LFG.HU

HammerTimeCafe
Attila
RPG fejlesztésCimkek
Elöljáróban: a lenti játék az rpg.hu szerepjáték-készítő pályázatán indult, amely eléggé behatárolta az elkészítési időt és a terjedelmet. Az emiatt jelentkező esetleges problémákat tehát kevésbé boncolom, mint ahogy azt egy “rendes” játéknál tenném. Függetlenül az eredmény minőségétől szeretném minden résztvevőnek megköszönni, hogy próbálkozott, remélem, hogy az esetleges negatívumok nem veszik el a kedvet a jövőbeni alkotásoktól.
 
Miraculum Dei
 
A Miraculum Dei – a borító szerint – egy történetközpontú szerepjáték. Bővebben, egy modern korban játszódó, egyszerű rendszerű szerepjáték.
 
Alapötletben kicsit a Dead inside és a Heaven and Earth jut eszembe, bár túlságosan egyikre sem hasonlít. A Miraculum Deiben ugyanis nem lelküket elveszített embereket, vagy Jézus leszármazottjait kell alakítani, hanem olyan embereket, akik találkoztak Istennel annak fizikai valójában.
 
És sajnos, fogalmam sincs, hogy ezután mit is lehetne kezdeni velük. Tényleg, látták Istent, megváltozott az életszemléletük. Ez nyilván valahol érdekes, ízlések és pofonok eltérnek, de tényleg nem tudom, hogy mégis milyen játékot tudnék játszani ez alapján. A világkép – mindenki nagyon szkeptikus, kivéve azok, akik látták Istent – kissé átgondolatlannak tűnik; ha a főnök ilyen gyakran jár-kel az emberek között, mire fel ez a nagy szkepticizmus?
 
Ami azonban mélyütés, az a játékbeli példák és a stílus, amely mindent megtesz, hogy már-már önparódiába forduljon a játék. Mit kezdjen az ember például azzal a példával, hogy “Épp esett az eső, egy buszmegállóban várakozva minden utas betömörült a kis fedett bódé alá. Isten néhány gyerek érdekében nagyon udvariasan megkért egy férfit, hogy ne dohányozzon, a füst úgyse megy ki a bódé légteréből, akárhogy fújja”? Rendben, a teremtő kissé kevésbé radikális, mint a bibliai időkben, de a játék alapkoncepciója – megváltozott életű karakterek egy találkozás után – válik teljesen súlytalanná.
 
Hasonló gond a karakterek leírásánál is előfordul, ami az Isteni terület jellemzőt illeti; oké, találkoztam Istennel, udvariasan viselkedett valahol, ettől függetlenül tudom, hogy ő az – és akkor nyilván elkönyvelem, hogy a fickó felelős például a természetvédelemért. Nem lenne valamivel ütősebb, ha mondjuk egy omnipotensebb Isten létére döbbennék rá? Csak, hogy valami súlyt kapjon a játék, ugye.
 
Ami a rendszert illeti – pofás a nem statisztika-megközelítésű karakterleírás, a kártyapool-alapú rendszer is, bár a különlegesség-kategóriák talán lehetnének nagyobb felbontásúak is, mert elég nagyok a végletek. Az is fura egy kissé, hogy a különösen tehetséges karakterek definíciószerűen pechesebbek, mint a tehetségtelenek.
 
A konfliktuskezelésben a magam részéről valamivel jobban tetszene a hétköznapi esetekre is valami próba-rendszer – nem biztos hogy jó megközelítés az automatikus siker – isteni beavatkozás felosztás, valahol ez is mintha inflálná az alaptéma súlyát.
 
1. Fő cél:
 
A fő célom egy a narratív játékstílusra fókuszáló játék készítése volt. A Miraculum Dei nem titkoltan használja a különböző szerepjáték-elméletekben, leginkább Ron Edwards GNS-elméletében leírtakat. Szándékom szerint a játék az agyonszabályozott játékok és a fee-style között helyezkedik el. Kifejezetten azokat próbáltam megszólítani, akik az ilyen stílust kedvelik.
 
2. Miben nyújt újat:
 
A magyar piacon elérhető játékokhoz képest leginkább a rendszerében nyújt újdonságot a Miraculum Dei. A szokásos, szinte kizárólag szerencse-alapú (tehát valamilyen véletlengeneráló eszközt, általában kockát használó) játékokhoz képest a Miraculum Dei egybeépíti a dráma és a karma típusú konfliktusfeloldási rendszert a szerencse-alapúval. A véletlen-generálás ráadásul kártyákkal történik, ami ebbe is némi karmikus jelleget visz: az elhasznált kártyákat nem lehet újra felhasználni, így a maradék pakliról egyre inkább tudni lehet, hogy mit rejteget.
 
Alapvetően a célok megvalósulni látszanak – van egy lájtos, talán kissé kevésbé véletlen-alapú rendszer -, de hiányolom az indokot, amiért használná az ember. Erre a szöveg végén található tippek esetleg adnak valami bizonytalan fogódzót, de ezeket jobban ki kéne bontani, hogy legyen füle és farka a játéknak.
 

Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://rpg.hu/download/palyazat/miraculum_dei.zip]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához