekig együttműködve az építés és a támadások során.
A nyolcadik kör környékén már általában a sziget közel van a teljes beépítéshez és kialakulnak az érdekszövetségek is. Általában legalább két, de inkább három-négy nagyobb vallás is kialakul, akik hamarosan háborúskodni is kezdenek.

Hogyan zajlik a háború? Meglehetősen egyszerű: A településekből és egyéb forrásokból a játékosok pénzt kapnak minden körben, más nyersanyag nincsen a játékban. Eleinte a pénzt főleg építkezésre fordítják, később azonban a költségek nagy része inkább új egységek vásárlásából és a meglévő egységek fenntartásából áll. A játék azonban nem csak azon dől el, hogy ki tud több egységet mozgósítani – a győzelemnek számtalan egyéb faktora van – a diplomácia, a mágia és a tapasztalat legalább ennyit számítanak.
A diplomácia több szinten is zajlik. Van személyes diplomácia, ideértve a más vallású szomszédainkkal kötött meg nem támadási egyezményt, vagy éppen (leendő) ellenfelünk hergelését – csakis viccesen, hiszen ez mégiscsak egy játék. Van vallások közötti diplomácia, ami lehet hadüzenet, tűzszünet, meg nem támadási egyezmény, de akár ideiglenes szövetség a közös ellenség ellen. Van valláson belüli diplomácia is, amikor a saját vallástársainkkal vitatunk meg egy haditervet, vagy beszéljük meg a következő körök cselekményeit. Fontos tudni, hogy ezek a megegyezések semmilyen módon nincsenek garantálva a játék által, tehát épp olyan könnyen felrúghatjuk őket, ahogy azt tehetjük a valós életben is. Ennek ellenére nem érdemes olyasmit megígérni, amit nem tartunk be – a rossz hírünk sok játékon keresztül elkísérhet bennünket.

A mágia szó említésére mindenkinek tűzlabdát dobáló mágusok jutnak eszébe, azonban itt nem erről van szó. Bár egy bonyolultabb mágiarendszer is tervben van, jelenleg a mágia egyetlen használható formáját az istenektől kapott tekercsek jelentik. Ezek többnyire valamilyen a játékosra, vagy annak valamely egységére vagy településére ható rövid pozitív hatást tartalmaznak, és egyszer használhatóak. Bár ez meglehetősen kevésnek hangzik, nagyon sok esetben a biztos vereséget változtatják győzelemmé a megfelelő időben és helyen alkalmazott tekercsek.

A játékban háromféle tapasztalatról beszélhetünk: A játékos számokba nem önthető tapasztalatáról, amit korábbi játékokban szerzett, a hadseregek tapasztalatáról és a hős tapasztalatáról. Az utóbbi kettő a játékban is mérhető módon jelenik meg. A seregeink tapasztalata a harci képességeiket mutatja, minél tapasztaltabbak, annál jobban tudnak harcolni. A hős tapasztalata ennél kicsit elvontabb, de pl. az határozza meg, hogy a seregeink mennyit tudnak mozogni illetve hogy hány hadseregünk lehet összesen.

A cikk elején megemlítettem a Túlélők földjére emlékeztető parancsokat. Említsük meg ezeket is röviden: Egységeinket és városainkat szöveges parancsokkal irányítjuk. Hozzávetőleg olyan 50-60 parancs van, amiket különböző szituációkban alkalmazhatunk.
Ha pl. az a1 azonosítójú seregünket szeretnénk rávenni, hogy kapjon el egy másik sereget, akkor egy ehhez hasonló parancsot fogunk kiadni: “MOVE a1 a5p27″ ahol a p27-es játékos a5-ös serege a célpont. A parancsaink feldolgozásánál a mozgások végrehajtása során seregünk megpróbálja utolérni és megállítani a másik sereget. Ha ez sikerült, akkor következő körben már támadhatunk is. A nagy számú parancs miatt nagy esély van arra, hogy hibázzunk, amikor írjuk a körünket, azonban több dolog is rendelkezésünkre áll, ami segít ebben: részben a parancsaink feltöltésénél is van egy ellenőrzés, másrészt a játék oldaláról ingyenesen letölthető olyan program, amivel egérrel állíthatjuk össze a körünket egy interaktív felületen.

A játékról még rengeteget lehetne írni. Meglepően addiktív, és egy-egy harci szituáció a rendszer összetett viselkedése és a másik játékos cselekedetei miatt sokkal érdekesebb, mint első látásra gondolnánk. A diplomácia olyan mélységet tesz a játék mögé, amit más, gép ellen játszható stratégiai játékokban nem láthattunk még. Magyarként további előny, hogy van egy fél tucatnyi tapasztalt magyar játékos, akik szívesen segítenek az új játékosoknak.

Végül, aki még ezek után is kíváncsi a játékra: http://www.turn2turn.com

Jó szórakozást!


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához