LFG.HU

Noro
hírek
A könyv: Lényegében a szerző Arcana Unearthed című könyvének másfeledik kiadása. (Nem keverendő a Wizards féle Arcana Unearthed kiegészítővel, mely leginkább háziszabályok gyűjteményének nevezhető.) Színes, 430 oldalon. A bevezetőben kiemelik, hogy a veterán D&D-sek milyen szabályváltoztatásokra figyeljenek oda.

A világ: neve Diamond Throne, nincsenek istenek és az óriások az uralkodó faj. Momentán ennyi jut róla eszembe, amit érdemes elmondani, úgyhogy ugorjunk.

A fajok: elfek helyett kisnövésű tündérek, törpék helyett óriások, orkok helyett oroszlán- és sakálemberek, továbbá kétféle félsárkány (egy harcos és egy varázsló orientációval), illetve egy embernek látszó, de szellemileg magasabb rendű faj. A rúnagyermek nem igazi faj, hanem egy mágikus állapot, amit magasabb szinten bármelyik faj tagja elérhet. A faji fejlődésnek van egy másik útja is: faji szintek felvétele. Ez főleg tulajdonság-bónuszokat és a faji képességek erősödését hozza magával.

A kasztok: mivel ez a D&D-verzió a mágiát helyezi előtérbe, a varázshasználókat veszem előre.
Magiszter: az igazi varázsló, alapból legalább kétszer akkora a varázslat-listája, mint bárki másnak.
Witch: kb. elemi mágus. Típusai: fagy, szél, tenger, fa, acél és elme. (Feltűnő a tűzmágus toposz hiánya, az elmeboszorkány pedig kb az Arcana pszionikusa.) Varázslatai mellett különleges varázslatszerű képességeket kap. Mellesleg közepesen jó harcos is.
Runethane: hagyományos varázslatai mellett rúnákat is kap.
Mageblade: a legjobban megcsinált harcos-varázsló kaszt, amivel D&D-ben és környékén találkoztam.
Greenbond: tápjaitól megszabadított druida, gyógyító.
Totem warrior: alakváltó barbár, egyetlen állat alakját tudja felvenni. Nagyon hangulatos kaszt.
Akashic: képes behatolni a kollektív tudatalattiba, és onnét szinte bármilyen tudást (skill, harci bónusz, feat, később varázslat is) kiemelni. Nagyon ötletes, de magas szinten nehéz követni, mire képes. Ja, és neki minden skill class skill!
Champion: lovag, aki egy bizonyos elvet szolgál (fény, sötét, élet, halál, szabadság, igazság, tudás vagy mágia) és ebből nyer varázslatszerű képességeket.
Ritual warrior: az ún. harci rítusok használója. Ezek kisebb-nagyobb bónuszokat adnak, hasonló slotokat használnak, mint a varázslatok, de nem kell őket előkészíteni. A karakter minden rítust ismer.
Oathsworn: szerzetes, magas szinten szinte mindenre immunis, de jóformán egyáltalán nem használhat tárgyakat.
Unfettered: fürge harcos.
Warmain: erős harcos.

A mágiarendszer: a varázslatok három csoportra oszlanak. Az egyszerű varázslatokat minden varázstudó használhatja, az összetett varázslatokat alapesetben csak a magiszter használhatja, az egzotikus varázslatokat alapból senki sem használhatja (érdekes, hogy néhány “triviális, de jó” varázslat is itt szerepel, pl a varázspáncél vagy az illúzió-álca). Ezt a listát feat-ekkel lehet bővíteni. Az Arcana nem használ varázskönyvet: a karakter két kaland között hozzáfér a kasztja és featjei által meghatározott összes varázslathoz.
Az előkészíthető és a naponta elvarázsolható spell slotok teljesen szétválnak. Pl. egy 10. szintű magiszter 7 első szintű varázslatot készíthet elő, és naponta négyet használhat, de az a négy akár ugyanaz is lehet négyszer. Ez lényegében annyit tesz, hogy minden varázstudó a D&D sorcerer-hez hasonlóan működik, de két kaland között (vagy amikor a DM lehetőséget ad rá) teljesen átírhatja az aktuálisan ismert varázslatai listáját. Szerintem ez egy nagyon jó megoldás (mondjuk D&D wizard/cleric-féle slotonkénti preparációt én ki nem állhatom). A naponta használható slotokkal még tovább lehet bűvészkedni: egy N slot felbontható két N-1 slotra, három N slotból pedig összehozhatunk egy N+1 slotot. Ez a “slot weaving”.
(Egy kissé meredek, hogy 20. szint fölött (az alapkasztok 25-ig fejlődnek) némelyik kasztban az alacsony szintű varázslatok hirtelen mind elő vannak készítve. Tehát egy magiszter 9 helyett hirtelen 30-40 első szintű varázslatból válogathat kaland közben is. Még magasabb szinten pedig korlátlan mennyiségben szórhatják őket. Egy 25. szintű magiszter korlátlan mennyiségű 0, 1 és 2. szintű varázslatot használhat naponta!)

A használható varázslatok száma kétféle módon növelhető: a kevésbé ötletes úton a complex spell feat megadja egy adott szint összes összetett varázslatát, az exotic spell feat pedig egyetlen egzotikus varázslatot. Az érdekesebb út ún. ceremoniális featekkel történik: ezeket nem megtanulja a karakter, hanem egy rítus során felruházzák vele. Itt olyanok vannak, mint az elemental mage (egy őselem összes összetett varázslata), a corrupted mage (minden negatív energiás összetett varázslat) vagy a psion (minden elmebefolyásoló összetett varázslat). Magiszter karakternek a fentiek egzotikus varázslatokat adnak.
Ugyanezek a featek varázslat-sablonokhoz is hozzáférést adnak. Például a fagy energia-sablon sebző varázslathoz adva lassítja a célpontot, a sárkány sablon felerősíti a védővarázslatokat, a pszionikus sablonnal pedig elhagyható az összes varázslat-komponens. Vannak olyan featek, amik csak sablont adnak, új varázslatokat nem: pl. a harci sablonnal egyszerre több célpontra hathatunk. A sablonok használatának ára van: ez lehet különleges anyagi komponens, effektív varázslatszint növekedés, de főleg “terhelt varázslat” (laden spell) – ez annyit jelent, hogy két egyforma spell slotot kell elhasználni hozzá.
A hagyományos metamágia (hatótáv, hatóidő, sebzés növelés) is laden spellel működik, nem szintnövekedéssel, mellesleg az egészet egyetlen feat, a Modify spell kezeli. Ettől teljesen függetlenül minden varázslatnak létezik egy megnövelt és egy lecsökkentett változata: ezeket eggyel magasabb ill. alacsonyabb szinten kell elmondani, hatásuk minden varázslatnál más és más.
A varázslatok maguk is mások, talán több köztük a közvetlen hatású, kevesebb az univerzális problémamegoldó. A trademark varázslatok szinte mind hiányoznak, pl. se varázslövedék, se tűzgolyó, se prizmagömb.

Összegzés: a könyvet szerintem azoknak találták ki, akik eredeti formájában nem szeretik a D&D3-féle mágiarendszert, de nem is tartják reménytelennek a spell slot szisztémát. Szerintem használhatóbb, bár kétségkívül bonyolultabb is lett. A világ felejthető, de a rendszer amúgy sem kötődik hozzá. A legtöbb mágiában gazdag világon működik (mi pl. magushoz is kipróbáltuk), csak a fajokat kell átszabni.

 

A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához