LFG.HU

HammerTimeCafe
kev
ismertetőCimkek

Witcher harcos, fehér farkas, szörnyű lények pusztítója, Geralt, ő a sármos szikla, női szívek elorzója.

Fejlesztő: CD Projekt RED

Kiadó: Atari

Megjelenés: 2008.aug.16. (Enhanced Edition)

Bár a játék nem most jelent meg, nekem csak a közelmúltban jutott időm a történet végére járni, ezért megragadva ezt a remek alkalmat, most veletek is megosztom az élményeimet, valamint arra buzdítok mindenkit, hogy próbálja ki ezt a remek szerepjátékot. Ám mielőtt belekezdenék a játék elemzésébe, vegyük szemügyre magát a The Witcher nevet és annak eredetét.

A történetet kezdem egy wiccser:

Andrzej Sapkowski lengyel író alkotta meg a Witcher sorozatot (cykl wiedźmiński). E kötetekből megismerhetjük Ríviai Geralt történetét és kalandozásait a kezdetektől. Az első novellás kötet a Witcher sagában a The Last Wish (Ostatnie życzenie), amely 1993-ban jelent meg lengyelül, 2007-ben pedig angolul. Az első regény pedig a Blood of Elves (Krew elfów), amelyet 1994-ben adtak ki lengyelül. Több novellás kötet és regény is készült, nagy részük még angolra sincs lefordítva, nemhogy magyarra, így egy ideig még biztosan nem olvashatunk becses nyelvünkön Geralt tetteiről. És mint a legtöbb sikerkönyv után, ebben az esetben is készült a könyvek alapján először a film (2001), majd pedig a The Hexen című, 13 epizódból álló sorozat (2002). Aztán eljött 2007 és a CD Projektnek köszönhetően már PC-s szerepjátékot is kaptunk a Witcher sorozat alapján, amely öt évvel az utolsó regény után játszódik. A witcherek olyan mutáns emberek, akiknek természetfeletti erejük van. Felbérelhetőek szörnyvadászatra és a harci tudásukon kívül még a mágiákhoz, sőt az alkímiához is értenek. Korábban a witcherek nagy tiszteletnek örvendtek és jól megfizették őket a szolgálataikért, ám a játék folyamán tapasztalni fogjuk, hogy nem minden megy már olyan jól, mint annak előtte. Bővebb információkért keresd fel [EZT] az oldalt.

A játéknak célszerű beszerezni az Enhanced Edition változatát, amely számos extrával van megpakolva. Kapunk nyelvi csomagokat (köztük van a sok negatív visszhangot kiváltó magyar szinkron is) és két kalandmodult is (A Semlegesség Ára és Mellékhatások), amelyek különállóan végigjátszhatók. További fontos változtatások még a bővített kiadásban a több mint 200 új animáció, újabb NPC és szörny modellek, kinézetek. Feljavították és kibővítették a különféle dialógusokat a legtöbb választható nyelvnél, továbbá a 8 szinkron szabadon variálható a feliratokkal is. És végül tartalmazza a kalandmodul készítő csomagot is (D’jinni szerkesztő) amelyet szintén feljavítottak. Továbbá a korábban csak korlátozott példányszámban kapható verzióban kaphatóak voltak még ezek is: Bónusz DVD „Így készült” videókkal, zene CD 29 a játékban is hallható csodás melódiával + 14 zenével, amelyet a játék világa ihletett, egy kibővített kézikönyvet, egy stratégiai útmutató könyvecskét, illetve a The Last Wish angol nyelvű novellás kötetet és egy részletes papír Temeria térképet is.

Egy sötét fantázia megelevenedése:

A játék indítása után rögtön szembesülünk egy igen hosszúra sikeredett CGI-s technológiával elkészített intróval, amelyet akár már magyar nyelven is meghallgathatunk (már ha magyar szinkronnal telepítettük). Ebből a kedvcsináló videóból kiderül, hogy mi is a witcherek feladata és megismerkedhetünk Rívai Geralt karakterével és előtörténetével is. A videó megtekintése után célszerű a beállításoknál mindent maximumra venni, mert nagy valószínűséggel bírni fogja gépünk, és még mai szemmel is széppé varázsolhatjuk a játékot (teljes gépigény a teszt alján olvasható). Ezután neki is kezdhetünk a jó kis dark fantasy (helyette elég szerintem: vér, nyers erőszak, durva szövegek és erotika) kalandoknak. Ki kell választanunk, hogy az alapjátékkal akarunk-e játszani (célszerű), vagy a már korábban említett két kalandmodul egyikével. Miután kiválasztottuk a nehézségi fokozatot és megadtuk, hogy miként szeretnénk Geraltot irányítani (csak egér, vagy egér + billentyűzet), ismét jön egy hosszabb intró, amely már a játék grafikájával készült. Hősünk, Ríviai Geralt, más néven Gwynnbleid (mely az Ősi nyelven Fehér Farkast jelent) a semmiből került elő, amikor is witcherek egy kisebb csoportja megtalálja őt, és Kaer Mohenbe szállítja, az ősi witcher erődbe. „Természetesen” Geralt amnéziás, így se a barátaira, se az eltűnésétől számított 5 év eseményeire nem emlékszik (gyakorlatilag kezdő witcher vált belőle, hogy a játékos szépen felhúzhassa és erős karaktert trenírozhasson belőle). Kezdeti teendőink nem is állnak majd másból, minthogy felelevenítjük a régi ismereteinket, amelyeket naplószerű bejegyzésekből olvashatunk el. Megtanuljuk az irányítást, a harcot (merthogy időközben gaz haramiák megtámadták Kaer Mohent), a varázslást, a különféle menüket, úgymint a felszerelésünk, a naplónk, a térkép és így tovább. A későbbiekben megtanuljuk a loot-ot és az alkímiai alapanyagok beszerzését, illetve ez utóbbiak elkészítésének módját is. És persze a szintlépésnél szembesülünk a nagyfokú variálhatósággal is.

Miután úgy-ahogy kitanultuk a játékot, a történet folyik tovább a maga medrében, amelyről nem szeretnék túl sok mindent elmondani. Lényege, hogy a banditák (akik magukat Szalamandráknak nevezik), megpróbálják elfoglalni az erődöt, de sikeresen leverjük őket. Sajnos két elvetemült szektatag, a Professzor (velejéig gonosz tudós, akire több városban is vérdíjat tűztek ki) és Azer Javed (hatalmas erővel rendelkező tűzvarázsló) bejutnak a witcherek laboratóriumába és megszerzik a mutagéneket, amelyek a witcherek számára nélkülözhetetlenek. A játék folytatásában a célunk az, hogy kiderítsük, hol is rejtőznek a Szalamandrák, és végezzünk a két vezérükkel. Persze szerencsére számtalan mellékküldetést elvállalhatunk majd, amelyek főleg szörnyek levadászásából állnak (még szép, hiszen valljuk be, disznópásztorként lehet, elbuktunk volna), és amelyekért természetesen meg is kapjuk a megfelelő ellenszolgáltatást (leggyakrabban pénzt, de kaphatunk tárgyakat, vagy akár részt vehetünk izgalmas légyottokon is). A szörnyekből különféle alapanyagokat is kinyerhetünk (illetve a világban található növényekből is), amik majd a meditálásaink során (ilyenkor tudunk szintet lépni, gyógyulni, a napszakot előrébb tekerni pihenéssel, valamint csak ilyenkor lehet alkímiázni is) hasznosnak bizonyulhatnak. Normal és Hard nehézségi fokozaton már muszáj lesz különféle italokat, olajokat és bombákat készítenünk, mert ezek nélkül elég kellemetlen perceket tudnak majd okozni az ellenfeleink. De persze hiába van meg a szükséges alapanyag, ha nem ismerjük magát a receptet. Itt jön képbe a kereskedés és a különféle párbeszédek, amelyek során nem csak ismeretséget és információkat, hanem tárgyakat, az imént említett recepteket, vagy növényekről szóló könyveket is szerezhetünk (amelyik növényt nem ismerjük, azt nem tudjuk leszedni).

Jól jön egy kis mellékes:

Azonban nem muszáj küldetéseket elvégeznünk, ha szeretnénk egy kicsit pihenni. Első utunk vezethet egyből valamely kocsmába is, ahol részt vehetünk különböző minijátékokban. Az egyik ilyen játék a verekedés. A lényege, hogy a verekedő és az erejükkel hencegő figurákat pénzért cserébe leverhetjük (illetve ők azt hiszik, hogy van esélyük). Nem túl bonyolult és nem is túl nehéz, egy kis mellékes pénzforrásnak azonban megfelelő. A másik „kocsmai” játék a kockapóker, amely szintén a hangulaton kívül, még pénzzel is jár, persze csak ha nyerünk. Vannak kezdő, haladó és profi játékosok is, úgyhogy érdemes megtanulni a játékot és a mesterévé válni. Ezeken kívül még le is lehet részegedni, amely sokszor fontos lesz a történet szempontjából is, ha épp meg akarunk valakit vesztegetni, vagy információkra van szükségünk. Ezt ugye józanul sokan nem teszik meg, ilyenkor segítenek a különféle gyengébb és erősebb alkoholok. Azonban mint a valóságban is, úgy a játékban is van negatív hatása az italnak. Az első, hogy Geralt lassabb lesz és ide-oda támolyog, valamint a látása is elhomályosul és mindenből többet lát, mint amennyi valójában van. Ezen kívül ittas állapotban 50%-al csökken a kitérésének az esélye is. Persze nem csak a különböző alkoholok vannak ránk negatív hatással, hanem az elfogyasztott, alkímiával készített italaink is. Minél többet iszunk meg belőle, annál magasabb a mérgezettségi szintünk, amit csak mérgezés csökkentő itallal, vagy pihenéssel lehet eltüntetni (a spiccesség egy idő után elmúlik, de akár részegre is ihatjuk magunkat, ilyenkor a kocsma előtt ébredünk, de már józanul). Szintén a kocsmában van lehetőségünk a fogadósnál elhelyezni a felesleges holmijainkat, amelyeket egyelőre nem akarunk magunkkal hurcolni, de megválni sem szeretnénk tőlük, mert később még jó hasznuk lehet (elég szűkös a tárkapacitásunk, így amire tényleg nincs szükségünk, pl. a kiolvasott könyvek, azokat célszerűbb eladni). Egy minijátéknak nemigen nevezhető, de annál inkább pikánsabb elfoglaltságot is kereshetünk magunknak, mégpedig azt, hogy bizonyos hölgyeket ledönthetünk a lábukról, egészen az ágyig. Ilyenkor sajnos nem látunk semmi akciót, csak kapunk egy kártyát, amelyen ledér öltözetű festett hölgyeket láthatunk. Bár ezekért tudtommal nem jár semmi extra, vagy jutalom, azonban ez is tovább színesíti a játékot.

Kardban az igazság:

Ideje rátérni a harcra, amely eleinte talán furcsa, de leginkább a nem megszokott kategóriába sorolható. A witcherek két kardot hordanak maguknál (alapjáraton), egy acél és egy ezüst kardot. Az előbbi az emberek ellen, míg az utóbbi a szörnyek ellen hatásos, továbbá mind a két kardtípushoz lehetőségünk van 3 harcstílusban küzdeni. Ezek az erős, a gyors és a csoportos támadási formák. Az erősben a robusztusabb, a gyorsban a fürgébb és a sunyibb, a csoportosban pedig sok ellenség esetén érdemes harcolni. Szerencsére a harcstílusok között akármikor váltogathatunk, amelyre szükségünk is lesz. Maga a harcrendszer nagyon egyszerű, kijelöljük az ellenséget, és ilyenkor Geralt automatikusan támad. Ha az egérkurzor felvillan lehetőségünk van extra erős támadásokat is bevinni. Ha túl későn nyomunk rá, elölről kezdi a mozdulatsort és ilyenkor az ellenfelünknek nagyobb esélye van megsebezni minket. A pusztakezes harc is hasonló, ott is lehetőségünk van erősebbet ütni, sőt ott még a támadás gombját nyomva tartván még nagyobb sebzést is bevihetünk (fegyveres, vagy szörny ellenfelek ellen azért célszerű a kardot használni). Fegyvereinket tovább erősíthetjük különféle köszörűkövekkel, olajokkal és rúnákkal. Fegyvereket találhatunk is, de érdemes lesz keresnünk a meteoritdarabkákat, amelyekből a kovács kardokat tud nekünk kovácsolni (ha három ugyanolyan színűt találunk, akkor az több extrát ad majd a kész kardhoz). Witcherként van némi tapasztalatunk a mágiák terén is, ha ismerjük a megfelelő jeleket (a történet folyamán fokozatosan megismerjük őket), akkor képesek leszünk alkalmazni őket a csatákban. Van köztük offenzív és defenzív típusú, és ezeket is lehetőségünk van fejleszteni a szintlépéseink során, akár csak az acél és az ezüst kardjaink különféle harc stílusait. Ezeket a jeleket a világ bizonyos specifikus pontjain lehetőségünk van maximális intenzitásra feltölteni, és így egy bizonyos ideig a lehető legerősebben tudjuk őket a csatákban felhasználni.

Külcsín és belbecs:

Végezetül jöjjenek a játék egyéb aspektusai úgy mint a grafika, a zene és a hangok, a játékélmény, a mesterséges intelligencia és néhány negatív gondolat. Mint már korábban is írtam a grafika maximumra való felvétele erősen ajánlott, így egy elég szép játékot kapunk, amely a mostani hardware-eknek köszönhetően gond nélkül el fog futni (persze ez attól is függ, mikor fejlesztettél gépet utoljára). Az egész játék során érezhető a szürkés és lehangoló színvilág, amely főleg este, szakadó esőben válik teljessé (mármint a játékban). A zene olyannyira jó lett, hogy még a játékon kívül is érdemes néha belehallgatni. A kocsmákban pergő dallamok, a kazamatákban misztikus, a városokban és a vadonban pedig nyugtató zenék szólnak, kivéve harc esetén, mert ugye akkor a ritmus is növeli az adrenalinszintet. Itt térnék ki a magyar szinkronra. Írhatnám, hogy sokaknak nem tetszett a magyar szinkron, de az nem fedné teljesen az igazságot. Gyakorlatilag csak negatív hozzászólásokat és véleményeket olvastam a magyar szinkronnal kapcsolatban és teljesen rosszul voltam tőle. Való igaz, hogy helyenként vannak érdekes párbeszédek, és a hangok sem mindig illenek a beszélő karakteréhez, de ezeken kívül első rangú színészi munkát kaptunk kézhez. Arról meg már nem a színészek tehetnek, hogy a felolvasott szövegek sokszor teljesen eltérnek a szituációtól. Egyszerűen rosszul fordították magyarra, de ha jól tudom, még az angol szövegek sem mindig adják vissza a lengyel nyelv sajátosságait. Olyan színészek kölcsönözték hangjaikat a játékhoz, mint például Csík Csaba Krisztián a Grace klinikából, vagy a Bűbájos boszorkákból, aki Geralt színtelen és érzelemmentes hangján szólal meg páratlanul. Továbbá Csőre Gábor a Hősökből, South Parkból, Csondor Kata Smallville-ből és a Buffyból, Németh Kriszta Lostból az Elnök embereiből, Rosta Sándor a Maffiózókból, Szex és New Yorkból, vagy a csodás hangú Menszátor Magdolna, aki Sigourney Weaver magyar hangja. Láthatjátok tehát, hogy nem kezdő szinkronszínészekkel dolgoztak és higgyétek el, a sok negatív kritika ellenére érdemes magyarul játszani a játékot, ha már van hozzá teljes magyarítás (felirat+szinkron).

A játékélménnyel szintén semmilyen probléma nincsen, egy vérbeli szerepjátékot kapunk, számtalan olvasnivalóval, mászkálással, harccal és párbeszéddel. Azonban a mesterséges intelligenciával szemben már sok helyen lehetnek kifogásaink. Nem kell túl nagy dolgokra gondolni, egyszerűen csak annyi, hogy ellenfeleink nem igen taktikáznak, társaink meg, ha ellenséget látnak, akkor csépelnek. Sajnos karakter beakadások is lehetségesek, ez főleg akkor zavaró, ha épp be szeretnénk menni egy házba, de nem tudunk a sután álldogáló falusi miatt. Ez eleinte vicces, később már irritáló. Bár a játék kiváló lett, azért előfordulnak benne hibák (amiket a fentebb leírt patch már valamennyire orvosol). Továbbá, ami szerintem az egyik legidegesítőbb, az a töltési idő. Ha elhalálozunk (ha Normal vagy Hard nehézségi fokon játszunk akkor készüljünk fel rá), helyszínt váltunk, vagy csak vissza szeretnénk olvasni egy állást, sokszor akár 2 perceket is bámulhatjuk a töltő képernyőt. Ez nem tűnik olyan sok időnek, de a játék imád töltögetni, főleg ha épületből ki-be mászkálunk, vagy egyik régióból a másikba érkezünk. Sőt, én azt is tapasztaltam, hogy körülbelül egy óra után van, amikor kiakad a játék, főleg ha több helyszínt bejártunk előtte, vagy sokat cselekedtünk.

A folytatásra várván:

Készüljünk fel rá, hogy a játék során semmi sem lesz egyértelmű, tipikusan fehér avagy fekete. Ezért érdemes lesz odafigyelni a történetre is, és elolvasni a könyveket és a napló bejegyzéseket is, hogy könnyebben alkothassunk véleményt akár egy személyről is. A játék közepe felé pedig rá fogunk jönni, hogy sokszor nem is a tényleges szörnyek rejtik a legnagyobb veszélyeket, hanem maguk a kapzsi, hazug, csaló, önző és korrupt emberek. Folyamatosan döntenünk kell majd, hogy a pozitív, a semleges, vagy esetleg a negatív irányvonalba akarunk-e elmozdulni. Ez csak azért fontos, mert bizonyos küldetéseket csak akkor fogunk megkapni, ha korábban úgy cselekedtünk bizonyos személyekkel, ahogy. Ezért akár érdemes többször is végigjátszani a The Witcher-t. A több, mint száz óra játékkal töltött idő után sajnálni fogjuk, hogy véget ér a történet, de nem kell aggódnunk, hiszen ha hihetünk a CD Projekt fejlesztőinek, akkor a The Witcher csak a felkészítés volt az igazi játékhoz, vagyis a The Witcher 2: Assassins of Kings-hez. Ez azért nem semmi kijelentés, de annak fényében, hogy mennyire jó is volt az első rész, akár előre elkönyvelhetjük a második rész sikerét is.

Pro:

- lenyűgöző és részletes dark fantasy világ

- remek történet és számos olvasnivaló

- van benne alkímia, amelyet szinte kötelező használni

- sokfelé fejleszthető karakter

- páratlan magyar szinkron

Kontra:

- a harcrendszert meg kell szokni

- hosszú töltési idők

- a MI nem mindig szuperál

- pár, a játékban hagyott bug

- néha “érdekes” fordítás


Gépigény:

Minimális gépigény:

CPU Pentium 4 2.4GHz, Athlon 64 +2800

RAM 1 GB RAM – Windows XP / 1536 MB – Windows Vista

VGA 128 MB, DX9 Vertex/Pixel Shader 2.0 (GeForce 6600, Radeon 9800 vagy jobb)

DX DirectX 9.0c

OS Windows XP SP2, Vista

HDD 8.5 GB

Hang DirectX 9.0c kompatibilis hangkártya

DVD meghajtó

Ajánlott gépigény:

CPU Intel Core 2 Duo 2.13 GHz,  AMD X2

RAM 2 GB RAM

VGA NVIDIA GeForce 7900 GTX vagy ATI Radeon X1950 PRO vagy jobb

DX DirectX 9.0c

OS Windows XP SP2, Vista

HDD 8.5 GB

Hang DirectX 9.0c kompatibilis hangkártya

DVD meghajtó



A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához