LFG.HU

HammerTimeCafe
Herbie
ismertető

Decemberben nagy hírveréssel indult útjára az „első magyar thriller websorozat”, a Mab, Horgas Ádám író-rendező(-operatőr-vágó-zeneszerző) amatőr kezdeményezése. Ennek köszönhetően talán megérjük, hogy a websorozatok is beindulnak idehaza, nálunk ugyanis csak nagyon lassan akar meghonosodni a műfaj, jórészt érthető anyagi – és minőségi – okokból. Ugyan nem a Mab az első fecske Magyarországon, de (némi képzavarral élve) lehet, hogy ez fogja megtörni a jeget. Amíg ez megtörténik, fussunk egy kört a téma és a sorozat körül.

Websorozat

A név magért beszél, aki követi a külföldi médiát és TV-sorozatokat, biztosan hallott már róluk valamilyen formában. A legismertebb talán Felicia Day The Guild című, MMORPG-függőkről szóló sorozata, amely a mintapéldánya a formátumnak: filléres, rövid, 2-10-perces epizódokból álló, és többnyire független, amatőr produkció. Egy idő után, felismerve a potenciált, profi A-listás színészek és rendezők is csatlakoztak a „mozgalomhoz”. Készült webes mini-sorozat többek között a Battlestar Galacticához, a Losthoz, a Heroeshoz, hogy kitöltse az űrt két évad között, vagy kedvet csináljon a következőhöz, de az egyik legjelentősebb, technikai Emmy-díj nyertes példány Joss Whedon a Buffy és a Serenity atyjának minisorozata, a Dr. Horrible’s Sing-Along Blog.

Magyar websorozat

Idehaza egyelőre nem haraptak rá nagyon a témára, a profiknak kevés a pénz és a közönség (utóbbi iróniájára még visszatérünk), az amatőröknek egyelőre nagy a technikai kihívás, bár utóbbi talán csak a fejekben létezik és viszonylag könnyen orvosolható: az internet és a Youtube sok mindent elbír. A legnagyobb gond az ismertség és a terjesztés, mint azt az Ajtóstul című próbálkozás bizonyítja, amely ugyan már a második évadnál jár, és amolyan szegény ember sitcomja, de ember legyen a talpán, aki megtalálja magától. Én úgy jártam vele, hogy mikor tavaly novemberben egy beszélgetésen szóba került, hogy egyszer régebben belefutottam „ebbe a netes vígjátéksorozatba, aminek nem jut eszembe a címe”, egy idegőrlő hétvégi google-fu és indavideo-túrás után sem sikerült megtalálnom (pedig pofás kis honlapja is van). A Mab kapcsán megjelent cikkek kellettek hozzá, hogy újból rátaláljak. Ezen kívül viszont csak a London expedíció neve került elő, de maga a (megszűnt) sorozat már nem. Választék tehát nem nagyon van, de reméljük, ez nemsokára megváltozik.

Magyar thriller websorozat

A Máb ilyen szempontból biztosra megy, a Youtube-csatorna mellé a honlapon kiegészítő irodalom gyanánt kamu-cikkek is készültek, amúgy X-aktásan, plusz elérhető idegen nyelvű feliratokkal is, a biztonság kedvéért. Azért a webse.hu megfejtéséért jár a tockos: jó szándékú a kezdeményezés, hogy egy oldalon összefogjanak minden majdani websorozatot amolyan linkajánló/portál jelleggel, de a névadással még gondok vannak. Egyébként jól előkészített produkcióról van szó, az „üzleti modell” pedig bátor: a széria újabb darabjait akkor tették föl a netre, ha az aktuális epizód meghaladott egy bizonyos nézőszámot (amit hamar alább adtak, miután felmérték az érdeklődést). Jópofa húzás, de tétje nem sok van: ha esetleg nem tudott volna elég nézőt vonzani a sorozat, akkor sem sok értelme lett volna „dobozban tartani” a többi részt, hiszen úgyis elkészült, feltölteni pedig nem kerül semmibe, de talán arra jó volt, hogy motiválja a nézőket, hogy maguk reklámozzák a sorozatot.

Az első magyar thriller websorozat

Az alkotó ugyanis többek között arra volt kíváncsi, hogy promóció nélkül megfelelő nézőszámot tud-e elérni a sorozat, ami szintén illúzió, hiszen elég alacsonyra tette a lécet, és promóciója is bőven volt a sorozatnak. Az online média felkapta, cikkezett róla az index, az origo, az sg.hu, egy tucatnyi kisebb, tematikus és lokális hírportál is, és az MTI-nél is megjelent a hír. Mint minden hasonló esetben, itt is a szerencse játszhatott nagyobb szerepet, tehát itt inkább arról van szó, hogy reklámra nem kellett költenie az alkotónak. Vagyis a kérdés pontosabban talán úgy hangzik: reklámozásra költött pénz nélkül is eljut-e elég emberhez a sorozat?

A választ tudjuk, eljutott, a sorozat le is futott, mindenki örül. A nézettségi adatok alapján az első részre 42 ezren voltak kíváncsiak, a következő néhány epizódra 12-14 ezren, aztán a közepére beállt 9 ezer környékére a nézettség, a 14-15. részre 8 illetve 6 ezer néző volt kíváncsi, az utolsó, 16. részre, ami március 20-án került föl, négyezren. Ez lehet hogy nem tűnik túl előnyösnek, és sok következtetést le is lehet belőle vonni, én mégis inkább szelektíven azt emelném ki, hogy ezt néhány moziban bemutatott magyar nagyjátékfilm is megirigyelhetné, amit roppant ironikusnak tartok.

Személy szerint nekem pont az igenis létező promóció szúrta kicsit a szememet, túl nagy hangsúlyt kapott már a kezdeti nyilvánosság során is az első magyar thriller websorozat címke. Minden cikk, trailer, hír kihangsúlyozta: Az. Első. Magyar. Thriller. Websorozat. Ez az amerikai iskola, amely nagyjából úgy működik, hogy addig növeli a hír felbontását, amíg valamiben csak első (vagy leg) lesz. A legnagyobb bevételt hozó film… májusban… vígjáték kategóriában… Adam Sandlerrel… az előző év azonos hetéhez képest… húsvét hétfőn… Igen, a Máb valóban az első a műfajában, de muszáj volt ezt ennyire az arcomba tolni? (Ráadásul ha szőrszálat akarok hasogatni, a sorozat műfaja nem thriller, hanem horror, csak utóbbi kevesebb nézőt vonzó címke.)

Mire odáig jutottam, hogy leüljek végre megnézni a sorozatot, már működtek az előítéletek pro és kontra: tetszett a kezdeményezés, hosszú évek óta hiányolom már a hazai befutókat, teljesen (jó értelemben vett) amatőr, befolyásoktól mentes alkotó rukkolt elő vele, bátor volt és kísérletező kedvű, ami szimpatikus, cserébe viszont többnek akarta magát láttatni, mint ami – ez nálam erős mínusz, és a kampánya kicsit elidegenített.

Főcím

Lássuk tehát a rideg tényeket: A sorozat 16, egyenként 7 (hasznos) perc hosszú epizódból áll, az utolsó kicsit hosszabb, 10 perces, így együtt kb. 115 percre jön ki az „első évad”. Ez utóbbi arra utal, hogy igény esetén elkészülhet a folytatás is, ami nyilván pénzkérdés.

A történet ígéretes: egy belvárosi bérház 65 lakója egyetlen éjszaka alatt rejtélyes módon meghal, csak egy lakásban találnak vért, ott viszont áldozat nincsen. Párhuzamosan követhetjük a nyomozást a rendőrök, és az előző éjszaka történéseit az egyik lakó szemszögéből. Az első képkockák alapján egy félresikerült szellemidézés következményeivel van dolgunk, aminek Mábhoz, a kelta mitológia démonához, a fekete mágia királynőjéhez van köze. Hőseink célja az éjszaka túlélése illetve a rejtély megfejtése.

Horgas Ádám saját kamerájával felszerelkezve, ötszázezer saját forintjából kalapálta össze ezt a filmet, szinte egyszemélyes stábként, ami nem kis teljesítmény. Cserébe az Új Színház színészeivel dolgozott, többek között Hirtling Istvánnal és Bánsági Ildikóval; támogatta a készenléti rendőrség néhány autó és egyenruhás felvonultatásával, illetve egy helikopterről is készültek légifelvételek Budapestről. Saját bevallása szerint legközelebb szeretne rendes stábbal dolgozni, hogy ne neki kelljen mindent csinálnia a kamera mögött, ami csak azért érdekes, mert tapasztalatom szerint könnyebb barátokat, ismerősöket belerángatni, hogy segédkezzenek a kamera mögött, mint színészeket, rendőröket, díszleteket és helyszíneket szervezni.

Tartalom

Ennek ismeretében tehát amiről NEM lesz szó, az a színészvezetés, fényképezés, világítás, vágás, mert ezeket ezen a szinten igazságtalanság lenne kritizálni. Sőt, igazából a forgatókönyvet és a szövegkönyvet sem akarom boncolgatni, szétszedni a hibákat és piszkálni a gyenge pontokat, ez ugyanis számomra kevésbé fontos szempont, még akkor is, ha lehetne rajtuk rugózni pár bekezdésnyit. Ráadásul a végeredményen nem változtat.

A színészek úgyis profik, tehát azt a kevés színészvezetési hiányosságot többnyire rutinból kompenzálják a szereplők, ráadásul majdnem 2 órányi játékidőn keresztül parázni, pánikolni és sírni nem a legkönnyebb feladat. Kár is, hogy pont a nyomozók nem működnek, hiába Hirtling és „az a srác a Csinibabából”, Almási Sándor, egyszerűen leesnek a képernyőről, kilógnak, modorosnak hatnak, funkciójuk nincsen, nem is csoda, hogy nem találtak fogást a szerepen, viszont legalább a film két legjobb poénját köszönhetjük nekik. Nem rajtuk múlt. Hozzájuk képest még a két fiatal lány (Gáspár Anna és Nagy Noémi) is meggyőzőbb, pedig az ő dolguk a néma rettegés és bőgés, kettejüknek ugyanis összesen alig akadt három mondatnál több szövegük.

Foglalkozzunk inkább azokkal a gondokkal, amiket egy kis odafigyeléssel orvosolni lehet, hogy a következő produkció elkerülje a buktatókat. A film összhatása ugyanis leginkább arra emlékeztet, mint az egyszeri autóvezető, aki automata sebességváltóhoz van szokva, és amikor beül egy manuálisba, nem vált kettesnél följebb. Nos, itt is valami hasonló a gond: mintha üveghangon bőgetnénk egy autó motorját, ami ennek következtében negyvennel száguld az autópályán a Balaton felé. A nyitóepizód hét percében kétszer is felpörgeti a feszültséget a rendező, és úgy gondolja, hogy ezután minden jelenet erre a sablonra épül, hihetetlenül feszes lesz, és mégis úgy érezzük, vánszorog a történet. Minden. Jelenet. Egyformán. Fontos. Egy egyszerű ajtót kinyitni epikus feladat a filmben, néha egy epizódot kell várnunk a feloldásra, és általában, amint Történik Valami, az úgy történik, mintha a Végső Leszámolás jönne el.

Para

A zene sem segít sokat, a klasszikus három tételt váltogatja: a feszült várakozás, többnyire mély, ütős hangszerekkel, a nyúzott hegedűk kitartott, remegő hangja az ijesztgetős eseményeknél, és a szomorú téma, miután történt valami. Az az érzésem támadt, hogy mivel a zeneszerző egyben a rendező is, így pontosan tisztában volt azokkal a zenei panelekkel, amivel egy horrorfilmben jelezni lehet a nézőnek, hogy mi fog történni, és hogyan reagáljon. Ennek megfelelően a jelenetek aprólékosan kivitelezett zenei és vágási elemekből állnak, de mintha a zenei igényeknek lennének alárendelve a jelenetek. Dramaturgiailag csakis kulcsjelenetek vannak a filmben, nincsenek hullámhegyek és hullámvölgyek, így aztán hamar ráun az ember az egészre, és nem izgul, épp ellenkezőleg. Egy idő után már azért kaparja rojtosra a karfát, hogy legyen vége a jelenetnek, de nem azért, mert félelmetes vagy izgalmas.

Egy idő után elkezdtem jegyzetelni, hogy mikor mi történik: kb. a 25. percben kezdik csak el közölni a szabályokat, a 45. percen túl következik be egy fordulat, ami feloldja az addigi kérdések legalább egy részét, az 55. perc után mozdul ki a történet a kezdeti helyszínről egy gyengén kivitelezett, fölösleges elemekkel tarkított akciójelenettel (vajh’ miért KELL a nyitott száján át leszúrni valakit egy sima döfés helyett?), de aztán később többször meggondolja magát. A 9. részben konkrétan semmi sem történik, a 70. perc után jön egy jó fordulat, de majd’ 5 percig húzódik, a 80. perc után kapjuk az első érdemi háttérinformációkat, amik segítenek tájékozódni a nézőnek is. A 100. perc után jelenik meg egy teljesen új, fontos szereplő, akinek már nem is jut sok tennivaló, feltehetően a folytatáshoz készítették elő vele a terepet. Az epizódok darabolása sem segít a dolgon, csak a vontatottságot erősíti, néhány rész ugyanis egyszerűen csak véget ér valamivel, és ettől általában az egész lassabbnak hat.

Összehasonlításképpen egy hasonló műfajban utazó TV-sorozat, mint például az Odaát (Supernatural) 45 percen belül felüti a történetet (még a főcím előtt), előkészíti a terepet, kibontja a szálakat, lezavar két fordulatot, megoldja a rejtélyt úgy a 35. és a 40. perc között, és kevesebb mint 10 perc alatt lezárja a sztorit. Itt ehhez két óra kellett. Az alapszituációból ki lehet hozni egy kétórás filmet, sőt, egy teljes évadnyi sorozatot is, de ebből a történetből egy dupla nyitóepizódhoz valót is alig. Minden jelenet kétszer hosszabb a szükségesnél, egyenletes fordulatszámon próbál pörögni, miközben gyakran nincs mit vinni előre. Egy rutinos rendező 45 perc alá tudná szorítani a Máb történetét, de még 60 percben is jobban működne.

Darabolós

És itt el is érkeztünk a legnagyobb formai hibához, ami a rendező ellen dolgozik. Ugyan Horgas Ádámnak az a célja, hogy népszerűsítse és meghonosítsa a websorozat műfaját Magyarországon, ő igazából nem egy sorozatot csinált, hanem egy nagyjátékfilmet. Úgy is forgatta le, úgy is készítette elő, csak utána, kényszerből darabolta fel túl sok pici darabkára. Semmi sem igazolja a hétperces epizódokat, talán nem is tűnne ilyen darabos, elnyújtott történetnek, ha kevesebb részből, 12-18-perces epizódokból rakta volna össze a történetet. Olyan érzésem van, mintha Horgas tudná mik a websorozatok szabályai csak nem értené, melyikre miért van szükség. A nézettséghez kötött közlésnek például akkor van értelme, ha nyerünk valamit azzal, ha nem tesszük ki a következő epizódot. Ha már úgyis le van forgatva, megvágva, akkor már mindegy. Az egyes epizódok hosszúságát pedig a költséghatékonyság szabja meg.

A Máb inkább egy egész estés nagyjátékfilm, vagy dupla pilot epizód, de nem 16-részes websorozat évad. Biztosan lenne igény a folytatásra, de talán jobb lenne, ha nem erőltetné a formátumot az alkotó, vagy átszabná emészthetőbb, könnyebb falatokra.

Nem tudom tiszta szívvel ajánlani tehát, mint szórakoztató, izgalmas horror-websorozatot, mert túl vontatott, széteső és darabos. Ami engem illet, egy potenciális második évad sem nagyon hoz lázba. Ugyanakkor csak ajánlani tudom, hogy mindenki nézzen bele, adjon neki egy esélyt még ha fel is adja pár rész után, mert még fontos lépcsőfoka lehet a magyar amatőrfilmes és online filmkészítőknek, mert jó célokat tűzött ki maga elé, mert próbálkozik, még akkor is, ha egy kicsit olyan magyar narancsos: kicsit savanyú, kicsit sárga, de a miénk íze van az egésznek. Minden hibája ellenére vállalható (bevallottan) kísérlet a Máb, az elképzelések jók, a megvalósításon van mit javítani, de drukkolunk a készítőknek, hogy legközelebb még jobban sikerüljön nekik, és talán jönnek majd a többiek is.

Linkek, hivatkozások:

Trailer 1:

http://www.youtube.com/user/MabWebSeries#p/c/1B718BD539BDFD88/1/42mEmWFcS1o

Trailer 2:

http://www.youtube.com/user/MabWebSeries#p/c/1B718BD539BDFD88/2/UN85_STXO0E

Youtube csatorna URL:

http://www.youtube.com/user/MabWebSeries

A sorozat hivatalos honlapja:

http://www.webse.hu/mab/

Portál:

http://www.shakuecho.com/blog/?page_id=1556

Facebook csoport:

http://www.facebook.com/group.php?gid=108429149190710&

Facebook oldal:

http://www.facebook.com/pages/MAB/124888934215097?created


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához