LFG.HU

Noro
ismertetőCimkek

Az Open Game License fénykorában a Goodman Games kiadó piacra dobott néhány eredeti D20 alapú világot. Ezek közül talán a 2005-ös Etherscope a legérdekesebb. A leginkább D20 Modernre hajazó rendszerű, de önálló alapkönyvként megjelent játék okkult elemekkel fűszerezett steampunk. Bár a világban 1984-et írnak, az éter felfedezése alapvetően átírta az utóbbi száz év történelmét. A világ bizonyos területeken mintha bekövesedett volna múlt századi állapotába, de a látszat csal: a gőzgépek az éter-technológiának köszönhetően rendkívül hatékonyak, a kormányozható léghajókat akár egy személygépkocsi méretében és egy helikopter fürgeségével is elő lehet állítani, illetve a viktoriánus világ szabályai alól is egyre több szubkultúra próbál kitörni.
 
Az étert Harold Wallace fedezte föl 1874-ben, amikor mágneses erők felhasználásával átjárót nyitott egy párhuzamos valóságra. Az éter síkját az anyag(?) egy olyan formája tölti ki, mely a mi világunkban nem létezik. Hamarosan kidolgozták, hogyan lehet az éter-kaput energiaforrásként használni.
 
Kezdetben Németország volt a technológia úttörője: az első világháborúban éterhajtású légi és földi gépezeteivel elsöprő győzelmet aratott. Ausztria-Magyarországgal egyesülve a Neue Reich azóta az Atlanti-óceántól a Volgáig húzódik. A tengereket azonban a második világháborúig a Brit Birodalom uralta: ekkor történt, hogy az Egyesült Államok Japánnal összefogva megtörte az angol egyeduralmat a Csendes-óceánon.
 
A britek és a németek uralta országokban társadalmi és faji egyenlőtlenség uralkodik. Az eugenika (az emberi tulajdonságok tervszerű átalakítása, hogy fejlettebb embertípust hozzunk létre) nem csak elfogadott elmélet, de széles körű genetikai manipuláció alapja is. Így jöttek létre a görög ábécé betűivel jelölt emberfajták: az alfa az emberfölötti ember, a gazdagok és előkelők körében működő “nemesítési” program eredménye. Az alsóbb osztályokat jóval közvetlenebb, “transzgenetikus” úton alakítják: a gammák rágcsáló-génektől lettek kis növésűek, fürgék és a mérgekre szinte immunisak – ezzel együtt megbízhatatlanok és engedetlenek. A deltákat kutyákkal keresztezték, így lettek harciasak, kitartók, de engedelmesek. Végül az epszilon fajta lovak génjeitől lett erős, de fantáziátlan és némiképp ostoba. Bétának a módosítatlan embereket nevezik, akik még mindig a népesség nagy részét alkotják. (Nem sokan tudják, hogy még egy faj létezik a Földön, a “tündéreké”: ez egy ősi faj, Lemuria elpusztult civilizációjának túlélői.) Az állati gének ellenére az emberek továbbra is mind embernek látszanak, bár bizonyos jegyek – testalkatban és arcberendezésben – felismerhetővé teszik a fajtákat.
 
Mindezzel szemben az Egyesült Államokban és a Szovjetunióban alapszabály az egyenlőség – és ez nem csak látszólagos. Az Ottomán Birodalom társadalma megmaradt szinte középkori szinten, de vezetői a legújabb találmány, a műanyag gyártásával jó hasznát veszik olajuknak (mint üzemanyag, nem használják sehol). Sem Japánnak, sem Kínának nem sikerült igazán jelentős erővé válnia, a világ többi része pedig brit, holland vagy amerikai befolyás alatt áll. A fejlett birodalmakban az éter/gőzgép alapú technika a mindennapok része. A városokban nyüzsögnek a zepautók (zeppelin-autók), melyeket éterbuborék tart a levegőben – az éter saját térfogatának többszörösét is fel tudja emelni, főleg ha a jármű éterben kovácsolt, ultrakönnyű acélból, ún. éteriumból készült. Ugyancsak az éterium teszi lehetővé azt a miniatürizációt egy félvezetők nélküli világban, mellyel gépi implantátumok építhetők az emberi testbe – ez a “kibernautika” tudománya, mechanikus karok és szemek nagy választékban. Léteznek továbbá olyan fegyverek, melyekben egy apró éter-kapu gyorsítja föl a lövedéket, és olyan lövedékek, melyekben egy robbanó éterbuborék rejtőzik.
 
A legfontosabb talán mégis maga az “éter-tér” (etherscope). Az étert ugyanis a saját síkján is manipulálni lehet, mágneses erők segítségével. Így az éterben adatokat lehet tárolni, melyeket egy kapun keresztül ki lehet olvasni. Mivel az éter egyetlen hatalmas közeg, az adatokat továbbítani is lehet. Röviden, az ember internetet, sőt egyenesen Mátrixot faragott egy idegen dimenzióból! Idővel amerikai tudósok azt is kitalálták, hogyan lehet az emberi tudatot átvinni az éter-térbe. Erre két lehetőség van: az egyik a klasszikus adatcsatlakozó implantátum az ember fejébe, amit össze lehet kötni egy kiépített belépési ponttal. A másik megoldás a drogok használata. Egy megfelelő droggal átitatott apró ostyát – “tablettát” – elszopogatva az ember abban az éter-domainben találja magát, amit a tabletta készítője meghatározott. (Ez az ötlet Jeff Noon Vurt című regényéből való, amely pár éve magyarul is megjelent az Agave kiadónál, érdemes elolvasni.) Becsatlakozással azokat a programokat – éter-konstrukciókat – is használhatjuk, melyeket a belépési ponton tárolunk, tablettával pedig képzettségeket is kódolhatunk az agyunkba (ez lényegében a klasszikus Cyberpunk képzettség-programjainak felel meg). Mivel az alsóbb néprétegek nem birtokolhatnak saját éter-belépési pontot, a tablettás utazásra körükben komplett szubkultúrák épültek.
 
A továbbiakban feltételezem, hogy az olvasó ismeri valamennyire a D20 SRD-t. Az Etherscope rendszere hat alapkasztot, számtalan fejlesztett kasztot és egy-két presztízs kasztot használ. A D20 Modernhez hasonlóan az alapkasztok 10 szintig fejlődnek és egy-egy tulajdonságra épülnek. Az erős kaszt a harcos (combatant), az ügyes a zsivány (scoundrel), a szívós a gépész (enginaught – a logika ott áll össze, hogy ennek a kasztnak az erőssége a kibernautika, amihez magas constitution érték kell), az intelligens a zseni (savant – különleges képessége az okkult erők), az elszánt a vadász vagy nyomozó (pursuer – különlegessége a pszí), végül a karizmatikus a bróker (broker – különlegesség gyanánt válhat belőle médium). A kaszt és faj – utóbbiról már esett szó – mellett a játékosnak társadalmi hátteret is kell választania. D20 ide vagy oda, ezen a téren nincs egyenlőség a karakterek között. Háttere alapján a karakter Befolyás pontokat kap, melyeket a képzettség-pontokhoz hasonlóan kell elosztania olyan területek között, mint például alvilági, katonai vagy politikai befolyás.
 
A képzettségek és képességek (feat) részben ismerősek lehetnek a D20 Modernből, részben pedig a világra jellemző különlegességek. Utóbbiak közé tartoznak az okkult, pszí és médium képzettségek, melyek csak egy-egy alapkaszt számára tanulhatók. Ezek különösebb hatalmat nem adnak a karakter kezébe (gyenge gyógyitalok, auraolvasás, megbízhatatlan jövőbelátás és hasonlók), és a kampányból ízlés szerint akár ki is hagyhatók (a tündér fajjal együtt). Vannak még a harci stílusok: ezek olyan képzettségek, melyeknek képesség-követelményeik vannak, és bizonyos szinteken további képesség-szerű… dolgokat adnak (ez mondjuk lehetne egyszerűbb is). Végül készíteni kell a karakternek egy “éter avatárt” arra az esetre, ha alá akarna merülni az éterben. Az avatár harci- és mentőbónuszait képzettségekből (étertér érzékelés, étertér használat) kell meghatározni, hit pontjai a kasztból és a karizma módosítóból származnak. Bár az avatár nem puszta szimuláció, pusztulásával a karakter legfeljebb egy ájulást kockáztat, az éterben meghalni nem lehet. A sík néhány őslakója – mert ilyen lények is vannak, még ha létük nem is közismert – azonban maradandó károsodást is okozhat a karakterek szellemi képességeiben. Érdekes továbbá, hogy a tündérek különös affinitást élveznek az éter-térrel.
 
Az éter-tér működésében találhatunk egyértelműen a Mátrixból kölcsönzött elemeket. Ilyenek a csak itt végrehajtható, irreális harcművészeti manőverek, vagy a fekete ruhás, rejtélyes “ügynökök”, akikről nem tudni, avatárok-e avagy éterlakók.
 
Néhány okkult elem és áthallás dacára az Etherscope – olyan ismertebb “rokonaihoz” képest, mint a Castle Falkenstein vagy a Deadlands – a legtisztább steampunk játékok közé tartozik. Ha valaki steampunkot szeretne játszani, de nincs konkrétabb elképzelése, én az Etherscope világát ajánlanám neki. Meg kell azonban jegyezni, hogy a befolyások és avatárok miatt a rendszer az átlag D20-nál több könyvelést igényel.
 

A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához