LFG.HU

Bálint
ismertetőCimkek
Visszatérés a szerepjáték gyökereihez
 
Az interneten böngészve egyre több szerepjátékokkal foglalkozó blogra bukkanhatunk, és ezek között is egyre több az un. Retro clone szerepjátékokkal foglalkozik. A retro clone mozgalom a szerepjátszás korai szakaszát igyekszik felidézni úgy, hogy az Open Gaming Lincens segítségével a Dungeons & Dragons szerepjáték egyes kiadásait reprodukálja. A legismertebbek ezek közül az OSRIC, mely az AD&D első kiadását mintázza le, a Labyrinth Lord, mely a Moldvay-féle D&D szabályokat alkalmazza, és nem utolsó sorban a Swords & Wizardry, mely teljesen a gyökerekhez, az 1974-es OD&D-hez nyúl vissza. Mindegyikben közös, hogy teljesen ingyenesek. Lelkes rajongók alkották őket, kezdetben nagyon egyszerű kivitelezésben, letölthető pdf dokumentumokként terjesztették őket, de úgy tűnik, hogy stabil rajongótáboruk alakult ki, ugyanis a Labyrinth Lord és a Swords & Wizardry időközben kis kiadóknál, külföldön kis példányszámban már kiadásra is került, de “print on demand” nyomdákon keresztül is elérhetők (pl. Lulu).
 
A jelenséget a modern szerepjátékipar idézhette elő. Az időközben kapható különféle szerepjátékokkal Dunát lehetne rekeszteni, a szabálykönyvek egyre vaskosabbak, de igazi újítást igen keveset tartalmaznak, a kiegészítők egyre szebbek, de egyúttal egyre használhatatlanabbak is (tisztelet a kivételnek), és minél újabb kiadása jelenik meg a D&D-nek, annál többen kritizálják az új rendszert. Ezt orvosolják a retro clone játékok: kidobják az összes “fölösleges” és nehézkes szabályt, és ismét a szerepjátékra, a sztorira helyezik a hangsúlyt, szerény véleményem szerint teljesen joggal, hiszen egy jó kalandhoz ötletes történet és izgalmas cselekményszál kell, nem több száz oldalas szabálykönyvek.
 
Ennek törekvésnek a legjobb példája a Swords & Wizardry (Kardok és Mágia). A játéknak jelenleg két változata létezik, a Swords & Wizardry Core Rules, mely az OD&D és annak egykori kiegészítőit (Greyhawk, Blakmoore) felhasználva 118 oldalon prezentálja a teljes szabályrendszert (karakteralkotás, szörnyek, kincsek), valamint a Swords & Wizardry White box, mely ugyanezt első kiadásában csupán 74 oldalon érte el, és csak az eredeti 1974-es OD&D doboz három füzetét (Men & Magic, Treasure & Monsters, Wilderness Adventures) veszi alapul.
 
A játék maga nagyon szimpla, egy karaktert előtörténettel együtt gyakorlatilag 5 perc alatt megalkothatunk. Aki játszott már D&D-vel, annak minden ismerős, először 3k6-al meghatározzuk a hat alaptulajdonságot: erő, ügyesség, állóképesség, karizma, intelligencia, bölcsesség, majd kiválasztjuk, hogy karakterünk milyen kasztú/fajú legyen. Itt mutatkozik meg a játék egyik nagy retro vonása, csak három kaszt létezik (harcos, varázsló és pap) amin felül a fajok is egyfajta kasztot képeznek (elf, törpe, hobbit). A törpék és a hobbitok csak szintkorlátokhoz kötött harcosok lehetnek, az elfek pedig egy sajátos multikasztot képeznek, szabadon váltogathatnak a harcos és varázsló kaszt között.
Ezután meghatározzuk hősünk kezdeti vagyonát, felszerelést veszünk neki, kidobjuk az életerő pontokat, a varázslók elméjükbe vésik első varázslatukat és már indulhat is a játék.
 
A varázslatrendszer megegyezik az AD&D-ből ismerttel, a varázslatokat memorizálni kell, egy első szinttű varázsló pedig (hacsak nem rendelkezik nagyon magas intelligenciával) egyetlen varázslattal indul. Külön papi és varázslói varázslatok léteznek, az elérhető varázslatok között megtaláljuk az összes standard D&D varázslatot.
 
A játék ezen felül nem használ képzettség/képesség rendszert, a játék során kialakuló helyzeteket megoldhatjuk tulajdonságpróbákkal, mentődobással (a régi D&D-től eltérően itt egyetlen mentődobás érték létezik) illetve szerepjátékkal. A játékosnak utóbbi esetben pontosan le kell írnia, hogyan akarja meggyőzni a piacon a kereskedőt, hogyan akarja kidumálni magát egy veszélyes helyzetből, hogyan keres titkos ajtót stb. A mesélő pedig saját belátása szerint minimális szabályokra hagyatkozva dönt a cselekedet sikeréről.
 
Aki játszott már a D&D bármelyik kiadásával, annak kapásból ismerős lesz a S&W harcrendszere. A rendszernek két hatalmas előnye van, az összes harccal kapcsolatos szabály csupán 6 oldalt foglal el a könyvből (a D&D 3.0 magyar kiadásával szemben, ahol a harc fejezet összesen 26 oldalon terpeszkedik). Ami különösen ötletes, hogy a S&W harcrendszerét kétféle képen lehet használni, a játékosok a kaland előtt eldönthetik, hogy a régi D&D csökkenő AC rendszerét alkalmazzák TACH0- harcrendszerrel, vagy már az új D&D kiadások jóval egyszerűbb növekvő AC-értékeit (ascending armor class) részesítik előnyben.
 
A szabálykönyv ezenkívül tartalmaz egy rövid fejezetet a játékvezetésről, egy bestiárimot, mely felsorakoztatja a fantasy műfaj összes alapvető rémségét és végül varázstárgyak és egyéb kincsek leírásával zárul.
A játék mellett szól az egyszerűsége, és az, hogy ingyenes. Mivel a D&D-t elemeiből építkezik, sokan könnyen belerázódhatnak, anélkül, hogy akár elolvasnák a szabályokat. A játék mindezek ellenére gyakorlott játékosoknak ajánlható, mivel a szabálykönyv nem tartalmaz részletes leírást arról, hogy mi is az a szerepjáték és hogyan is kell pontosan játszani.
 
A játékot bátran ajánlom azoknak a játékosoknak és főleg mesélőknek, akik kedvelik a D&D első kiadásait, vagy akik belefáradtak a túlbonyolított rendszerekbe és a gyors, pörgős kalandokat kedvelik.
 
A játék hivatalos weboldala: http://www.swordsandwizardry.com/
 

A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához