LFG.HU

Petrus
hírekCimkek
Mint arról már korábban hírt adtunk ( ld. http://rpg.hu/iras/mutat.php?cid=4783 ), jövőre új Star Wars játékkal bővül a paletta a WotC frontján. Időközben módosult a kiadási dátum márciusról májusra (per pillanat május 22. van belőve), de természetesen az SW fórumok azóta is pezsegnek, folynak a találgatások, bár a fejlesztők sem igazán igyekeznek eloszlatni a homályt az új rendszerrel kapcsolatban (érthető okokból). Amit alább olvashattok, azt több fórumról, több ezer hozzászólás kimazsolázása után (no meg az alább említett JC100-ból) szedtem össze, és egy része találgatás, másik része hivatalos “csepegtetés”.
Még egy fontos infó bevezetőként: a Jedi Counseling 100-as, “jubileumi” kiadványa egy Saga Edition ismertetőt / előzetest is tartalmaz! (A cikk írásának pillanatában (péntek délután) lett elérhető (kb. két hónapot késett), gondolom, az ünnepekre időzítették, mazsolának a kalácsba. :) ) Link: http://wizards.com/default.asp?x=starwars/article/sw20061214jc100
Megj.: A JC100-ban még márciusi dátum szerepel, az Amazon-on már a májusi. De lehet, hogy fordítva lesz (“már” – “még”). :)
 
Általánosságok:
A játék fejlesztése már két éve folyik titokban, egészen 2006. őszéig nem is kerültek ki róla infók, mert a Hasbro megtiltotta. A fejlesztők azért titokban tesztelték az egyes módosítások előzetes példányait (mármint a játékosok reakcióit) a Jedi Counseling-ekben, fórumokban, csak nem árulták el, minek. :)
Rodney Thompson (WotC fórumokon Moridin) azt írta, hogy szabad kezet kaptak (ő és Sarli (WizO Hutt)), hogy írjanak egy új SW játékot. Nem az volt a céljuk, hogy a régi hibáit kijavítsák, ezért egy jó ideig elő sem vették a Revised könyvet (egyébként is fejből ismerik :) ), hogy ne essenek ugyanazokba a hibákba, hanem teljesen új lapot kezdtek. A cél egy olyan játék volt, amely a Star Wars érzést árasztja magából, és nem kusza szabálydzsungelt.
Az is igaz, hogy az alapkönyv jó 100 oldallal szűkebb lesz, de ez jórészt annak köszönhető, hogy a komplett skill rendszer ment a kukába (a kapcsolódó Force skillekkel és feat-ekkel együtt), az új rendszer sokkal kisebb helyen elfér. A kieső kasztok miatt is történtek máshol összevonások, és pl. egy-egy képesség leírása nem lesz annyiszor megismételve, ahányszor csak előfordul.
A régi könyvek minden adata konvertálható lesz az új rendszerre, lesz egy külön dokumentum erre (hogy az alapkönyvben kap-e helyet, vagy webes letölthető pdf lesz, még nincs eldöntve). Emellett Sarli tervezi, hogy időnként összegyűjti és közreadja a régi könyvek stat blokkjainak konverzióját webes kiegészítő formájában (mint ahogy a Revised után is történt az 1. kiadású anyagokkal).
 
Alaprendszer:
Az egyszerűsítések célja, hogy felgyorsítsák a játékmenetet anélkül, hogy lerombolnák a játékélményt. Nem cél, hogy az új rendszerrel gyerekek játsszanak, vagy hogy alábecsüljék a játékosok intelligenciáját (Sarli: “In some cases, such streamlining may result in simplification, but it is not for the purpose of trying to target the game at kids or underestimating your intelligence.”).
Továbbra is igyekeznek eloszlatni a félreértéseket az SW Minik kapcsán: az új rendszer nem a Minikhez készült, de azok jól használhatók a szerepjátékos elemek modellezésére is (gondolom, burkolt árukapcsolás a kompatibilis szabályok okán, de senkinek sem lesz kötelező Miniket vennie, ha szerepjátékozni akar).
Emellett Sarli váltig hangoztatja, hogy úgy akarja kialakítani az új rendszert, hogy ne kelljen egy Revised-et írni utána, ha megint kijön valami film vagy könyv több, a Saga-ban nem modellezhető fícsörrel. (Ezt mondjuk én alapból kétlem, hogy sikerülne, de ne legyen igazam.) Azt akarja, hogy ne a szabálykönyvet kelljen bújni mondjuk a Force-használatnál (mivel a mostani rendszerben mindegyiknek más és más VP költsége, hatása, stb. van), hanem az alaprendszerből logikusan következzenek a válaszok a vitás kérdésekre is. (A másik dolog, amit kétlek, hogy sikerülne.)
A tapasztalati rendszer (XP) marad, csupán a betűkódos mód (challenge code) változik hagyományosabb (D&D-s, D20M-es), kezelhetőbb CR (challenge rating)-re.
 
Életerő:
A VP/WP rendszert – többek között – azért cserélték le a régi HP-ra, mert pl. nem igazán tetszett nekik az, hogy a fénykardos harcok pár kör alatt véget érnek (általában az egyik fél azonnali halálával). Nem találták eléggé moziszerűnek a dolgot, a HP-s módszerrel viszont modellezhető(bbe)k az epikus összecsapások is. Emellett ott lesz még az új condition scale is, finomításnak (amelyen helyet kaptak a korábbi stunned, dazed, stb. állapotok). A HP és az állapot egyszerre is változhat, megeshet, hogy pl. egy nagy ütés nem sok HP-t visz el, viszont az állapotjelzőn nagyobb ugrás történik. A páncélok egyrészt védelem-bónuszt, másrészt egyfajta állapot-sérülés-tompító bónuszt, harmadrészt hagyományos damage resistance-ot is fognak adni. De azért igyekeztek úgy alakítani a szabályokat, hogy a páncélok szerepe továbbra se legyen nagy (ahogy az az SW filmekben / könyvekben is van).
A HP továbbra sem életerőt jelent, és nem is ugyanazt, mint a(z A)D&D-ben / D20M-ben: inkább kitartást, szívósságot, stb. Több példát is felhoztak arra, hogy a WP/VP rendszerben egy szerencsés találattal (egy kritikussal, azaz majdnem 1:20 eséllyel) hogyan lehet lerombolni egy epikusnak tervezett összecsapást, míg ez HP-ben jobban működik. A “mook” NPC-k ezzel együtt ugyanúgy “mook”-ok maradnak – akárcsak a D&D-ben az orkok, goblinok, stb.
A nagyon magas szintű karakterek – bizonyos esetekben – valószínűleg bónuszokat fognak kapni a sebzésükre is (“…a little extra damage”).
 
Karaktergenerálás:
Állítják, sokkal-sokkal (“…million times more…” :) ) flexibilisebb lesz, mint az elődje. Rodney az új könyv ezen részére a legbüszkébb.
A hiányzó, megszüntetett kasztok (Force Adept, Jedi Guardian, Jedi Consular, Fringer, Tech Specialist) képességei jórészt átkerültek általánosba, így szinte bármely más kasztból kihozható lesz ugyanaz a régi is, ha valaki nagyon ragaszkodik hozzá. A választható opciók széles skálája miatt a régi kaszt-kötöttségek nagy része is megszűnik, még egy kaszton belül is sokkal több irányba lehet majd fejlődni, mint korábban (amikor előre tudtad, hogy az X. szinten ezt, az Y. szinten meg azt a képességet kapod).
A megmaradók közül jelentősen megváltozott a soldier (nem fog feat-eket habzsolni kétmarokra), és a noble (azt nem tudni, miben). Egyetlen fő jedi kaszt lesz, és marad még a scoundrel és a scout. Azaz öt kaszt összesen. (Erre többen nyafogni kezdtek a fórumokon… Szerintem feleslegesen, mivel nagyon úgy tűnik, hogy az új rendszerrel a régiek is megalkothatók lesznek – ha akarja valaki. Emellett a PrC-k is maradnak, csupán átalakulnak az új szabályok szerint.)
Az alapfajok kisebb áttervezésre kerülnek, de az UAA is használható lesz (a szükséges módosításokkal).
Droidok továbbra is játszhatóak lesznek, sőt, valamelyest egyszerűsödik a helyzetük.
Az NPC kasztok is eltűnnek, helyettük egyetlen “nonheroic character” kaszt lesz (a változó képzettségrendszer miatt nem is lenne értelme a régieket megtartani).
 
Képzettségek:
A cél a mozi-szerű hatás volt, ahol a karakterek sok mindenhez értenek, de nem aprózódnak el annyira, mint a Revised-ben, ugyanakkor nem is válnak ezermesterekké. A tervezéskor az egyik problémát az jelentette, hogy a könyvek/filmek szerint egy csomó karakter ért egy csomó mindenhez, viszonylag elfogadható szinten, és van egy kevés specialitása, ugyanakkor az SWD20-ban pont fordítva van: a legtöbb karakter (a képzettségpontok miatt) inkább specializálódik abban, amit a kaszt ad a számára, és a non-class képzettségeket veszni hagyja. (Igaz, ez meg így erősen támogatta a csapat-alapú játékot.)
A képzettségek száma csökken, többet egybeolvasztanak (pl. nem lesz külön Listen, Sense Motive, Search és Spot, hanem egy Perception, a Tumble és az Escape Artist összeolvad egy Acrobatics-be, a Bluff – Disguise – Forgery trióból meg egy Deception lesz). Az alaprendszer elve viszont marad, azaz d20+skill+ability, csakhogy a skill rankok eltűnnek. Egy skill megtanulása valamilyen bónuszt ad majd az őt érintő cselekvésekre (erről a WFRP skill-rendszer jutott az eszembe), de ennek növelése nem skill pontokkal, hanem feat-ekkel és talent-ek felvételével fog történni.
Továbbra is lesznek olyan skillek, amelyeket csak képzés után lehet használni (trained only), ugyanakkor a skilleken belül is felbukkannak majd ezek a megkülönböztetések (tehát pl. lesz olyan képzettség, amit alapból bárki használhat, képzés nélkül is, ugyanakkor az alkalmazási lehetőségei között lesznek olyanok, amiket csak képzés (a skill felvétele) után lehet majd használni). Pl. ilyen a Computer Use, amely alapból bárki által használható, de lesznek olyan alkalmazásai (pl. robot átprogramozás), amelyeket csak a képzett karakterek használhatnak.
Fontos infó: azok a képzettségek, amiket már elsajátított a karakter (trained), a szintlépéssel együtt fognak automatikusan nőni! (Hogy mennyivel, miképpen, az még titok. Találgatások vannak a True20 / D&D Unearthed Arcana alternatív skill-rendszer vonalakon, de megerősítés semmire sincs.) Lesznek class és non-class képzettségek, a karakterek a kaszt által adott listából állíthatják majd össze a saját képzettségeiket – emellett a non-class listából is válogathatnak. Mivel nincs már pontrendszer, valószínűleg az elsajátított non-class skillek is fejlődnek együtt a karakterrel, csak lassabban. A tulajdonság módosítóknak (vagy maguknak az értékeknek?) is erősebb szerepe lesz.
Sarli nagyjából kiszámolta (ő már csak ilyen számolós ember :) ), hogy az új talent-rendszerrel ugyanabból a karakterből, ugyanabból a kasztból (multiclass, skillek és feat-ek, valamint ismétlődő talent-ek nélkül) 20. szinten több, mint egymillió-féle különböző karaktert lehet majd kihozni (és itt nem az értékek eltérésére gondolt, hanem ennyiféle talent-kombináció lehetséges). :) (Nem tudni, hány szintenként lehet majd új talent-et felvenni, így a talent tree-k számára / méretére sem nagyon lehet következtetni ebből az értékből.)
 
Erő (Force):
Mint az már a korábbi hírben olvasható volt, megszűnik a Force skillek külön használata, egyetlen “Use the Force” skill lesz, a Force-sensitive-t viszont továbbra is fel kell venni majd hozzá. Az Use the Force egyfajta alap, intuitív használat, mint ami pl. Anakinben is megvolt a podrace során, de semmi képzést nem kapott rá. A skill inkább olyasmi lesz, mint a D&D-s Concentrate, kicsit bővebb használattal (pár kisebb Erő-képesség már így is elérhető lesz). Emellett lesznek külön Force erők (powers), de ezeket is majd ezen a skillen keresztül kell használni. Az erők egy része a már említett talent-szerű lesz, más része csak bizonyos PrC-k számára elérhető technika (technique), vagy titok (force secret).
Az Alter, Sense, Control marad – viszont már nem feat-ek többé. Hogy akkor majd hogyan működnek, nem árulják el :), de egyes feltételezések szerint a már említett talent-tree-szerűségekbe fognak belesimulni, ők maguk is ilyen új elemek lesznek (ez nincs megerősítve).
A megszüntetett Force-kasztok és az egyszerűbben használható Force-erők nagyobb szabadságot adnak majd a karakteralkotáskor. Sarli példája: Force-sensitive soldier (harcra fókuszáló Adept), Force-sensitive scout (pl. elmaradott világokon előforduló, az eredeti kasztra hasonlító Adept), Force-sensitive scoundrel (sötét oldali bérgyilkos/Adept), stb. Emellett az is igaz lesz, hogy nem kell kifejezetten jedinek lenni ahhoz, hogy erős Force-használó legyen valaki – bár a jedik továbbra is táposabbak lesznek e téren. Viszont a Force erők nagy része nem csak a számukra lesz elérhető, hanem bárkinek, aki Force-sensitive. Viszont beépítettek megfelelő korlátozó mechanizmusokat is, hogy ne szabaduljanak el az Erő-használók a játékban.
Mivel megszűnik a VP, a Force képességek használata is más alapokra fog kerülni. Hogy külön force pool lesz, vagy valami más mechanizmus, nem árulták el, csupán “újratöltésről” (recharge) írnak, meg különböző (egy részük harc közben is alkalmazható) recharge technikákról (feltételezés: olyasmi lesz, mint az Unearthed Arcana-ból a Recharge Magic, vagy a Book of Nine Swords manőverei?).
A Force pontok (FP) használata megmarad, bár biztosan módosulni fognak a bónuszok.
A Sötét Oldal Pontok (DSP) kezelése is változik (valószínűleg nem lesz olyan durva, mint most, különben a szabályok szerint pl. Vader-nek, vagy a Császárnak sokkal több DSP-je kellene, hogy legyen).
 
Járművek és űrhajók:
A csaták kezelése gyorsabb, egyszerűbb, sokkal “moziszerűbb” lesz, ugyanakkor nem fog megegyezni a Battles-ben (Minik) használt szabályokkal (csak az alapjaik lesznek közösek).
A Starships of the Galaxy (SOG) szerzője, Owen K. Stephens közreműködik a hajók az új rendszerre történő alakításában, és talán lesz új SOG Saga Edition is.
Az alapkönyvben lesznek új hajók is (pl. gungan hajók), igyekeznek majd mind a hat filmet lefedni a fontosabb űrhajók bemutatásával.
A korábbi két fejezet (Vehicles, Starships) a hasonlóságok miatt egybe lett olvasztva.
 
Harcrendszer:
Teljesen átírva, de a régi elemek jó része (pl. grappling) megmaradt – csak új szabályok szerint fog működni.
Megjelenik az újabb 3.5-ös D&D kiadványokban már felbukkant swift (fürge) cselekvés is.
 
Egyéb változások:
Megszűnik a Reputation, helyette egy új, Destiny nevű tulajdonság lesz. Hogy ez mit takar, egyelőre nem ismert.
Nem csak “csonkítják” a könyvet, lesz benne egy teljesen új fejezet is, ami a korábbi Starships fejezet a galaxisra vonatkozó általános részeiből, illetve az alap fajok honvilágának részletesebb bemutatásából fog állni (valószínűleg az UAA-ból átvéve / átírva).
A könyv kihajtható hátsó-belső oldalán egy harci térkép lesz, amely felhasználható a szerepjátékban és a Minikhez is, valamint a mesélőknek szóló fejezetben helyet kap pár rövid scenario, amelyekhez szintén használható lesz ez a térkép.
 
Egyéb kiadványok:
Az alapkönyv megjelenése után, ha az nem fog elbukni, lesznek új kiegészítők is. Erről még a fejlesztők sem tudnak többet, a végleges jövő évi WotC product catalog majd csak tavasszal fog összeállni (a kiadási év a WotC-nél áprilistól a következő év márciusig tart).
 
Off:
Természetesen nem csak itthon, hanem kint is feltűntek azok az ügyeletes nyafogók, akik a “pénzéhes Hasbro/WotC/Lucasfilm” vonalon kezdték / kezdik fikázni az új kiadást. :) Aztán megjelentek az örök értetlenkedők is, akik pl. képesek voltak megkérdezni (többször is), hogy ez most d20-alapú lesz, vagy valami egészen más (pár embert megzavart a “Saga” szó, és azt hitték, hogy a SAGA (ld. pl. Dragonlance, Marvel Super Heroes) rendszerre térnek át)? Ugyanez igaz a Minikre is. Elhangzott, hogy modellezhető lesz Minikkel is, erre mindjárt előkerültek az “igazzy” szerepjáték hős védelmezői is, akik nem akartak “gyerekjátékkal”, meg “babákkal” szerepjátékozni. Ja, és ki ne hagyjam azokat sem, akik minden SW topikban felbukkannak, és jól lefikázzák Lucas-t a prequel trilógiáért, meg a felújított klasszikusért. :)
Szigorúan magánvéleményem szerint a prequel (egyben nézve, és a bűnrossz Anakintől eltekintve :) ) jobb, mint a klasszikus, az Expanded Universe-ben több ötlet van, mint az alap-trilógiában,… és az új kiadás várhatóan jobb lesz, mint a mostani, toldozott-foldozott Revised. :)
 
Linkek:
http://boards1.wizards.com/showthread.php?t=686201
http://boards1.wizards.com/showthread.php?t=725871
http://boards1.wizards.com/showthread.php?t=757200
 

A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához