LFG.HU

Piskator Miklos
RPGCimkek

A M B E R

`Kezdetben nem letezett semmi.
Aztan megszuletett a Kaosz.
Egy bonyolult, orvenylo vihara a valtozasnak, az Oskaosz. Tiszta vad puszti-
tas, a valtozas lelke.
A Kaosz peremen, mely hataros a sotet Melyseggel, a regi semmi maradvanyaval,
kis lakhato helyek alakultak ki. Vilagok toredekei, allandoan valtozok, megjele-
no es eltuno darabok.
Es a valosagnak ezen darabjaiba eljott az elet, aztan a gondolkodo lenyek.
Csak az Alakvaltok tudtak itt megelni, ok tudtak csak alkalmazkodni folyton
valtozo vilagaikhoz.
Az Alakvaltok letrehoztak a Kaosz Udvarat, megtanultak uralni a Logrus-t,
az Oskaosz jelkepet, es eszkozukkent hasznaltak. Felfedeztek uj muveszeteket es
eroket, peldaul a Magiat, a varazslatok tudomanyat, es a Trump-ot, olyan kepek
keszitesenek muveszetet, melyekkel vilagokon at tudtak erintkezni.
Ok a Kaosz Urai, ok voltak az univerzum mesterei.
Voltak, amig, valami ismeretlen okbol, egyikuk fellazadt ellenuk. Ot Dworkin-
nak hivtak.
Dworkin valahogy talalt, csinalt, vagy lopott egy nagyon kulonleges targyat.
Egy ismeretlen tulajdonsagokkal biro eszkozt melyet az Itelet Ekszerenek hivtak.
A mitikus Egyszarvu aldasaval, osei iszonyu duhe ellenere, Dworkin megmasitot-
ta az univerzumot. Beleirt egy erot ami szemben allt a Kaosszal.
Sajat verevel rajzolta, irta, vagy megidezte a az OsSablont.
A Sablon letrejottevel egy uj rend lepett be az univerzumba. Mig az Oskaosz
kozeleben minden folyekonyan valtozott, a Sablon az allandosag vilaga volt.
Ekozott a ket nagy jelkep, a kaosze es a rende, a Logrus-e es a Sablone kozt
vegtelen szamu Arnyek jott letre. Mind egy lehetoseg, egy eltorzult tukorkep.
Mindegyik Arnyek, onmagaban is egy egesz univerzum, a visszatukrozodese az
Ossablonnak, de mind egyedi, mas-mas modon megvaltozva a Kaosz tavoli hul-
lamzasatol.
Az Ossablont hatalmas terulet vette korbe, es nemsokara megalapitottak egy
kiralysagot, melyet Ambernek neveztek.
Az uralkodo, Oberon Kiraly, Dworkin fia, beavatott a Sablon utjaiba, haboru-
zott, dinasztiat epitett, tronorokosoket nevelt, es megalapitott egy Kastelyt,
mely szinten Amberkent ismert.
Oberon fiai es lanyai egyarant reszesultek apjuk hatalmabol, mindben ott
lapult a kepesseg, hogy jarjak a Sablont.
Ok, Amber Hercegei es Hercegnoi, kik ereikben Amber veret hordozzak.
Ha atsetaltak a Sablonon, kepesek mozogni a Arnyek-univerzumokon keresztul, es
atformalni az Arnyekokat sajat celjaikra. Ovek a hatalom az elet es a halal,
a teremtes es a pusztitas folott.
Ekkor Oberon gyermekei osszevesztek, es egymas kozt kezdtek harcolni.
Azert, mert egy lazado gyermekei voltak? Vagy az apjuk mesterkedese forditot-
ta oket egymas ellen? Valoszinuleg sosem tudjuk meg. Osszeeskudtek egymas
ellen,es az apjuk ellen. Es egyikuk az univerzum ujrateremteserol almodott.
Ez a gonosz, vagy orult testver kitalalta, hogy az Ossablont ki lehet torolni.
Ugy velte, hogy vert, Oberon barmelyik gyermekenek vagy unokajanak veret fel
lehet hasznalni a Sablon elhalvanyitasara, hogy karositsa, s vegul elpusztitsa
azt. A regi Sablon hianyaban, lehetseges lenne rajzolni egy ujat, olyan Sablont,
mely jobban kedvere valo, amelyben ove lenne az abszolut hatalom.
Hogy megismerd az egesz tortenetet, el kell olvasnod Roger Zelazny Amber Kro-
nikait. Mondanom sem kell, a gonosz testver terve nem sikerul, es a Kaosz fenye-
geto eroit visszaverik.
Tetszett Zelazny tortenete. Nem akartam, hogy vege legyen! Sem most, sem mas-
kor, soha!` – mondja a jatek keszitoje.
Szerencse, hogy igy velekedik, mivel igy letrehozta az egyik legotletesebb,
legegyszerubb es legszorakoztatobb jatekot, amivel valaha is talalkoztam. De
lassunk valami kozelebbit is rola.
A szabalykonyv ugy 300 oldalas, az elejen a karaktergeneralasrol, Erokrol,
es targyakrol van szo (rengeteg peldaval vegyitve), utana a Meselok resze
kovetkezik, tele tanacsokkal, peldakkal es lehetosegekkel. [Tehat nem SZABALY-
OKKAL amikrol a jatekosok vitatkozhatnak, kikereshetik, es a Meselo orra
ala dorgolhetik oket.]
A karakterek elkeszitese pontrendszeren alapul, nem pedig a veletlenen.
Mindenki kap 100 pontot, ebbol rakja ossze a sajat fickojat, igy nem lesznek
eletkeptelen vagy hibatlan es tokeletes karakterek [ezaltal pedig kiegyen-
sulyozatlan party sem].
A fentebb emlitett 100 pontbol eloszor a 4 fo tulajdonsagot hatarozzuk meg:
az Akaratot, az Erot, a Kitartast, es a Harckeszseget. Mindegyik tulajdonsag
tobb dolgot foglal magaba: az Akarat a tudati tamado-vedekezo-erzekelo kepes-
seget; az Ero a harcmuveszetet, sebzesnagysagot, es a test vedettseget; a Kitar-
tas a szivossagot, a gyogyulasi kepesseget, es az ellenallosagot; a Harckeszseg
pedig a fegyveres harcot, stratigiat-taktikat, ugyesseget. Mindegyiket egy-egy
kulon arveresen, amit a Meselo vezet,azzal a kulonbseggel, hogy a raigert pontok
mar el vannak koltve. Igy kialakul egy rangsor a karakterek kozott minden
teruleten. Utana ugyan lehet ugyan javitani a tulajdonsagokon titokban, de igy
sosem lesz olyan jo, mintha az aukcion tett volna ra annyit, es csak annyi
pontot tehet ra, amennyit valaki, aki licitalt. Ha valaki szeretne meg pontot,
eladhatja a tulajdonsagait az alap (egy atlag Amberita szintje) ala, bar ez az
alap emberfeletti kepessegeket jelent.
Ezek utan a maradek pontokbol lehet vasarolni Eroket: Sablon, az Arnyekok kozt
valo setalas es alakitas ereje; Logrus, a kaotikus hatalom, vegtelen tapogatoi-
val; Trump, a rajzolas muveszete, mely kaput nyit elmenek es testnek; Alakvaltas
, az alcazas es tuleles kepessege; es a kisebb erok: Hatalom Szavak, Magia, es
Megidezes. Sot, sajat Arnyekvilagokat, targyakat, rokonokat, baratokat [NPC-k].
Ha valakinek igy is keves pontja van, elvallalhat a jatekot szinesebbe tevo
dolgokat (naplo, Trumpkartya rajzolas), plusz pontokert cserebe.
Mivel igen ritkan sikerul pontosan 100 pontbol megcsinalni egy karaktert,
ezert a fennmarado pontok amolyan Szerencseve valtoznak, ha valaki tullepi a
hatart akkor Peche.
Ezek segitenek a Meselo donteseiben, ugyanis az Amberben NINCSENEK KOCKAK, sot
semmi veletlenszam! Akinek nagyobb a megfelelo tulajdonsaga, az nyer. Es ez nem
jelenti azt, hogy unalmas, mivel egyreszt sosem tudhatod, hogy az ellenfelnek
mekkorak a tulajdonsagai, masreszt csalni is lehet (pl.: vivasnal egy rejtett
csapda, vagy egy mergezett penge megfordithatja a dolgok menetet). Ezenkivul a
fontos csatak szerepjatszassal dolnek el (rizikosabb a belemenos taktika, de
gyorsabb), es neha beleszolnak mas Tulajdonsagok (a jo vivot teljes vedekezes-
sel kifarasztani).
Egyszoval nincsenek tablazatok, bonyolult szabalyok, mindent a meselo mond el,
szarnyal a fantazia, hatra lehet dolni, es kellemesen eltolteni egy delutant.


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.