LFG.HU

HammerTimeCafe
Judea
ismertetőCimkek
 Ez a bejegyzés a Mount & Blade nevű új CRPG-stratégiának állít emléket. Egy kedves ismerősöm hívta fel a figyelmemet a nyáron, hogy várható az ősszel (azóta kiderült számomra, hogy a játék fejlesztése folyamatos, tehát 0.xxx-es verziók már letölthetők voltak korábban) egy új játék ami attól több a többi játéknál, hogy kvázi feudális-vazallusi rendszerben működik a társadalom.
Ez a hír felcsigázott, hiszen én kedvelem az olyan fajta játékokat, amelyek valamicskét  megvalósítják a középkori társadalmi berendezkedést. Kedvelem a az általános fantasy világokat is, de azoknak az egyik hibája, hogy áthatja a mai “valósítsd meg önmagad” attitűd. Vagyis a legutolsó parasztgyerek is király lesz előbb utóbb, ha elindul kalandozni.
Nos ez a Mount & Blade valahol a kettő keveréke, annak ellenére, hogy létezik egyfajta társadalmi rend, van lehetőség feljebb jutásra. Kezdetben egy magányos  1. szintű harcosként indulunk. Feleletválasztós rendszerben alkotjuk meg a karakterünket. Itt nem lehetünk varázslók és nincsenek kasztok, ami számomra igen szimpatikus. Szóval a világ teljességgel nélkülözi a mágiát. Csak a kardunkra és a karizmánkra(vezetőképességünkre) hagyatkozhatunk. Gyakorlatilag a felmenőnk foglalkozása és neveltetésünk határozza meg, hogy milyen képességekkel bírunk. Főtulajdonságaink: Strength, Agility, Intelligence, Charisma. Vannak általános , és harci képzettségeink. Általános képzettségek lehetnek Personal (Csak ránk hatnak, pl. növelik a hp-kat), Party (Csapatra hatnak, pl. a Training-el menet közben képezhetők a csatlósok), ill. Leadership (A csapat morálját és számát befolyásoló képzettségek). Szintenként növekednek, ahogy már megszokhattuk egyéb játékokban. Eddig nem sok újdonságot találhatunk a játékban, de a későbbiekben ez meg fog változni.
 Első feladatunk, hogy erősítsük karakterünket és összeszedjük kezdeti csapatunkat és, hogy fejlődjünk. Ezek nélkül hamar kóbor rablók áldozatává válhatunk. Különböző helyekről gyűjthetünk követőket/ csatlósokat. Falvakban lehet toborozni, városokban felbérelni nevesített karaktereket vagy zsoldosokat, plusz ha foglyokat ejtünk azok közül is lehet szintén toborozni. Érdemes minél előbb elérni a 20 körüli csatlósszámot a fent említett rablós probléma miatt.
 
 Alapvetően a megjelenítés kezdetleges nem felel meg a mai trendnek, de ezért kárpótol a játékélmény és a tömeges csaták hangulata. A játékfelület két típusból áll. Először van a térkép nézet ami 3D-s nézet, de ha felgördítjük teljesen függőlegesbe akkor megkapjuk a terep 2D-s térképét. A második nézet csak bizonyos helyszíneken él. (Csata helyszín, Faluközpont, Város utcái, Aréna, Lovagi torna, Várak lovagterme, stb.) Ebben a nézettípusban 3. nézetből látod a karakteredet és emberléptékű környezetben mozoghatsz. Például ha elérsz egy városhoz a program feldob egy menüt amiből kiválaszthatod, hogy melyik helyszínre ugrasz. Mondjuk a taverna, itt beszélgethetsz karakterekkel, meghívhatsz mindenkit, bérelhetsz zsoldosokat/bajtársakat. Majd szimplán tab-ot nyomva újra a menüben találod magad és további helyszíneket választhatsz, illetve elhagyhatod a várost. Bizonyos helyszínek (fegyverbolt, páncélbolt, termékpiac) csak menüszinten jelenik meg, mint más játékoknál. Jobboldalt saját felszerelés, baloldalt a bolt árukészlete, aztán mehet az csere.
 
 Előbb-utóbb eljön az ideje, hogy csatába keveredj. Van lehetőség, hogy te magad és a csatlósaid is gyakoroljatok. Vannak ún. Training fieldek, ahol képezheted magad a harc minden ágában és a csatlósaid ellen gyakorlófegyverekkel küzdj, hogy ők is szerezzenek tapasztalatot. Nos mikor ellenséges haddal találkozol a felajánlják, hogy add meg magad, vagy esetleg gyáva módon hátrahagyva néhány csatlóst fejvesztve menekülj. Persze választható a küzdelem is. Ami a játék legérdekesebb része. A csata a már említett 3. nézetben zajlik. Alapból rendelkezel lóval, bár még nincs annyi tapasztalatom, de nekem mindig olyan karaktert dobott ki aki tudott lovagolni és mindig volt lova is kezdetben.
Szóval a csata kezdetén a két fél hadrendben áll és elindul egymás ellen ész nélkül, ami miatt hamar felborul a rend. A lényeg az, hogy a katonáidat neked kell rohamra vezetni és személyesen befolyásolhatod a csata kimenetelét. Parancsokkal vezérelheted a csatlósokat vagy azok egy részét úgymint follow, retreat, hold the line, stb. A kézitusában több dolog is közrejátszik, számít, hogy mekkora sebességgel mozogsz, mennyi időt vártál ki a csapás előtt, gyalogosan küzdesz vagy esetleg lovon. A fegyver hossza és a pajzshasználat is komoly tényező. Lényegesen könnyebb leütni egy parittyás rablót mint egy teljesvértes lovagot. Egyébként a lóról való osztást gyakorolni kell nagyon, mert a kezdetekben inkább csak körbe-körbe lovagoltam és a levegőt csapkodtam. De aztán kitapasztaltam a lovaglást és egyre sikeresebb lettem. Most már így 25. szint környékén csak úgy osztogatom az egy csapás-egy halálokat. És külön öröm, hogy pacival el lehet gázolni az ellent, kicsit sebződnek a lótól, de amíg felkelnek a földről addig sem tudnak támadni. A ló is sebződhet, tehát csínján kell bánni a tömegbe gázolással, mert kiszedhetik alólad a lovat. Többször előfordult, hogy olyan erős volt az ellenfél vezére, hogy képtelen voltam sebezni rajta a páncél miatt, így leöltem a lovat, így már nem tudott messze menekülni és az egyenlőtlen küzdelemben már alul maradt.
 
Egy csata több fázisból áll. Azt, hogy ténylegesen mekkora csapatok harcolnak egymással szerintem a Tactics képzettséged határozza meg. Sikerült már többszörös túlerő ellen is győznöm. Természetesen legkönnyebb fokozaton és a csatlósaim többsége is maximális fejlettségi szinten álltak. A csata elején beküldött a gép mindkét oldalról kb. 30 embert. Lemészároltuk az ellenfél csapatát minimális veszteséggel. Majd a gép tovább adagolta a az ellenfél csapatait és előbb-utóbb elfogytak. Néha két-három ilyen fázis után kiírja az erőviszonyokat és dönthetsz, hogy tovább folytatod, vagy elmenekülsz, vagy esetleg utasítod a katonáidat, hogy nélküled támadjanak. Ha leütöttek akkor csak a többiek folytathatják a küzdelmet. Személyesen sosem halhatsz meg, ha elveszted a csatát fogoly leszel és vagy megszöksz, vagy kiváltod magad. Ez fordítva is igaz, ellenfél vezéreit és csatlósait is van lehetőség foglyul ejteni.
 
 Én egy lovag típusú karakterrel indultam, a karizmára/vezetőképességre és a közelharci képességekre mentem rá. A távolsági fegyvereket és a szociális képzettségeket hanyagoltam az elején. Amúgy lehet kereskedő, tolvaj, erdőjáró, mesterember típussal is indulni, de ezek nem fix kasztok, egyszerűen a képzettségek határozzák meg a beállítottságot. Később olyan karaktereket béreltem fel akik értettek a többi területhez. Így lett egy kereskedő egy építész, egy nyomkereső, csatlósom. Ezért érdemes NPC-ket felvenni, a harc miatt inkább szimpla katonákat, mert nálam rendszeresen lesérülnek az NPC-k hamar.
 
 A játékmenetet színesíti több fajta al-játék. Lovagi torna, Aréna, Al-küldetések (Vidd ide, hozd ide, kémleld ki, hozz 5 ellenséges katonát, gyűjts adót, hajts be tartozást szövetséges Lordtól, stb.), Hölgy becsületének megvédése párbajjal, Trónkövetelő támogatása ellenséges országban. Internetes fórumok szerint ez talán a legizgalmasabb része. Ha támogatsz egy trónkövetelőt akkor van lehetőség arra, hogy az adott ellenséges ország lord-jait meggyőzd vagy legyőzd. Ha az egész országot elfoglalod végül a Trónkövetelő lesz új király és rebel jelzővel új ország alakul.
 A társadalmi rendszerről annyit tapasztaltam, hogy úgy tudsz feljebb haladni, ha hírnevet szerzel és különböző feladatokat teljesítesz, előbb utóbb egy ország királyának vazallusa leszel és ha az ellenségüktől hódítasz el várat azt magadnak követelheted. Én 1 várral rendelkezem jelenleg és a hozzátartozó faluval.
 
 Eddig főleg pozitív dolgokat említettem, de most következik néhány negatív. Néhány jellemzőt csak kattintgatások után lehet előhozni. Ilyen például az NPC-k felszerelése, vagy a karakterlapja. A program grafikája egyszerű, de ezt már említettem korábban és ennek meg is van az oka (tömegjelenetek).
Például ha egy kb. 30 vs 30-as csatában beküld az ellenfél oldaláról még egy csapatot akkor a futás kicsit meg szokott döccenni (1mp-re). Pedig nekem 3GHz-es Pentium D gépem van 2 GB memóriával és Geforce 7600 GT-vel. Ez nem több mint apró hiba, amúgy is orvosolható a grafika letekerésével. (Én maxon tolom.) A gépi karakterek kicsit buták, mindig a legközelebbi ellenfél fele mozognak és gondolkozás nélkül csapkodnak. Így általában kisebb gócpontok alakulnak ki a csatatéren, körülöttük köröző lovasokkal. Nemegyszer láttam fában elakadó lovasokat, bár miután akadályba ütköznek kikerülik, de ez eléggé lassítja a csapatmozgást. Elég gyakori a levegőben parkoló nyílvessző. Maga a játék is néha elég ismétlődő, főleg, ha állandóan vissza kell foglalni a váradat. Nem is beszélve a multiplayer hiányáról.
 
 Nos sorolhatnám tovább pro és kontra. Akit érdekel a téma feltétlen próbálja ki ezt a játékot. A demó szint ill. időkorlátos, de egy próbát megér. A játékot 5-6000 Ft körül lehet megvásárolni.
 
Rendszerkövetelmény:
Memória: 512 MB
Operációs rendszer: Windows 98 / 2000 / ME / XP / Vista
Optikai meghajtó: PC CD
Merevlemez: 700 MB
Grafika: 64 MB-os videókártya
 
Ajánlott linkek:
Hivatalos honlap(demo letöltése): www.taleworlds.com
 

Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://roleplay.blog.hu/]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához