LFG.HU

HammerTimeCafe
Daoldin
RPGCimkek

Az ork faj reneszánsza

Ahány fantasy világleirás, könyv, vagy szerepjátékrendszer jelent már
meg, majd` mindegyikben helyet kaptak az orkok. Az orkok legalább
annyira kötelező hozzávalói a fantasynak, mint a sárkányok, vagy a
varázslók, és a nagy erejű hősők. Azonban míg a mágusokról és a
sárkányokról alkotott kép, egyikben sem túl különböző, addig az orkok,
hál`istennek, sokat változtak.

A fantasy úttörő kötetének számító Gyűrűk Urában bukkantak fel
először, sajnos igen negatív jelzőkkel: csúfak, aljasok és
kegyetlenek.
Ámbátor J.R.R. Tolkien erősen a jóra és a rosszra sarkított világán
szükség is volt, hogy a gonoszság megtestesítői ilyenforma alakot
öltsenek. Tolkien leírásában egy ork alacsony, füstösszürke bőrű,
hajlott hátú, rettentő agyarakkal rendelkező szolgalelkü, emberalatti
lény. E látványra az ember nem is gondolhat másra, minthogy az ily
förtelmes külső sötét lelket takar. Gyermekkorunk meséiből eredő
ösztönös érzés ez, amikor még a szép jó volt, a csúf pedig gonosz.

Sajnos ez a fajta hozzáállás hosszú évekre megszabta az orkok
`életét`… Amikor az első szerepjátékok (a D&D, majd az AD&D)
megjelentek, mindegyikben csak mint legyőzendő, gyáva és gyenge,
gonosz szörnyetegekként szerepeltek. Nem sokkal többek az állatnál, de
jóval kevesebbek az embernél. Mocskosak és büdösek, hitványak és
ostobák. És ez a felfogás a külsejüknek és Tolkien leírásának
köszönhető…

Ahogy az utóbbi években elkezdődött a fantasy és a szerepjátékok
reneszánsza, úgy kezdték átértékelni a tündérmesék kliséit. A rémisztő
vámpirból halhatatlansággal megátkozott(!), emberiesség után vágyodó,
az eddig dicsőséggel lemészárolandó sárkányból, bölcs és mindenttudó,
a szép és gőgős, hosszú életü elfekből pedig megfáradt, degenerált faj
lett; és még sorolni lehetne a példákat. Az Earthdawn szerepjáték
megjelenésével végre az orkok is megkapták méltó helyüket. Büszke és
törekvő fajjá váltak, akik már méltó ellenfelei, avagy társai
bárkinek. Rútságuk megmaradt, – ámbár ez nézőpont kérdése – , de már
nemeslelkű, öntudatos lakói a világoknak. A szintén Fasa által kiadott
Shadowrunban sem oly könnyű eldönteni az orkok hovatartozását. Igaz,
hogy legtöbbjük az utcákon, az árnyakban él, de mindezt azért mert
külsejük megbélyegzi őket, és a korlátolt gondolkodás, a rasszizmus és
intolerancia nem engedi kitőrni őket börtönükből. Nem csoda hát, ha
fegyvert ragadnak, és bűnöző életmódot folytatnak megélhetésük
érdekében.

A hazánkban eddig legelterjedtebb szerepjátékban, a M.A.G.U.S.-ban, is
az AD&D-hez hasonló ork kép jelent meg: tapasztalt kalandorok által
könnyen legyőzhető, alsóbbrendü, hitvány népség. Szerencsére később
változott ez a szemléletmód. A Summarium című kiegészítőben egy
számomra rendkívül szimpatikus fajként írják le őket. Színes és
megindító kultúrával rendelkeznek, akik büszkék őseikre.
Hagyománytisztelő nép, akiknek egyszerü, de őszinte gondolkodásmódjuk
híján van az emberekre jellemző alakoskodásnak és álnokságnak. Éreznek
és gondolkoznak. Van múltjuk és szerencsére van jövőjük is…

A Summarium és a M.a.g.u.s. a Val-ART-la Kiadói Kft., az Earthdawn és
a Shadowrun a FASA, az AD&D a TSR Inc. bejegyzett védjegyei.

D`aoldin

eredti URL:

http://mozinet.veszprem.hu/~daoldin/


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.