LFG.HU

Beholder
ismertetőCimkek

A cikket a Beholder honlapján találtam.

Magic: the Gathering stratégia
Magic tanácsok kezdőknek

Eddigi Magic-es cikkeim főként a profiknak szóltak, ezúttal viszont
főszerkesztőm kérésére egy olyan cikket írtam, amely inkább a
középhaladóknak és a kezdőknek jelenthet segítséget. Minden versenyen
találkozom új arcokkal, és sokan kezdenek el otthoni társaságban
játszani, úgyhogy remélem, sokan találnak hasznos információkat az
alábbiakban, talán még a HKK-sok közül is. A játék szabályait persze
nem most akarom elmagyarázni, aki igazán kezdő, az ragadjon meg néhány
csomag Portált, amelyhez már magyar nyelvű szabálykönyv is kapható, az
alapszabályok így kiválóan elsajátíthatóak.
A kártyások közül sokan állítják, hogy ők nem versenyzők, csak a
szórakozás kedvéért játszanak. Shawn `Hammer` Reigner, az egyik profi
játékos kicsit nyersen fogalmazta meg, miszerint `mindnyájan a
szórakozás kedvéért játszunk, mert a legjobb szórakozás nyerni`, de
valamilyen szinten igaza van. Bár a legtöbben természetesen a játék
öröméért játszanak, nem hiszem, hogy valaki hosszú távon hűséges marad
bármilyen játékhoz, ha folyton veszít, hiszen ha nincs sikerélmény,
nincs öröm sem. Sokszor láttam embereket játszani, akik nagyon gyenge,
használhatatlan lapokat raktak a paklijukba, és azt mondták, `ez egy
mókapakli`, majd amikor valaki tönkreverte őket, értetlenkedtek, hogy
miért kaptak ki, majd megjegyezték, hogy `persze, ez csak egy
mókapakli volt, te meg persze killer deckkel jössz`. ¨k még sosem
próbálták ki, hogy milyen móka egy igazán jó paklival játszani egy
másik, hasonlóan jó pakli ellen.
Persze minden kezdet nehéz, ha valaki most kezd el Magicezni, akkor
bizony már nem élvezheti annyira a hőskorszakot, a lapokkal való
kísérletezgetést, mint néhány évvel ezelőtt tették az akkori kezdők.
Ennek ellenére hiszem, hogy a játékba még most is be lehet
kapcsolódni, függetlenül a gyűjteményed nagyságától.

Az első lépés – játsszatok
Első lépésként javaslom, hogy mielőtt saját paklit csinálnál, kérd meg
egy, a játékot jól ismerő barátodat, hogy rakjon össze két, kb.
egyforma erős paklit (valószínűleg már van is neki ilyen). Nagyszerűek
lehetnek a gyárilag előre összeállított paklik is (pl. Portalban van
ilyen és Tempestben, ill. a Strongholdban is lesz). Játsszatok egymás
ellen, eleinte akár nyílt lapokkal, kérdezd meg, hogy mit miért
csinált a barátod, ill. miután te kijátszol vagy használsz egy lapot,
kérdezd meg, hogy ő hogy csinálta volna, mit rontottál el szerinte.
Később már az is elég, ha a játék után beszélitek meg, hogy
hibáztál-e.
Ha nincs ilyen barátod, akkor is valószínűleg találni fogsz egy
segítőkész profit, ha lemész egy klubba. Eleinte mindenképp
egyszerű paklikkal játsszatok, amelyekben csak lények és lényirtások
vannak, lassú, kivárós, counterelős paklik inkább a haladóbbaknak
valók.

A második lépés – változtasd meg a paklit
Amikor az adott paklival kezdesz megbarátkozni, megteheted az első
lépést, változtass rajta! Pl. úgy véled, hogy kevés a föld a pakliban,
és raksz még bele, vagy van egy lap, ami ha kijött, akkor mindig
nagyon jól álltál, akkor ebből rakj be még. Esetleg a nagyon
haszontalannak tűnő lapokból kiszedhetsz. Ezután következik, amikor
elkéred a barátod dossziéját, és megnézed azokat a színeket, amelyek a
pakliban vannak, és teljesen új lapokat illesztesz a pakliba,
kipróbálod a működésüket!

A harmadik lépés – próbálj ki más paklikat
Most, hogy már egy paklit megismertél, és változtattál rajta,
kipróbálhatsz más paklikat. Első lépésként cseréljetek paklit a
barátoddal, játssz most az övével! Mivel nagyjából tudod, hogy mi van
abban a pakliban, meglepve fogod tapasztalni, hogy néha ki tudod
találni, hogy mi van az ő kezében, sejted, hogy mit fog ő csinálni.
Kezd a dolog észjátékká válni! Ha lehetőség van rá, vegyetek elő új
paklikat, vagy egyszerűen nézz meg paklikat az interneten (bőven
találhatsz pl. a ….. címen), rakd össze őket, és próbáld ki.
Internet hozzáférés esetén, és ha van Windows95-öd, letöltheted a
http://www.planeswalker.com homepage-ről az ún. Apprentice32 nevű
programot. Ezzel a szoftverrel ketten játszhatnak Magicet az
interneten keresztül (kártyák sem kellenek hozzá), de akár internet
nélkül, a gépedet futtatva az Apprentice-t próbálgathatod a paklikat.

A negyedik lépés – építs saját paklit
Ez az a lépés, amit már nem úszol meg kártyák nélkül. Valamennyi pénzt
rá kell szánnod a játékra, és ne nagyon számíts rá, hogy
csereberéléssel meg fogod hússzorozni a gyűjteményedet, azok az idők
elmúltak. Az eddigi tapasztalatok, de saját ötleteid alapján rakj
össze egy paklit saját ízlésed szerint, és próbáld ki a klubban vagy
baráti körben. Kérd ki a többi játékos véleményét a pakliról, ők mit
változtatnának rajta, mi az, ami szerintük jó a pakliban, mi az, ami
rossz. Ha a fenti lépéseket végigcsináltad, szerintem már elég merszed
lesz ahhoz, hogy kipróbáld magad egy versenyen, no és aztán ott lehet
a legtöbbet tanulni, ha nem is nyersz elsőre. Fontos, hogy odafigyelj
az ellenfeleidre, mit hogyan csinálnak, tőlük tanulhatsz a legtöbbet,
mert a versenyeket mindenki komolyan veszi, mindenki beleadja minden
tudását.

A pakliépítés néhány aranyszabálya

1. Manaarány. Fontos, hogy ne legyen se túl sok, se túl kevés föld a
paklidban. Az optimális érték a pakli 40%-a körül van, de ha sok,
nagyon alacsony (1-2 mana) idézési költségű lappal játszol, akkor ez
lehet valamivel kevesebb. Ha többszínű paklival játszol, legalább 9
olyan lapod legyen a 60 lapos pakli esetén, amely egy-egy színhez
manát termel. Ha több olyan lapod is van egy színből, amely idézéséhez
két kötött mana kell, akkor 13 az ajánlott szám. Semmiképp se használj
nagyon sok olyan lapot, amelynek nagyon magas az idézési költsége,
mert sokszor a játék véget ér, mielőtt ezeket kijátszhatnád. 5 manáért
kijövő lapot ritkán használnak, bármilyen jó is, és a 6 manás lapoknak
brutálisaknak kell lenniük ahhoz, hogy berakja az ember (és akkor is
csak 1-2 ilyet a pakliba). Ha 4 manás lapból 8-10-nél többet akarsz
berakni, akkor lehet, hogy a 40% mana már kevés lesz.

2. Lények. A lények közül általában egy lény annál jobb, minél kevésbé
haladja meg az idézési költsége a lény sebzését. Ezek szerint persze
az 1-ért kijövő, 2-t sebző lények a legjobbak, de ezeknek általában
olyan nagy a hátrányuk, hogy nem éri őket meg berakni. Jó lények pl.
Erhnam Djinn, 4 manáért (és ebből csak 1 kötött), 4-es sebzése van, és
a hátránya gyakorlatilag elhanyagolható; Savannah Lion 1-ért 2/1;
Serendib Efreet 3-ért 3/4+repül.
Jók lehetnek pl. még azok a lények, amelyek speciális képessége
hatványozottan érvényesül egy bizonyos környezetben. Pl. ha sokan
játszanak vörös lövéssel, akkor jó a Soltari Priest, mert nemcsak
2-ért 2-t üt, de vöröstől védett is.

3. Védettség. A pakli ne purcanjon ki teljesen egy laptól vagy egy
paklitípustól. Pl. egy tiszta vörös pakli vesztett, ha kijön
egy vörös védő kör, ezért vagy használj benne Nevi Disket, vagy
valamilyen artifact sebzést.

4. Univerzalitás. Olyan lapokat használj, amelyeket bármikor húzol
fel, akár a játék elején, akár a végén, akármi legyen is a
játékban, sose legyenek teljesen hasznavehetetlenek. Nyilván, a
leguniverzálisabb lapok a lények és a lényleszedő lapok. Ez
utóbbi lehetőleg minél kevesebb manába kerüljön és minél többféle
lényre hasson. Pl. az egyik leguniverzálisabb lényleszedés
a Lightning Bolt, mindössze egyetlen manáért leszedi a legtöbb lényt.

5. Kombók. Előbb-utóbb minden játékos felfedezi a kombókat, vagyis
amikor 2 vagy 3 lap együttes játékba hozatalakor valamilyen
hatványozott előnyre teszel szert. Nos, a kombók közül kizárólag azok
a jók, amelyeket minden játékban nagyon nagy valószínűséggel ki tudsz
hozni, és ha kijön, akkor szinte biztosan megnyerted a játékot. Más
kombó nem éri meg azt a bizonytalanságot, hogy egy lapját nem húzod
fel, és a többi komponens használhatatlanul ül a kezedben. Egyébként a
legerősebb kombók gusztustalanok, tényleg nem élvezet ellenük
játszani, versenyen mindenki készül ellene, de azért mindenki
vonzódik hozzájuk. Ezenkívül el kell hogy szomorítsalak: saját
alkotású, eredeti versenykombó paklit nem tudsz összehozni, ezek
lehetséges verzióit az internetes populáció laboratóriumában már
hetekkel ezelőtt tökélyre fejlesztette, még mielőtt a kombónak még az
ötletének csírája megfogant volna benned. A többszemélyes játék egyik
hatalmas előnye, hogy ott a kevésbé stabil és halálos kombók is
működőképesek, sőt, voltaképpen ezekről szól a többszemélyes játék.


A szerző más irásai
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.