LFG.HU

Glowface
ismertetőCimkek

A Saga kiadás a star wars szerepjátékok legújabb, legfrissebb rendszere. Kiadója továbbra is a Wizards of the Coast, hasonlóan az előző, d20 rendszer alapú Star Wars szerepjátékhoz és annak ’revised’ továbbfejlesztéséhez. A rendszer továbbra is sokat megőriz a d20 rendszer alapjaiból, sok minden felismerhető belőle; de ugyanakkor olyan messzire rugaszkodott el tőle, hogy sokan a Dungeons and Dragons 4.0 előfutárának tartják.
 
Maga a könyv fizikai formátumában is újdonságot hoz négyzet alakú (kb. 23.5 x 23.5 cm) oldalaival.  Inkább a filmes képeskönyvekre emlékeztet így ránézésre – de a kisebb méret ellenére minden információ benne van, ami a játékhoz kell. A borítóról Darth Vader baljóslatú maszkjában felénk nyúl fekete alapról aranyló színben – kellemes. A nyomdai munka minősége természetesen remek, a szöveg jól olvasható és tiszta, a szerkesztés tisztességes. Az illusztrációk egy része természetesen a filmekből származik, a grafikák jó része korábbi star wars szerepjátékokban feltűnt már.
 
Miben nyújt újat a Saga kiadás?
 
A legszembetűnőbb törekvés a szabályok letisztítása, egyszerűsítése. Ahol csak lehet, minden komplex szabályt egyszerűbbre cseréltek. Minél könnyebben, gyorsabban, ésszerűbben működjön minden. Ez nem csak a szabályok leírására, hanem a játékmenetre is igaz: nagyon dinamikus, pergő játékot akartak létrehozni, méghozzá szerintem nagyon is sikeresen. Lássuk a legérdekesebb változásokat.
 
Az élterő(hit points) visszatért, a korábbi star wars játék vitality/wound pont rendjét sutba dobták. Életerőből pedig van bőven: a szintenkénti d6/d8/d10 mellet első szinten a karakterek a lehetséges maximum háromszorosát kapják meg. Ugyanakkor elegáns megoldás jelent meg a hp-rendszer legvitatottabb hatásának leküzdésére: a karakterek ne legyenek megállíthatatlan robotkatonák, amíg el nem fogy az életerejük. Az állapot skálán (condition track) az “ép; -1 minden dobásra; -2; -5; -10; eszméletlen” sorozaton lehet végigmenni. A karakter jellemzően akkor csúszik eggyel rosszabb állapotba, ha egyszerre a sebtűrésénél (damage threshold) nagyobb sérülést szenved el. Egyébként az állapot skála nagyrészt helyettesíti a DnD számos zavaró állapotát (shaken, sickened, fatigued, stb) is.
 
Eltűntek a mentődobások, helyette fix védekezés értékek vannak: állóképesség, reflex és akarat védekezés. Minden esetben a támadónak kell ezt a célszámot megdobnia a támadás során, hogy hasson a célpontra. Egyébként a védekezés értékek számítása is igen egyszerű: 10, plusz a karakter szintje, a megfelelő tulajdonságmódosító, és egy kisebb fix érték ami a karakter kasztjától függ. A reflex védekezés igen fontos, mivel ez lép az AC helyébe is: támadás során egyszerűen a célpont reflex védelmét kell eltalálnia a támadónak. A cél megint csak a harci jelenetek gyorsítása (egy eseményt általában egyetlen dobás leképez így). Meg aztán gyakran izgalmasabb is, hogyha a támadó sikerét a védő egy jó dobással nem tudja kiküszöbölni.
 
A kasztok alapos tatarozáson estek át. Mindössze öt hősi (játékos) kaszt maradt meg: felderítő (scout), jedi, katona (soldier), nemes (noble) és zsivány (scoundrel). Plusz egy nem-játékos kaszt (non-heroic) a galaxis átlag polgárainak és a tucat-ellenfeleknek (rohamosztagos). A kasztok fix szinten megszerezhető fix képességei eltűntek. Helyettük minden páros szinten a játékos választhat egy bonusz képességet (feat) – túl a karaktereknek háromszintenként továbbra is járó képességen; minden páratlan szinten pedig egy “tehetséget” (talent) – ez gyakorlatilag a kasztok különleges képességeinek tárháza. Minden kaszt négy tehetség listával rendelkezik (pl. a felderítő tehetség listái: éberség, rejtőzés, túlélés, peremvidék). Mindegyik listán jó néhány speciális előnyt jelentő tehetség szerepel, melyeket szinte tetszőleges sorrendben választhat a karakter – bár néhánynak vannak előfeltételei. Így egy zsivány mondjuk első szinten választhat +1d6 orvtámadást a balszerencse tehetség listáról; aztán harmadik a szerencse fia tehetséget a szerencse listáról, mellyel túlütés után egy ingyen cselekvést kap; ötödik szinten pedig például az űrjáró listáról a hiperűrász tehetséget, mellyel naponta egyszer az űrhajója fedélzetén a szintjét hozzáadhatja egy próbához. Persze, gyakran érdemes egy-két listából építkezni, ami a karakterhez illik.
 
A képzettségek rendszere egyszerűsödött talán a legjobban. Egyrészt egyes, d20 rendszerben önálló képzettségeket összevontak – például észlelés (spot), hallás (listen), kutatás (search) és szándékok észlelése (sense motive) helyett egyetlen érzékelés képzettség maradt. Véget ért a képzettség pontok osztogatása is. Ehelyett minden karakter ért mindenhez egy kicsit: a képzettségek alapértéke a karakter szintjének a fele, plusz a megfelelő tulajdonság módosító. Első szinten a játékos kiválaszthatja, mely képzettségekben járatos a kasztjának megfelelő listáról: kaszttól függően, 2-7 képzettséget választhat. Később csak egy külön képesség (feat) árán vehető fel újabb képzettségben való jártasság. Ezekre a képzettségekre a karakter +5 módosítót kap, valamint a bonyolultabb képzettség-használatok is lehetővé válnak.
 
A harc rendszere is sokat változott. Az egyik jól azonosítható cél az volt, hogy a karaktereknek megérje minél többet mozogni harc közben, kihasználni a környezet kínálta lehetőségeket. Éppen ezért a magas alap támadás (base attack) értékből jövő további támadások eltűntek – alapesetben minden karakter körönként csak egyszer támad. Kivételek persze vannak: lehet két fegyvert forgatni, illetve speciális képességek (kettős támadás, forgószél támadás, stb) lehetővé teszik továbbra is körönkénti több támadást. Az alacsonyabb támadási szám ellensúlyozására a karakterek szinttől függő sebzés bonuszt kapnak: szintjük felét a sebzésükhöz adhatják. Így már egyre inkább megéri minden körben támadni ÉS mozogni is. A harcban nagy szerepet kapnak a gyors (swift) akciók is, melyek a támadás és a mozgás mellett körönként egy apró cselekvést jelentenek. Bizonyos speciális manőverekhez (például célzás) egy, vagy egymás után több gyors akciót el kell költeni.
 
Az egyszerűsítés, a pergő harc iránti követelmény érezhető számos apró változásból. A kockadobások számát csökkenti, hogy minden fegyver 20-as dobásnál ér el túlütést, viszont akkor automatikusan, ellenőrződobás nélkül. Jelentősen egyszerűsödtek a birkózás szabályai, a megszakító támadások rendszere, vagy éppen a sorozatlövésekre vonatkozó szabályok, megszűnt a szabad lépés.
 
A páncélok használatára érdekes megoldás született: a páncélzat értéke alapesetben felülírja a karakter reflex védekezés értékét (így alacsonyabb szintű karaktereknek hasznos lehet a páncélzat, magasabb szintűeket viszont inkább csak zavarja). Ugyanakkor a páncél növeli a sebtűrést – a felvértezett karakternek kevésbé fájnak a sebei. A megfelelő tehetségek árán azonban magas szinten is hasznos lehet a páncélzat – a páncél védekezés értéke akár hozzá is adódhat a karakter szokásos reflex védekezéséhez.
 
Az Erő használata is megújult a korábbi rendszerekhez képest. Nincs többé hp (VP) költség. A rendszer leginkább a DnD Tome of Battle: The Book of Nine Swords rendszeréhez hasonlít. Az Erőt használó karakterek egy “az Erő Használata” (Use the Force) képzettséggel rendelkeznek. Ezzel már önmagában néhány alapvető fogásra (pl. apróbb tárgyak felemelése, zavar észlelése az erőben) képesség válik a karakter. A hatásosabb trükköket azonban meg kell tanulni: Erő manőverek (force power) felvételére egy feat útján van lehetőség. Az adott karakter arzenáljából harc közben “ellövi” a menővereket: elsöpri ellenfelét, hatalmasat ugrik, nehéz tárgyakat mozgat. Egy manőver általában csak egyszer használható, kivéve ha a karakter az adott manővert többször is felvette. Ugyanakkor rövid, kb. egy percnyi pihenéssel a jedi felfrissítheti arzenálját, és ismét minden felvett erő manőver a rendelkezésére áll. Végül egyes Erő használati módok külön tehetségnek minősül. A négy erővel kapcsolatos tehetség listához (Érzékelés, Változtatás, Irányítás, Sötét Oldal) minden, az erő iránt érzékeny karakter hozzáfér. Ugyanakkor a magasabb szintű technikák és titkok csak a beavatott presztízs-kasztoknak érhetőek el.
 
Összességében a játék, azt hiszem, remekül sikerült. Egyszerűbb, tisztább, érthetőbb minden korábbi rendszernél. Gyors és lendületes, igazi star wars-os hangulatot áraszt. Legtöbb elemében a játék sokkal játszhatóbb a korábbi rendszereknél. Érdemes kipróbálni – és ha a jövőben a DnD valóban ebben az irányban fog fejlődni, hát én olyan nagyon nem bánom.
 
 

Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.wizards.com/default.asp?x=starwars/welcome&dcmp=ILC-SW062006FP]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához