LFG.HU

Inquisitor
RPGCimkek

Problémák Ynevvel?

Tisztelt Olvasó!

Az Ynev-fórum haldoklása, vagy talán csak múló rosszulléte volt
az, ami ezen sorok megírására késztetett. Gondoltam elküldöm, s
talán a fórumra is felteszem, hogy némi gondolkodásra
sarkalljam az Ynevért aggódó embereket. ( a `halotti beszédem`
talán már valamit mozdított rajta, de csak az idő az, ami
választ ad az ott elhangzott kételyeimre)

Ahogyan én látom, a problémák Ynevvel kapcsolatban nagyjából a
következők:
A világ maga még a regényekben elég jól működik, mert ott a kis
részleteket megfelelően ki lehetett dolgozni, de nagyban,
összerakva a mozaik darabkáit, a kép egy kicsit furán hozza ki
magát. Egy regény megengedheti magának azt a luxust, hogy a
csapongó írói fantáziával karöltve következetlenségeket és
visszás, megmagyarázhatatlan, külső szemlélő számára
érthetetlen dolgokat alkosson.
Ha azonban az ember nem olvasóként, hanem az adott világ aktív
tagjaként (gyakorlatilag a JK-k) körülnéz, nem csak a regény
által leírt részeket látja, vagy szeretné látni, hanem mindazon
elemeket is, amelyek a regényekben, novellákban elmosódott
foltokként jelentkeztek.
Éppen ezért gyakoriak a fogalomzavarok a karakterek és a
regényhősök körül. A regényhősök nem karakterek, és a
karakterek nem regényhősök. (Legalábbis többnyire nem…)
Valamint sok írót ér kritika, hogy ez nem így van a
szabálykönyvben, az meg másképpen van, stb.
Néha ugyan van valami valóságalapja mindennek, de tessék
figyelembe venni, hogy a regény az regény, az rpg meg rpg. Van
bennük közös, de nem ugyan az a kettő. (mondjuk néha feláll a
hátamon a szőr, ha olyan regénnyel találkozok, ami `csak` egy-
egy kalandmodul végigjátszását közli csak az olvasóval, de
idáig még a tűrhetőség szintjén mozogtak az ilyen regényformák)
Amikor a M*-t megalkották, számos, a jövőben felmerülő
problémára nem készültek fel. (ez elfogadható, mert nincs
mindenkinek ideje rá, hogy 10-20 évig finomítson egy világot,
aztán további 5 éven keresztül csak az adott rpg-rendszerrel
tesztelje, és CSAK utána adja ki, miután `tökéleteset`
alkotott)

De miért is fontos, hogy egy világ jól ki legyen dolgozva,
többé-kevésbé hihető, elfogadható elemek legyenek benne? Erre a
kérdésre általában azt szoktam válaszolni, hogy mi a könnyebb,
ha valamiről több információ áll rendelkezésre, amiből egy
mesélő kényelmesen válogathat, a játékosok sokkal színesebb
karaktereket alkothatnak, élvezetesebb játékhoz jutva ezáltal,
vagy ha mindent ott helyben kell kitalálni, s egyfolytában azon
vitatkozni, hogy az adott dolognak van-e létjogosultsága vagy
nincs, mert a szabálykönyv nem tér ki kellő részletességgel.

Én azt mondom, kár lenne veszni hagyni Ynevet. A
világleírásnál, amit ugye Yardain beígért (természetesen
megjelenik majd minden, csak az időléptékkel lesznek
problémák), szerintem meg kellene találni azt a vezérfonalat,
amelyet a regények jó része is képvisel hozzá (ha már egyszer
Ynev-regények), az olvasók-JK-k kedvelnek, s nem szabad
elereszteni, konzekvensen ragaszkodni kell. Úgy nagyon nehéz
egy koherens egész világot alkotni, ha dolgozik ugyan rajta 10-
20-30 ember, aki mind meg szeretné valósítani a saját
elképzelését, de mondjuk az már a szomszédos országgal,
régióval, várossal nem egyeztethető össze.

Ynev sajnos nagyon statikussá sikeredett, mint többen
észrevették, s megjegyezték már, s ezt nem sikerül még
feloldani senkinek és semminek a szememben. Van a történelméből
egy kb. 20-30 év, ahol lehet játszani, amelyik él, se előtte,
se utána… Igaz, akkor történik szinte minden
`világmegváltó/módosító` dolog. Hm, érdekes, nem? De ebbe a pár
évbe aligha férnek bele a karakterek, elég, ha csak az
előtörténetre célzok, mert nálam azért illik lennie ilyennek
is. Már ha éppen emberekkel van dolgunk. Mert mi van a párszáz
éves elfekkel? Vagy a többi fajjal, ha már egyszer ők is részei
Ynev részesei?
Apropó, fajok. Valakik felvetették már itt-ott, hogy nem
lehetne-e több, izgalmasabb és szebb fajt megalkotni Yneven. Én
erre azt mondom, ha már mindeki tud emberrel játszani, s azon
túl még a már meglévőkkel is elfogadható JK, akkor
elgondolkozhat, hogy mi jöhet ezután. Szerintem az, hogy
gyakorlatilag a fél bestiáriumot játszható fajjá minősítjük át,
nem oldja meg Ynev problémáit. Legfeljebb újabb szuperhős
vérpistikéket szabadítunk a világra.

Ha úgy tetszik vesszőparipám egy-egy adott világ esetén a
részletesség, a kidolgozottság kérdése. Különösen a történelmi
idővonal felépítése szokott érdekelni, mert a történelem IRL az
egyik hobbim, de az adott világra jellemző társadalmak,
tudományok és a technikai fejlettség szintje is. Nem annyira
hiábavaló dolgok ezek, mint első látásra gondolná pár JK. Mert
mi abban a jó, ha tudom mindezeket? Egy-egy kalandba hol jön ez
elő? Ütni kell, aztán kész… Vagy majd varázsolunk… Hát
persze…

Yneven többnyire csak amolyan pongyolán megfogalmazott,
hallgatólagosan elfogadott módon van meghatározva a technikai
fejlettség szintje. Mivel jelen van a mágia, más már nem is
számít, hiszen többnyire mágiával meg lehet oldani, vagy
mondjuk a kalandok szempontjából mellékes, hogy hánynyomásos a
földművelés mondjuk Shadonban, ismerik-e a nehézekét a dwoonok,
sok-e a szélmalom Toronszerte, vagy inkább a vízimalmokat
preferálják, vagy mondjuk miből-hogyan készítik el azokat az
előkelő ruháknak alapanyagul szolgáló textíliákat (gyapot v.
gyapjú, stb.) Elfogadjuk, hogy van ilyen, de nem gondolunk
bele, hogy mitől, tényleg mitől is.
Jó, azt lehet mondani, hogy Yneven nem olyan nagyon gyors az
emberi faj fejlődési üteme, mint mondjuk a Földön (bár ennyire
lassú emberiséget nehéz találni más világokon), és ezért nem
fog viharos gyorsasággal technikai újítások tucatjaival
előjönni minden dekádban, s nincs az az Európát a túlnépesedés-
éhinség-járvány-háború ördögi körét feloldó megoldás, mint pl.
egy nagy földrajzi felfedezés, vagy más hasonlóan megrázó
társadalmi esemény.

Apropó társadalom. Ez is egy érdekes kérdés. Yneven ez sem lett
egyértelműen meghatározva. Ki az, aki határozottan állíthatja,
hogy egy ilyen középkori díszletek közt üzemelő világon ahol át-
átsejlenek a felvilágosodás korának eszméi (szabadság-
egyenlőség-testvériség a`la pyarron, és mondjuk ehhez még egy
csipetnyi, az ADnD-rajongók némiképpen visszafogott fura
amerikás női emancipáció utáni vágyával kiegészülve), sok XX.
századi vonást és ismertetőjegyet magán hordozó világon
eligazodik. Egyértelműen nem lehet azt állítani, hogy a
középkori díszletek megkövetelnék a középkori beállítottságot,
a középkorra jellemző társadalmi berendezkedést. (akik yneven
játszank, soha nem ÉLTEK sem a földi középkorban, sem Yneven,
csak játszunk, nem?) Yneven a feudalizmus, vagy annak érzete
jóval halványabban mutatkozik meg. Vannak nemesek, vannak
királyok, vannak főpapok, vannak lovagok, vannak egyszerű népek
(parasztok és a városi plebs), de senki nem mondta ki igazán
határozottan, itt ez és ez van.
Azt elismerem, hogy amikor pl. a S*-ban leírták Toront,
igyekeztek egyfajta jól körüljárt képet is mellékelni a
társadalomról, de a fent említett határozottság, főként Ynev
egészére vonatkoztatva bizony hiányzik.
Nos, az ember elég különös módon gondolkodik, ha ezekről a
kitalált világokról van szó. Általában hasonlít és párhuzamokat
keres, próbálja a már megismert dolgokhoz kötni az elé táruló
képet. Éppen ezért vesszük természetesnek, hogy vannak Yneven
parasztok, kereskedők, papok, katonák és mindenféle társadalmi
rétegbe tartozó népek. Mert vannak-voltak a földön is. Csak a
miért az a kérdés, amit nem teszünk fel soha. Miért vannak?
Hogyan alakultak ki, honnan hová tartanak, mert egy-egy
társadalmi réteg nem szokott véletlenül kialakulni (mellesleg
egy helyben állnak, mint ahogy a világ maga is áll)
A fantasy-világok, így Ynev esetében is, az egyik fő gond, hogy
számos, a Földön működött elemet átemelnek, tudatosan, vagy
véletlenül, vagy az `ez olyan ország, mint` jegyében, s egy
aprócska dologról megfeledkeznek. A történelem a Földön nagyon
összetett dolog. Minden összefügg mindennel. Ha megtetszik
belőle egy motívum (nomádjárás, feudális társadalom, keresztény
egyház, vallásháború, városállamok), és átemelem a saját
világomra, akkor számos `sallangtól` megszabadítom, levágom a
nekem tetsző képek mellől a számomra fölöslegeseket, de ekkor
ezzel a remek megoldással többnyire `kiherélem` magát a
motívumot, mert az ok-okozati összefüggéseket nem lehet sebészi
pontossággal eltávolítani belőle. De ki olyan őrül, hogy ennyi
feltételnek teljesülő világot alkosson? Talán az, aki azt a 10-
20 évet rááldozza. De az inkább csak megszállott.

Aztán itt van a technika után a tudomány kérdése. Mennyire
fogható fel az ynevi tudomány `középkorinak`? Melyek azok a
tudományok, amelyek éppen fénykorukat élik Yneven, s melyek
azok, amelyek éppen csak jelen vannak, de nem elhanygolhatóak?
(filozófia, orvostudományok, bölcsészettudományok, stb). Kik a
művelőik, s kik voltak a múltban, hova fejlődnek, kik azok a
szellemi óriások, akiknek nevét feltétlenül ismernünk kell? Itt
is elég vékonyka informácókat tudnék csak összekaparni…
Apropó, tudósok. Gyakran előfordul, hogy Yneven élt, élő
tudósokat kreálnak a kiadványokban szereplő információk
alátámasztására, vagy éppen `tőlük idézve` közlik a
mondanivalót. Nagyon kiábrándító tud lenni néha, mert a
hitelességgel gyakran hadilábon állnak. (legalábbis az én
szememben)

Nos, ha az ember ránéz Ynev politikai térképére, akkor azt
látja, hogy számos `fehér folt` van még rajta. Nem tudom, hogy
mi pontosan a fejlesztők célja, de szerintem furán hozná ki
magát, ha felbukkanna még pár nagyhatalom, néhány közepes
országgal karöltve, hogy eltüntessük a fehér foltokat a
térképről. Én javasolnám, hogy egy picit kijjebb kellene húzni
pár országhatárt, meg itt-ott bevenni a térkép körvonalaiból,
és mindjárt kevesebbet kell vele dolgozni. Ynev a regényekből
eléggé kész világnak tűnik néha, s ha már jópár éve senki nem
akart `nagyot` alkotni a `nagy fehér semmi` közepébe, akkor
lehet, hogy már nincs is rá szükség. (esetleg a Tarzan-regények
hangulatát idézné, ahol lépten-nyomon kisebb-nagyobb
birodalmacskák tűnnek elő sötét-Afrika szívében)
Ugyanakkor a térképeken sok fontos dolog még mindig nincs
feltüntetve. Mire gondolok? Például a városokra. Nem a
városállamokra, hanem a már elkészített országok-birodalmak
városaira. Ha már a középkor, a virágzó középkor díszleteit
használjuk Yneven, akkor a virágzó középkor egyik legfontosabb
tényezőjét, a várost ne felejtsük ki belőle. Miért kell a
városállamok fejlesztését erőltetni, ha a már `kész` államok
városai sincsenek készen? Miért érzem én úgy, hogy Yneven
nehezebb egy `kész` állam városában kalandot írni, mint egy
városállamba? Mert tény, hogy sokkal egyszerűbb volt nekem
kezdő KM-ként fogni egy városállamot, amit legalább én nagyon
jól ismerek, én tudom mi folyik ott, s tudom kezelni a
kialakuló bonyodalmakat, miközben egyfolytában arra áhítoztam,
hátha egyszer majd a hivatalos dolgok is kijönnek Ynevhez.
A világleírások az alapkönyvben kedv- és hangulatcsinálónak jók
voltak, de néha úgy éreztem, akár másutt is játszhatnánk, nem
pont Yneven.
Yneven a gazdaság is olyan, hogy legfeljebb csak egy 2D-s
díszlet, valahol a távolban. Nehéz tetten érni, ha az ember nem
a ritka csodás dolgok egyikével (regény), hanem a mindennapok
kissé szürkés-ködös változatával (kalandok) találkozik. A
gazdaság is olyan, hogy az ok-okozati viszonyok tisztázása
nélkül csak amolyan mondvacsinált dolgokból áll. Kereskedők?
Mivel kereskednek? Kézművesek? Mit csinálnak és miből?
Karavánok? Mit szállítanak, honnan hova? (nem csak a Fű útja
létezik, ugye?) Kereskedelmi útvonalak? Vannak egyáltalán?
Tudom, apróságok ezek, meg bármikor kitalálhatom mindezeket, ha
már KM-kasztú vagyok, de akkoris. Szeretem tisztán látni a
világokat, s Ynev nemhogy tisztult volna az évek során, hanem
egyre ködösebbé vált. Lehet, hogy csak én lettem igényesebb és
követelőzőbb vele szemben? Talán. De lehet, hogy nem vagyok
egyedül.

Aztán, ha már itt tartunk a térképeknél, sokan mondják, hogy
Ynev túl nagy, megalomán. Ennek abban az esetben nincs
valóságalapja, amint kiállnak egy normális méretaránnyal. Mert
a térkép a méretaránytól lesz térkép, addig csak valami firka,
netán rajz vagy festmény.
A méretekről lehetne vitázni. Itt is mindig csak
hasonlítgatunk, abban jók vagyunk. Persze Nemrég Yardain itt
járt az Ynev-fórumon, és elszórt pár adatot.
Négyzetkilométereket. Ez önmagában még kevés. Hogy Ynev nagy,
az nyilvánvaló. A mennyire kérdés az, ami inkább zavaró. Ha
csak egy csöppnyi józan paraszti ész pislákol az alkotókban,
úgy választják meg a méreteket, hogy ne kelljen mindig osztani
ezeket a számokat, hogy az ember el tudja fogadni őket
valamennyire. Emberek, nem kell aggódni. Ez nem Amerika, ahol a
nagyobb egyben jobb is. Ha kidolgozott, és nagy, akkor rendben
van, elfogadjuk. Ha nem így van, akkor csak annyira legyen
nagy, mint amennyire kidolgozott. Ha csak ezt veszem, hogy
Európa mekkora a kontinensek között, elképesztő, hogy mennyi
minden történ itt, hogy milyen összetett világot alkotott már
önmagában. Éppen ezért nem támogatom a valóságtól (mégha az
csupán egy virtuális, ynevi valóság) teljesen elrugaszkodott
megalomán túlzásokat, de ha ez lesz a fejlesztők célja, mit
tehetünk? Osztunk, és továbblépünk. Bár szerintem van aki
szorozna. Ez teljesen szubjektív.

Idáig jutottam, hogy mi is a bajom nekem olykor Ynevvel. Ezek
után javasolnám, hogy az Ynev-fórumon kerüljenek megvitatásra
mindazok a dolgok, amelyeket szeretnénk viszontlátni,
meg/elmagyarázni Yneven, esetleg az újabb és újabb
kiegészítőkben, vagy egyszerűen Ynevvel foglalkozó érdekes
témák. Köszönöm mindazoknak akik végigolvastak. Ha reagálnának
rá, azt Ynev érdekében tegyék.

Tisztelettel:

Inquisitor
(Inquisitor@mailbox.hu)


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.