LFG.HU

Attila
RPG fejlesztésCimkek
Elöljáróban: a lenti játék az rpg.hu szerepjáték-készítő pályázatán indult, amely eléggé behatárolta az elkészítési időt és a terjedelmet. Az emiatt jelentkező esetleges problémákat tehát kevésbé boncolom, mint ahogy azt egy “rendes” játéknál tenném. Függetlenül az eredmény minőségétől szeretném minden résztvevőnek megköszönni, hogy próbálkozott, remélem, hogy az esetleges negatívumok nem veszik el a kedvet a jövőbeni alkotásoktól.
 
Quadrion
 
Tartozom egy vallomással: a mai napig nem tudtam, hogy ha egy játékban olyan faj is játszható, melynek neve Ízirájder, úgy legszívesebben azonnal kiutalnám a selyemzsinórt. Ha másra nem, erre a felismerésre jól jött ez a játék.
 
Szóval Quadrion – sajnos ez a játék is azzal a problémával küszködik, mint a Kalandföld rpg – eredetileg ez sem 32 oldalra lett tervezve, és ez meglátszik rajta. Plusz, még az eredeti, teljes verzsön se nagyon lehet kész, szóval a hatásra ez is rátesz – de lássuk kicsit részletesebben.
 
Ahogy a korábbi tárgyalt versenyzőknél a D&D, Magus, WoD tűntek a főbb befolyásnak, itt valamiért állandóan a Rifts jutott az eszembe: a mágikus katasztrófa után megváltozott világ, a (szándékosan vagy szándékolatlanul) komikumba hajló elemek, a faji kasztok használata erősen hozta a deja vu érzést. Ezen felül viszont elég nehéz megragadni a játék világát: sajnos igen kevés az információ (annak szerkesztése is kissé nehezen áttekinthető) igen sok helyet vesz el a láthatólag nem erre az oldalszámra méretezett rendszer és egyéb csingilingik.
 
Ettől függetlenül – ha poénra veszi az ember – vannak lehetőségek a világban. Ha a szerző megpróbálná kicsit lazábban venni a dolgokat, jobban kiemelni a szürreális/nihilisztikus elemeket, belenyomna némi sötét humort, kiszedne némi marhulósat, sokat javulna az összhatás – persze ez csak az én izlésem. (Ha viszont komoly hangvételre tervezte volna a világot, akkor sietek közölni, hogy nagyon nem sikerült.)
 
Azért remélhetőleg nem volt komoly szándékú, hogy a “hősök” olyan fajokból jöjjenek, mint “A nagy zabáló”, vagy “ratroid”.
 
Vagy ízirájder.
 
Mindegy, a pályázati kapkodást jól érzékelteti a “személyiségek” rész. “Dühöngő”, vagy “óvatos” – oké, legyen. De mennyiben személyiségjegy a “kígyófaló”, a “robbantási szakértő”, vagy éppen a “hamisító”? A lista kipucolása mellett javasolnám az átnevezését mondjuk “előnyök”-re…
 
Fura, stratégiai játékokat idéző ötlet a követő-rendszer, aminek a használhatóságával kapcsolatban vannak fenntartásaim. Kissé klónhadsereg-képzésnek tűnik az egész, plusz nem tudom, mennyire lassítja be a játékot, és igazából nem látom, hol mutat valami pluszt. Szintúgy nem látom át az előnyét a rengeteg fajnak, ami inkább faji kaszt, mint faj. Valamivel kevesebb, de karakteres fajjal talán tovább jutna a szerző, mert ezeknek a bizbaszoknak egy részét legfeljebb név alapján tudnám megkülönböztetni. Ettől függetlenül vannak itt is poénos dolgok, csak ki kéne fejteni őket, miközben kihajítjuk a rendundáns dolgokat. Az ex-kísérleti patkányokból kifejlődött, tudományt vigyázó ratroidokból például lehetne érdekesebb fajt is csinálni.
 
Hasonló a helyzet a fegyverekkel, főleg, hogy helyhiány miatt csak részlegesen vannak jelen. Nem vagyok meggyőződve arról, hogy a darabszám olyan pluszt ad, hogy érdemes foglalkozni alig eltérő kutyük megkülönböztetésével.
 
Ami meg a harcrendszert illeti: babonás tisztelettel raktam félre a cuccot a táblázatok láttán, főleg, hogy a szerző bevallása szerint sem volt tesztelve.
 
Nézzük a szerző szándékait:
 
Kisérőlevél
 
A játék elsődleges célja természetesen az általunk kitalált világ szélesebb körben való megismertetése. Quadrionnak 32 oldalon sajnos csak egy kisebb szeletét tudjuk bemutatni (egy interneten játszható, azonos ötleten alapuló játék fejlesztése is tervben van). Ugyanakkor bízunk benne, hogy egy sokadik, harcra és vaskos szabálykönyvek használatára alapuló   szerepjáték megalkotása helyett sikerült a fantázia megmozgatására és a stratégiára helyeznünk a hangsúlyt. A harc rendszerét és a karakterfejlődést igyekeztünk viszonylag egyszerű szinten tartani, így próbálva elriasztani a játékosokat a “henteléstől” és a “tápolástól”.
 
Az eddig megjelent kalandjátékoktól eltérően a játékosnak az ún. követőkből fel kell építenie egy csapatot, és folyamatosan irányítania kell azt, ez pedig alkalmat ad az alá-fölérendeltségi viszonyok eljátszására. A követőkre vonatkozó speciális szabályok miatt reakcióik nem olyan kiszámíthatóak, mint a “haveré, aki a Paladinnal nyomul”. A követőkhöz való hozzáállásnak, a nekik adott parancsoknak súlya van, nem lehet semmibe venni őket, mint a 123. kocsmáros NPC-t. Megfelelő számú követő esetén nagyobb csaták is lejátszhatók, ahol a stratégia komolyabb szerepet kap. A hősök és követők (és a különleges ellenfelek) eltérő kezelése a harcban lehetőséget ad arra, hogy egyrészt kihangsúlyozza a különleges karakterek jelentőségét, másrészt megnehezítse a játékosok, valamint a főbb ellenfelek halálát.
 
Egy másik újdonság, hogy Quadrion világa négy teljesen különböző környezetből (“oldalak”) épül fel. Ezek kombinációjával bármilyen hangulatú játék játszható, a cyberpunktól kezdve a szokásos hősi Fantasy-n át a gótikus horrorig, anélkül, hogy kilépnénk a világ és a szabályrendszer adta keretekből. A játék alkalmas rövid kalandokra, de a négy oldal lakóinak változatos motivációi alkalmat adnak a nagyívű kampányokra is. Ugyanazokkal a karakterekkel teljesen különböző szituációkban kell helytállni, attól függően, hogy melyik oldal területére merészkednek: A származási helyével ellentétes oldalon mindenki komoly hátrányokat szenved, ezzel a kalandmester könnyen megizzaszthat egy magas szintű csapatot is, anélkül hogy életszerűtlen lenne a szituáció (mint pl. a klasszikus “vegyük el a játékosoktól az összes varázstárgyat” helyzetben).
 
Nem hagyhatjuk szó nélkül a játékrendszer esetleges hibáit és azok kiküszöbölését: A harc során a táblázatokban való böngészés sok játékost visszariaszthat, próbáltuk a táblázatokat egységesíteni, számukat csökkenteni. Egyes táblázatokat akár számológép használatával is ki lehetett volna váltani, de a célunk az volt, hogy a dobókocka legyen az egyedüli szükséges eszköz. A játék még teszteletlen, valószínüleg a számértékeken számos helyen változtatni kell a játékegyensúly érdekében.
 
Szóval, sikerült megismertetniük az általuk kitalált világot? Nem nagyon, hiszen kevés volt a hely, így még azt a négy különböző környezetet sem igazán érzi át az ember.
 
Az újdonságként felhozott csapat-dolog alá-fölérendeltségi dolgainak kijátszása nekem elég fura dolognak tűnik, hiszen ha jól értem, a játékosnak kéne a karakter és annak alárendeltjének kapcsolatával foglalkoznia – fene tudja, engem ez nem kötne le.
 
Szóval: első vázlatnak, figyelemfelkeltőnek elmegy a produkció… de ha itt valami komolyabb alkotás összehozása a cél, akkor még nagyon-nagyon sok meló lesz, aminek elsősorban a koncepciótisztázással kéne indulnia.
 

Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://rpg.hu/download/palyazat/quadrion.zip]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához