LFG.HU

GothPunk
ismertetőCimkek

A Green Ronin kiadót bízta meg a Bioware, hogy nagy sikerű, Thedas világán játszódó számítógépes játékhoz asztali szerepjátékot készítsenek. A kiadók együttműködése és a játék megalkotása során kifejezetten az a cél lebegett a tervező Chris Pramas előtt, hogy a játék jó bevezető legyen az asztali szerepjátékok világába. Meg kell hagyni, ezt a célt sikerült elérni, ezért aztán lehet, hogy a gyakorlott játékosoknak nem fog tetszeni, de a kezdőknek mindenképpen ajánlott megismerkedni a játékkal. Természetesen csak akkor, ha a Dragon Age számítógépes játékokkal már kijátszották magukat.


Maga az alapjáték a Nagy Öregek számára ismerős Boxed Set formájában került a polcokra. Bár a doboz tartalmaz egy a játékosoknak, egy a mesélőknek szóló könyvet, három darab hat oldalú dobókockát, valamint egy Ferelden térképet, nem veszi fel a versenyt egy vaskosabb TSR világ dobozával. Kezdőknek azonban valószínűleg így is jó élmény kézbe venni egy dobozt, amiben egy komplett szerepjáték kapott helyett. Pontosabban szólva inkább csak az első lépések, merthogy a szabályok egyszerűbb részei vannak a könyvekben, a karakter-fejlődésnek is csak az első öt szintje. Természetesen a nagy játékkiadóhoz méltó a külcsín, mindkét könyv 64 színes oldalból áll és tömve van színvonalas, az adott részhez illeszkedő illusztrációkkal. Könnyű dolguk volt egyébként a Green Roninos fiúknak, hiszen a Bioware concept artistjainak munkái nyilván hegyekben állnak felhasználatlanul, volt miből meríteni.

Maguk a szabályok nagyon egyszerűek, gyakorlatilag 3d6-tal dobva célszámot kell megdobnia a karaktereknek, amit tulajdonságaik, fókuszaik vagy tehetségük módosíthat. Három alapkaszt közül választhatnak (harcos, zsivány és varázsló), amikhez többé-kevésbé kapcsolódnak különféle hátterek (Apostate vagy a Körhöz tartozó mágus, Avvar, városi vagy Dalish elf, felszíni törp vagy szabad fereldeni ember). Ahogy a számítógépes játékban, így itt is felülírja valamelyest a mágus kaszt a faj választását, illetve törpök nem tartozhatnak ehhez az osztályhoz. Néhány számított értéken és az előbb említett tulajdonság, fókusz és tehetség kiválogatása után a névadáshoz is kapnak a kezdő játékosok tanácsot, majd felszerelést válogathatnak maguknak. A mágiarendszerről annyit, hogy ez is egyszerű: a varázsló manából varázsolja azt a néhány varázslatot, amit ismer. Bár sem fegyverből, sem varázslatból nem sorol fel a könyv túl sokat, a kezdő karaktereket is kellő változatossággal hozhatják létre a játékosok. Hősi tulajdonságaikra szinte biztos garanciát ad a tulajdonságok kidobásának módja, a játék egyszerűségét pedig jól illusztrálja a neten elérhető két oldalasra szedett karakterlap: http://grfiles.game-host.org/dragon_age_rpg/DA_charsheet_2page.pdf .

A mesélők könyvében nagyon hasznos tanácsokat olvashatnak a mesélés iránt érdeklődők, vagy azok, akik magukra vállalják a számítógép elől a nagyasztal köré átülő társaságban ezt az előkelő feladatot. Az egészen apróságoktól kezdve (hogyan adminisztráljuk a nem-játékos karaktereket) egészen a nagy ívű tanácsokig (hogyan építsünk fel kalandsorozatot a játékosok igényeire szabva) mindenféle szerepel a könyvben, látszik, hogy itt is a hobbival most ismerkedőket célozzák. A könyv egyébként van annyira jó, hogy tapasztalt mesemondók is meríthetnek belőle ötleteket, frissíthetik a játékvezetéshez való hozzáállásukat. A könyvben a tanácsok mellett találhatunk varázstárgyakat, nem-játékos karaktereket, szörnyeket és néhány szabályon túl egy hangulatos modult is. Itt jegyzem meg, hogy a játék az olvasottak alapján kifejezetten pergő, a sárkánykocka (a másik kettőtől elütő színű kocka a háromból) és a dupla dobások kombinációját használva mind a harcot, mind a varázslást, mind pedig az egyéb próbatételeket izgalmassá teszi. Előbbiek esetében kunsztokat hajthat végre a karakter (és a szörnyek is a magukét), utóbbiak esetében pedig a siker mértékét, kiemelkedő jellegét is meghatározhatjuk a kockával. A modulról annyit, hogy jól hozza a játékra jellemző és talán a klasszikusokhoz képest kommerszebb dark fantasy hangulatot.

Kiemelném a játékhoz kapható kiegészítőket is. Az egyik az egyszerű paraván, ami nem csak, hogy hasznos táblázatokat tartalmaz, ezáltal megkönnyíti a mesélő dolgát, de végre fekvő formátumú, így magasabb asztal esetén is lehet nyugodtan használni, nem takarja ki az alacsonyabb mesélők arcát, így nem zavarja a játékot. A paravánhoz egyébként jár egy mese is, amely akár folytatása is lehet az alapdoboz mesélői könyvében szereplőnek. Érezhető egyébként ezen a történeten, hogy komplexebb, bonyolultabb a cselekmény is, illetve a játékosokat is komolyabb szerepjátékos kihívások elé állítja.

A másik kiegészítő, ami hozzáférhető a játékhoz a Blood of Ferelden című, három mesét tartalmazó gyűjtemény mesélők számára. Itt is az első öt szinthez igazított, egyre bonyolultabb és egyre nagyobb kihívást jelentő kalandokat kapunk. Mindhárom kiadványban egységesen, egyszerűen és jól áttekinthetően taglalják az írók az események lehetséges menetét. Három találkozás típus közé szorítják be ezeket: harci helyzetek, felfedezést igénylő szituációk és szerepjátékot igénylő szociális helyzetek. A könyvekben jellemzően az első számítógépes játék kontinensén, Fereldenen játszódnak a történetek és egyelőre a hősök egyszerű, hétköznapinak mondható, bár sorsukat a saját kezükben tartó alakok (a számítógépes játékban kiemelt szerepet kapó Grey Wardenek (Szürke Őrzők) és a vérmágia a későbbi boxed setekben kerül kidolgozásra).

Szinte mindegyik történet illeszkedik a számítógépes játékok hangulatához, illetve gyakran úgy éreztem, hogy sokkal sötétebb hangulatúak. Nem csak azzal kell szembesülniük a játékosoknak, hogy Ferelden világán az élet bizony néha nehéz, de a döntéseik következménye sem mindig a legüdítőbb. Nem ritka, hogy a játékosoknak rossz és még rosszabb lehetőségek közül kell választaniuk, a különböző nem-játékos karakterek legtöbbje pedig árnyalt személyiség gyengékkel, titkokkal és természetesen – a számítógépes játékokhoz híven – romantikus szál, szenvedély is fel-felbukkan részükről.

Maguk a könyvek egyébként nagyon a lényegre szorítkoznak, a világ leírását tekintve pedig ez teljesen érthető és hasznos is. Egyrészt feltételezhetjük, hogy aki ezzel a szerepjátékkal kezdi, az már végigjátszotta legalább az egyik számítógépes játékot, bőven ismeri tehát Ferelden vagy épp Kirkwall világát, a Kört, a Templárokat vagy Flemethet magát. Másrészt hála a rajongótábornak, szinte minden lényeges információ fent van wiki formába rendezve a világról, a hősökről, a varázstárgyakról és fegyverekről (http://dragonage.wikia.com/wiki/Dragon_Age_Wiki). Olyannyira, hogy a játékban szereplő Codex anyaga is egy az egyben hozzáférhető, rengeteg a világ fontos szereplői által megírt szöveget tartalmaznak.

Egyelőre nincs információ a második doboz megjelenéséről, bár az amazon.com-on már előrendelhető. A Green Ronin fórumon májust emlegetnek, illetve az eredeti tervekhez képest más változás is van. Kezdetben négy dobozra osztották szét a fejlődést, de most úgy tűnik, hogy az elhúzódó kiadási procedúra miatt a harmadik dobozban lesz benne a 11-20. szintre vonatkozó szabályok és anyagok.

Linkek:
Green Ronin kiadó: http://greenronin.com/
GR Dragon Age aloldal: http://greenronin.com/dragon_age/
Bioware Dragon Age hivatalos oldal: http://dragonage.bioware.com/


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához