LFG.HU

HammerTimeCafe
strato
ismertetőCimkek

Sarah Northwaynek köszönhetjük a Rebuild című stratégiai játékot, melyben feladatunk egy maréknyi túlélő vezetésével egy zombik uralta város visszahódítása. Eleinte a túlélésért kell küzdenünk, de később épületről épületre elkezdhetjük visszafoglalni a várost, és ha ügyesek vagyunk, fordítani tudunk a nehéz kezdeti helyzeten.

A játék elején meg kell adnunk a város paramétereit, ahol a történetünk játszódni fog, illetve nevet kell adnunk és nemet kell választanunk a túlélők vezérének. Ezeknek nincs nagy jelentősége, inkább afféle személyre szabás a szerepük, viszont alul a nehézségi fokozat választásánál nem árt óvatosnak lenni. Első játékra a Normal fokozatot ajánlom, ami viszonylag jó arányban szolgál kihívással és sikerélménnyel. Az ennél nehezebb fokozatok már egy tapasztaltabb játékosnak is komoly fejtörést tudnak okozni.

A paraméterek megadása után rögtön a mezőkre osztott város látképe fogad minket. Az irány billentyűkkel, vagy a már szintén klasszikusnak számító WSAD billentyűkkel görgethetjük a látómezőt a város fölött, melynek közepén megtaláljuk a kicsiny, barikádokkal körbevett menedékünket.
Ha rákattintunk egy mezőre, megjelenik az ahhoz tartozó információs lap. Ha a mező határainkon kívül található, akkor az információs lap tetején három piktogram jelöli, hogy van-e túlélő és élelem a mezőn, illetve, hogy a zombik mekkora számban képviseltetik magukat. Amennyiben az erődítésen belül választunk mezőt, akkor a piktogramok helyén egy rövid leírás olvasható a mezőn található épületről.
Az információs lap alján minden esetben a mezővel kapcsolatban kiadható feladatok listája található.

A városban különféle épületekkel találkozhatunk. Mindegyiknek hamar rá lehet jönni a rendeltetésére. Ha valamelyik épületet nem tudjuk használni az elfoglalása után (például irodaház vagy benzinkút), azt át kell építeni az igényeinknek megfelelően (például kórházzá vagy lakóházzá). Vannak a városban különleges épületek is, de ezeknek a felfedezését a játékosokra bízom. Legyen elég annyi, hogy ezek a játék különböző befejezéseinek eléréséhez kellenek.

A játékban egy kör egy napot fed le. Célszerű minden körben minden emberünknek feladatot adni, akár az erődön belül (őrszolgálat, építkezés, önképzés egy iskolában, tudományos kutatás egy laborban vagy összejövetel szervezése egy templomban), akár azon kívül (ismeretlen mező felderítése, élelemszerzés, túlélők toborzása, zombik kiirtása, mező elfoglalása).
Mindig úgy adjunk feladatokat az embereinknek, hogy közben figyelünk a veszély jelzőre! Ha egy felderítés, vagy élelemszerzés 6-7%-nál magasabb veszélyességgel bír, inkább küldjünk egy katona kísérőt is, különben esélyes, hogy az emberünk elhalálozik a feladat teljesítése közben.
A feladatok kiosztása mellett fél szemünket tartsuk folyamatosan az erődöt fenyegető veszély mutatószámán is (amit például akkor láthatunk, ha rákattintunk egy már elfoglalt rendőrőrsre). Ha növekszik a százalékos érték, számítsunk arra, hogy a zombik éjjel támadni fognak, és más feladatok elvégzése helyett inkább osszunk be több embert őrszolgálatra!

A legtöbb tevékenységnek megvan a maga szakembere: a toborzáshoz a vezetők értenek legjobban, élelmet a scavengerek tudnak leghatékonyabban szerezni, az építkezés gyorsabban elkészül, ha építők végzik, a zombikkal és az erőd őrzésével kapcsolatos feladatokat célszerű a katonákra bízni, a kutatási munkát pedig a tudósokra testálni.
Vannak képzetlen emberek is, őket elfoglalt iskolákban lehet mesterséggel ellátni, illetve ugyanitt lehetőség van átképzésre is.
A játék elején jó, ha a legtöbb mesterségnek van több képviselője is a túlélőink között, a vége felé pedig főleg építőkre és katonákra lesz szükségünk.

Ha kiadtuk az összes feladatot, amit akartunk vagy tudtunk, a jobb felső sarokban lévő gombbal zárhatjuk a napot. Éjszaka van rá esély, hogy a zombik megpróbálnak áttörni az erődünk falain. Ha elég ember van őrszolgálaton, akkor nem kell félni, visszaverik őket, ha viszont sikerül betörniük, az emberi áldozatokkal és rosszabb esetben területvesztéssel is járhat.

Másnap reggel megkapjuk a jelentést az összes elvégzett feladatról, legyen az élelemszerzés, toborzás, építőmunka vagy az erőd megvédése. Ezek a pár mondatos jelentések ügyesen fokozzák a játék hangulatát, és persze kiderül belőlük az is, hogy melyik feladat milyen sikerrel zárult.
Néha történnek tőlünk függetlenül is események. Ilyen lehet például egy magányos lövész befogadása, rossz napi termés a farmokon, vagy akár egy zombi horda közeledése is.

A játék során 4 alapvető dologra kell stratégiai szinten figyelnünk: biztonság, emberek, élelem és morál. Ha a képernyő tetején lévő, vérrel szegélyezett információs sávon a város nevére, vagy az azt követő ikonokra visszük az egérmutatót, akkor erről a négy dologról kapunk részletes információt:

  • A biztonság ügyét a legkönnyebb rendezni, mivel csak annyi a dolgunk, hogy az aktuális zombi fenyegetéshez mérten elegendő embert osszunk be őrszolgálatra. Ezt a területünkön található rendőrőrsökre, illetve később az elfoglalt plázákra kattintva tehetjük meg. Általában, ha 10% alatt tartjuk a veszély mértékét, akkor nem lesz gondunk a kör vége után esetlegesen támadó zombikkal. Persze minél több zombi veszi körül az erődünket, annál több emberrel tudjuk csak 10% alá nyomni ezt az értéket.
  • Az emberek esetén arra kell figyelnünk, hogy, mindig legyen szabad férőhely. A létszámot a határainkon kívüli túlélők toborzásával növelhetjük, aminek persze csak akkor van értelme, ha van szabad férőhely az erődön belül. Az emberekkel kapcsolatban arra figyeljünk még, hogyha lehet, minden napra mindenkinek adjunk feladatot. Ha fontosabb nincs, menjenek el felfedezni a környező épületeket, vagy osszuk be őket őrszolgálatra.
  • Az élelemszerzés a játék elején első számú prioritást kell, kapjon. Minél több emberünk van, annál több élelemre van szükségünk. Ha a raktárból elfogy az élelem, éhínséggel és betegségekkel kell számolnunk. Az erődön belül farmokkal termelhetünk élelmet (ezekre nem kell személyzetet kiosztani, elég, ha csak a határainkon belül vannak), kívülről pedig élelemszerző küldetésekkel juthatunk ellátmányhoz.
  • A morált leginkább a játékbeli események módosítják (pozitív irányban, ha például sikerül élelmet szerezni, illetve negatív irányban, ha közben sikerült valamilyen fertőző hasmenést hazahozni), és ha nagyon leesik, akkor bűnözés, parancsok megtagadása és rossz esetben akár gyilkosság is bekövetkezhet az erődben. Bárok, valamint közvetetten templomok és kórházak meghódításával, vagy építésével emelhetjük a morál értéket.

Ha rávisszük az egérmutató ezekre az ikonokra, akkor az erődünkön kívül felderített mezőkről is kapunk információt megjelenő ikonok képében. Érdemes a feladatok kiosztása előtt ezzel a módszerrel tájékozódni.

Összefoglaló

A Rebuild egy igazán jó körökre osztott stratégiai játék, melyben a manapság divatos zombi apokalipszis témát a túlélők szervezésének oldaláról ismerhetjük meg. Hard vagy magasabb nehézségi fokozaton már nagyon észnél kell lenni, hogy az ember mit miután csinál, de normál fokozaton is elegendő kihívással nézünk szembe.
A játékot (a borzalmas címképernyőtől eltekintve) egyszerű, de kedves grafika jellemzi. Ennél többre szerintem nem is igazán van szükség. Minden érthető, és az egész úgy szerethető, ahogy van.
A zene passzol a játék zombis hátteréhez, jó hangulatot kelt, és egészen jól meg van komponálva ahhoz, hogy ne váljon a játék végére se unalmassá. Persze a beállításoknál kikapcsolható, ha valakit zavar.
Mindenképp csak ajánlani tudom a játékot, de készüljetek fel, hogy órákra előtte ragadhattok!

Zárásképp egy jó hír mindazoknak, akik rákattantak a játékra: Sarah Northway idén nyáron elkészült a Rebuild 2-vel, ami már túl van a tesztelésen is, és szeptemberben várható a megjelenése. A címképernyő még szörnyűbb, mint az első részé, de cserébe több épület, esemény és befejezés vár ránk a folytatásban.

Videó:

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához