LFG.HU

Bus András
szerepjátékrólCimkek
forrás: Noilapozo.hu
 
Felgyűrtük az ingujjunkat, és nekiveselkedtünk, hogy összefoglaljuk, mi az, amit a szerepjátékról tudni kell, de a gyerek valószínűleg sosem fogja elmagyarázni. Vigyázat: összeállításunkban alacsonyan röpködnek az elfek, az NJK-k és a TP-k, úgyhogy a jobb érthetőség kedvéért lassan és tagoltan érdemes olvasni.
A gyerek egy nagyméretű, vaskos könyvvel, ismeretlen területeket ábrázoló térképekkel, furcsa táblázatokkal és még furcsább dobókockákkal megy valahova, vagy hozzá jönnek hasonlóan felszerelve a barátai. Hogy nem tanulnak, az nyilvánvaló, de a kérdésre, hogy pontosan mit is csinálnak, vagy egyszavas választ adnak (“szerepjátékozunk”), vagy olyan körmondatokban felelnek, amik nem is kínaiul vannak, hanem egy mesterséges nyelven. Mondjuk sindarinul vagy quenyául.
 
Mentségükre legyen mondva: nem is feltétlenül az ő hibájuk, hogy nem tudják érthetően elmagyarázni ezt az egészet. Igen nehéz ugyanis. Mi most mindenesetre megpróbálkozunk vele: összeállításunkban szótárszerűen, néhány központi fogalom köré csoportosítva igyekszünk összefoglalni a legfontosabb – de tényleg csak a legfontosabb – tudnivalókat, hogy ha legközelebb előkerülnek a dobókockák, már senki ne érezze magát úgy, mint Alice Csodaországban.

Kezdjük az alapoknál

“Megyek játszani” – Leül néhány barátjával együtt egy dobókockákkal, papírokkal, valamint rágcsálnivalóval és üdítővel teli asztal köré. Mindannyian belebújnak egy fiktív figura (szakszóval: karakter) bőrébe, így alkotnak egy csapatot, és rögzített szabályok alapján, szóban eljátszanak egy kitalált, és menet közben alakuló történetet (szakszóval: kalandot, kalandmodult). A történet arról szól, hogy egy képzeletbeli világban kincsek vagy más tárgyak, netán személyek után hajkurásznak, nyomoznak, harcolnak, vagy bármi mást csinálnak, amit egy ilyen képzeletbeli világban lehet. Világ pedig rengeteg van: az egyik a középkor és a mesék keveréke, lovagok és sárkányok népesítik be, a másik egy gépek uralta jövőképet fest le, a harmadik olyan, mint a jelen, csak épp minden sarkon akad benne egy vámpír – és így tovább.



 
A szerepjáték (angolul: role-playing game, RPG) előzményeit hosszasan lehetne sorolni, a mai szisztéma mindenesetre egyértelműen 1974-ben született, amikor Dave Arneson és E. Gary Gygax kidolgozta a Dungeons & Dragons nevű játék szabályait. Bár eredetileg nem számoltak túl nagy eladásokkal, a játék hallatlan népszerűségre tett szert, így továbbfejlesztették, és közben természetesen megjelentek a konkurens rendszerek is.

Egy részük ismert regények és filmek által megfestett világokban játszódik (van szerepjáték-változata A Gyűrűk Urának, a Csillagok háborújának és H. P. Lovecraft regényeinek is), mások teljesen új környezetet teremtettek (ilyen például a Vampire: The Masquerade, vagy a magyar fejlesztésű M.A.G.U.S.). Az árukapcsolás persze ezeket a rendszereket sem kerülte el: a későbbiekben regények íródtak, amelyek az új világokban játszódnak, majd némelyikből még film is született. Menet közben megjelentek a piacon a kártyás és a számítógépes szerepjátékok is, az internet elterjedésével felgyorsult a házi fejlesztésű rendszerek terjedése, és néhányan kipróbálták az élőszereplős játékot is. Egyszóval a szerepjáték nagyjából egyforma ütemben vált iparággá és szubkultúrává.



“Ő a KM.” – KM, azaz kalandmester, vagy mesélő. Ő az egyetlen a társaságból, aki nem egy konkrét figurát “alakít”, hanem egymaga irányítja a történet összes olyan eseményét, amik függetlenek a játékosok döntéseitől, vagy éppen azok függvényében dől el, hogy hogyan is alakulnak. Ő találja ki a kaland alapötletét, és ő dönti el azt is, hogy a történet mindazon szereplői, akiket nem egy játékos személyesít meg, hogyan cselekednek a kialakuló helyzetekben. Ide tartozó szakkifejezések: JK, azaz játékos karakter: a történet olyan szereplője, akit az asztalnál ülők közül irányít valaki. NJK, azaz nem játékos karakter: minden más szereplő, akiket a kalandmester irányít.

Fajok és kasztok

Elf, troll, ork, goblin, hobbit stb. – Azok a kitalált fajok, amelyek benépesítik a képzeletbeli világot. Mindegyiknek sajátos külső és belső tulajdonságai vannak, némelyik inkább állat-, némelyik emberszerű, az egyik hűvös, nemes és szép, a másik vad, aljas és gusztustalan, ami meghatározza azt is, hogy ha egy játékos épp az ő bőrébe bújik, hogyan “kell” viselkednie. Felsorolni mindet lehetetlen, mert játéka is válogatja, mennyi van belőlük, és milyenek: a “középkori” környezetben zajló játékokban természetesen teljesen más lények jönnek-mennek, mint egy jövőbeli kalandban.

Tolvaj, pap, harcos, cserkész, varázsló, bérgyilkos stb. – Kasztok, amik a fajhoz hasonlóan meghatározzák a képzeletbeli karakterek tulajdonságait. Olyanok, mint a foglalkozások: amelyikhez tartozik a karakter, annak megfelelően néhány képességben, jártasságban erősebb, mint a többiek. A tolvaj zárakat nyit, lop, a pap gyógyít, a cserkész nyomokat, csapdákat keres, a mágus varázsol, tűzlabdákat dobál és jégesőt idéz, a harcos kacifántos nevű fegyvereket forgat. A csapat annál könnyebben boldogul, minél többféle figura alkotja, de arra is ügyelniük kell, hogy az erősségek más téren való gyengeséggel járnak együtt (a pap például nem jó a közelharcban, stb.).

A mélyvíz


“A TP-m, az ÉP-m” stb. – A karakterek számszerűsített tulajdonságai, amiket a játék előtt, a karakteralkotásnak nevezett folyamat során határoznak meg kockadobásokkal, illetve egyéb szabályok alapján (a fajoknak és a kasztoknak egyes tulajdonságaira pluszpontok, másokra mínuszok járnak). Az ilyen és ehhez hasonló pontszámok, valamint a játék közbeni kockadobások alapján dől el, hogy egy helyzetből (például harcból vagy mondjuk egy hazudozóval való beszélgetésből) hogy jön ki az adott játékos (az előző példáknál maradva: győz vagy megsebesül, átlát a hazugságokon vagy felül nekik). Hogy hány ilyen számszerűsített készség, képesség és jártasság létezik, azt megint csak lehetetlen volna felsorolni – még a játékosok is papíron tartják számon őket (ezt nevezik karakterlapnak). Maradjunk inkább csak a fent megnevezett kettőnél: a TP tapasztalati pontot, az ÉP életerő-pontot jelent.

1k10+2; 2k6 – Az ilyen és ehhez hasonló “egyenletek” kockadobásokat jelölnek. A szerepjátékhoz nem csak hatoldalú dobókockát használnak, hanem négy-, nyolc-, tíz- és húszoldalút is. A k (kocka) előtti szám azt jelenti, hányszor kell dobni, az utána álló azt, hogy hány oldalú kockával. A dobások között eligazodni megint csak külön művészet – kell is hozzá a kalandmester meg a vaskos szabálykönyv.

Mire jó akkor ez az egész?

Díjnyertes kérdés, jár a piros hangszóró. Ez az, amit kívülállóként nehéz megérteni, az asztal mellé meg nyilván nem ül oda az ember – de valószínűleg oda sem engednék, és ha netán mégis, hát az csak még érthetetlenebbé tenné az egészet. A szerepjáték kívülről mindennek tűnhet, csak szórakoztatónak nem: komplikált, mesterkélt, egyesek szerint veszélyes is. Ez így persze túlzás: megtanulni nem bonyolultabb, mint mondjuk egy számítógép kezelését elsajátítani, ha pedig annyira unalmas volna, nyilván nem lenne milliós rajongótábora Tokiótól Taktaharkányig.

Ezzel viszont egy szülőnek aligha kell foglalkoznia, mert a generációs különbségekbe úgyis csak beletörődni lehet. Marad tehát az aggodalom, de azt sem érdemes túlragozni, mert bár megjelenése idején természetesen a számítógéphez és a rockzenéhez hasonlóan a szerepjátékot is kikiáltották a sátán művének, mára lecsillapodtak a kedélyek, és nem is véletlenül. Amint azt pszichológiai vizsgálatok és bírósági ítéletek is kimondták, ez is csak egy hobbi, aminek megvannak a maga előnyei és hátrányai is: kreatív időtöltést jelent, serkenti a fantáziát, közösségi élményt nyújt – és ugyanúgy a rabjává lehet válni, mint bármilyen más szenvedélynek. A kívülállók számára pedig marad ugyanolyan hóbort, mint a hajómakettek építése vagy a bélyeggyűjtés, érdemes is tehát azokhoz hasonlóan kezelni.

 
(A cikket/linket beküldte: Tomasso)
 

Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.noilapozo.hu/20090227/a_szerepjatekhoz_kapcsolodo_alapveto_szakkifejezesek]
A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához