LFG.HU

dekszter
ismertetőCimkek
Június végén megjelent a Legend of the Five Rings 4. kiadása. A Smaragd Birodalom szamurájainak történeteit immár 13. éve élvezhetik a szerepjátékosok, ami két évvel a kártyajáték után érkezett. Megjelenése előtt a készítők bepillantást engedtek a kiadás készülésének hátterébe is, hogy a régi és leendő játékosok is láthassák, mit értenek a rendszer egyszerűsítése alatt. Az ilyen módon megjelentetett bemutatók megnyugtathattak sok embert, hogy a rendszerben lényegi változás nem fog történni. Egyszerűség, a lapozgatás mellőzése és az éra függetlenség volt fő a célkitűzés. Lássuk, mi fogadja a leendő szamurájt, aki felcsapja a gyönyörű, 400 oldalas, vaskos könyvet. A lapokon apró betűvel sok-sok szöveggel találkozhatunk, szinte minden létező helyet kitöltöttek. Ahova nem került, ott nagyon szép és hangulatos képek foglalnak helyet. A dizájn csillagos ötös, érzésem szerint szebb és áttekinthetőbb lett mint az előző kiadások.

Az egyes Gyűrűkről elnevezett fejezetek tartalma ha minimálisan is de változott az előző három kiadáshoz képest. A Levegő Könyve, ami eddig a mágiával,  kamikkal és egyéb misztikus dolgokkal foglalkozott most a Birodalom bemutatását tartalmazza rögtön első fejezetként. A megszokott módon bepillantást kapunk Rokugan történelmébe (történelmi korokra lebontva, évszámok nélkül), szokásaiba, gazdaságába, a bushido alapjaiba és természetesen a klánokról is kapunk egy rövid ismertetést. A megjelenés előtt említett “éra függetlenség” itt érhető nyomon először, de csupán egy aprósággal: az előző kiadásban minden klánnál jelölték ki az aktuális daimyo illetve Klán bajnok. Ez most teljesen hiányzik.

A Föld könyve vette át a szabályok ismertetésének és bemutatásának szerepét, itt találkozhatunk az első lényegi módosítással melyből a teljesség igénye nélkül kiemelnék pár fontosat:

*A Raise-ek (Emelés) száma most már csak a Void Gyűrűtől függ
*A “Sebek” részben az Egészséges (Healthy) tartalmazza a több életerő pontot az Ájult (Out) helyett
*A régi három (Védekezés, Támadás, Roham) állás helyére kettő új érkezik: Teljes védekezés és a Közép állás (Center), ami afféle fókuszálló állásként szolgál
*A karakter 2 Egyszerű vagy 1 Összetett cselekvést képes végezni
*Az egyes manőverek működése megváltozott. Például a Sebzésnövelés csak dobott kockát ad minden Raise esetén
*Az Iaijustu párbajok nagyon lerövidültek. A régi rendszer fókuszáló dobásai helyett egy egyszerűbb és rövidebb szisztémát
kapott, ami lényegében két(!) dobásra rövidíti a viadalt.
*A Becsület (Honor) egy 10 pontos skálán található, de lényegi változás nem történt
*A fegyverek pár kivételtől eltekintve nem rendelkeznek “különleges” képességgel (pl. a Testubo most már nem kap az Erőből adódó bónusz kockát)
*A páncéloknak van sebzés csökkentő értékük (3-5 pont)
*A Védekezés (Defense) képzettség aktív skill lett (nem adódik hozzá akapból a karakter Védeleméhez)

A negyedik kiadás talán legizgalmasabb része a Tűz könyve, hiszen itt kaptak helyet a karakterekkel kapcsolatos részek (iskolák, előnyök-hátrányok, képzettségek) valamint ide “költözött” az eléggé megrövidített mágia is. A karakteralkotás menete gyakorlatilag minimálisan változott. Ezúttal 40 karakterpont (1. kiadás 25, 2. kiadás 30, 3. kiadás 45 pont) áll a játékosok rendelkezésére. A legfontosabb változás a Void Gyűrű növelésének ára. Ahogy az 1. és 2. kiadásban is “drágább” volt, most ismét több karakterpontba kerül (6*új szint). A Képzettségek vásárlása és növelése változatlan maradt, a szűkebb témára való koncentrálások (Emphases) működése viszont megváltozott. A fix bónusz helyett mostantól egy alkalommal újradobhatja az 1-es kockákat. Az Előny-Hátrány rendszer változott a legkevésbé. Egyes előnyök és hátrányok ára valamint hatásuk változott, legtöbb esetben gyengébbé válva.
A legnagyobb számú változások a családokat és az egyes iskolákat érintették. Mindkét esetben több helyen is megváltozott a Tulajdonság bónusz, valamint az iskolákhoz tartozó technika. Leginkább a már meglévő technikák által biztosított ingyenes Raise-ek tűntek el vagy alakultak át egyéb módon, hasonló történt sok Gyűrűből vagy Tulajdonságból származtatott bónuszból is. Összességben kevesebb számolást és machinálást igénylő iskolák jöttek így létre melyek valóban egyszerűbbnek és letisztultabbnak tűnnek. Ehhez gondolom az is nagyban hozzájárult, hogy az előző kiadás technikáival kapcsolatban száz és száz topic foglalkozott a játék fórumain. Minden Nagy Klán 4 iskolával képviselteti magát az alapkönyvben. Ez legtöbb esetben két bushi és egy-egy udvaronc (diplomata) és shugenja.
A karakteralkotás után két oldalba sűrítve megkapjuk a 99%-ban változatlan mágiarendszert (a Levegő könyvében szerepelnek ugyan a különböző síkok és nagyon röviden a vallás, de az ott lévő 3 oldal egyszerűen nevetséges az előző kiadás 13 oldalához képest) majd a megszokott módon felsorolva megtaláljuk a varázslatokat.

A Víz könyvét a Pók klán bemutatása nyitja, sajnálatos módon nagyon röviden. Aki jobban meg szeretné ismerni a klánt, annak a 3. kiadáshoz megjelent kiegészítőket (pl. Masters of Court) tudom ajánlani. A Pókokat a Birodalmi családok és számos Kis Klán leírása követi, akik között találhatunk olyat is, ami a jelenlegi, hivatalos időrendben már nem létezik vagy egy másik klánba olvadt. Természetesen az éra függetlenség címén nyugodtan játszhatunk Kitsune shugenjával, aki még a Róka klán tagja, de használhatjuk a már a Sáskákhoz csatlakozott Kitsune családot is, akiket a Sáska klán leírásánál találunk meg. Ahogy a Nagy Klánok esetében, itt is történtek Tulajdonság és technika változások – egyik legüdítőbb újdonság a Majom klán visszafogása.
A negyedik kiadásban a roninok sorsa sajnos nagyon kemény. Amíg a régi kiadásban szabadon válogathattak az egyes ronin technikák közül, addig most más és más ronin csoportoktól kell tanulnia azok egyedi technikáit. A könyv későbbi kiegészítőkben újabb, magasabb szintű technikákat ígér. 

A Haladó iskolák (Advanced school) és az Utak (Path) működése is megváltozott. A Haladó iskolák 3, az Utak pedig 1 technikát biztosítanak a karakternek, de az adott technika szintje a karakter alapvető iskolájának technika szintje helyére kerül. Ezen kívül a Haladó iskolában tanuló karakter addig nem térhet vissza eredeti iskolájába, amíg mindhárom szintet meg nem tanulja.
A Kata-k működése is megváltozott (Gyűrű és iskola specifikus lett, használójuk nem kap büntetéseket a bónusz mellett, nincs előre meghatározott hosszúságú hatóidő), akárcsak a Maho szabályok is. Utóbbiból a leglényegesebb változás, hogy a Maho használó bármilyen szintű maho varázslatot elmondhat, valamint másképpen kapja a varázslat után a Taint pontot (a varázslat szinte-1 Taint pont). A Víz könyvét a Fertőzés (Taint) és az Árnyvidéki erők és mutációk zárják.

Az Űr könyve egy roppant kellemes meglepetés, hiszen az előző kiadásokban nagyon cudarul bántak a mesélőknek szánt résszel. Az első kiadás terjedelmesen foglalkozott a mesélés mibenlétével (majd meg is jelent hozzá a GM’s Survival Guide), de az utána következő kiadások mind megjelenésük után kaptak csak külön mesélői könyvet. A negyedik kiadás mesélői részében számos dolog felbukkan az imént említett GM’s Survival Guide könyvből majd’ 40 oldalon taglalva a mesélés mibenlétét. Ezt egy rövid fejezet követi Rokugan szörnyeiből valamint a Birodalom bemutatásával. A 400 oldalas könyv egy rövid Challenge, Focus, Strike (a CFS a Legend of the Five Rings megszokott felépítésű kalandvázlata) gyűjteménnyel és egy példakalanddal zár.

 
A Legend of the Five Rings az első kiadás óta egy remekül megalkotott és kivitelezett rendszer. A kicsit “elrontott” második  (amiben a Roll & Keep rendszert megváltoztatták) és a hibákkal teli harmadik kiadás után a negyedik visszahozza az első egyszerűségét és hangulatát. Az iskolák kiegyensúlyozottabbnak tűnnek papíron, a technikák és az egyéb egyszerűsített játékmechanikai dolgoknak köszönhetően érzésem szerint gyorsabb és barátságosabb lett a rendszer. Mindezt úgy, hogy az eddig is jól működő alapokhoz nem nyúltak. A régi motorosoknak így könnyű az esetleges átállás, az új és leendő játékosok pedig az eddigi legkiforrottabb rendszert vehetik a kezükbe. A játék ingyenes demo-ja letölthető a lent található linkről, mely egy rövid kalandot és számos példakaraktert is tartalmaz.
 
Természetesen sokan a már megszokott kiadásokra esküsznek, legyen az az eredeti első, vagy a fent említett második kiadás, de érzésem szerint a játék jó irányba változott és mindenképpen megéri vetni rá egy pillantást.
 
 

Kapcsolódó adatok Linkek/fórum

[http://www.l5r.com/images/L5R-Free-RPG-Day.pdf]
A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához