LFG.HU

Glowface
RPG mesélőknekCimkek

A Hősök Hajnala d&d találkozó és verseny kalandmodulja a D&D 4. kiadásához, 4–6 főnyi, 3. szintű társaság részére

Háttér:
A Birodalom kiterjed a teljes ismert világra, hatalmát mindenütt félik. Az utóbbi egy-két évben a peremvidéken a Vad Falka, egy barbár horda gyülekezik: egy vezér sorra egyesíti a gnoll törzseket, majd csatlakoznak hozzá más “elnyomott” fajok is: orkok, goblinok, ogrék, óriások. Démonimádó papok erősítik tovább a Falka erejét. A király seregeket gyűjt a Falka ellen.

A kaland az Aranyalföld néven ismert vidéken, a “Birodalom éléskamrájában” játszódik, a Birodalom délkeleti határvidékén. Ettől a termékeny, békés területtől sok száz mérföldre nyugatra dúlnak a harcok, az itteniek számára ezek inkább csak érdekes hírek.

A város:
Mezősárkánd két-háromezer lakosú mezőváros a Nerathi Birodalom délkeleti peremvidékén, az Aranyföld néven ismert termékeny síkságon. Sík vidéken fekszik, a környék megműveletlen részét kopár vagy füves alföld jellemzi. A várost nem védi fal, nincsenek komolyabb védművei. Utcái földutak, a házak túlnyomó része tágas parasztház, jókora telkekkel, veteményesekkel. A lakosság legnagyobb része ember, de törpék, félszerzetek, fél-elfek, elfek is megtalálhatóak errefelé. Szokatlanul nagy sárkányszülött kolónia is van a városban.

A város ura Mezősárkánd bárója. Audax báró népszerű, határozott vezető. A király hívására a báró katonáinak legnagyobb részével fél éve nyugatra vonult, hogy részt vegyen a Falka elleni háborúban. A báró távollétében kamarását, Ignatust helytartónak nevezte ki.

A legfényűzőbb épület Mezősárkándon a báró villája. A város katonai erejének központja a kaszárnya. A város gazdasági és társadalmi életének központja a piactér. A templom a főutcán áll. A város keleti határában fekszik a Sárkány Sírja…

Kattints a képre a letöltéshez


A május 21-i Hősök Hajnala szerepjáték találkozó fő attrakciója a D&D-verseny volt. A cikkhez csatolva megtalálhatjátok a versenymodul teljes szövegét, mellékletekkel és kiegészítő anyagokkal együtt, szíves felhasználásotokra. Mivel az anyag nem-verseny keretek között is lemesélhető, játékosoknak a továbbolvasás csak a mesélőjük engedélyével ajánlott…

Mégis, hogyan alakult ki ez a modul?
Összeállítása során sok tényező terelgetett bennünket.

Először is a találkozót a Dungeons & Dragons 4. kiadásának bemutatójául (is) szántuk, potenciálisan számos D&D4-ben járatlan, esetleg előítéletes vagy torz előképpel rendelkező játékosnak. Ugyanakkor rutinos játékosok számára a találkozót szórakozásnak, társasági eseménynek, közösség kovácsolónak is terveztük. Nem akartunk tehát magas szintű kalandmodult gyártani, ami nagyban növelte volna a játék komplexitását, átláthatatlanságát kezdők számára. De nem szerettünk volna első szintű kalanddal sem bajlódni, az ugyanis jóval kevesebb lehetőséget kínált volna bemutatni, mi minden is fér bele a D&D 4 rendszerébe. Kompromisszumként a 3. szintű játék mellett döntöttünk. Ez a szint ráadásul azért is jó, mert alkalmat ad sok klasszikus ellenfél bemutatására: orkok, goblinok, hobgoblinok, bugbearek mind alkalmas ellenfelek lehetnek, megfűszerezve néhány egyedibb teremtménnyel is.

Tudtuk azt is, hogy nem akarjuk egy „csak harci jelentekből” álló, hentelős kalandra bízni a D&D4 megkedveltetését az MMORPG-fóbiás szkeptikusoknak. Tehát olyan történet kellett, amiben a kiadás rendszerében tapasztalatlan, de lelkes szerepjátékosok is megtalálják a helyüket, és ráadásul a kaland bebizonyítja, hogy a harci taktikázáson kívül a „valódi” szerepjátékra, szórakozásra, nyomozásra, karakterek kijátszására ugyanúgy lehetőséget ad a rendszer. Így a modulban elhelyeztünk bőven nyomozós, kutatós, tárgyalós részeket is.

Persze a D&D4 harc-fókuszú játék is egyben, ezt kár is lenne tagadni. Alkalmat akartunk ezért találni a kiadás taktikus harc-élményének bemutatására; a bármikor bevethető/jelenetenkénti /napi erőforrások tervezésével kapcsolatos izgalmak érzékeltetésére; a harcról harcra apadó gyógyforrások stresszének átélésére is. Vagyis: legalább néhány harci összecsapást szerettünk volna lejátszani a kaland során. Ezek alapján született meg a döntés, hogy a modul egyetlen, vad nap eseményeit mesélje el, reggeltől estig, hogy a játékosok óvatosan beoszthassák erőforrásaikat.

Mivel szerettünk volna lehetőséget adni a legváltozatosabb karakterek használatára, okozott némi fejtörést: milyen helyszínen játszódjon a játék? A druidák, vándorok és sámánok unatkozhatnak egy városi kaland során, az intrikus tolvaj, bárd vagy más szociális szakértelmekre épített karakterek játékosai nem feltétlenül élvezik az erdőjárást. Ekkor született meg az ötlet: a mese leghosszabb, középső része viszonylag szabad teret enged a játékosoknak és mesélőknek a történet irányítására. A városi kalandokat kedvelő játékosok hosszasan tárgyalhatnak a Tanáccsal, szervezhetik a védművek kialakítását a város stratégiai pontjain, megpróbálhatnak összebarátkozni a helyi sárkány-szekta tagjaival, próbálhatnak kémek nyomára akadni. A kevésbé civilizált játékosok bebarangolhatják a lápvidéket, vadászhatnak sárkánygyíkokra, párbajozhatnak a mocsárlakó bennszülöttek szadista sámánjával. Csak rajtuk áll.

Kellett gondolkoznunk azon is, milyen karaktereket használhassanak egyáltalán a játékosok. Főleg kezdő játékosoktól nem várható, hogy ők maguk alkossanak karaktert a játékra. Jó pár gyakorlott játékos viszont élvezheti, ha valami érdekes, szokatlan karaktert kipróbálhat a heti otthoni játékon kívül. Éppen ezért előkészítettünk tíz „sztenderd” karaktert: öt egyszerű felépítésű, kezdő játékosoknak is jól játszhatót, és öt komplexebb karaktert. A játékosok választhattak ezek közül, vagy otthon megalkothatták saját karakterüket, amiket előzetes jóváhagyásra el kellett küldeniük. (Végül talán a játékosok negyede használt kész karaktert, háromnegyede saját karaktert alkotott.)

Szerettük volna azt is, ha a karakterek és társaságok kicsit színesebbek, élőbbek legyenek, annak ellenére, hogy néhány társaság a rendezvényen találkozott először; és hogy a karaktereket is csak erre az egy alkalomra gyártották. Ezért kértük a játékosokat, hogy a játék előtt töltsék ki ötperces „háttér kérdőívüket” – néhány gyors kérdés, ami színt vihet a karakterbe, és megalapozhatja a karakter későbbi reakcióját néhány eseményre a kaland során (pl. hogyan viszonyulna a pogány gilfitekhez vagy a sámánhitű sárkányszülöttekhez). Szintén az egyedi színt szolgálták az egyéni cél kártyák (pl. hős, akinek ártatlanokért kellene kockáztatni az életét a játék során; vagy kutató, akinek misztikus titkokat kellene keresnie). Ezeket a mesélő a karakterek képességei és hátterük alapján egyénileg válogatja ki a játékosoknak. Az egyéni célokon és háttéren túl a játék elején, míg a mesélő felkészül, a játékosok tíz percben kitalálhatják a csoport közös történetét is. Ez is az ismeretlen játékosok összekovácsolását szolgáló feladat, ráadásul további ötleteket, fogódzókat adhat a mesélőnek.

Végül sok időt fordítottunk a kellékek előkészítésére is. Szerettük volna szép térképekkel és csataterekkel elkápráztatni a játékosokat. A térképek készítése az ingyenesen elérhető, egyébként online mesélés lebonyolítására kiválóan alkalmas MapTool segítségével történt. Ez a kiváló program (és a fórumain keresztül fellelhető több gigabyte-nyi objektum könyvtár) lehetőséget ad több rétegben különféle texturákkal (pl. különféle árnyalatú föld, homok, sár, fű, parketta, víz, szikla, márvány, stb) alakzatokat rajzolni, szabad kézzel festegetni; vagy kész objektumokat (fa, bokor, ház, szikla, barlang, láng, füstfelhő, asztal, szék, lépcső, ajtó, stb) a térképre helyezni, forgatni, méretezni. A kész térképeket már csak fel kellet osztani A4-es méretű darabokra, kinyomtatni, kivágni, és ragasztó szalaggal összeilleszteni. A végeredmény általános konszenzus szerint professzionális, látványos térképcsomag lett.

Összességében sok munka, de remek szórakozás volt a modul elkészítése, remélhetőleg a játékosok is élvezték a lejátszását. Jó szórakozást kívánunk hozzá minden érdeklődő kedvű mesélőnek és játékosnak is!

Glowface


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához