LFG.HU

Attila
RPG fejlesztésCimkek
Elöljáróban: a lenti játék az rpg.hu szerepjáték-készítő pályázatán indult, amely eléggé behatárolta az elkészítési időt és a terjedelmet. Az emiatt jelentkező esetleges problémákat tehát kevésbé boncolom, mint ahogy azt egy “rendes” játéknál tenném. Függetlenül az eredmény minőségétől szeretném minden résztvevőnek megköszönni, hogy próbálkozott, remélem, hogy az esetleges negatívumok nem veszik el a kedvet a jövőbeni alkotásoktól.
 
Spirit of time
 
Az időutazós játékokra már több példa is volt az RPG történelemben (a kissé tán elbonyolított Timelords, az alapos, bár kissé száraz GURPS Time Travel, vagy éppen a Continuum, amely részemről a dögöljek-meg-ha-értem kategória éllovasa a szerepjáték műfajban), ami nem csoda, tekintve a téma lehetőségeit. Ezek a lehetőségek természetesen bírtak némi hátulütővel is; a határtalan lehetőségek könnyen jelentenek határtalan problémákat, főleg ha az időparadoxonok kellemes mellékhatásaira gondolunk.
 
A Spirit of time egy laza mozdulattal oldja meg a paradoxonok problémáját, bár az időutazás rész (meg a pszís dolgok is) érezhetően inkább csak díszlet a rendszer mögött. Ez – bár gondolom szokás szerint a helyhiány is bejátszott – érződik az egy oldalnyi, kissé csapongó és vázlatos világleíráson is: segített volna még egy oldalnyi háttér, hogy az ember elkapja a hangulatot.
 
Ami a rendszert illeti: tetszik, hogy nem akarja a készítő feltalálni a meleg vizet és egy beváltnak mondható motort alakítgat. A Fudge/Fate alaposabb megismerése – már csak az ortodoxtól kissé eltérő módszerei miatt is – mindenképpen jó hatással lenne, már szerintem, az itthoni szerepjáték-életre.
 
Plusz, ahogy elnézem, azért történt némi pofozás is a rendszeren, legalábbis az alap változathoz képest, szóval látni a tudatos készítés szándékát a kooperatív mesélés meg a közös történetalkotás irányába. (Néhol kimondott Unisystem-hatásokat véltem felfedezni a szabályok között.) Vannak persze apróbb hibák, például ami a jellemzők számát illeti – a rövid határidő lehetett a probléma -, de nem ez volt a gondom a szöveggel.
 
A Fudge, a maga néhol erősen absztrakt és nagyon rugalmas rendszerével kissé nehezen emészthető lehet a hagyományosabb játékokhoz szokottaknak – üdvösebb volna talán egy kicsivel alaposabb és átgondoltabb körülírás, példákkal, miegyebekkel. A kicsit csevegő stílusban megírt szövegen némi kurtítás, kicsit célirányosabb fogalmazás sokat segítene, hogy mik is ezek a deklarálások, bonyolítások, meg egyáltalán, miben nyújt pluszt ezek használata. Talán a képzettségeket is jobb lenne itt tárgyalni részleteiben, mint hátul, a mesélői részben, pusztán a példák segítsége miatt – elvégre itt a játékosoknak is rá kéne hangolódniuk a dologra.
 
Az érthetőségen nem segít a rendszer körülményessége sem, a magam részéről a kissé komplikált cselekedet-következmény dolgok követését egyszerűsítettem volna, vagy legalább alaposabb magyarázatokkal segíteném az olvasót. (A harcleírás, mint játékpélda is csak viszonylagos segítség, elég nehéz követni, ki kivel focizik.)
 
A célom az volt, hogy legyen egy játék, ami nem teljesen időrendben zajlik, és ezért csináltam egy időutazós-összeesküvőst. Mivel nem akartam, hogy papírzaccserek támadása a világűrből bonyolultságú legyen, egy FATE 2.5-nek megfelelő szabálymotort használtam fel benne, és így egy teljes rendszert kaptam.
 
Annyira nem ismerem a megjelent játékokat, hogy el tudjam dönteni, hogy ez így újdonság-e, biztosan csinált már valaki hasonlót. Mindenestre, ha mégis egyedi lenne, akkor az az újdonság benne, hogy az időutazást úgy szabályozza, hogy érdekes és vicces dolgok jöhessenek ki belőle játék közben.
 
Nos, időutazós-összeesküvősből azért akad játék a piacon – sajnos itt nincs túl sok minden ahhoz, hogy a Spirit of time kiemelkedjen közülük ebből a szempontból. Rendszer szinten már vannak érdekes megoldások, de egy áttekinthetőbb szerkezet és célratörőbb stílus sokat segített volna abban, hogy a rendelkezésre álló 32 oldalba több tartalmat lehessen belezsúfolni.
 
Ettől függetlenül én mindenképpen tudnám javasolni a másodszori nekifutást. Plusz, eltérően a Continuumtól ezt még érti is az ember…


Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://rpg.hu/download/palyazat/spirit_of_time.zip]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához