LFG.HU

GDS
ismertetőCimkek

Csendben és meglepetésszerűen jelent meg ez a szokásos kiegészítő, eredetileg vagy két új “kampány stílusú” kiegészítő lett beígérve elé (ez mondjuk nem is baj, azokkal a nem igazán kaland – nem igazán világleírás, kevés tény – túl sok chat könyvekkel nem sokat lehet kezdeni.).

Kezdjük talán a borítóval. Tulajdonképpen a korábbiakkal ellentétben egész ízléses lenne. Esetünkben a Helyi Vagány Bige kezében karddal és pisztollyal, homlokára tolt motoros szemüvegben kacéran hever a lépcsőn, miközben egy nagy rovar bámulja őt – biztos ki akar ez fejezni valamit, csak én vagyok erősen immúnis a képzőművészetekre…
(Ez sajnos most valami általánosan elterjedt irányzat lehet a könyvborítóknál – egy enyhe fantasy utánérzésű teljesalakos ember, akinek többségében persze vajmi kevés köze van a tartalomhoz, de legalábbis egyértelműen mutatja, hogy az illusztrátor nem olvasta a könyvet, sőt az a szerkesztő sem, aki megrendelte tőle a képet.)

Ez a kiegészítő tradicionálisan a kibővített karaktergenerálást, a kapcsolatokat, és némi szerepjáték segítséget szokott tartalmazni, most sincs másképp.

Az elején – már ha nem alszunk el rajta – olvashatunk némi közhelyszerű áttekintést, hogy az árnyakba lehet ám lesüllyedni a céges világból, kiemelkedni a gettóból, sőt már 2-3. generációs árnyvadászok is vannak. Nahát..! És az árnyvadász csapatban vannak ám szerepkörök, amit le kell fedni, mármint közelharc, mágikus támogatás, Matrix támogatás, tárgyalás, stb. – persze mindegyiket több archetípus is lefedheti, csak teljesen máshogy. Ezt sem gondoltam volna, de máris letudtunk 15 oldalt. Megjegyzem, hogy a másik-szerepjáték-amelynek-itt-nem-mondjuk-ki-a-nevét új verziójában is az az egyik legnagyobb gond, hogy a szerepkörök túlerőltetésére építkezik…

Kapunk még egy új adag kérdést, ami alapján részletesen kidolgozhatjuk a karakterünket. Ez önmagában jó, de a könyv szerint – miután ez megkönnyíti a mesélő munkáját – a részletes kidolgozást karmával lehet jutalmazni. Na már most a részletes karakter előfeltétele a játéknak, vagy legalábbis az életút játéknak. Pont.

Túlélési tanácsok – mondja kicsit nagyképűen a következő fejezet, mármint néhány közhely a minél kevesebb adatot szolgáltassunk magunkról, ellenben mi használjuk ki a rendszert témakörben. Ha nem túlozták volna el a mátrixizálódást az előző kiadványokban, akkor a felére nem is lenne szükség. Mert könnyen lebukhatunk ám, ha magas biztonságú zónában a ruházatunkba, felszerelésünkbe gyárilag alapértelmezetten beépített RFID chip egyszer csak hirdetni kezdi a tisztább, szárazabb, selymesebb érzést, vagy akár a gyomrunkban az elfogyasztott étel konkurens cég márkanevét, esetleg a kiberverünknek épp akkor jut eszébe szoftvert frissíteni… Ahogy korábban már írtam, nem csak az alapvető műszaki ismeretek, de a józan ész is gyakorta hiányzik a fejlesztőkből.

Ezzel végre eljutottunk a könyv alapvető céljához, a kibővített karakter opciókhoz. És esetünkben lehengerlően sok opcióhoz. Két új karaktergenerálási rendszer, amelyek matematikailag nem kompatibilisek az alapkönyvben szereplővel, de összemérhető karaktereket eredményeznek. A szokásos faj variánsok és az alakváltók kiegészülnek néhány értelmes paralénnyel és a HMHVV fertőzöttekkel, de játszhatunk szabad szellemmel vagy MI-vel is. Szerepelnek a könyvben changeling szabályok és egy csomó új előny/hátrány.

A korábbi kiadásokban a prioritás alapú karakteralkotás volt az alapértelmezett, és a Companion hozta a részletesebb, pont alapú rendszert. Miután a 4. kiadás alapból pont alapú karakteralkotást használ, mit kapunk ebben a könyvben..? Természetesen egy prioritás alapú rendszert, ha gyorsabban, kevesebb mérlegeléssel akarunk karaktert alkotni – bár a prioritásos rendszer is továbbfejlődött.
Alapvetően most is ABCDE-t osztunk szét a faj, azaz most kicsit elegánsabban “örökség” (heritage), a mágus/technomancer, mint “tehetség” (talent), a főértékek, a szakértelmek, és az erőforrás/kapcsolatok kategóriákra. Amennyiben a fajra a minimálisnál jobb prioritást rakunk, kapunk néhány bónusz pontot, amelyeket a speciális főértékekre fordíthatunk – ez a megközelítés határozottan tetszik. A tehetség kategória D-től kezdve egyre jobban ellátott mágiahasználót vagy technomancert ad. A főértékek a faji minimumról simán 1-1 arányban fejleszthetőek, de most is csak az egyik érheti el a faji maximumot. A szakértelmekre is a szokásos maximum vonatkozik, és a ráfordított prioritás határozza meg, hogy hány lehet belőlük szakértelem csoport. Ismeret szakértelmek a szokásos ingyen pontokból vehetünk. Kapcsolatokat az erőforrás alapján darabra kapunk befolyás 3/lojalitás 2 szinten, de vehetjük ennek az össz pontköltségét és újraoszthatjuk. További előnyök és hátrányok ebben a rendszerben költségben ki kell egyenlítsék egymást.

Ha viszont a pont alapú karaktergenerálás nem volt elég összetett számunkra, akkor használhatjuk a karma alapú rendszert, azaz mindent nulláról/minimumról a karakterfejlesztési szabályok szerint kell megalkotni, és hasonlóan a pont alapú generáláshoz, lehetőségünk van a speciálisabb lehetőségek, mint például a kezdeti fókusz megkötés használatára is. Hasonló rendszer BECKS néven házi szabályként létezik a 3. kiadáshoz. Ennek a rendszernek az egyik előnye, hogy a limit változtatásával könnyen alkothatunk az átlagosnál gyengébb vagy fejlettebb karaktereket.

Metavariánsok. Nagyjából a szokásos listát kapjuk, azaz többnyire a mediterrán, az északi, és a japán mitológiának megfelelő változatokat, amelyek a korábbi kiadásokkal ellentétben most az adott térségben számottevő, sőt akár domináns részét alkotják az adott fajnak. A metavariánsok az alapfaj főértékeit kapják meg, specialitásukat előny/hátrányként kifejezett elemek adják.
Ezen kívül – vagy új piacot keresnek, vagy van egy indiai a fejlesztők között – már korábban is megfigyelhető volt, hogy a 4. kiadásban sokkal többet foglalkoznak Indiával, illetve egészében Ázsiával, mint korábban. Ennek a jegyében például megalkották a humán első metavariánsát, amely “csak” abban különbözik, hogy 4 (vagy egy előnnyel 6) kézzel rendelkezik (zarándokok békésen fürödtek a Gangeszben, amikor jött egy mana hullám). A Síva-mítosz ide vagy oda, ezért az ötletért sem kapnak pontot… Van még egy majomszerű törp és egy elefántfejű changeling, szintén az indiai mitológiából.

SURGE. Ez a 3. kiadásban egy késői adalék volt az Üstököshöz kapcsolódóan. Most alapvetően előnynek minősült, a durvasága szerint három fokozatban (5-10-15). Ezzel ennyi pontnyi negatív és kétszer ennyi pozitív specialitás jár a listáról, opcionálisan a negatívumokat a játékmester választja.

A 3. kiadásból ismert, de most lényegesen egyszerűbben kezelt sárkánygyík (drake) és az alakváltók mellett most a paralények közül játszhatunk centaurt, nagát, pixit, és szaszkacsot is. A szaszkacs még csak-csak elmegy különlegességnek, végül is egy troll testméret, némi kommunikációs nehézségekkel. Ellenben a pixi 45 cm nagas és repül, a másik kettő pedig még csak nem is humanoid, nehezen közlekednek az emberi társadalomban, ellenben feltűnőek – tipikusan nem alkalmasak árnyvadásznak…
A speciális fajoknál egységes formában jól össze van szedve, hogy a mágiához, Mátrixhoz, kiberverhez hogyan viszonyulnak. Játéktechnikailag mind felébredtek, kapnak egy fejleszthető 1-es Mágiát, amivel a speciális képességeik működnek, de idézni és varázsolni természetesen csak a megfelelő előny felvétele után tudnak.

Egy haszontalan, vagy legalábbis speciálisan erre kihegyezett kampányt igénylő fejezet a HMHVV-fertőzött lények, mint játszható karakterek. Már csak azért is, mert az opció igen drága – a normál faj költségén túl 30+ BP a gyengébbeknél, egészen fel a nosferatu +150 BP-jéig. Valamennyire próbálták a negatívumokat a kezelhető szintre vinni (csak hetenkénti éhség és havonkénti eszenciavesztés), és a szabályrendszerbe illesztés határozottan jól sikerült – de szerintem kár volt a fejlesztésbe energiát fektetni, az ilyen morbid elemek nem illenek ebbe a játékba, a vámpírosdihoz van külön szerepjáték…

Két rövid fejezet a játékos AI-k és a szabad szellemek. Ugyan ez sem volt feltétlenül szükséges, vagy gyakran használható – de legalább jó példa a 4. kiadásban deklarált célokra, hogy a szabályrendszerben mindent ki lehessen fejezni, ne legyen minden újdonság egyben kivétel is.

Kapunk egy nagy adag új előny-hátrányt, egy részük a korábbi kiadásból már ismerős. Csak győzzünk válogatni.

A kapcsolatok témakörben az egyik téma a csoport/szervezet, mint kapcsolat kezelése. Tulajdonképpen játéktechnikailag csak annyiból áll a dolog, hogy a befolyáshoz (és ezzel a pontköltséghez) a csoport mérete, kiterjedése, mágikus és mátrix erőforrásai alapján adódik össze egy módosító.
A másik témakör a hátrányként felvehető ellenség. Ez egy részletesen kidolgozott normál 400 BP-s karakter vagy egy szervezet is lehet. Technikailag olyan, mint egy kapcsolat, csak a lojalitást helyettesítő paraméter azt fejezi ki, hogy mennyire aktívan áskálódik ellenünk (minden kaland kezdetén ezzel dob egy próbát, és a sikerek számától függően van esélye “véletlenül” feltűnni, vagy akár főszerepet játszani).

A részletes életvitel szabályok hasonlóak a korábbi kiadásokéhoz, a fix kategória helyett a komfort, szórakozás, szükségletek, és biztonság paraméterekből és az egyéb specialitásokból számolhatjuk ki a havi rezsit, és arra is ügyeltek, hogy nagyon irreális kombinációt azért ne lehessen választani. Összerakhatunk további (részleges) életviteleket is, például a rejtekhelyek, vagy egy műhely fenntartásának reprezentálására – ez utóbbinak egyik “kötelező” specialitása lesz majd a Feng Shui, ami +3 kockát ad a technikai szakértelmekhez.

Végül és utolsósorban ismét altató következik, “life on the run” címmel egy-egy féloldalas novellaszerűséget (?) találunk az egyes archetípusokhoz.

Összességében a kiadvány jól sikerült, elsősorban mert sok gondot fordítottak a szabályrendszerbe illesztésre, és tényleg nagyon sok opcióból választhatunk. A tartalom összeválogatása is jó, de hát ennek a megítélése ennél a kiegészítőnél mindig nagyon szubjektív, kinek-kinek hány olyan szabály/témakör/opció van, amit már nagyon várt a 4. kiadáshoz, és hány olyan, ami érdektelen vagy értelmetlen.

Kapcsolódó linkek:
BECKS – http://tss.dumpshock.com/files/tss-becksv2.zip


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához