LFG.HU

HammerTimeCafe
Attila
ismertetőCimkek
Az Earthdawn szerepjáték nemrég megjelent harmadik kiadásának rövid ismertetője előtt talán érdemes röviden összefoglalni, mi történt korábban a rendszerrel – az első látásra kissé zavaros helyzetet és a sok hasonló kiegészítő körüli állapotokat talán jól jellemzi az az egyszerű tény, hogy a harmadik kiadás tulajdonképpen a negyedik. (Akinek teljesen ismeretlen a játék és a világ, annak a következők nem mondanak sokat, a harmadik kiadásról szóló, részletes, alapokat is bemutató írás folyamatban van. most csak első benyomások lesznek a végén.)
 
 
Living Room Games és a második kiadás
 
Valamikor réges-régen, jó néhány remekbe szabott kiegészítő és néhány hullámzó színvonalú regény után a FASA 1998-ban leállt az első kiadással. A szövegileg kész Dragons kiegészítő később kikerült ingyenes letöltésre, de sokáig úgy tűnt, befellegzett a poszt-apokaliptikus horror-fantasynak.
 
Rajongói részről történtek próbálkozások nem hivatalos háttéranyagok elkészítésére(*), de az első igazi folytatás csak 2000-ben jött, amikor a pár lelkes játékos által direkt erre alakított Living Room Games megjelentette a második kiadást.
 
A következő kötetek jelentek meg:
Earthdawn 2 kiadás: tartalmában az első kiadáshoz hasonló, apróbb-nagyobb rendszerfinomításokat tartalmaz, amiből leginkább a használhatóbb képzettségrendszert lehetne kiemelni. Meg az igen pocsék új bevezető novellát.
Earthdawn companion 2: Az első kiadásúnál használhatóbb, tartalmazza az első kiadású Magic és Arcane Mysteries című mágia-kiegészítők nagy részét is.
Path of deception: Egy fogyasztható, de semmi különös kategóriás kalandmodul
Barsaive at war: A Prelude to war-ban elkezdett kampány folytatása az eredeti FASA alapanyagok alapján, rettenetes megvalósításban.
Barsaive in chaos: A Barsaive at War folytatása, nem sokat javuló minőségben.
Scourge unending: Az első kiadás Horrors némileg átszabott változata: több monszta, viszont az eredeti változat leírásai jórészt hiányoznak.
The book of dragons: az ingyen kiadott változat valamelyest a későbbi eseményekhez igazított változata.
The way of war: Az első kiadású Adepts way jellegű, de új kiegészítő a harcos diszciplínákra kihegyezve, valamint egy új – elég felesleges – harcművész diszciplína.
The wanderers way: Adepts way jellegű, második kötet, egy szerencsevadász-jellegű új, felesleges diszciplinával.
GM screen: egy igencsak túlárazott kartonlap, amelyet mesélői paravánnak szántak.
 
Az LRG alkotásai sajnos nem igazán voltak többek lelkes amatőr rajongók könyveinél. Nem lehet elvitatni a jószándékot, rendszer szinten nem is voltak túl rosszak a kiegészítők, de a kiadványok külalakja borzalmasra sikerült, a világ szintű bővítések pedig nem nagyon tudták megőrizni az eredeti FASA anyagok hangulatát. A hobbi jelleggel folytatott rpg fejlesztést olyan 2005 környékén hagyták abba, ha jól emlékszem ebben közrejátszottak a Katrina hurrikán pusztítása utáni gazdasági gondok is. (A diszciplína-sorozat harmadik kötetét például még teszteltük, de már nem került nyomdába.) A második kiadás további folytatása valószínűtlen. Az elsőhöz képest rendszerileg nincsenek mély különbségek, tehát a kiegészítőket akár használni lehetne azokhoz is – de ha választani kell, akkor már csak a külalak miatt is inkább az elsőt javaslom a kettő közül. (Az első és második kiadású szabálykönyvek párhuzamos használata ellenjavallott a zavaró apróbb-nagyobb különbségek miatt.)
 
Az elveszett ED regények
 
Történt közben kísérlet a még FASA időkben megírt de meg nem jelent regények szerzői kiadására is, print on demand stílusban. Elsőnek Jak Koke Liferock című könyve jelent meg 2003-ban, ami egy kissé döcögős, de kategóriájában kellemes rpg regény volt, obszidiánemberekkel a központban. Ezután kijött Caroline Spector trilógiájának – aminek harmadik, Shadowrun-része korábban megjelent magyarul is – első kötete, ami középtájon kifordult a kezemből. A második részre már nem került sor.
 
 
 
Red Brick és a Classic változat
 
Részben az LRG anyagokkal kapcsolatos elégedetlenség hatására indult meg a Red Brick kiadó, amely szintén rajongókból szerveződött. Jogi problémák miatt nem adhattak ki kiegészítőt a második kiadáshoz, az első pedig már nem volt kapható, így kénytelenek voltak előjönni az Earthdawn Classic változattal, amely 2005-ben jelent meg.
 
Az EDC több szempontból is figyelemreméltó volt: a print on demand terjesztési modell (a lulu.com-on keresztül) alacsony kockázattal járt, kevésbé kellett tartaniuk a költségektől, könnyebb volt hibát javítani, viszont mellékhatásként normál bolti terjesztésbe nem kerültek a kötetek, kissé eltűnve a szem elől. A másik jelentős módosítás a formátum volt: két alapkönyv jelent meg, a játékosoknak szóló Player’s Compendium és a mesélők Gamemaster’s Compendiuma, mindkettő 500-500 oldalon.
 
A két alapkönyv – amellett, hogy keményborítós változatuk egyetlen csapásával ölni lehet -, az LRG-s anyagokhoz képest (de még az eredeti FASA könyvekhez képest is) igen jól néztek ki, hangulatukban sokkal közelebb álltak a régi változathoz. Csak közelebbről nézve tűnhet fel, hogy rengeteg apróbb részlet – problémás képességek, varázslatok, szabályok, statisztikák – módosult a jobb játszhatóság kedvéért. Az eddigiek közül nekem ez a változat tűnt a legsikerültebbnek, ár/tartalom arányban azóta sincs párjuk, bár a két alapkönyv méretei valószínűleg elrettentően hatottak.
 
A könyvek egyébként többnyire az első kiadású anyagok újraírt részeiből álltak össze:
Player’s compendium: Az első kiadású alapkönyv, Companion, Adepts way, Arcane mysteries, Magic tartalma. A világ ideje a FASA féle Prelude to war kampányának végét tekinti alapnak, nem foglalkozik az LRG-s kiegészítőkben történtekkel.
Gamemaster’s compendium: Barsaive Box, Magic egy része, ED survival guide, Creatures könyv, Dragons, Horrors anyagai.
Name-givers compendium: Az első kiadásos Denizens 1-2, fajismertetőkkel, átdolgozott faji diszciplinákkal.
Nations of Barsaive vol.1: A Throal és a Serpent river kiegészítők egy kötetben.
Ardanyans Revenge: kalandmodul, ez új. Semmi különös, a szokásos átszabdosások után használható is lehet.
Adventure compendium: Korábbi FASA modulok – Mists of Betrayal, Terror in the skies, Infected, Shattered Pattern, Blades – egy kötetben. Főleg játéktechnikai szinten vannak apróbb módosítások, de történet szinten gyakorlatilag változtatás nélkül – ez tekintve egyes modulok túlhaladottságát és azt, hogy mind a Prelude to war, azaz az alapkönyv jelene előtt játszódik, illetve részben annak felvezetései, egy nem annyira sikerült könyvet eredményez. (Legalább azt a nyomorult Mistset el lehetett volna felejteni…)
Shards: szintén új, öt mini-modulból álló gyűjtemény.
Burning desires: új, kalandmodul, rám nem tett különösebben mély benyomást.
 
Fentiek a nyomtatásban megjelentek, ezen felül a Red Brick számos apróbb pdf anyagot is készített. Megjelent még két regény, az Anarya’s Secret és a Dark Shadows of Yesterday – megmondom őszintén, a polcomon állnak, de eddig még nem szántam el magam az elolvasásukra.
 
Ami ezeken kívül említésre méltó, az a Kratas kiegészítő, amely csak rövid ideig volt elérhető, pdf formátumban. Az EDC körüli változások miatt nem került sor nyomtatott változatra – pdf-ben nem szeretek szerepjátékot olvasni, ez a kiegészítő még nincs meg.
 
A Red Brick összességében érettebben viszonyult a játék újrakiadásához, első találkozásnak nagyon jó a classic. A későbbi kötetekben már egyre több az új illusztráció, a kinézet pofás – a gond csak akkor van, ha az ember begyűjtötte korábban az eredeti FASA anyagokat: ezekhez képest sajnos kevés az újdonság. Ha pedig az elmúlt tíz év főleg újrafeldolgozott anyagokat hoz, úgy még a legfanatikusabbakban is elfogy a lelkesedés.
 
 
 
Redbrick, Mongoose, harmadik kiadás
 
Felmerültek egyéb gondok is, ezek közül a legkomolyabb a lulu.com árképzése: váratlanul jelentősen – jóval az ésszerűség határain túl – megdrágultak a postaköltségek, ami miatt a POD-terjesztési modell életképtelenné vált a kiadó számára. Sikerült támogatót találniuk a Mongoose személyében, viszont gondot jelentett az, hogy a korábban szűk körben elterjedt Classic alapkönyvekhez hiába a Mongoose jobb terjesztési lehetőségei, a kiegészítők nagy valószínűséggel nem fogynak majd, ha az alapok nincsenek meg senkinek.
 
Ez négy azonnali és kissé szerencsétlen következményt jelentett: gyorsan szükség volt egy új kiadás elkészítésére, hogy legyen mire alapozni a kiegészítőket – ez a harmadik kiadás. Emiatt a D&D4-hez készülő, Age of legend című Earthdawn világleírást is halasztani kellett. Hasonló sors várt a Kratas kiegészítőre, amelyet kissé át kellett írni a harmadik kiadáshoz, mielőtt nyomtatásban is megjelenhetett. A Classic és kiegészítői szépen lassan lekerültek a lulu.com-ról, a regények kivételével valószínűleg hosszú ideig nem lesznek elérhetőek még elektronikus formában sem.
 
A harmadik kiadás négy alapkönyvvel rendelkezik, kinézetre pofásak, hozzák a classic szintjét, tartalmilag nagy vonalakban az ottani két kötetet vágták két kezelhetőbb darabra. Kicsit részletesebben:
 
Player’s guide: 300 oldal. Karaktergenerálás, diszciplínák a nyolcadik körig, képességek, képzettségek, mágia, varázslatok, harcrendszer, fejlődés, felszerelés, rövid világbemutatás.
 
Gamemaster’s guide: szintén 300 oldal. Történelem (Prelude to war-ig bezárólag), világleírás (főleg a régi Barsaive Box anyagaira támaszkodva), mesélői tippek, túlélési tippek a Survival guide-ból, monszták, sárkányok, rémek.
 
Player’s companion: 180 oldal. Fele a régi Adepts way, a másik fele a talent knack rendszer, képességek és varázslatok 15. körig, varázstárgykészítés (Magic alapján), valamint a Szenvedélyek és kvesztoraik leírása. (Ahogy elnézem, itt nevesítik először Barsaive Szenvedélyeit a harmadik kiadásban, bár a Player’s guide a Gamemaster’s guide felé irányít, ahol hivatkoznak rájuk, de nem tárgyalják őket.)
 
Gamemaster’s companion: 180 oldal. A Magic régi anyagai az asztrális térről, vérmágiáról. Gyógyító szerek a Survivalsból – több értelme lenne a Guide-ban a betegségek és mérgek mellett. Mágikus kincsek – ahogy elnézem ezek is a régiek, bár a legendás cuccok készítése újnak tűnik. Hajótípusok, szabályok a hajós ütközetekhez. Mesélői karakterek – a régiek. Monsztakészítési szabályok. Monszták. Sárkányok. Rémek.
 
Nos.
 
Igen, az Earthdawn az a szívem csücske-szerepjáték. Igen, sokat jelent az is, hogy a harmadik kiadás készítői között is viszontláttam a nevemet, valószínűleg a Classic okán. Igen, örülök, hogy nagyobb kiadónál több potenciális játékoshoz juthat el.
 
De.
 
A harmadik kiadás főleg ismét egy újramelegített dolognak tűnik, lényegi újdonságot nem találtam benne, akadtak viszont már idegesítő szerkesztési hibák. 150 dollárért – ennyi a négy könyv ára – kissé meredek beugró. Félreértés ne essék, feltűntek újítások; látom, hogy a dobásrendszer már nem használ d20-at és d4-et; látom, hogy teljesen megváltozott a főtulajdonságok kiosztása; látom, változtak a képességek; látom, hogy több az opció a képességek választásakor. Hogy jók-e ezek a változtatások, még nem tudtam eldönteni, egy dologban viszont teljesen biztos vagyok: tökéletesen jól el tudtam játszani az első kiadással is. A második is működőképes volt. A classic szintúgy. Most itt egy negyedik, enyhén eltér ez is a többitől, de biztos ez is tök jól működik.
 
Ami személy szerint engem jobban érdekelt volna – mi történik a Prelude eseményei után, hogy néz ki Jerris vagy éppen Iopos városa, mi újság a Badlands vidékén meg hasonlók… nos ezekre tíz éve várok és becsszó jobban örülnék nekik mint a rendszer továbbgyúrásának és az újrafeldolgozott ősrégi kiegészítőknek.
 
Nem akarom elkiabálni, de szerintem akinek megvan valamelyik korábbi változat, nyugodtan hanyagolhatja az ED3-at. A magam részéről várom a Kratas kiegészítőt, az alapján döntöm el, érdemes-e beruháznom a további Earthdawn könyvekbe. Részletesebb összefoglaló nemsokára…
 
 
 
(*) Egy nap talán én is befejezem a félkész Servos kiegészítőmet…
 
 

A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához