LFG.HU

Attila
ismertetőCimkek

A múltkor, a Mountain Witch esetében már szó esett egy afféle “egylövetű” szerepjátékról, amely gyakorlatilag nem több, mint egy önálló rendszerrel rendelkező kaland/kampány. A bizonyos mértékig hasonló Heaven & Earth valamivel régebbi darab, a harmadik kiadása 2004-ben jelent meg az Abstract Nova kiadó jóvoltából. A korábbi kiadásokat nem ismerem, annyit tudok, hogy a másodikat a BESM motorja hajtotta – mindentől függetlenül nem hiszem, hogy azokban drasztikusak lennének az eltérések a játék lényegét illetően.

Kissé gondban vagyok az ismertetővel, mivel, ahogy azt említettem, gyakorlatilag egy független kalandmodulról van szó. Bár elég kevés az esély arra, hogy itthon sokan ismernék, azért a biztonság kedvéért most szólok: ha valaki éppen benne van egy H&E játékban, vagy van esély arra, hogy belekerül egybe játékosként, akkor ne olvasson tovább; legyen elég neki annyi, hogy egy igen jól sikerült, modern okkult játékról van szó, amibe érdemes belefolynia, már ha megfelelő mesélővel rendelkezik.

A többieknek meg következzen a részletesebb vesézés. A Heaven & Earth elég apró, mindössze 128 oldalas játék – ebből 18 oldal a szabályrendszer, a maradék lényegében világleírás és háttérinfó. Kinézetre visszafogottan pofás a könyv, standard kéthasábos, csicsamentes és olvasható szöveg, hangulatos, néhol kissé bizarr illusztrációk.

A rendszerre magára nem érdemes sok szót vesztegetni: pontelosztásos, képzettség, pontosabban szakma alapú motor. Kicsit hasonlít a CoC-hoz a karaktergenerálás, itt is a választott szakmától függnek a karakter képzettségei. A harc gyors, egyszerű, halálos. Standard szimpla rendszer, no. Akit érdekel, a lenti linken megnézheti.

A játék világa már érdekesebb, bár elsőre talán ez sem látszik túl soknak. A “világ” ugyanis egy amerikai kisváros, Potter’s Lake. Külsőre teljesen átlagos helynek tűnik – apró település, alig 20.000 lakossal, egyetemmel, egy nagy papírgyárral, valamint egy közelben található katonai repülőtérrel. A karakterek a játék elején valamennyien friss arcok a városban, ilyen-olyan okból de most érkeznek és kezdik el felfedezni a települést.

Felfedeznivaló akad, ugyanis a kisváros bővelkedik a furcsaságokban. Gyakoriak a paranormális események – vagyis, sokat beszélnek ilyesmikről. Szellemek, eltűnt emberek, egy-két múltbeli sorozatgyilkosság – hasonló pletykák mindenütt előfordulnak, de ezek valahogy gyakoribbak errefelé, mint másutt. Plusz, itt nem csak a pletykák gyakoriak, hanem előbb-utóbb a karakterek is szembekerülnek bizarr dolgokkal.

A könyv eleje a szabályokkal foglalkozik, a negyedik fejezet az első bemutató a városról, tizennégy oldalon. Ez egy elég pofás áttekintése a Potter’s Lake főbb pontjainak, bár nem feltétlenül olyan infó, amit a játékosok kezébe lehetne nyomni – bár hasznos lehet, ha az ember tud mondjuk Deke kávézójáról, az egyetemről, a papírgyárról, a kórházról, a város melletti légibázisról, vagy éppen a furcsaságokkal teli erdőről, minden helyszín mellé nagy rakás természetfeletti esemény, városi legenda és furcsaság is kapcsolódik. A mesélőknek is illik figyelni arra, hogy ne ragadtassák magukat arra, hogy valamennyit egyből a játékosok nyakába zúdítsák – érdemesebb inkább tisztában lenni a lehetőségekkel és úgy adagolni őket, ahogy a karakterek akciózgatnak.

Hasonló a helyzet az ötödik, a város fontosabb lakóit bemutató fejezettel is: érdemes szem előtt tartani, hogy ők nem a tipikus átlagemberek, hanem még helyi szinten is a különlegesebb népek közé tartoznak, legyen szó a kéz nélkül született kertészről, a napjait festőként tengető szellemről, vagy éppen a furcsán karizmatikus csavargóról. Ha nem vigyázunk, a rejtett misztikum könnyen átcsaphat hülyeségbe, érdemes féken tartani magunkat mesélőként, ahogy a városba engedjük a játékosokat. A karakterbemutatók mellesleg tisztáznak néhány régi, városbeli pletykát is, tehát kiemelten nem játékosok kezébe valók. Az említett túlzások ellenére van néhány igen jópofa elem a karakterbemutatókban; a kedvencem talán a tudtán kívül Lucifert szolgáló ipse, aki pincéjében mechanikus rodeóbikát tart,

Node mit is keresnek a játékosok a városban, és egyáltalán, miért is érdemes bármit is a városban keresni? Miben mutat a H_&E többet/mást, mint mondjuk egy CoC vagy WoD mini-kampány? Nos, a játék háttérsztorija az, ami igen nagyot üt, már véleményem szerint. Kénytelen vagyok spoilerezni, tehát potenciális vagy aktív H&E játékosok ne olvassanak tovább, hiszen itt a világ ismerete alapból kivégzi a szórakozás jó részét – a valós szituáció felfedezése adja ugyanis egy H&E játék fő élvezetét.

Szóval a régi meccs Isten és Lucifer között a végéhez közeledik, nemsokára várható az eredményhirdetés – bár kissé máshogy, mint ahogy az a Bibliában szerepel. Az emberiség – illetve annak halhatatlan lelkei – ugyanis ebben a játszmában körülbelül a pókerzsetonok szerepét töltik be: a két fél közül az győz, aki többet gyűjt össze belőle. Isten fia sem fog visszatérni úgy, ahogy azt a Jelenések Könyvében írják – ami, tulajdonképpen egészen jó hír.

Jézus ugyanis – ahogy azt annak idején Lucifer tette -, szintén fellázadt Isten ellen. Amíg azonban Lucifert csupán a büszkeség motiválta, addig Jézust a szeretet vezérli: Isten fia mindent megtesz azért, hogy megmentse az emberiséget a Pokoltól és a Mennytől. Közvetlenül azonban nem avatkozhat be a játékba, kénytelen a háttérből tevékenykedni, hiszen második eljövetele csupán az egyik oldal malmára hajtaná a vizet. Fő eszközei a harcban a leszármazottai, akik többé-kevésbé magukban hordozzák az isteni szikrát. Ennek jelei általában mindenféle paranormális képességekben nyilvánulnak meg, amely nem ok nélkül kelti fel a közelben állomásozó légibázis “speciálisabb” egységeinek figyelmét.

És hogy jön a képbe Potter’s Lake? Nos, a kisváros melletti erdő valaha nagy dolgok tanúja volt – annak idején ugyanis itt állt az a Paradicsom nevű hely, az első emberpárral, a Tudás és az Élet fáival, gyümölccsel, bűnbeeséssel meg minden egyébbel. Mára már elveszítette szinte minden fontosságát, még a területért eredetileg felelős angyal is mindenki által elfeledve bolyong a környéken – de most, hogy az Armageddon lassan bekövetkezik, ismét ráirányul a figyelem az erdőre.

Ennek egyik oka, hogy Lucifer hadai majd valahonnét az erdőn belülről fognak erre a világra vonulni, itt várható tehát az első összecsapás. A másik ok pedig az, hogy a két fa még mindig ott van valahol odakint; ha az emberiség megtalálja őket és ezúttal elfogyasztja mindkét gyümölcsöt, a végső összecsapásban Istennel és Luciferrel egyenrangú félként tud részt venni – sőt, talán megállíthatja az Armageddont is. Pontosan erre játszik Jézus is – sajnos az embereknek pillanatnyilag fogalma sincs, hol találhatók ezek a fák. Sőt, tulajdonképpen azt sem nagyon tudják, hogy keresni kellene őket. Ha pedig a fák megtalálása nem jön be, úgy talán az egy helyen összegyűlt leszármazottak közös ereje talán mégis fordítani tud az eseményeken – amire kevés az esély, hiszen a másik két oldal angyalai és démonai akár egyedül is képesek városok elpusztítására…

Természetesen az erdőben rejlő hatalom, még ha az oka nem is ismert, más, kisebb szereplőket is magához vonz: varázslók, szellemek, szekták gyülekeznek Potter’s Lake-ben, és ki tudja, hogy melyik oldalra állnak, ha rájönnek, mi folyik a háttérben.

A háttérsztori rejtettebb elemeivel foglalkozik a következő pár fejezet: öt oldal négy titkos szervezetről, öt oldal a goetia nevű, a Teremtésnél is idősebb szellemlényekről, szintén öt oldal a mágiáról – igen egyszerű rendszer – egy rövid összefoglaló a kísértetekről, természetfeletti képességek – egy laza, képzettség jellegű rendszer, de a képességek erősségéről és fajtájáról a mesélő szabadon dönt a játék folyamán -, valamint rövid összefoglaló az angyalok és démonok viselkedéséről.

Tizenkét oldal foglalkozik a mesélői tanácsokkal, amelyek jórészt általános kaland- és kampányszerkesztési elvek, részint pedig a történet lezárásának problematikájával foglalkozik – elvégre egy valamit is magára adó H&E kampány eljut a végjátékig, ugye.

A záró, tizenegy oldalas kaland eredetileg indító történetnek van szánva a városba frissen érkező karakterek számára – a magam részéről inkább az elfelejtését javaslom. A cucc ugyanis állatorvosi lova a “karakterek nézői az eseményeknek, és csinálhatnak bármit, nem számít” típusú kalandtípusoknak, véleményem szerint garantált az azonnali kiábrándulás a játékosok részéről.

Nos, a Heaven & Earth egy érdekes kis játék. Nem mondom, hogy mindenki számára bejövős lehet a téma, de tele van pofás ötletekkel, ráadásul sikeresen elkerüli a vallási témában prédikálás csapdáját. A bonyolultabb rendszereket komáló játékosok nem biztos, hogy oda lesznek érte – ahogy az az ilyen lájtosabb dolgoknál szokás, szükség van némi összhangra a játékosok és mesélő között -, plusz az igazi élményt valószínűleg csak akkor nyújtja, ha elejétől végéig sikerül végigjátszani a sztorit, amelynek a titkait remélhetőleg nem lövik le előre a karakterek előtt. Huszonöt dolláros ára tulajdonképpen nem is olyan vészes (használhatóságában és ár-érték arányában véleményem szerint köröket ver jó néhány ünnepelt indie alkotásra), főleg, hogy kiegészítők bevásárlására sincs szükség. (A harmadik kiadáshoz azért megjelent egy kiegészítő, amely Potter’s Lake további lakóival és helyszíneivel foglalkozik, plusz némi kalandmodulok is találhatók benne.)

Körülbelül ennyi. Az okkult-horror-nyomozós játékok kedvelői jó eséllyel élvezni fogják. 


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.abstractnova.com/]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához