LFG.HU

HammerTimeCafe
Rorimack
ismertetőCimkek
>Write review

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy olyan játékstílus, amit szöveges kalandjátéknak hívtak. Főhősünket egyszerű parancsok segítségével irányíthattunk, amit azután a számítógép vagy megértett, vagy nem. Helyszínről helyszínre járhattuk be a világot, a look, examine parancsok és képzeletünk segítségével jelent meg előttünk a környezet, majd később megjelentek azok a játékok, ahol már egy-egy kép is fogadott. Az első kalandjátékok magyarul is népszerűvé váltak, majd a kétdimenziós kalandjátékok fejlődésével szépen a feledés homályába vesztek.

Egészen addig, amíg Jared A. Sorensen elő nem vette az ötletet, leporolta, és megcsinálta újra. Két apró változtatással: a Parsely-játékok esetében el kell felejtenünk a számítógépet. Cserébe rengeteg játékossal játszhatóak.

A petrezsemlye-rendszer.

(Lásd még itt, akit pedig a szöveges kalandjátékok készítésének gyakorlati problémái érdekelnek, az olvassa el ezt a szakdolgozatot.) A szöveges kalandjátékok lelke a parser szövegelemző rutin volt, amely segítségével a számítógép “megértette” az egyszerű utasításokat. A Parsely rendszerében a mesélő feladata, hogy ellássa ezt a funkciót – a mindenható játékmesterből hirtelen egy primitív mesterséges intelligencia lesz.

A játékosok dolga sem túl bonyolult: utasításokkal végigvezetni a Hőst a kalandon. Minden játékos kiad egy utasítást – a gép (a mesélő-parser) feladata, hogy ennek megfelelően leírja, mi történik. Attól függetlenül, hogy az utasítás sikeres (vagy egyáltalán: értelmes) volt, a következő játékos kerül sorra. A legtöbb klasszikus parancs működik, sőt, kalandonként háromszor mentési lehetőségünk is van.

És hogy mi ebben az élvezet? A pofonegyszerű rendszer akkor elevenedik meg igazán, amikor a játékosok egymást felüllicitálva próbálják kitalálni, mi is legyen a következő parancs, merre induljon tovább a Hős. Ugyanilyen fontos szerep jut a program lelkére, a mesélőre is: habár lehet jegyzetekből is mesélni, az az igazi, amikor parserünk fejből nyomja a gépies válaszokat.

Action Castle

Az Action Castle az első publikált petrezsemlye-kaland. Pontosabban egy háromrészre összehajtott A3-as lapról van szó, annak is az egyik oldaláról. A hátlapon megkapjuk a rendszerleírást, míg  az első három oldalon mindent megtalálunk, hogy egy kunyhóból induló szegénylegényből a mese végére királyfivá váljunk. Nem egy bonyolult kalanddal van tehát dolgunk, de nem is ez a cél, hanem a szórakozás, és szórakoztatás. Az Action Castle sikerre számíthat nosztalgiázó geekeknél csakúgy, mint a számítógépes- és szerepjátékok iránt közömbös, laikus közönségnél.

Tavaly még csak ez az első kaland volt kapható a Memento Mori boltjában, idén azonban folytatódnak a megpróbáltatások a Dzsungelkalanddal és társaival.

 

A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához