LFG.HU

lanozzunk
Prospero
ismertető

Játékosi együttműködésen alapuló világalkotás szerepjáték formájában.

dawn of worldsA világok, amelyek a szerepjátékaink háttereként szolgálnak, általában egy vagy több író életművén alapulnak, esetleg egy alternatív múltbeli vagy jövőbeli Földön játszódnak, illetve sorozatgyártott, „profi” fejlesztői gárda által kialakított világok. Ilyen léptékű, komplex háttérvilágok „házi” kialakítása egyedül meglehetősen nehéz feladatot jelent. A Dawn of Worlds kooperatív világépítő játék szerzői ezt próbálták meg áthidalni azzal, hogy a világalkotást magát is szerepjátékká változtatták. Ezzel a Dawn of Worlds egy meglehetősen egyedülálló játék lett, amelynek a célja egy szerepjátékhoz, regényíráshoz vagy bármi máshoz háttérül szolgáló világ megteremtése. A mesélő nélküli, rendszerfüggetlen játék, amit 2005-ben adott ki egy független fejlesztőcsapat, kellőképp szórakoztatóra és hasznosra sikerült. Ráadásul ingyenesen hozzáférhető az interneten.

A játék alapkoncepciója ennyi: A játék kezdeményezője (vagy más művészi érzékkel megáldott játékos) felrajzolja egy földrész vagy földterület körvonalait – egy közel üres vaktérképként – egy nagyobb papírlapra. Ezt követően a minden játékos felveszi egy-egy isten szerepét. Nem feltétlen kell konkrét isten szerepét felvenni, de mi a tesztjáték során természetesen csináltunk saját háziszabályokat karakteralkotáshoz is. Gyakorlatilag egy világ teremtéstörténetét és mitológiáját fogjuk lejátszani. A játékmenet korszakokra, és azon belül körökre osztott. A játékosok minden kör elején változó mennyiségű (azaz 2d6) hatalompontot kapnak. Ezeket a pontokat lehet felhasználni földrajzi formák, népek és fajok teremtésére, események, katasztrófák előidézésére és egyéb jófajta isteni machinációkra.

A teremtéstörténet három, legalább öt körből álló korszakon ível át. Az Első Kor a földtörténetről szól, a táj kialakításáról. A Másodkorban a hangsúly a népek (’értelmes’ fajok) és avatarok teremtésén és fejlesztésén van, míg a Harmadkorban a politika, a rendek, szervezetek, hadseregek és a konfliktusok válnak lényegessé. A hatalompont költségek ennek megfelelően vannak kiegyensúlyozva minden korszakban, így az Első korban a földrajzi formák teremtése olcsó, a Másodkorban a fajok teremtése, míg a Harmadkorban a rendek felállítása kerül kevesebb pontba. A játék legfontosabb alaptétele, hogy az egyik játékos teremtményeit más játékosok szabadon befolyásolhatják vagy akár meg is változtathatják. Ez a szabály jól generálja a játékon belüli konfliktusokat. A teljes nettó játékidő nagyjából 6-8 órát vesz igénybe, azonban a játék végét követően is jól el lehet szórakozni a világ további részleteinek, történelmének megalkotásával. Maga a szabálykönyv mindössze 10 oldalas, így meglehetősen gyorsan tanulható és könnyen használható.

A Dawn of Worlds rendszer elosztja a világalkotás „terheit” az egész csapat között, ezzel felgyorsítja, és közös szórakozássá teszi a világteremtést. Így a végeredmény is sokkal szerteágazóbb lesz, mintha egyedül szögelné a világot a szorgalmas, és ráérő kalandmester. Ezen kívül a rendszer azt is biztosítja, hogy a játékosok tisztában lesznek a világ történelmével, anélkül, hogy hosszú bevezetéssel vagy novellával untatnánk őket halálra. Pont ezért egy Dawn of Worlds kereteiben teremtett világ a továbbiakban különösen alkalmas lehet váltott mesélős játékra. Ráadásul a játék során minden játékos szabadon kiválaszthatja a neki tetsző elemeket más mitológiákból, regényekből, szerepjátékokból vagy bárhonnan, és beleillesztheti a készülő világba. A Dawn of Worlds azonban önálló játékként is megállja a helyét, még ha nem is akarjuk a világot később felhasználni. Különösen a második két korszak izgalmas, amikor már részletessé válik a világ, és elkezdenek kibomlani a konfliktusok.

A rendszer rendkívül egyszerű és hangulatos, azonban érdemes kitérni néhány nehézségre, problémára a játékmenettel kapcsolatban. Az első ilyen a térkép méretarányainak kérdése, amely nem rendezett a szabálykönyvben. Szemmértékre kell belőni a térkép méretarányait, amivel kicsit el lehet csúszni. Ezen kívül érdemes a játék előtt átbeszélni a játékosokkal, hogy milyen alapkoncepció mentén szeretnék felépíteni a világot. Egy keretet adó alapötlet nélkül gyorsan megjelenhetnek a világban a vámpír vérnyulak és a medúzafejű cápákon lovagló náci zombik, amivel abszurd bohózatba fordulhat a játék, ami persze nem biztos, hogy mindig baj. Ennek ellenére a játékosoknak érdemes azt megbeszélni, hogy a fantasy melyik alműfajához (hard, dark, high, low stb.) hasonlító világot akarnak teremteni.

A szerepjáték és a világalkotás összekapcsolásával a szerzők egy rendkívül jó ötletet valósítottak meg, egyszerű, könnyen fogyasztható és ingyen hozzáférhető formában. A Dawn of Worlds nem csak játékként, hanem mesélői (vagy írói) segédletként is használható. Én nagyon ajánlom a rendszert aktív otthoni használatra minden olyan szerepjátékos csapatnak és mesélőnek, akik valaha eljátszottak a saját világ kialakításának gondolatával, vagy csak valami újat és egyedit szeretnének kipróbálni. A játék rengeteg lehetőséget rejt magában. Mi jelenleg egy fantasy d20 kampány előkészítésére használjuk, de a nagyobb bolygóigénnyel rendelkező science fiction szerepjátékok hátterének kialakításához is kiválóan felhasználható. Ízelítőül álljon itt az ismertető végén a térképünk aktuális állapota az Első Kor 8. köréből, amiből az is látszik, hogy jó ötlet egy szépen rajzoló játékost toborozni térképrajzolásra.

A játék pdf formátumban itt tölthető le angolul:
http://www.clanwebsite.org/games/rpg/Dawn_of_Worlds_game_1_0Final.pdf

A magyar fordítás elérhető [itt].


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához