LFG.HU

Gémklub
ismertetőCimkek

Lássuk csak: Ys, Caylus , Mykerynos, Caylus Magna Carta, Yspahan, Amyitis, Metropolys. Egy kicsit gyanús a sok “y” ezekben a címekben. És a betűn kívül mi a közös még ezekben a nevekben? Hát persze, a kiadó. Az Ystari Games , nagyon jó marketingérzékkel elérte, hogy a társasozni szeretők szíve nagyot dobbanjon az Y betű meglátása után és ezt szinte azonnal a pénztárcák megnyílása követi. A titok a minőségben rejlik: az Ystari egy nagyon fiatal cég, aki igen magasra tette a lécet azzal, hogy az általuk kiadott játékok célközönsége a nagyon kritikus gamerek lettek.
Azonban a kihívásoknak úgy tűnik eddig megfelelnek, játékaik rendre nívós díjak jelöltjei illetve nyertesei, bukott Ystari játékról pedig eleddig nem nagyon lehet beszélni.

Az Amyitist 2007 második felében adták ki. A cím nem kitaláció: Amyitis valamikor 6. században Krisztus előtt Nabukodeneccár babiloni király felesége volt. Babilóniába való kerülése után erős honvágyat érzett szülőhazája iránt , ezért az ókori történelem egyik leghatalmasabb uralkodója elhatározta , hogy egy csodálatos kerttel ajándékozza meg. A játékleírás szerint, a játékosok nemeseket alakítanak, akik mindent megtesznek, hogy urukat szolgálják és segítség őt a kert megalkotásában.

Őszintén szólva eddig magam nem sok Ystari játékkal találkoztam, de tudtam, hogy ha egy ilyen játék köré ülünk le játszani, a rászánt idő nem fog pocsékba menni. Aztán majdnem mégis kudarcba fulladt a próba: az első játékunk során négyen próbálkoztunk a feladattal és mivel teljesen egyikünk sem ismerte a szabályokat, a játék elhúzódott és majd 200 perc szürkeállomány izzítás után állhattunk fel a játék mellől. Mindannyian éreztük, hogy van valami a játékban, de egyikünk sem merte kimondani a végső ítéletet. Ezért hamarosan Újra nekifutottunk, ezúttal hárman. Az eredmény : jóval rövidebb játékidő (kb. 100 perc) és kissé kimerült, de elégedett arcok.

Részletes szabálymagyarázatba nem mennék bele. A játéktér 2 táblából ár: az egyiken Babilónia városai sorakoznak egy zárt kört alkotva, itt járatjuk karavánjainkat, hogy beszerezzük a kerthez szükséges egzotikus növényeket vagy pénzt illetve győzelmi pontokat szerezzünk. A másik tábla palotát és az előtte elterülő vizesárokkal elkerített sík területet ábrázolja, ahova játék folyamán a szerzett növényeinket beültethetjük. Ugyanezen táblán ábrázolódik 3 templom, itt az istenek kegyeit elnyerve juthatunk győzelmi ponthoz egy kis pénzhez, tevéhez (melyek segítségével nagyobb a mozgásterünk), vagy árukhoz melyeket a különböző városokban növényekre cserélhetünk.

A játékélményről, a játékok során megfogalmazódott gondolatok, vélemények:

1. Véletlen szerepe – inkább alacsony
Tény, a játék magja, lényegi része a minden kör legelején felcsapásra kerülő cselekvéslapkák ( nX3, ahol n a játékosok száma). Ez nagyban meghatározza a lehetőségeket, a lehetséges stratégiákat. Azonban a játék elég körből áll ahhoz, hogy ezek viszonylag egyenlő számban kerüljenek elő. A másik örök kérdés ilyenkor, hogy az első játékosnak előnye származik abból, hogy először választhat. Ez kétszeresen is kompenzált. Először is a kezdőjátékos körről körre változik, másodszor pedig, minden kör végén a kezdőjátékos előtt ülő játékos egy plusz embert küldhet a templomba , ezáltal a javára döntheti el a befolyás kérdését. A szerzők sikeresen oldották meg a véletlen faktor kiegyensúlyozását.

2. Stratégia -közepes
Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy a játék a kiegyensúlyozott játékot jutalmazza. Nem lehet, csak egyenesen győzelmi pontra, pénzre, vagy építkezésre hajtani. Mindenhol ott kell lenni, hogy a többiek a játék folyamán sehol se szoríthassák ki az embert teljesen. Ez különösen a 4 személyes játékra igaz, ahol azt vettem észre, hogy a 4 játékosból egy a játék bizonyos szakaszaiban leszakad, lemorzsolódik és az nyer aki a legtovább marad versenyben ( le lehet szakadni a karaván fejlesztésénél, pénzverde és palota megépítésénél). Csak megjegyzem, kulcsfontosságú a megfelelő tevekaraván biztosítása, ha ez nincs akkor a többiek játékának leszünk kiszolgáltatva.

3 Taktika- magas
Főleg 3 játékos estén érezhető az, hogy a játék a taktikai csaták felé megy el. Győzelmi pontszerzési lehetőség bőven van, az a kérdés , hogy ezek közül melyik a legjobb, melyik hozhat még esetleg közép és hosszútávon egy kis segítséget. Tipikus példa erre az öntözés esete: ez a leghatékonyabb módja a pénz GYP-á való átváltásának, mégis ódzkodtunk tőle, mert ki akarja kikaparni a másiknak a gesztenyét? Mégis nagyon jó stratégia, mert azonnal 2 pontot ér (rövid távon jövedelmez) és a későbbi kertépítések során az építésztől függetlenül is egy többségi mechanizmusnak köszönhetően jár érte GYP-tehát ideális esetben egyetlen csatornával 4 GYP nyerhető és akkor még ott vannak a kertépítések amik egyre több jutalmat biztosítanak.

Ugyanakkor nagyon figyelni kell a többiek akcióira is: kis taktikával lehet csúsztatni- megcsinálni egy olyan akciót amit többen is megcsinálhatnának és csak azután keresni olyanokat amire csak nekem van lehetőségem.

Nagyon jól kezeli a játék a pénz kérdését( és szerintem ez a játék egyik nagy újdonsága). Nem sok helyen lehet szerezni pénzt (saját pénzverdével, esetleg templomban kiimádkozni). A leghatékonyabb módja egy körben időben kiszállni, ami azt jelenti, hogy lemondok a további akcióimról és a továbbiakban annyiszor kapok pénzt, ahányszor rám kerülne a sor. Az azonban, hogy mikor célszerű ezt megtenni egy sokkal nehezebb és külön tárgyalandó kérdés.

4. Feszültség-közepes
Igen , vannak benne nagyon szoros helyzetek, de a feszültség nem uralja az egész játékot. Néha az ember korábban ki kell szálljon, hogy pénzt szerezzen, többször viszont több lehetőség van GYP-t szerezni, tehát van alkalom B vagy akár C tervet is felállítani.

5 Szellemi igénybevétel-igen magas
Mivel a többiek minden lépése befolyásolja a mi lehetőségeinket, az előbb említett sokféleség miatt érdemes résen lenni.

6. AP kockázat – magas,
a sok lehetőség miatt, ezért óvatosan vezetgetni az APre hajlamos játékosokat!!

7.Interakció- direkt értelemben tulajdonképpen nincs, nincs semmiféle licit. Persze világos, hogy az egyik játékos jó lépései a másikat jó lépés lehetőségétől fosszák meg.

8.Holtidő-eleinte sok, utána nemigen van.
Kis gyakorlat után, mikor az ember saját kárából okulva rutinból felállít B és C tervet is, na akkor a játék pörgősebbé válhat.

9. Szabály-a szabálykönyv jól átlátható, jól összeállított.
Nemigen lehet panasz rá. A Boardgamegeeken sincs túl sok kérdés a játékszabállyal kapcsolatban, ez is a jól megírt szabály mellett szól.

10. Design- ez a leggyengébb pontja a játéknak. Bár én nem vagyok válogatós és azok pártján vagyok, akik azt mondják, hogy inkább legyen egy jó játék 2000 Ft-tal olcsóbb és gyengébb minőségű mint csili-vili és jóval drágább, de azért itt nekem is van 1-2 megjegyeznivalóm: a játéktáblák fakók, ez egyik túl sötét, a másik túl világos. A grafika gyenge, nem hiszem, hogy nem találtak egy valamennyit magára adó designert aki ne tudna 4 szebb növényt rajzolni (a növénykártyákon valami pipacsra vagy babra hasonlítható szörnyűség van felrajzolva) Kétlem , hogy ilyenekkel akarták elkápráztatni Babilon királyát. A Mesopotámia táblán a termények nagysága sem elég nagy, nehezen kivehető, könnyen elnézhető. A pénz és karavánjelzők is lehetnének kissé nagyobbak, a kártyák kissé merevebbek. Ezen a téren a játék csalódás, még nekem is.

11. Téma- erőltetett
Egy pillanatra sem gondoltam azt a játék folyamán, hogy én most az ókor 7 csodája közül az egyiket építem. Végig az volt az érzésem hogy győzelmi pontokat gyűjtök innen -onnan és amonnan.. ennyi erővel bármi lehetne a téma-ez nem jött be.

12. Kezdőknek való-e? Hát nagyon kezdőknek szerintem nem.
Nincs igazándiból erős téma amire fel lehetne fűzni a játékot úgy hogy a kezdőt 90-120 percen keresztül lekösse. Inkább gamereknek való. Egyébként a játék szoros szituációkat eredményezhet, de nincs az az érzése az embernek, hogy teljesen elvágták az útját. Felhasználóbarát.

13. Játszhatjuk-e kedvesünkkel? -persze,
amennyiben ismerjük a szabályokat és a párunk türelmes vagy szerencsés esetben gamer akkor igen. Kettesben nem próbáltam, de nem is jutna eszembe; akkor inkább a párommal Jambot, Carcassonnet, Ingenioust játszunk.

14. Újrajátszhatóság-közepes
Kell mondjuk 5 játék amíg az ember megtanulja a játékot és nemcsak érzi , de érti is. Aztán kb. 10 játék magasságáig jókat lehet csatázni vele, meg egymással, ezután meg elővesszük vagy a következő Ystari újdonságot vagy valami egészen mást. Nem lesz belőle klasszikus.

15. Játékelőkészületek – kiválogatnia különböző jelzőket, kártyákat 5-7 perc.
A pénz- , tevejelzőket, árukat ömlesztve is lehet tartani, a kupacban jól elkülöníthetőek. Egy 1X1.5 m-es asztalon minden gond nélkül el lehet férni.

16. Időigény- 90 perc
Különböző forrásokon 60-75 perceket olvasok. Hát nagyon meg kell pörgetni, hogy ennyi legyen. Én inkább a 90 percet találom reálisabbnak.

17. Játékosok száma- a legélesebb 4-en, így a legjobb.
3-an barátságosabb, így is jó, élvezhető. Ketten nem tudom elképzelni, de nehezen is tudnának rávenni.

Összefoglalás:
Az Amyitist jó iparosmunkának találom néhány igazán jó ötlettel, sok lehetőséggel, viszont nagyon gyenge témával és grafikai kivitelezéssel. Főleg gamereknek megér egy próbát és utána néhány játékot. Manapság olyan nagy a konkurenciaharc társasjáték terén, hogy meglepődnék ha igazán maradandó alkotásnak bizonyulna. Ha most elém letennék, hogy játszunk igent mondanék (feltéve ha vagyunk legalább 3an), de ha még mellétesznek 3-4 hasonló kategóriájú játékot, valószínűleg találnék más elfoglaltságot.

Trolli

forrás: http://www.gemklub.hu/


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához