LFG.HU

HammerTimeCafe
Westy
ismertetőCimkek
 
 
To be Unclean
That is the Mark of the Xenos
To be Impure
That is the Mark of the Xenos
To be abhorred
That is the Mark of the Xenos
To be Reviled
That is the Mark of the Xenos
To be Hunted
That is the Mark of the Xenos
To be Purged
That is the fate of the Xenos
To be Cleansed
For that is the fate of all Xenos
 
Bevezető
A Warhammer 40,000 univerzuma 2008-ban nyitott a szerepjátékos piac felé, mégpedig a Dark Heresy nevű szabálykönyvvel, ami a birodalmi inkvizítorok akolitusainak bőrébe bújtatja a játékosokat. Bár az eladási adatokról nincsenek információink, az biztos, hogy a könyv a szerepjátékos társadalomban igen hamar elhíresült és jó visszajelzéseket kapott. Míg a Dark Heresy-t még a Black Industries jegyezte, a következő alapkönyv, a Rogue Trader már a Fantasy Flight Games gondozásában jelent meg. Az utóbbi játék teljesen más irányból közelíti meg a Warhammer 40k gyakorlatilag kimeríthetetlen világát: a Birodalom határainak peremére és azon túl merészkedő felfedezőket játszva ismeretlen fajokkal és sötét titkokkal találhatjuk szemközt magunkat. Nem csak a témája, de a hangulata is teljesen más a két kiadványnak, ezért-  bár a világ ugyanaz –  játékélmény mégis garantáltan újszerű lesz.
Ezt a filozófiát követve készíti a Fantasy Flight games a jelen cikk témájaként is szolgáló Deathwatchot, ami a 40k univerzumának ikonikus alakjainak – az űrgárdistáknak – az életébe helyez bennünket.  Ugyan a játék még nem jelent meg, kaptunk belőle egy több mint harminc oldalas ízelítőt, a Final Sanctiont, ebből készül maga a cikk is.
 
Games Workshop
A Games Workshop hódító útja 1975-ben vette kezdetét és azóta is töretlenül tartja magát alapelveihez. Így, ha bármilyen a céggel kapcsolatos terméket tartunk a kezünkben, – legyen az figura vagy szerepjátékos könyv – három dologban tökéletesen biztosak lehetünk: az univerzum háttértörténetéhez maximálisan hű lesz, mind a külcsín, belbecs tekintetében sugározni fog róla az igényesség és persze igen borsos lesz az ára.
Így van ez a már fentebb említett könyvekkel is. Mindegyikük gyönyörű szerkesztésű, lélegzetelállító képekkel van tele és persze maguk a játékok is élvezetesek, ötletesek.
A Games Workshop sikereiben nagy szerepet játszik a cég által létrehozott univerzumok összetettsége és eredetisége. Két világot futtatnak párhuzamosan: a középkori környezetben zajló Warhammer Fantasyt és a távoli jövő által inspirált Warhammer 40,000-et.
 
Warhammer 40,000
A Warhammer 40 000 játékvilágát legkönnyebben gótikus scifi fantasy univerzumként jellemezhetjük, a jelentől hozzávetőlegesen 40 000 évvel egy elképzel jövőbe, a 41. évezredbe helyezve.
Egyik központi eleme a Warhammer 40 000-nek az űrgárdisták (Spacemarines) akik anakronisztikus keveréke a genetikailag felerősített hatalmas tűzerejű szuperkatonáknak és a fanatikus, az Istencsászárhoz tántoríthatatlanul hűséges keresztes lovagoknak.
 (Wikipédia, Warhammer 40,000)
Az Adeptus Astartes tagjai, a Spacemarine-ok szolgáltatják a Deathwatch központi témáját.
 
Deathwatch
Amongst a hundred men, there may be none fit for the Adeptus Astartes. Amongst a hundred Space Marines, there may be one fit for the Deathwatch…
 
A Deathwatchban a játékosok átvehetik a szerepét a Birodalom genetikailag felerősített, rendíthetetlen harcosainak, az Űrgárdistáknak. A rendházadnak tett több éves szolgálatod eredményeképpen kiválasztottak, hogy csatlakozhass az egyik legtitkosabb és legnagyobb erejű szervezethez: a Deathwatchoz. Ez a kiváltság csak maroknyi, kivételes tehetségű és elhivatottságú katonát ér, a szervezet a Birodalom legfenyegetőbb ellenségei ellen alakult. Fenyegető xeno haderők, a birodalom szívét mérgező eretnek kultuszok és aljas démonok hordái ellen hívnak harcba. Te vagy a birodalom elővédje a folyamatos, gyilkos háborúnak.
 
Külcsín
A Final Sanction és a Deathwatch promó videója alapján merem állítani, hogy a Deathwatch minden előbbi kiadványnál igényesebb kialakítással fog rendelkezni. Rengeteg új, színes grafika fog helyet kapni a könyv hasábjain. Az oldalak szélei a témához híven szépen díszítettek, de még a grafikák keretei is hamisítatlan birodalmi stílust tükröznek.
A promó anyag szerkesztése átgondolt és jól strukturált. A fontos információkat és adalékokat különböző színű keretekkel emelték ki, a karakterlapok is friss dizájnt kaptak. Külön jó pont, hogy a pdf tele van belső linkekkel, így jóval gyorsabb a navigálás, kézhez állóbb az anyag. 
Egyetlen problémám (igen csak el kellett gondolnom, hogy milyen negatívumot tudok mondani a külsőt illetőleg), hogy a Space Marine páncélok néhol erőteljesen a 80-as évek műanyag figura hangulatát idézik. Ez persze nem nagy meglepetés, tekintve, hogy maga a Warhammer 40k univerzumának alapjai is akkortájt készültek.  A játék védelmében hozzátenném, hogy ez csak a háttértörténet szerinti régebben készült (páncél) modellekre igaz, ahogy fejlődött a játék (és vele az igények), úgy alakult át a Warhammer vizualitása is. Manapság már igazi “badass” cuccokban pózolnak az űrgárdisták is.
 
Belbecs
A bemutatót úgy építették fel, hogy egy példakaland erejéig bárki bele vethesse magát a játékba. Ennek vannak pozitív és negatív oldalai is. A pozitív oldala, hogy a játék kipróbálható verzióban van, a negatív, hogy mivel tényleg bárki játszhat vele, a harmincpár oldalból legalább nyolcat az alapszabályok megismétlésére szántak. További tizenhat oldalt tesz ki, – az egyébként nagyon részletesen kidolgozott – példakaland. Így gyakorlatilag tizennégy oldalunk maradt ami a tényleges tartalmat szolgáltatja. Ez három részre bomlik: a példakarakterekre, az új játékmechanikákra és a fegyvertárra.
 
Példakarakterek
Négy példakarakter került a Final Sanctionbe, mindegyik Űrgárdista más rendházból jött és más Talentekkel bír. Az biztos, hogy a változatossággal nem lesz gond, rendházanként más és más speciális képességeket kapnak a karakterek és valószínűsíthetően a talent elosztásuk is ettől függően alakul.
A karakterlapokról leszűrve négy tényező fog (játéktechnikailag) szerepet játszani a karakter kialakításában:
Chapter: Ahogy már feljebb említettem minden karakter kap egy, a rendházától függő speciális képességet
Speciality: Erről konkrétan nincsen szó a könyvben, de valószínűleg a kill-teamen (ami az űrgárdista csapatot jelenti) belül elfoglalt szerepét jelzi. Látunk itt Assault, Tactical és Devastator Marinet, na meg egy Apothecaryt. Az utóbbi azért fontos, mert a Talentek között egy gyógyító képessége is van, így az a sejtésem, hogy a speciality is meghatározza a választható talentek listáját.
Chapter Demeneanour, Personal Demeneanour: Későbbiekben bővebben is kifejtem, a lényege, hogy a szerepjátékos alakításokat díjazza különféle játéktechnikai hatásokkal.
A kezdő karakterek értékei egyébként nagyjából egy 8-10 ezer xp-s akolituséra hasonlítanak, de idővel minden bizonnyal túlszárnyalják ezt a szintet. Amik nagyot dobnak rajtuk azok az Unnatural characteristic-ek: Minden űrgárdistának Unnatural Strenghtje és Toughness tulajdonsága van. Hogy senki se maradjon ki a lényegből: ezek a talentek megduplázzák az épp szóban forgó karakterisztika effektív erősségét.
 
Hordák, Demeneanour, Objective  és Renown
A fentebb említett négy szabályt kaptuk ízelítőként a játékból. Az első kettőt szépen kidolgozták, a renownról és az objectivekről viszont csak utalás szinten olvashatunk.
Hordák
Mint tudjuk, szinte semmi sincs ami egy Űrgárdista csapattal szemben megállna. Akkora tűzerejük és kitartásuk van, hogy csak a legerősebb démonok mernek egyedül szembeszállni velük. Ezek a katonák a legtöbb akcióban többszörös túlerő ellen küzdenek. A túlerő elleni harcot hivatott kezelni ez a szabály. Lényege, a szemben álló sereget egy ellenfélként kezeli, nagyban leegyszerűsítve a harcot. Van itt minden ami a táblás játékban: morál teszt, kis termetű hordák, megtörhetetlen csapatok. Biztos vagyok benne, hogy szórakoztató adalék lesz a játékhoz, nekem személy szerint ez a kedvenc részem a bemutatóban.
Demeneanour
 Valószínűleg a készítők is látták, hogy űrgárdistákat irányítani jó móka és nagyszerű stratégiai vonulata van, de a szerepjátéktól egy kicsit távol esik. Ezért vezették be ezt a rendszert. Lényege, hogy kezdetekben minden karakternek van két erős, személyes vonása. Az egyiket a rendházától hozta, míg a másik teljesen karakter specifikus. Ez a két személyiségjegy a karakter két kezdeti Demeneanourja. Később a történet folyásával szerezhet többet is, tehát nincs korlátozva a számuk. Minden mese alkalommal egyszer, kinyilatkoztathatja az egyik ilyen személyiségi vonását. Fontos, hogy bármennyi jellemzője van a karakternek, csak egyszer és egyet aktiválhat egy mese alatt. Ezt úgy teheti meg, hogy egy dramaturgiailag kedvező szituációban kijátssza ezt a vonást. Ekkor aktiválódik a hozzá kötött bónusz, ami pedig azonos egy Fate Point elköltésével.
Ebben az egészben az a jó, hogy a játék gyakorlatilag ingame “tápokkal” támogatja a mese dramaturgiáját. Kezdő játékosoknak tökéletes mankó, haladóknak meg jópofa újítás.
Objective & Renown
Ahogy feljebb írtam, erről a két dologról nem sokat árul el a könyv. Tudjuk, hogy a kalandot obejctivekre kell felosztani és ezek teljesítésének függvényében lesz a küldetés sikeres vagy sikertelen, továbbá ezeknek a függvényében jár a játék végén bezsebelt xp is.
Léteznek elsődleges, másodlagos és harmadlagos objectivek. Az elsődlegeseket mindenképp el kell végezni, hogy a küldetés sikerrel záruljon (pl. egy xeno támadás semlegesítése, egy város megtartása, egy eretnek kultusz kiírtása. Gyakorlatilag bármi, amihez van a csapatnak fantáziája és elég nagy volmenű, hogy űrgárdistákat hívjanak az elrendezésére.). A másodlagosakat nem kötelező, de hozzájárulnak a győzelemhez és persze további jutalmakat kapnak értük a karakterek (Adatok gyűjtése a xenok haderejéről és utánpótlásáról). A harmadlagos objectivek kevésbé fontosak mint az előző két fajta, így félredobhatók a fontosabb cél elérése érdekében. (Például túszejtés, vagy a lakosok épségben maradása.)
Külön érdekes, hogy ezek a célok a játék folyamán módosulhatnak, kiegészülhetnek, épülhetnek a mesélő által.
A renown azt mutatja meg, milyen ismert a karakter a saját rendházán és a Deathwatchon belül. Ezt is kalandok végén kapják a játékosok és nekem az a gyanúm, hogy hasonlatos az Dark Heresy: Ascensionben bevezetett Influence rendszerhez, tehát ennek függvényében vásárolhatnak felszereléseket a karakterek. 
 
Fegyvertár
A fegyvertárral kapcsolatosan elég szűkmarkúak voltak a készítők. A jump pack - bár ismerős lehet a Rogue Traderből - érdekes újítást fog hozni a csatákba. Más formabontó újítást e téren a bemutató sajnos nem tartalmaz.
 
Végszó
Összességében nekem felkeltette a bemutató a kíváncsiságomat. A játék teljesen más tempójú lesz mint az eddigi kiadványok. A karakterek fejlődéséről és a játék kifutásáról egyelőre semmit sem tudunk. A kész könyvben valószínűleg rengeteg oldalt fognak az egyes rendek és a Deathwatch háttértörténetnek szentelni, ami a Games Workshopot ismerve jó kis olvasmánynak ígérkezik.
Akit érdekel egy akció dús, fegyverropogástól hangos játék, ahol magának az Istencsászár szent katonáinak a bőrbe bújhat, mindenképpen ismerkedjen meg a Deathwatch-csal.  
A kiadási dátum egyelőre ismeretlen, de legrosszabb esetben is októberre már várjuk a könyvet.
Az ára – ahogy fentebb már említettem – borsos, hatvan dollárt fog kóstálni, de az érdeklődőket bőven kárpótolni fogja az igényes kialakítás.

 

 
 
 
 

A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához