LFG.HU

antiserver
ismertetőCimkek

Köszöntök mindenkit az RPG.HU társasjáték rovatának immáron harmadik részében. Ebben az epizódban egy 2000-ben az év játékának jelölt társasjátékot, a Citadellát, illetve annak kiegészítőjét, a Sötét Várost fogom bemutatni.
 
Röviden és tömören a játék lényege, hogy a játékosok felépítsék a saját citadellájukat. Egy citadella összesen 8 kerületből áll, tehát 8 kerületkártyát kell letenni az asztalra egy játékosnak, hogy a játék befejeződjön. A dolog természetesen nem ennyire egyszerű, a játékmenetet színesíti, hogy mindenki minden körben más karaktert kell, hogy válasszon, és minden egyes karakternek más és más különleges képessége van – néhány a többi játékos ellen használható, míg mások gyorsabb építkezést, vagy nagyobb mennyiségű jövedelmet biztosítanak az adott játékos számára. Ennek következtében a játék sosem válik monotonná, a stratégiákat minden körben újra kell gondolni annak megfelelően, hogy éppen milyen karaktert kapunk a kezünkbe.
 
A változatos játékmenet mellett a Citadella további nagy erénye, hogy igényes, jól kidolgozott, ugyanakkor nem túl giccses képi megjelenéseket alkalmaz, így esztétikai szempontból is egy igen kiváló játékot kapunk kézhez. Szeretném továbbá megemlíteni azt is, hogy a játék tervezői külön szabályokat találtak ki arra az esetre, ha netán túl kevés játékos (2 vagy 3) szeretne játszani. Láthattunk már korábban olyan társasjátékot (Lifeboat – lásd az első részt), amelyben mindezt elintézték egy olyan mondattal, hogy “ha túl kevesen vagytok, keressetek egy másik játékot” (sic!). Külön pozitívum még a kiegészítő által nyújtott igen nagy mennyiségű bónusz karakter, illetve kerület kártya. A Sötét Város (amelyet ma már az alapjátékkal egy dobozban árulna) történetesen több karaktert kínál a játékosoknak, mint maga az alapjáték, és a kerületkártyákkal sem szűkölködik.
 
Meg kell azonban említenem néhány negatív dolgot is, amelyek elsősorban a kivitelezésre kapott pontszámait csökkentették a játéknak. Az első probléma, ahogy azt a videóban majd meg is mutatom, hogy nem értem, hogy a játék belső műanyag tárolójának a fala miért ilyen alacsony. Lényegében bármilyen nagyobb mozdítása a játéknak azt eredményezi, hogy a belső tartozékok teljesen összekeverednek, az aranyak a kártyák tárolójába, míg utóbbiak az aranytárolóba kerülnek, és felbontás után lehet szépen szétválogatni a legutóbb gondosan szétválogatott alkatrészeket. Mindez persze megoldható azzal, hogy a kártyákat összegumizzák a játékosok, de azért erre a problémára gondolhattak volna a tervezők. A másik probléma a kevés aranymennyiség. Az egyik kiegészítős karakter ugyanis konkrétan “zabálja” az aranyat: különleges képességével egy aranyat ráhelyezve megszépíti a megépített karaktereit, melynek hatására ezek az érmék már nem kerülnek vissza soha a játékba (maximum ha a hadúr megsemmisíti az adott épületet). Bosszantó tud lenni, ha a játék közepén elfogy minden arany a tárolóból…
 
A játékszabályok ellen egy kivetnivalóm van: számomra érthetetlen, hogy annak ellenére, hogy 10 új karaktert kínál a kiegészítő, a szabályok miért csak kettőt (!) engednek belőle használni egy játékban. Egyáltalán nem okozna semmi erőegyensúly eltolódást ha 3 vagy 4 kiegészítős karaktert is be lehetne vonni. A szabályhiba pontszámokból emiatt kénytelen voltam levonni egyet.
 
Összességében a felsorolt pozitív és negatív dolgokkal együtt azt kell mondanom, a Citadella rendkívül kellemes szórakozást nyújthat minden baráti kör számára. Azoknak is, akik a kőkemény taktika hívei, és azoknak is, akik csak a könnyed játéké: a Citadella ugyanis mindkettő tulajdonsággal rendelkezik.
 
Értékelés:
Kivitelezés: 3 / 5
Szerepjáték elemek: 4 / 5
Játékmenet: 5 / 5
Szabályhiba mentesség: 4 / 5
Összesen: 16 / 20
Játékidő: kb. fél óra
 
 

1. rész:

2. rész:

3. rész:


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához