LFG.HU

HammerTimeCafe
KLM
RPGCimkek

`Felaldoztam letemet, hogy elpusztitsam a fold beszennyezojet,
a gyilkost…
PUSZTULJ ZSARNOK!
- Uj Nemet Koztarsasagi kemkiborg utolso szavai a
Gargoyle birodalom kiralyahoz`

Hali!

Nos, ime, itt van kivonatosan a Palladium Megaverzum
altal hasznalt engine.
Ezen leiras erteket jelentosen csokkenti, hogy a szerzo
csak a RIFTS rendszeret ismeri pontosan, a tobbi jatek
ettol itt-ott elter. Raadasul a RIFTS konyvem is kolcson
vagyon adva…

Tehat:
A jatek 8 (ha jol emlekszem :-) foertekkel indit, ezek
elegge sablonosak, lasd ADD-Magus-Earthdawn-Codex-stb.

Ami erdekes, az az, hogy ugyan 3 hatoldalu kockaval dobjak
(ember faju karakternel!) de a 16 feletti dobasoknal kap
meg egy kockat a delikvens, igy 3-24 kozotti foertekekkel
indul. Ezek 16 feletti ertekekeknel nemi bonuszokkal jarnak,
pld. eronel sebzes, egeszsegnel mereg/magiaellenallas,
stb.

Ezek elosztasa utan kap az `Egeszsegehez` meg d6 pontot,
ez a `hit point` az eleteropont. Ez minden szintlepesnel,
mert hat szintek vanna, no d6-al. E melle jar meg 4d6-tol
kezdodo mennyisegu SDC ez ugyan a Structural Damage Capacity
roviditesem, ugy emlegetik, hogy ez az, amikor a cowboyt meglovik,
es legyint: `semmiseg`. Szoval alapesetben ez fogy el eloszor,
normal, atlag embernek a kettobol osszen van vagy 30, de
pld. egy Juicer akar 80 HP-val es akar 600(!) SDC-vel is
indulhat, sot…
…nos, most jon az ami a `jobb erzesu` jatekoskat elriasztja
a RIFTStol: a Mega Damage. Ennek valtoaranya 1 a 100-hoz az
SDC-khez, de…
Ha van 120 SDC/HP-d es kapsz egyetlen arva MDC sebzest, akkor
a meselo joindulatatol fugg, hogy tuleli e a karaktered.
Ha egy uzibol beleurited a tarat egy MDC celba, akkor igaz,
hogy a sebzes kb. 200 lesz, de sajnos golyonkent nem sebezhettel
100-at, igy meg sem karcoltad!

Ami a MDC hasznalatat indokolja, az a hightech felszerelesek
(igen, a jatekos karakterek IS viselhetnek MDC vertet!) es
a szupernaturalis lenyek jelenlete.
Itt-ott emlegetik, hogy ha akarod, hagyd el az MDC-t, akar
egy-az-egyben SDC-re konvertalva! Talan…
Es igen, lehetseges jatekos karakter, ami MDC szerkezetu.

(Igazabol az MDC ketelu fegyver: nem csaphat csak ugy a
kolyoksarkany a kocsma pultjara, hiaba visel emberalakot,
mert a pult `teleportal` a pincebe. Rossz ragondolni, hogy
ha egy legy utan csapsz es a pincernot talalod el…
Aztan remmesek szolnak a sinagyuval torteno szarvasvadaszatrol,
meg arrol a ket okos kalandozorol, akik a plafonba lottek,
mivel a felettuk levo szinten valami remseg maszkalt. A haz rajuk
dolt, s meg a szornyet sem talaltak el…)

Vissza a karakteralkotashoz…

Kepzettsegek:
egy atlagos karakter kap cirka 10-12 elsodleges kepzettseget,
8-10 masodlagos kepzettseget (bizonyos megkotesekkel) valaszthat,
erre a ket kategoriara nemi bonuszt is kap.
Valaszthat meg 5-6 `egyeb` kepzettseget. Ezekre nem kap bonuszt.
A kepzettsegek tobbnyire szazalekosak, s nemelyik egy vagy tobb egyeb
kepzettseg ismeretet is megkoveteli.
A szazalekok 34+5%/szint formaba jelennek meg, az elso szam az alaperteket,
a masodik a minden _tovabbi_ szinten hozzaadando erteket jeloli.

Aztan ott vannak meg a fizikai es a harci kepzettsegek.
A fizikai kepzettsegek egyreszt valamilyen szazalek formajaban
jelennek meg, masreszt a fizikai foertekekhez, SDC-khez es esetenkent
a harcertekekhez adnak ezt-azt.
Peldaul a testepites ad par extra SDC-t es kettovel noveli a karakter
erejet.

A harci kepzettsegek is ketfelek:
Egyreszt a `Hand-to-hand` kepzettsegek. Ezek leginkabb az
ADD fele THACO-ra emlekeztetnek, magyaran az adott karakter
harciassagat jellemzi. Szintenkent adnak nemi modositot,
esetleg plusz tamadast.
Megjegyzendo, hogy a `kasztok` tobbsege KAP `Hand-to-hand` (HtH)
kepzettseget, de nem mindegyikuk, s bar ezek is valaszthatnak
maguknak, a masodlagos kepzettsegek karara de nem kotelezo.
Persze ezek utan ne palyazzanak harci baberokra, noha azert
annyira elegendo lesz a tudasuk, hogy kis szerencsevel
megusszak az elso uteseket vagy loveseket.

A RIFTS alapkony negy HtH-t sorol fel, de a Palladium Fantasyban
tiz koruli van, sot, a Ninjas and Superspies minden harcmuveszeti
stilust kulon HtH-nak vesz, van is beloluk van harminc. Ezek nemelyike
egypar fegyverhasznalatot is magaban foglal.

Masresz ott vannak a fegyveres kepzettsegek. Ez szinten bonuszokat
adnak az adott fegyverre, de ismet: barmely fegyver hasznalhato
kepzettseg nelkul, sot levonasok nelkul! (Kiveve, ha valaki sorozatot
akar loni valamely tuzfegyverbol, mert az bizony csak vad kaszalas
lesz.) Ja, es szinten szintenkent jonnek a modositok, de nem feltetlenul
minden szintlepeskor.

Kasztok:
A Palladium – es foleg a RIFTS ketfajta kasztot ismer:
OCC-t es RCC-t.

Az RCC az inhuman karakterek `indulo kasztja`.
(Racial Character Class)

Az OCC, az Occupational Character Class, a karakter
foglalkozasa. Ez bizonyos korlatok kozott megvaltoztathato.

Erdekes aprosag, hogy mig a pszihasznalok kepessege
veleszuletett, tehat RCC, addig a magiahasznalok egy
resze is pszihasznalo, nem is kevesse, s ezek megis
OCC-k. Akarcsak a `borg, tehat a kiborg is OCC, ami eleg
furcsa egy 600+ kilos harci modellnel, ami eredeti testebol mar
csak az agyat, a gerincoszlopot es esetleg az arcat orzi,
a la Robocop…

A kulonbozo RCC-k es OCC-k egyebirant szedito valtozatossagban
jelennek meg minden kiadvanyban, ugyhogy gyanitom, hogy a
Palladiumnak rendelkezesere all egy kasztgeneralo algoritmus
(valoszinuleg Kevin Simbieda hasikaja kornyeken :-),
hasonloan pld. a Codex vagy a SRun karaktergeneralasahoz,
de a mezei jatekossal mar csak a vegeredmenyt kozlik.

Ha valaki az egyebkent viszonylag rugalmas kasztok tomkelege
kozott nem talal szaja izenek megfelelot, akkor a meselo megvesztegetes
utan konnyeden alkothat neki megfelelot.

Meg egy apro, de fontos dolog: a Palladium kiadvanyokban, foleg a
RIFTS-ben NINCS jatekegyensuly. A partiegyensuly viszont megteremtheto,
es meg is celszeru teremteni.
Jellemzo persze a RIFTS-re is, hogy nem egeszen fel oldalon rendezi le
a szerepjatek temajat es magyarazatat. Ebbol is latszik, hogy elso
RPG-nek kituno… :-)

Hmmm… mi van meg?

Hat, az a mocskos harc, fujj, de utalom, hiszen az Igazzy Szerepjatek
nem is errol szol. Ja, meg a magia…

Magia:
Leginkabb a M* tuzvarazslojara emlekeztet:
Manapontbol fix, ismert varazslatok elsutese.
Irgalmatlanul lassan visszatero manapontok (itt: PPE).
PPE-t egyebkent ley vonalakbol, mas varazsloktol
es `aldozatoktol` lehet szerezni.
Az aldozatokat nem veletlenul irtam idezojelbe, ugyanis
mindenki rendelkezik nemi PPE-vel, sot minden allat is.
Igaz, hogy az egyed halala pillanataban a PPE-jenek
_ketszerese_ szabadul fel, ami pld. a baromfiudvar
lemeszarlasakor mar igencsak jelentos, de ezt szinte
csak gonosz vagy kenyszerhelyzetben levo magiatudok
alkalmazzak.
Egyebkent kepzett varazstudo kepes a teljes PPE-jet
atadni, kepzetlen pedig a felet. Igaz viszont, hogy
ez nemi szellemi kimerultsegen kivul semmibe nem faj,
sot! Nem is kell pontosan tudnia, mihez adja bejelenteset,
igy aztan nem lehetetlen a PPE-it pld. tuzes szonoklattal
gyujto varazslo.
A ley vonalakbol pedig `lazan`, azaz kis kockazatu,
gyakori eggyuttallasok idejen is irgalmatlan PPE nyerheto ki.
Kar, hogy ezt mindenki tudja… :-)

A varazslatok 15 szinten keresztul vannak kidolgozva,
ezeket barki bevetheti, ha van eleg PPE-je. (Ez pedig
idonkent ezres nagysagrendu is lehet! Tajekoztataskepp
egy varazslo 100 PPE-vel mar jol indul, s a szintenkent
begyujtott +10 is jonak szamit). A szintekre osztas
inkabb a formula hatalmat es ritkasagat szemlelteti.

A varazslatok tobbnyire formula es rituale alakban egyszerre
leteznek, persze varazslata valogatja…
A kulonbseg annyi, hogy a formula egyresz joval tovabb tart,
de nemileg nehezebb ellene a mentodobas – ha van.
A mentodobas huszoldalu kockaval tortenik, de mind
a varazslo szintjetol (kevesse szamit), mind a cel
szemelyetol fuggoen valtozhat (ez mar szamithat).
Alapesetben formulanal 14, ritualenal 16 fele kell dobni.

*********************************************************

Pszi.
Hasonlo enginnel, de…
A pszipontok (ISP) csak a pszikertol fuggenek, nincs
kulso forras.
A pszi veleszuletett tulajdonsag, minden karakternek van
kisebb-nagyobb adomanyokra eselye. Az igazi pszi tehetsegek
(pld. Mind Melter, `Agyolvaszto`) viszont mindojuket
elhomalyositjak.

A pszi tehetsegek/diszciplinak negy csoportra vannak osztva:
Erzekeles, Gyogyitas, Fizikai, ezek elmeletileg minden karakter
szamara elerhetoek, gyakorlatilag karakterindulaskor
kell cca. 85 fele dobni d100-on.
A negyedik csoport a Szuper… Nem is kell tobbet mondanom rola.

Tegyuk hozza meg, hogy vannak olyan pszi RCC-k, amelyek meg a
Szuper kategorianal is durvabb effektekre kepesek, amde csak egy
szuk teruleten – ilyen a Burster, a Tuzgyujto.

***************************************************************

Harc:
15 masodperces harci kor, de mindenki tobb akcioval rendelkezik.
Abszolut `pacifista` karakter is 3 akcioval indul, de egyszer
sikerul 13-t osszehoznom, persze ezert szegyellem is magam :-).
Egy atlag harci karakter 4-6, egy szuperhuman 5-7 akcioval bir.
(Szuperhuman: Juicer, azaz Drogos, keso NDK-s sportolo
Crazy, azaz Gyogyos,
Borg, kiborg
es energiapancel/harci robotjarmu pilota)

Kezdemenyezes: egesz korre szol, d20, akinek magasabb, az kezd.

Tamadas, pontosabban talalat: d20-on, negy felett talal, de…

Haritas: a Hand-to-Hand kepzettsegekkel rendelkezoknek nem kerul
akcioba, de dobni kell ra. Ha kisebb mint, a tamadas akkor
a tamadas ult… Kozelharci tamadas ellen jo, neha tavoli
tamadasok ellen is alkalmazhato, de csak kulonleges felszerelessel

Kiteres: tobbnyire tavolsagi tamadasok ellen, kulonleges esetben
kozelharc eseten is. Hasonloan mukodik a haritashoz, de tobbnyire
akcioba kerul. Akinek nem kerul akcioba, az TAPOS.

Gurulas utessel: bizonyos, nem kitert vagy haritott tamadasok
sebzeset lehet vele felezni. Nem kerul akcioba, a tamado dobas fele
kell dobni. Ertelemszeruen egy kozelben robban granat vagy egy
utes sebzese felezheto, de pld. egy szuras vagy lezersugar sebzeset
nem.

Utes visszafogasa: sikeres tamadas utan modositokkal 13 fole kell
dobni huszoldalun, igy elerve pld. hogy a kolyoksarkany karakter
a lecsapott leggyel egyutt szet ne mazolja a pincernot…

***************************************************************
Mi van meg?

Egyes sikeres tamadasok, mind a judodobas vagy egy sinagyutalalat
foldre viszik az ellenfelet, igy az elveszti egy akciojat es
esetleg a kezdemenyezeset is. Ha bajban van valaki, akkor
a kovetkezo korokrol athozhat akciokat.
Ettol fuggetlenul talan latszik, hogy ket ellenfellel tuzparbajba
bocsatkozni nem nyero…

Termeszetes 20 dobas mindent uberel. Tehat 20-as tamadast

Pancel:
A regebbi tipusu pancelok rendelkeznek ket ertekkel:
Armor Class, kb. Vedettsegi szint. Ez egy ertek 4 es
20 kozotti, s ha sikeres talalat ez es negy koze esik,
akkor a pancel SDC/MDC-i csokkennek.

Ebbol kovetkezik, hogy van a panceloknak egy SDC/MDC ertekuk-
amig ez tart, addig a pancel is tart.

Az MDC pancelok tobbnyire nem rendelkeznek AC-vel, ami azt
jelenti, hogy eloszor a pancel fogy el, s csak azutan a
bennelevo szerencses.

Modern lofegyverek:
Letezik egyes/celzott loves, celzott sorozat es `vad` sorozat.
A pontossag ebben a sorrendben csokken, a sebzes viszont no.
A hosszabb sorozatok (fele tar es felfele) mar tobb akciot
is igenybe vesznek, akar mindet is.
Tovabba lehetseges egy csoportot is lekaszalni, de ilyenkor
`nincsenek artatlanok`.

MDC pancelban levo SDC kreatura:
Elofordul, hogy a pancel kesobb torik ossze, mint
a benne levo leny. Tipikusan ilyen pelda, ha valaki
MDC pancelban kiugrik a tizedikrol. A pancelnak
semmi baja, eltekintve attol, hogy belulrol veres.

**********************************************************

Egyeb kerdesek?

Adios
KLM


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.