LFG.HU

Sébastien Boily
RPG mesélőknekCimkek
Fordította: Bodocs Natália

A mesélők eredeti és érdekes kalandokat valamint kerettörténeteket akarnak írni. Ezzel az az egyik probléma, hogy gyakran túl korán és túl sokat akarnak. Ezáltal viszont túl nagy nyomás alá helyezik saját magukat és megnő annak az esélye, hogy  az üres lappal néznek csak majd farkasszemet.

Íme néhány tipp hogyan oldjuk meg ezt a problémát.

1. lépés: Egy apró szikra is okozhat nagy tüzet

Használjunk kisebb fogalmakat és ne próbáljuk felnagyítani őket, hanem építsünk köréjük egy történetet.
Üssük fel a kézikönyvünket vagy bármilyen, a játékkal kapcsolatos anyagunkat, és próbáljunk valami érdekeset találni benne.

Például:
 - Egy tulajdonság
 - Egy képesség
 - A felszerelés egyik darabja
 - Egy varázslat
 - Az egyik kaszt
 - Az egyik faj
 - Egy lény
 - Egy idézet
 - Egy karakter
 - Egy apró személyiségjegy vagy erény
 - Egy varázstárgy

2. lépés: Tegyünk fel és válaszoljunk meg kérdéseket

Készítsünk egy listát a választott témákról.

Lent találtok pár kérdést, amely segítségetekre lehet. Ez a lista nem teljeskörű; csak akkor használjátok fel a kérdéseket, ha illeszkednek a választott témához. A kérdések átgondolása közben ne felejtsétek el leírni a felmerülő ötleteiteket.

 - Ki használja vagy mondja?
 - Miért használták vagy mondták?
 - Mivel csinálták?
 - Hogyan készítették, tanulták vagy csinálták?
 - Miért érdekes ez?
 - Hol szerezheted meg, láthatod vagy eheted?

Íme egy példa egy hétköznapi tárggyal: egy pár kesztyű. Látjátok majd, hogy néhány válasz megegyezik, de ez nem számít.

Kesztyűk: Ki használja őket? Kalandorok, munkások, parasztok, gazdagok, szegények királyok, szolgák, szolgák, egyes szörnyek, harcosok, mágusok, vajákosok, katonák.

Miért használják őket? A kezek védelmére, egy párbaj kiprovokálására, ujjlenyomat vagy bőrszín  elrejtésére, vegyszerek elleni védelemként.

Mit tesznek velük? Harcolnak, pofoznak, dolgoznak, eladják vagy elajándékozzák őket.

Hogyan készítik őket? Varrhatják, kovácsolhatják vagy összeeszkábálhatják. Számos anyagból készülhetnek: vasból, bőrből, vászonból; állhat gyűrűkből, pikkelyekből. Megvásárolhatják elajándékozhatják vagy megtalálhatják őket.

Miért érdekesek? Lehetnek varázslat része; jelképként használhatják őket; lehetnek rajtuk olyan apró részletek, mint rúnák, drágakövek vagy vércseppek.

Hol lehet beszerezni őket? A piacon például. Megtalálhatják, ellophatják vagy akár el is készíthetik őket.

3. lépés: Tegyünk fel fontosabb kérdéseket

Tegyük fel magunknak az egyik vagy akár mindhárom alábbi fontos kérdést:

  1. Származhat ebből bárkinek vagy bárminek is haszna?
  2. Bárki is hatalomhoz juthat általa?
  3. Előnyhöz juttathat-e bárkit vagy bármit?

Ha bármelyik kérdésre igen a válasz, próbált megmagyarázni hogyan.

Világunkban az emberek szinte bármiből képesek haszonra szert tenni: egy képességből, tulajdonságból vagy akár egy idézetből is.

Kesztyűs példánkhoz visszatérve így kezdhetjük a történet felépítésést:

  1. Valaki haszonra tehet szert, ha eladja őket; a kesztyűkészítés szép bevételt hozhat a konyhára.
  2. Az is hasznos lehet, ha valaki rendelkezik az erő vagy találékonyság kesztyűjével. Előfordulhat, hogy a király nagyra becsüli a kesztyűket és egy különleges kesztyű elkészítésével a közelébe férkőzhetünk.
  3. Hegymászás vagy kardforgatás közben is hasznunkra válhat a kesztyű.

Folytassuk a történetet. Ha többször is feltesszük a ’hogyan’ kérdést, hamarosan számos ötlet és fogalom áll rendelkezésünkre a kaland felépítésében.

4. lépés: Tegyük érdekessé

Az ötlet kidolgozása, finomítása közben próbáljunk pár csavart, fordulatot is a történetbe vinni, így lesz érdekes a szerepjáték.

Lehet,hogy a kesztyűkereskedő fel akarja bérelni a kalandorokat, hogy megszabadulhasson az egyik vetélytársától. Az is előfordulhat, hogy rá akar venni egy elf kesztyűkészítőt, hogy tanítsa meg a hosszantartó elf kesztyűk készítési módjára.

Esetleg a király kiír egy versenyt az udvari kesztyűkészítő címért. Vagy a karakternek egy különleges hőálló anyagból készített kesztyűt kell hordani, hogy sérülés nélkül forgathassa a híres Hét Pokol Izzó Kardját.

5. Példa: Arany vénák

A World of Warcraft Dark Factions RPG könyvében van egy Hús arannyá változtatása (Flesh to Gold) nevű varázslat. Ugyanúgy működik, mint a Flesh to Stone, de az így létrehozott kőnek aranyerezete van.

A legnyilvánvalóbb választás persze az, ha egy hatalmas mágus aranykészítésre használja ezt a varázslatot. Ez olyan hatalmas feladat, hogy akár mellékküldetéssé, kampánnyá vagy a kettő között található fontosságú feladattá nőheti ki magát.

A másik lehetőség: Egy fontos – vagy legalább a JK-k számára fontos – karaktert arannyá változtatták ezzel a varázslattal és aranyérméket vertek belőle. Már el is költötték őket, de volt egy ismertetőjelük, amely felismerhetővé teszi őket. A JK-knak most legalább egy érmét meg kell találniuk, hogy feltámasszák a barátjukat.

A harmadik lehetőség egy olyan tárgy vagy varázsbot lenne, amely a fent említett varázslat által maga is képessé válik meghatározott számú varázslatra. A JK-k aranyra bukkantak, de meg kell dolgozniuk érte.

Így használtam fel a fentieket:

A történetemben a JK-k előzőleg szétvertek egy rabszolgakereskedő szervezetet, melyet egy Von Shlafen nevű mágus irányított. Habár a szolgákat felszabadították és megölték a legtöbb kereskedőt, a vezérnek sikerült meglépni és magával vitte a legértékesebb tárgyait, párszáz aranyat valamint a JK-k büszkeségének nagy részét. Azóta eltelt egy év és még mindig nem sikerült a nyomára bukkanni. Ekkor döntöttem úgy, hogy elérkezett az ideje, hogy újból megjelenjen ez a karakter.

Von Shlafen egy bányában kezdett el tevékenykedni: védtelen bányászokat változtatott arannyá. Már jóval előtte elkezdett mágusokat felbérelni, parasztokat raboltatott el, sőt még szörnyeket is arannyá változtatott. Hamar rájött arra, hogy minél erősebb ellenféllel van dolga, annál több aranyat hoz létre a varázslat. És ez igen értékessé tette a JK-kat. Most az ő feladatuk leállítani a mágust, miközben ügyelniük kell, hogy nehogy arannyá változtassa őket.  igen értékessé a szemében.

Ezt a történetet is az eddig leírtak alapján dolgoztam ki:

 - Hogyan tanulta meg Von ezt a varázslatot? A feketepiacról szerezte meg a varázslat módját a múltbeli kapcsolatai segítségével.
 - Hol talált jó alkimistát és a bányászokat? Ugyancsak a kapcsolatoktól.
 - Hogyan juthat a legnagyobb haszonhoz? Ha felbérel pár mágust, hogy segítsenek neki. Ha felbérel pár embert, hogy embereket és szörnyeket raboljanak aranyhoz való alapanyagként.
 - Hogyan bérelheti fel a segítőit? A kapcsolatai által.
 - Hogyan tarthatja titokban a tevékenységét úgy, hogy az emberek eltűnése se keltse fel a figyelmet? Egy elfeledett öreg bányában működik, ahol gyakori a bányászok halála.

Egyszerűen csak ne hagyjátok abba a ’kérdezősködést’ és seperc alatt elkészül a kalandotok.

 


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához