LFG.HU

dekszter
ismertetőCimkek
Kétség sem fér hozzá, hogy a Denevérember figurája az egyik legismertebb és legkedveltebb képregényhős a világon. Bob Kane figurája mind Burton, mind Nolan két-két filmjével számtalan rajongót szerzett (a Shumacher féle filmeket és a hatvanas évek lilapizsamás bájgúnárját felejtsük el…), de hatalmas siker volt az 1992-es Batman: The Animated Series is, ahol először tűnt fel a Kevin Conroy – Mark Hamill páros, mint Batman és Joker. A bőregér hódított minden létező helyen, egyedül a számítógépek monitorjai és a tévék előtt ülő konzolosok szomorkodtak, mivel igazán komoly játék nem jelent meg a Sötét Lovaggal a főszerepben. A Batman sorozat restartját jelentő, 2005-ös Batman Begins-ből (PS2, Xbox) készült játék volt az első lépés ebbe az irányba, ami nagyszerűen vissza adta a film sokszor szépiába hajló színvilágát és sötét, borongós hangulatát nagyrészt az eredeti szinkronhangokkal fűszerezve. és bár érzésem szerint jó volt, a nagy áttörésre egészen 2009-ig kellett várni, amikor megjelent a Batman: Arkham Asylum immár lefedve a PC, Xbox360 és PS3 platformokat.

A történet látszólag roppant egyszerűen, ám gyanúsan kezdődik. Batman útban van az Asylumba, az anyósülésen pedig nem más ül, mint Joker – bilincsben. Miután hosszú perceken keresztül kíséri a foglyot az épületen belül (ez mintegy intróként is szolgál, ahol mi irányítjuk Batmant miközben a készítők neveit olvashatjuk), hősünk többször is kinyilvánítja nem tetszését az ügyet illetően: Joker túl könnyen adta meg magát… Ezen kívül a Blackgate Börtön “lakói” közül jó párat az intézménybe kellett szállítani egy furcsa tűzeset miatt. Ami ez után történik senkit sem lep meg: Joker kiszabadul, a Világ legnagyszerűbb detektívje pedig a nyomába ered, majd szembesül a ténnyel, hogy az egész egy hatalmas terv része. Joker átveszi az irányítást Arkham felett, ahol őrültek és rabok most már szabadon tombolhatnak. A háttérben természetesen sokkal sötétebb titok és terv lappang, mint a diliház elfoglalása és a Denevérember csapdába ejtése…

A nyomozás során  számos legendás tárgyat használhatunk (pl. szigonypisztoly, egy vagy akár három batarang egyszerre), de feltűnnek igazi újdonságok is, mint például a robbanó gél amivel falakat tudunk átrobbantani vagy a három kampót tartalmazó “batclaw” aminek segítségével magasan lévő falrészeket vagy akár ellenfeleket tudunk lehúzni. A legérdekesebb dolog azonban az úgynevezett “detektív mód”. Erre váltva mintegy röntgen látással átlátunk a falakon, vagy kiszúrhatjuk vele az épületek strukturálisan gyengébb részeit. Ez utóbbi roppant hasznos a Rébusszal folytatott “játék” során, de erről majd később. A detektív módot használva megtudhatjuk, hogy hányan lesnek ránk, merre járnak, van-e náluk fegyver, és mint ahogy említettem, segítségével átlátunk a falakon is, így jó esélyünk van rá, hogy “denevéremberesen” csapjunk le, azaz csendben, halkan, lesből előbukkanva, majd a következő árnyékban tova tűnve. Ennek nagyon nagy jelentősége van, hiszen számos alkalommal találkozunk fegyveresekkel, akik megerősített páncél ide vagy oda, könnyen és gyorsan csúnya sebeket tudnak ejteni rajtunk, akár halálosat is. Ezért nem árt, ha ragaszkodunk ahhoz, hogy denevérünk egyesével intézze el ellenfeleit. Erre több lehetőségünk is van: arzenálunkban – a teljesség igénye nélkül – szerepel a szoborról való függeszkedés, a vitorlázó rúgás,  az ügyes lopakodás. Nagyon jó nézni, ahogy az ellenfelek fogynak, hiszen úgy lesznek egyre idegesebbek. Az utolsó pedig már általában ordítva és vaktában lövöldözik.
 

 
A fegyvertelen ellenfeleknek természetesen nekimehetünk bátrabban és ekkor ámulhatunk a roppant egyszerű és nagyon látványos harcrendszeren. Lényegében két  gombot használ: egyet az ellentámadásra, amivel megakasztjuk az ellenfelet, valamint egy másik gombot “püfölünk” a sima ütésekhez és rúgásokhoz. Ez így elsőre roppant kevésnek tűnhet, azonban a gomb nyomásával és a Batman irányítására használt gomba mozgatásával hősünk eszement ütéseket visz be, mondhatni magától cifrázza a harcot: pörgő rúgások, szaltók, visszakézből ütés, hátra könyöklés, fejelés és még sorolhatnám sokáig. Roppant látványos és nagyon hangulatos. Az ellenfelek néhány esettől eltekintve az Asylum lakói és rabok közül kerülnek ki, ennek ellenére nem unalmasak: a puszta kézzel támadó “kemény fiúktól” kezdve a késes, kábító botos őrülteken át, egészen a komoly fegyverzettel rendelkező rabokig találkozhatunk velük. Nevesített ellenfelek is felbukkannak persze (Bane, Poison Ivy, Killer Croc), de az ő legyőzésük teljesen más módon zajlik. Általában a többet ésszel, mint erővel módszer a hatékony és kötelező megoldás.

A látványvilág pazar. Az Asylum talán túlságosan is viseltesnek tűnik, de a hangulat megteremtésében hatalmas szerepe van a nagyszerűen megtervezett helyszínnek. Lényegében az egész szigetet és az intézmény összes részét bejárhatjuk a botanikus kerttől kezdve a hullaházig, pontosabban be is kell, hogy járjuk a játék során nem is egy alkalommal. Sokszor kell ugyanis oda-vissza rohangálni, de ez egyáltalán nem válik a játék kárára, hiszen a történetben előre haladva mindig más és más dolog fogad minket az adott helyen.

 
 
Ha szó volt a látványról, természetesen nem maradhat ki a hangzás sem. Sokak talán már unják, hogy mindig a Conroy-Hamill párossal hozakodom elő, de itt sem lehet elmenni mellettük szó nélkül. Nagyszerű munkát végeztek, az író szerint pedig ezek a “legjokeresebb” mondatok, amiket valaha is írtak a figurához. A zene és a hangeffektek nagyszerűek akárcsak a fent említett hangokhoz tartozó szövegek. Egyedüli hibaként talán azt tudnám felhozni, hogy ha adott helyen sokat állunk, akkor Joker szövege monoton módon tud ismétlődni. Apróság, de zavaró lehet egy idő után.

A játék elején egy hívatlan vendég is csatlakozik Batmanhez: a Rébusz. Az ő elmondása szerint könnyedén feltörte hősünk rádió rendszerét és nagyképűen “kihívta” a Sötét Lovagot egy versenyre. Arkham területén 240 darab úgynevezett Trófeát (zöld kérdőjelet), rejtvényt, valamint speciálisan elrejtett kérdőjeleket hagyott nekünk. A mi feladatunk ezeket megtalálni. A Trófeák észrevétele általában könnyű, megszerzésük már nem minden esetben. Sokszor megesik ugyanis, hogy az adott helyszínre még nem tudunk eljutni, mert nincs meg hozzá a megfelelő felszerelésünk, de amint a játék előrehaladtával rendelkezésünkre áll, már mehetünk is érte. Többek között ez is egy indok az egyes helyek újra és újra meglátogatására. A rejtvények egy fokkal nehezebbek, de érdekesebbek is, mivel itt általában egy konkrét tárgy a megfejtés, amit úgymond “szkennelnünk” kell, ami annyit tesz, hogy egy pillanatra átváltunk detektív módba. Szinte minden ilyen tárgy a Batman univerzum valamelyik szereplőjéhez kötődik Bruce Wayne-től kezdve a Pingvinig. A harmadik fajta, a trükkösen elrejtett kérdőjelek megtalálása a legérdekesebb. Ezek általában a falra, plafonra, padlóra vannak festve, de minden esetben legalább két részre vannak vágva: a pont és a kérdőjel teteje. Ezeket csak úgy veszi megtaláltnak és megfejtettnek a játék (illetve Rébusz) ha olyan szögből szkenneljük be őket, hogy a kérdőjel hibátlanul látszódik. A szigetről találhatunk speciális térképeket, melyek nagyjából megmutatják nekünk, hogy hol keressük az egyes trófeákat és a rejtvények megoldásait. Roppant hasznosak!

Batman természetesen fejlődik is a játék közben. Tapasztalati pontokat gyűjt, melyeket a legyőzött ellenfelekért, a megtalált Trófeák és megfejtett rejtvények után kap. Lehetőség nyílik a páncél, a bumerángok és erősebb harci technikák fejlesztésére.

A sztori módon kívül lehetőségünk nyílik különböző kihívásokban is kipróbálni magunkat. Ezek speciális pályák, ahol a rosszfiúkat kell ártalmatlanná tennünk a lehető legrövidebb idő alatt. A másik verzió a minél több ellenfél legyűrése mielőtt kifogynánk a szuszból, vagy speciális esetben, amíg meg nem ütnek minket. Mindkét esetben online ranglistákra tudunk felkerülni.

A Game of the Year kiadás hat, korábban megjelent DLC-t és két darab 3d szemüveget is rejt (egy Batman és egy Joker dizájnos), melyek segítségével többé-kevésbé három dimenzióban is élvezhetjük a játékot. A hatás nem teljesen tökéletes, de természetesen érezni a különbséget és mindenképpen roppant hangulatos. Az érdekességek azonban itt nem értek véget, pontosabban a Playstation 3 tulajdonosok számára. Ők ugyanis kipróbálhatják magukat a másik oldalon is a “Play as the Joker” módban, vagyis káoszt teremtve próbálhatnak leszámolni az Asylum őreivel – természetesen ez csak a kihívás módban érvényes.

 
Ha a Batman Begins a Denevérember filmek tiszta lapja és egy reális, roppant megkapó hangulat megteremtője, akkor az Arkham Asylumot a szuperhős játékok etalonjának is nevezhetjük. Egy olyan friss és pergő játékot tett le az asztalra a Rocksteady Studios, amire remélhetőleg felfigyelt a többi jövőbeli készítő is. Sajnos a filmekből készülő (muszáj) játékok általában csúfosan buknak, vagy elviccelik az adott filmet. Szerencsére a DC üdvöskéje után a Pókember is szövi a hálóját egy hasonlóan “nem film alapú” játékban.
Az Arkham Asylum második része jövőre érkezik, ahol utoljára hallhatjuk Mark Hamillt, mint a bűnözés bohóc hercegét. Addig pedig a remekre sikerült elsővel múlatjuk az időt, hiszen számtalan titkot és érdekességet rejt a világ leghíresebb diliháza.
 
(Köszönet a segítségért the JACKalnek)
 
 

Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.batmanarkhamasylum.com/]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához