LFG.HU

HammerTimeCafe
Jeff
hírekCimkek
Bár a klubmozgalomnak is megvannak a tagadhatatlan érdemei, a szerepjáték természetes közegét – legalábbis a mi tapasztalatunk szerint – a magánlakásokon összegyűlő privát baráti társaságok alkotják. Ennek a fajta játéknak hagyományosan fenyegető végzete az időhiány, ami néhány éve a mi korábban fennen szárnyaló csapatunkat is utolérte. Régebben volt olyan időszakunk, amikor egyszerre 6-8 játék is futott, szinte mindenki mesélt és játszott is. Azonban egyre nehezebben tudtuk megszervezni a játékalkalmakat; akadt közülünk, aki külföldön kapott állást, akadt, aki az ország másik felébe költözött, a helyben maradókat pedig egyre jobban lekötötte a munkájuk, esetleg vele párhuzamosan a tanulás. Ekkor az utolsó két többé-kevésbé rendszeresen futó kampány mesélője – az irodalmi munkásságáról ismert Raoul Renier – új ötlettel állt elő, amely nemcsak a fenti problémára jelentett megoldást, hanem újfajta kihívást hozott a játékosok számára is.
 
A Raoul által javasolt kampány mintájául a tévésorozatok szolgáltak: a karakterek kezdettől fogva egységesen körülírható közösséget – konkrétan egy arisztokrata családot – alkotnak; minden egyes játékülés önmagában zárt epizód, méghozzá kerek egész, a sztori sohasem marad függőben; és egyáltalán nem szükségszerű, hogy az összes családtag részt vegyen valamennyi kalandban, épp ellenkezőleg – az egyes epizódok más-más karakterekre fókuszálnak. Tartalmilag az újítást az jelenti, hogy a játékosok ugyan többé-kevésbé hagyományos fantasy-kihívásokkal szembesülnek, ám a megszokottal teljesen ellentétes perspektívából: nem önzetlen hősöket alakítanak, de még csak nem is haszonelvi alapon tevékenykedő zsoldosokat, hanem grandiózusan gonosz figurákat, akiknek egy tipikus kalandban nem a JK, hanem a főellenség szerepe jutna. A kampány fókuszát képező nemesi famíliát Raoul hirtelen sugallatra – amely nem nélkülözött némi cthulhoid beütést – Carcosának nevezte el. A játékosok film- és olvasmányélményeik alapján dolgozták ki archetipikusan gonosz karaktereiket, akik egy pszeudo-historikus alternatív Európában élnek, nagyjából a XVI-XVII. század idősíkjában, ahol minden történelmi nációnak, államalakulatnak és vallási felekezetnek megvan a maga megfelelője. A skála az emberbőrbe bújt bestiális ragadozótól az őrült reneszánsz polihisztoron keresztül az udvari intrikák kifinomult szövögetőjéig terjedt; és később, ahogy a kampányunk gyökeret vert és kiterebélyesedett, további játékosok csatlakoztak hozzánk, további karakterekkel. A játék már több mint két éve tart, nemsokára jubilálni fogunk a huszonötödik üléssel, reményeink szerint még a nyár beköszönte előtt.
 
Hogy azok a játékosok se hulljanak ki a történetfolyamból, akiknek a karaktere nem tud részt venni valamelyik epizódban – vagy akár egymás után többen is -, a Carcosa család tagjai intenzív levelezést folytatnak egymással, és gyakran találkoznak a kalandokon kívül is. Ha például valami problémát nem sikerült teljesen megoldani a kaland során, tanácsot kérhetnek a többiektől, és bármelyik karakter aktivizálhatja magát a játékülések közti holtidőben. Ily módon a történet két játékülés között is tovább bonyolódik, a neten folytatott “in-character” eszmecserék jóvoltából.
 
Mivel a hosszúra nyúlt játék során irdatlan mennyiségű háttéranyag keletkezett, és az elektronikus levélfolyam hellyel-közzel követhetetlenné vált, a mesélőnkkel egyetértésben úgy döntöttünk, hogy a Carcosa-kampány anyagait – a meglévőket éppúgy, mint az ezután létrejövőket – blog formájában áttekinthetőbbé, egységesebbé és kezelhetőbbé tesszük. A blog teljesen nyilvános felület lévén, azt is célul tűztük ki, hogy – a nekünk nyújtott referenciaértéke mellett – legyen szórakoztató és élvezetes olvasmány a külsős látogatók számára is.
 
A blogon karakter- és kalandleírásokat, családi levélváltásokat és mesélői jegyzeteket teszünk közzé, illetve ezekhez kapcsolódó háttéranyagokat, képi és zenei illusztrációkkal ellátva. Mindezzel remélhetőleg reprezentatív áttekintést tudunk nyújtani a Carcosa-kampányról. A legtöbb szerepjátékos blogtól eltérően a miénken egyáltalán nem lesznek játéktechnikai jellegű anyagok, lehetőség szerint még a szerepjátékos szakkifejezések alkalmazását is kerüljük, mivel látogatóinknak elsősorban olvasmányélményt kívánunk nyújtani, amit a játékmechanizmus részletekbe menő taglalása inkább zavarna, mint segítene. A közeli jövő tervei között szerepel egy részletes térkép a Carcosák Európájáról, valamint egy “in-character” fórum létrehozása, ahol a látogatók magukkal a családtagokkal értekezhetnek a kalandokról, a világáról és a kampány alakulásáról. A blogot hetente kétszer frissítjük, szerdán és szombaton, az ütemtervet igény szerint kisebb kiegészítésekkel megtetézve.
 
A blog működtetésében minden aktív Carcosa-játékos részt vesz; elsősorban persze ki-ki a saját karakterére koncentrál, de például a képi és zenei illusztrációkat közösen gyűjtjük össze. A szöveges blogtartalom szerkesztését Raoul Renier végzi, Jeff (William Carcosa) és Frater Servitus (Ungurján Carcosa) az adminisztrátorok, Cheramis (Humungus Carcosa) pedig a blog grafikai tervezője.
 
Bár a Carcosa-kampány tartalmában és felépítésében kevéssé hagyományos, úgy véljük, talán éppen ezért számot tarthat a hazai szerepjátékos szubkultúra figyelmére. Aki érdeklődik egy kimondottan egyedi hangvételű, a szerepjátékos narratívákkal bátran eljátszó, morális szempontból komoly kihívásokat támasztó játékstílus iránt, az alighanem örömét leli majd a mi kampányunkban.
 
A Carcosa-kampány blogját a következő címen találjátok meg: http://carcosa.blog.hu/
 
 

A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához