LFG.HU

HammerTimeCafe
Attila
RPG fejlesztésCimkek

Elöljáróban: a lenti játék az rpg.hu szerepjáték-készítő pályázatán indult, amely eléggé behatárolta az elkészítési időt és a terjedelmet. Az emiatt jelentkező esetleges problémákat tehát kevésbé boncolom, mint ahogy azt egy “rendes” játéknál tenném. Függetlenül az eredmény minőségétől szeretném minden résztvevőnek megköszönni, hogy próbálkozott, remélem, hogy az esetleges negatívumok nem veszik el a kedvet a jövőbeni alkotásoktól.
 
Fagyosföld
 

A Fagyosföld szerepjáték is egy a valószínűleg-nem-ide-készült játékok sorában. Részint a tekintélyes méretű rendszerleírás mögött szerényen húzódik meg a világbemutatás, részint pedig a kettő közti kapcsolattal is gondok vannak. De nézzük inkább részletesebben:
 Szóval van egy képzettség alapú, általánosnak mondható rendszerünk, képzettségpróbákkal, mindennel. Semmi különös, bár nem egészen értem a “feles szint” ötletének hasznosságát, valamint azért némi átszerkesztéssel lehetne tenni azért, hogy érthetőbbé váljon az anyag. Néha az volt az érzésem, hogy direkt bonyolítják a készítők a dolgokat. Nagy probléma lett volna mondjuk beírni, hogy (6-d6)/2+3 feles szintű képességgel indul a karakter (és utána azonnal kitalálni valami egyszerűbbet e helyett), mint a jelenlegi változatot?

Többnyire összefüggenek a főtulajdonságok és képességek, ami pozitív, bár a kategóriaszintek felosztásásban talán kissé kevesebb kiemelkedő szint is lehetne; nyolc fokozatú skálán két szint jelenti a “nem értek hozzá”, három pedig a mesteri értéket – nekem kissé kevéssé tűnik használhatónak ez a felosztás, hacsak nem kiemelkedően erős karakterekkel lehet általában játszani. Az egyszerű próbák kezelése kicsit nagyon a mesélőn múlik, talán logikusabb lenne a karakterek képességeit minden esetben bevonni a próbákba és inkább a célszámokat megnövelni – bár lehet, hogy ez a módszer is működőképes, talán meg lehetne próbálni valamivel nagyobb felelősséget bízni a motorra.

A harcrendszer is kicsit csiszolatlan, bár látni jó ötleteket – a próbákon dobott sikerek játékbeli lefordításánál mintha a TORG egy leegyszerűsített formáját látnám. Ezzel együtt itt is elég elbonyolítottnak, kevéssé egységesnek érzem a motor felépítését. Különösen a tizedes törtekben megadott szorzók voltak fájdalmasak a szituációs módosítóknál – próbálta ezt már valaki zsebszámológép nélkül?
 
A mágiarendszeren lehet látni, hogy már kezdett kevés lenni a hely, a problémák amúgy hasonlóak, mint korábban. A varázslatok listájánál nem mindenhol egyértelmű a hatás, de ez legyen a legkissebb gond.

Ami a nagy szívfájdalmam volt, az a világ. Egy jeges vidéken játszódó fantasy világ némiképp elüt a szabványostól, ami mindenképpen előny. Még akkor is, ha a világ jellegzetességeit a rendszer nem is próbálja kezelni. Még akkor is, ha a mellékelt térkép nem igazán áttekinthető kinyomtatva.

A fő gond, hogy a szerzőnek nem sikerült foglalkoznia a leírásban egy apró kérdéssel: mit is lehet itt csinálni az embernek? Itt vannak a havasi barbárok, akik jégkunyhóban élnek, rozmárra vadásznak és halásznak. Ez, meg a többi itt előadott infó nem nagyon inspirál játékra, legalábbis engem. Hol maradnak a kalandozásra gerjesztő elemek? Hol vannak a mindenféle jégmonszták? A jégbe fagyott ősi civilizációk romjai? Az elveszett expedíciók? De hasonló a helyzet a következő, matriarchális Mordániával meg a többivel is – sajnos sehol sem találtam olyasmit, ami alapján kedvem lett volna a játékra. (Plusz, oda kéne figyelni az elnevezésekre is – a lovagok országának, Metyének a nevéről én egy rakás pösze hobbitra asszociáltam.)
 

Ha a készítők kicsit nekiállnák domborítani a világ alapötletében levő lehetőségeket, hogy érvényesüljön is a különbség a tucatfantasy világokkal szemben, valamennyire le lenne egyszerűsítve a rendszer – nos abból talán lehetne még cserebogár. Így viszont még nem az igazi.
 


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://rpg.hu/download/palyazat/fagyosfold.zip]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához