LFG.HU

Olman
ismertetőCimkek

Pár hete, hogy bejelentették, ingyenesen letölthető a World of Darkness hatodik játékának a demója, ráadásul két kötetben! Az első modul a A vadászat (The Hunt) címet viseli, többek közt a DriveThruRPG oldaláról lehet megszerezni. Ezt követi az Egy évvel később (One Year Later) című bemutatómodul, amit mára már eltávolítottak az online boltokból, így nem tudok hivatalos linket mutatni. A beharangozók szerint egyikhez sem szükséges hozzá a Hunter játék ismerete, csak néhány k10, papír, toll és persze jó hangulat.

A borító alapját a már unalomig ismert Hunter: the Vigil kép adja, kiegészítve az időközben a trailer-készítő versenyre publikált egyéb kiváló grafikákkal. Szépen összerakták, bár nekem kicsit túlzsúfoltnak tűnik ennyi minden jóval – de egy szürreális álomképhez tökéletes. A belső grafikákhoz gondolom a legjobbakat válogatták ki, mert bár a stílust tekintve alig akad két egyforma, de egytől-egyig nagyon tetszetősek, zokszó nem nagyon érheti őket (részemről legalábbis). Az oldalak háttere is illik a játékhoz, bár valószínű nem ez lesz a végleges, valami sablonosabb – de nem kevésbé hangulatos – mintát választanak ki, akár a Changeling: the Lost tüskés kerete.

Az 50-oldalas demo szép kerek egész, állítólag ezt adogatták az Origins és Wizard World Chicago rendezvény szerencséseinek nyomtatott, kötött formában, illetve feltehetően ezt nyeri majd meg a trailer-készítő pályázat nyertese is többek közt.
Az első pár oldalon bemutatja, hogyan is játsszák ezt a Huntert, ismertetve az alapvető szabályokat, harcrendszert, a legfontosabb manővereket és a karakteralkotás irányelveit. A régi Reckoning ismeretében az alapfelvetés nem mond újat: néhány ember ráébred, hogy a világ nem olyan, mint azt gondolják, vészjósló igazságok bújnak meg a tudomány racionalitásának fátyla mögötti sötét valóságban. A népi babonákban, városi legendákban talán több igazság rejlik, mint a tévéhíradóban, a gyermekeinket kísértő rémek nem biztos, hogy kitalációk. Néhányan felveszik a kesztyűt, ésszel és erővel igyekeznek kiirtani a szörnyeket, másokat a kíváncsiság vagy a hatalomvágy hajt, s az ősi titkok feltárásának szentelik új életüket. Ez az örökös hajsza, ami a lények legyőzéséért vagy a tudás megszerzéséért zajlik, ez a Virrasztás. A vadászok meggyújtják a lángot, ami fényt hoz a Sötétség világába.

Ezután röviden bemutatja a vadász-csoportosulások rétegződését. A sejtek pár fős, szedett-vetett csapatot jelölnek, akik valami közös ügyért összeálltak, de nem valószínű, hogy az ügy megoldása után együtt is maradnak. Ez kiváló alap egy nehezen összeszervezhető játékostársaság számára. A második réteg az ún. “szerződés”, ami több sejt szövetségét jelenti. Ez már egy hatékonyabb, ütőképesebb csapatot takar, gyakori játékülésekhez remek háttér. Felsorol néhány példát is, amelyek közül sokat cikkekben is viszontláthattok még:

• Ashwood-apátság (Ashwood Abbey): A lét (és nemlét) nagy kérdéseire választ kereső dekadens Pokoltűz Klub.
• A Hosszú Éjszaka (The Long Night): Keresztény vadászok, akik a gonosz ügynökei ellen harcolnak, hogy elkerüljék a világvégét.
• Thule-hívők (Loyalists of Thule): Tudásra éhes okkultista csoport, a nem embernek szánt titkok keresői, a nem embernek való helyek feltárói.
• Zéró Hálózat (Network 0): A rádió, tévé és az Internet segítségével vadásznak a szörnyekre és leplezik le létezésüket a nyilvánosság előtt.
• Null Mysteriis: A természetfölötti létezésének cáfolatáért küzdő szkeptikusok.
• Az Unió (The Union): Söpredék kékgalléros szörnyvadászok, akik minden törvény fölött állnak. Az emberiség védelmére esküdtek fel.

A harmadik réteg az összeesküvés. Érdekes, hogy manapság a szó etimológiája (con-spirare: “együtt lélegzők”, magyarban: “össze-esküdők”) ellenére nem csoportra használjuk, a Hunter készítői visszanyúltak a múltba és a vadászok legnagyobb létszámú szervezetére alkalmazzák a játékban. Ezek már világméretű hálózatok, amik globális problémákkal foglalkoznak, nem helyi ügyekkel. Ebből is felsorolnak néhány példát:

• Aegis Kai Doru: Görögül annyit tesz “Pajzs és Lándzsa”. A világtörténelem legendás tárgyait keresi, amelyek segítséget nyújthatnak a sötétség seregével szemben vívott véget nem érő háborúban.
• Felemelkedők (Ascending Ones): Történelmi és szimbolikus eredetüket az ókori Egyiptomig és Mohammed prófétáig vezetik vissza. Akár a szent Nap, megtisztítják a világot a szörnyűséges förtelemtől, amely beszennyezi azt.
• A Kheirón-csoport (The Cheiron Group): Nemzetközi cégek tekintélyes tőkével s technológiával rendelkező szervezete.
• Lucifuge: Egy bukott angyal gyermekeinek vallják magukat, paradox módon mégis szörnyekre vadásznak? Nem, a csoport tagjai úgy vélik, azzal, hogy elpusztítják a valódi gonoszt a világban, elnyerhetik a megbocsátást. (A név jelentése szó szerint “fénytől megfutamodó”.)
• Malleus Maleficarum: A “gonoszra lesújtó pöröly”, amelyet a középkorban a vámpírok ellen harcoló egyháztagokra alkalmaztak. Ma egy katolikus összeesküvést takar, amely vallásos fanatizmussal irtja a rémeket.
• VALKŰR-különítmény: Kormányzati szörnyvadász-brigád, hadügyi, külügyi és belügyi tárcától toborzott tagokkal. Csak parancsra vadásznak, akkor és ott csapnak le a szörnyekre, amikor és ahol a feletteseik utasítják őket.

Milyen előnyei is vannak a vadászoknak? Kezdetben nyilván semmi, csak az elszántságuk (Akaraterővel dobhatnak és ha sikeres, visszanyernek egy pontot és egy ráadás pontot), a taktikájuk (kezdeményezéskor dobhatnak, és a sikerek hozzáadódnak bónuszként a cselekedeteikhez), illetve a játékos adta találékonyság. A rögös út azonban hatalmas lelki terheket ró a vadászra, ami az alapkönyvből ismerős Moralitásban nyilvánul meg.

A rövidke szabályleírás után rögvest belevágnak a történetbe, amely egy rituális gyilkosságsorozat körül forog. Az “Ember az embertelenségben” témával alapvetően igyekeztek hétköznapi – habár kétségtelenül durva – díszletet adni a történetnek, csupán leheletnyi, a háttérben megbúvó természetfölötti szálat szőve bele. Az alapfelvetést egy kellően véres és kegyetlen indítékokat feltételező eset körüli nyomozás adja. A játékosok egy különleges esetekkel foglalkozó ügyosztály nyomozóit alakítják, akik nemrégiben egy ghoultámadás során elveszítették egyik társukat, és ezáltal felsejlett előttük az éjszaka rejtett világa, megkezdték a Virrasztást. Ez véleményem szerint erősen bekorlátozza a lehetőségeket, de legalább kész hátteret adnak a szereplőkhöz. Nem sejtként, hanem egyből a legnagyobb vadász-szervezet, a Valkűr-különítmény újdonsült tagjaiként indulnak. Ez ugyancsak felesleges mankó szerintem, hiszen a játékosok nehezen érezhetik át a sejtek kiszolgáltatottságát, tudatlanságát, rögtön kapnak egy erős segítséget, profi kiképzés előnyét, és így sima, bagatel szörnyvadász-mese kerekedik a történetből. Vagy mégsem?

Nézzük a jeleneteket! A csapat sejtként tevékenykedik, tehát a nagy szervezet csak a háttérből figyel. De akkor is ott van, megadja a csúcsszuper kütyüket, szellemlátó szemüvegeket, szellemek elleni lövedékeket, gyorsítókat, védőpajzsokat stb; és a profi kiképzésnek hála, nem éri gatyábahugyozós meglepetésként a karaktereket a sötétség megelevenedése. A történetvezetés a megszokott SAS-formában zajlik, mindig megemlítik, milyen lehetőségek vannak, a jelenet milyen kihívásokat rejt és pár bekezdésben ötleteket, irányvonalakat adnak a mesélőnek is a szituációk felvázolásához. Összességében nekem nem jött be annyira a körítés, a játék fokozata erősen távol áll az ide illő “Nightmare” szinttől. A kalandötlet viszont annál inkább tetszett, kisebb-nagyobb átalakításokkal hétköznapi emberekkel is össze lehetne hozni, nem kell ide mindegyiknek profi nyomozónak, pláne különítményesnek lenni. Nyilván akkor nem lehetett volna olyan jól eladni a népesedő tizenéveseknek, akik a rémek legyakására áhítoznak, de azért örülnek a biztos kapaszkodóknak és a hátszélnek.

A One Year Later c. folytatásban a sejt már jól berendezkedett a Valkűr-különítménynél, és a Kensington környéki titkos csoportra összpontosítanak a következő évben. A csoport démonokból, varázslókból és vámpírokból áll. Épp nyomoznak a tavaly meglépett ghoul után, amikor komolyabb ellenféllel kerülnek szembe. A ghoul is bosszút akar. Röviden ennyi az előzetes, még spoilermentes történetösszefoglaló.

Az előregyártott karakterek jól kiegészítik egymást, A csapat élén az igazságosztó zsaru áll, veszélyérzék, hatósági kapcsolatok stb. Aztán van egy tudásra éhes okkult szakértő riporter-kapcsolatokkal, van egy jó reflexekkel s alvilági kapcsolatokkal rendelkező spanyol (akinek ráadásul testőre is van), egy kemény őrnagy nő automata géppisztollyal, kikezdhetetlen szívóssággal, illetve a józanságot megtestesítő detektív.

Ezzel vége is az ismertetőnek. A játék számomra tartogat kedves elemeket, de ezt is sikerült a populárisabb, hangulatrombolóbb irányba borítani. A sejtek a régi Huntert és a “klasszikus” horrorfilmeket idézik, de a nagyobb szervezetek ötlete már inkább egy Veritas vagy Rémvadászok típusú szörnyvadászós-titkoscsoportos műanyagnak tűnik. Nem WoD-hoz méltó… de majd augusztusban meglátjuk, mi kerekedik ki még ebből.

Értékelés: 3/10

 

A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához