LFG.HU

Aserminio_de_Mueria
ismertető

Éppen mostanában jelenik meg a HYBRID RPG új, ötödik kiadása, így éppen ideje ismertetőt írni eme „játékról”. Mivel a HYBRID szabályonként jelenik meg blogként, így jó darabig eltart majd, mire az elejétől a végéig olvashatóvá válik a legújabb kiadás, így ezt az „ismertetőt” az egyik régebbi, talán 3.9 -es kiadásából írom. Talán furcsa lehet, hogy idézőjelbe tettem az „ismertető” kifejezést, de ahhoz, hogy egy játékról ismertetőt lehessen írni, valamennyire érteni kell a gondolatmenetét nekem pedig sajnos nem sikerült ez az emberfeletti teljesítmény, így csak a játékból önkényesen kiragadott szabályokat fogok idézgetni, amelyek visszaadják az egész szöveg hangulatát. Maga a játék ingyenesen hozzáférhető, másolható, belőle pdf készíthető vélhetőleg jogtisztán, mivel a szerző úgy véli, mindenki úgyis évtizedek óta az ő ötleteit lopkodja, úgyhogy láthatóan nem bánja.

„A HYBRID szerepjátékom, egy tri-stat rendszer a következő megvilágosodási szint, az új évezred következő nagy vallása: az ötleteimet folyamatosan lopkodják körkörös idővonalakkal, például a V1 és V2 Német rakétatechnológia elnevezései az én C1 és C2 nagyságrendjeimen alapulnak. Még a Nobilis is az én (CA-10) -em a Synnabar pedig az én C4 -em.”

A játék elsőként valamikor az ezredfordulón került a döbbent emberiség szeme elé a Usenet fórumain, szerzője Matthew/C# állítólag ott gyakran trollkodott előtte is. Többször utal rá, hogy a szabályok már a nyolcvanas években elnyerték végső (?) alakjukat, bár a szövegben rengeteg ennél sokkal frissebb szerepjáték és világpolitikai esemény említése nyilvánvalóvá teszi, hogy egyes részei ennél sokkal fiatalabbak. A szerzőről sokkal többet azóta sem tudni, mint a bevezetőben is hivatkozott legfrissebb kiadást közlő blog mutatja, jelenleg szabadlábon él. Mivel nem tudni, melyik világhálós megnyilatkozásait írja valóban ő és mikor próbálnak mások C# nevében szélhámoskodni, így nem minden neki tulajdonított írás hitelesíthető. Éppen ezért az a feltételezés is felmerült, hogy valaki visszaél Matthew/C# nevével és a bevezetőben hivatkozott blogot nem is ő írja, de nem hiszem, hogy sok ember élne a Földön, aki szeretné, ha összetévesztenék ezen játék szerzőjével, így én inkább azt valószínűsítem, hogy ő áll mindkét kezdeményezés mögött.

„Szabály # 1: Rövidtávon a bináris logika <rend> (lélek egyenlet) messze magasabb rendű (?) a fuzzy logikánál <káosz> (klónozó egyenlet). Úgy tűnik, a  világegyetem nagy része bináris logikát használ és állandó háború dúl a bináris logika és a fuzzy logika között és fordítva.  Tökéletes példa erre az Irak-Irán-N.K. paradigma. Nem kell messzire menni példákért. Nézd meg a Szabály #34 #78 #80 #83 -t.”

Viszont a szöveg bizonyos részei tényleg olyan réginek tűnnek, mint ahogyan C# állítja, tehát tényleg lehetséges, hogy egy évtizedek óta érlelt rendszert tartunk a kezünkben.  Önmagában dicséretes ha valaki harminc éven keresztül egyben tud tartani egy folyamatosan fejlesztett szerepjátékrendszert, de lássuk be, ebben az esetben az „egyben tartani” kifejezésnek semmi értelme sincs, a szabályok teljesen kuszák és érthetetlenek én biztosan nem jönnék rá, ha mondjuk a száztizedik szabály ellentmondásba keveredne a négyszázötödikkel.

„Szabály # 4: … Egy átlagos férfi magassága lábban (magasság, láb) = (((C3)^(1/2)) +/-(M/2)) vagy (((C3)/(M^2))^(1/2))), ahol C3 a @ PL vagy erőszint (=power level), NEM DP, de mutánsoknak, mint Dr. Pym a Bosszúállók közül inkább DP -t azaz alap testet (=default psyche) érdemes használni a növekedéshez – zsugorodáshoz, és ahol a módosító M=Log10(Y), de +M a szépséghez és -M a rondasághoz, ahol Y a szépség vagy rondaság % -a. Egy félvér fickónak ki kell hagyni az M módosítót de csak egy szupermagas fickónak, mint egy Titánnak a Sci-fi Herkules sorozatban, amikor vagy a magasságát számítjuk a feltételezett C3 DP alapján. Más rasszokra alkalmazva ezt az egyenletet, módosítók válnak szükségessé, például egy átlagos Francia a Reneszánsz során @ M= 1,41 @ +26%, de manapság M=1, Franciaország bizonyos vidékein, míg más vidékeken NEM biztos az M=1 eloszlása, furcsamód az M földrajzi és időbeli tényezők alapján is változik háborúkban és népvándorláskor, C3 DP = (((M^2)*((magassága)^2))) európai származásúaknak, ami a magasság lábban = (((az ő C3 DP -je) / (M^2))^(1/2)) ahol M=+1,41 a +26% EXTRA szépségért; de egy Izraeli férfi < @ vagy nagyobb, mint a népesség 10% -a (nem vagyok biztos a pontos % -ban) 10x% -a a keletieknek vagy más rasszoknak > ezen két egyenlet valamelyikébe esik, a kinézet alapján; de más rasszoknak C3 DP = (((M^2) + (a magassága))^2), nem-európai származásúaknak, mint közel-keletieknek  vagy dél-ázsiaiaknak a C3 DP = (((-(-1 vagy -1,41)^2) + (a magassága) )^2). Egy átlagos fekete férfinak vagy egy átlagos afro-amerikainak @ M = 0 az ő C3 DP = ((magasság)^2) de ritkán @ ((+1 + (magasság))^2) @ C3 DP és egy átlagos olasz férfinak @ M = +1 @ 10%, C3 DP = ((+1 + (magassága)^2 ) @ M = 1. Egy ázsiai férfinak használd ugyanazt az egyenletet, mint egy dél-ázsiainak @ M = -1  -10%. A DC Lobo -ra használható egyenlet @ M = +3 a +1000% szépséggel. Az egyetlen különbség a a Szabály # 4 és a Szabály # 11 egyenlete között, amivel az éves fizetést számítjuk, hogy a magasság egyenlete C3 -t használ, míg a vagyon számítása C2 -t. Lásd még Szabály #8 #11 #14 #15 #60 #142 #182.”

Minden egyes bekezdés egészen félelmetes mennyiségű agyzsibbasztó bonyolultságú képletet tartalmaz. Ezekben a legfélelmetesebb a logaritmusok, négyzetre emelések bőkezű használata, valamint hogy a bőven tenyésző változók mibenlétéről valójában sehol sem találunk semmit. Ezek a C1, C2, C3 változók biztosan fontosak, mert mindenhol újra és újra előkerülnek, de hogy mik lehetnek, azt akkor sem tudom, megmondani, ha felakasztanak. Másik érthetetlen vonás az, hogy minden apró, teljesen lényegtelen részletre külön egyenlet kerül, például a fenti példánál maradva, nem hiszem, hogy valaha valaki külön akarta modellezni egy francia és egy olasz férfi magasságát és az ázsiai és a dél-ázsiai sem olyan távoli fogalom az én szememben, hogy külön kellene vele foglalkozni, de ez a hangyaszedegetés az egész játékra jellemző, minden egyes szabály pont ilyen marhaságtömegekkel károsítja az agyunkat.

„Szabály # 35: Dobj fel egy érmét vagy dobj (66% vagy több) a harci vagy képzettséghasználat sikerhez. 18 C2 = elit ember férfi; de 18 C1 csak egy alacsony szintű mutáns férfi vagy egy alacsony szintű mai lángelme vagy valaki, aki mester a tizennyolcadik században; mindannyian 3d6 -ot vagy három hat oldalú kockát kapnak, ahol dobsz (66% vagy több) a sikerhez. 18 C2= 37,645 C3, míg 18 C1 = 37,645 C2 mint 18^log10(18).”

„Szabály #45: C1 = CA^Log10(CA); C2 = C1^Log10(C1) ; C3 =

C2^Log10(C2) és C4 = C3^Log10(C3). Mi az a C3 DP? Ez a potenciális alap tested (=default psyche), az életenergiád, amikor a karaktered eléri a felnőttkort. A C3 hasonló a teljes pontokhoz GURPSben és D20ban, mindkettő C3 -on van. De C3 PL -t használnak a Yu-Gi-Oh sorozat szereplői is, ami azt jelenti, hogy a párbajhős vagy szuperhős karakterek termetői C3 DP -k lennének, de a teremtményeik C3 PL -k lennének, ami azt jelentené, hogy a teremtés eredménye csak átmeneti és NEM állandó. Ha azt szeretnéd <FIGYELD MEG az egyes számot, nem többes szám>, hogy a hatás maradandó legyen változtasd a teremtő C2 DP -jét C3 DP -re, ami azt jelenti, ha a teremtő 75 C2 DP -n van, akkor a hatás maradandóvá tétele után változtasd a hatalmát 75 C3 DP -re, de ekkor megmarad a lehetősége, hogy visszatérjen az egykori hatalmához, amint a hatások természetes folyamatos során maguktól elillannak. Ez a Deadful Melody filmben is működik. „

„Szabály #46: A többi mértékegység: 48,28 C3=98,562 (2xC3)=98,562 (2xC3)= 20 C2 = 40 (2xC2) = 40@(2xC2) = 368.635 (C2x2) = 368,635 @ (C2x2) osztva (20*2)^Log10(20*2) = 40^Log10(40) = 368,635. Ez a szabály használatos más szerepjátékok pontrendszerének leírására is, az eloszlásokat a HYBRID szabályai szerint leírva. Valaki kérdezte, mi az a C3? A C3 azon pontok  átlagos száma, amit a karakter/fegyver az alábbi szerepjátékokban kapna: GURPS, Yu-Gi-Oh, D&D, Dragonball-Z és D20. Szóval, ha a HYBRIDet D20 -ra akarod alakítani, a C3 érték alapján számolod ki a pontok számát, bár a D20 egyik egyszerűsített meghatározása éppen a D20 legerősebb karaktere 20 C1 DP = 49,28 C2 DP.”

„Szabály #286: Valakinek nem volt világos, mik is az alapegységek (C1, C2, C3). A legtöbben olvasták Shakespeare: Szent Iván-éji álom című művét, vagy legalább filmen látták. A négy alapegység egyszerűen elmagyarázható e műből vett példákkal (…), ami a #6 -os szabállyal is használható, vagyis ha a valóságunkhoz pi (3,14) dimenziót rendelünk, akkor pi/2 dimenzióba utazva a a DP -det kétszeresére növelheted a #6 szabály szerint A RENDES VALÓSÁGBA VISSZATÉRVE a pi dimenzióban kétszeresére növelted a tulajdonságaidat az álomdimenzióban (ami lehet éppen pi*2 is, ami felére csökkentené a DP -det, ami azt jelentené, hogy valamivel alacsonyabb lennél az átlagnál, egy-két lábban alacsonyabb lennél az átlagnál: ezzel a szabállyal és a #6 szabállyal készíthetsz karaktereket a Digimon világegyetembe is, ha a karakter dimenzióit pi -ről pi/3 -ra csökkented, ami a DP -jét háromszorosára növeli: figyeld meg az új dimenzió fordított matematikai műveleteit a hárommal osztásból háromszorosára növelés lett …”

„Karakteralkotás: Mutánsoknak: # CO DP ÚJ BECSLÉS = (((RÉGI BECSLÉS) ^(1/2)) +1)^2); aztán , PÉLDA C3 DP úgy mint, C2 DP, de előbb egy kis megjegyzés, hogy a mesélő határozza meg, melyik karakter hány kockával kezdi a játékot; és a kockák meghatározása határozza meg a nagyságrendüket: 20 kocka vehető az átlagos képességekre, attól függően, hogyan határozod meg a 20 kocka legmagasabb értékét. 20 C2 DP = 49 C3 DP egy átlagos szerb vagy orosz katona, míg (20X6) = 120 C3 DP Arnold Schwarzenegger míg 20 C3 DP Jacky Chan a harcművészete nélkül vagy a  feleségek (halott) férjei, az előbbieket a szerb vagy orosz katonák megerőszakolják, miután megölték az ő (mármint a kelet-európai muszlim nők férjeit) férjeiket….

„Szabály # 307: Jegyezd meg, hogy  C0 = ((C_ PL  vagy DP)^(1/2)), ahol C_ = C3 vagy C2, általában C3 mutánsoknak, C2 isteneknek embereknek pedig C_ = C3, ha Einsteinhez hasonlítod aki 30 -tól 40 -ig C2 DP 7 -től 2 -ig COM korral arányosan csökkentve, ahol 30 C2 DP = 150 -es IQ, míg 40 C2  DP = 175 -ös IQ mellesleg ne gondold, hogyha 150 -es vagy 175 -ös IQ -d van, akkor 150 -es vagy 175 -ös IQ -d van, valójában sokkal valószínűbb, hogy 117-140 IQ -d van, nem 150 vagy 175, mivel ismeretlen számú ember IQ -ja 33% -kal magasabb, de mivel a jó külső is beszámít az IQ -ba még ha kivételesen jóképű fickó vagy, valószínűleg akkor sem magasabb az IQ -d 150 -nél, ami a legmagasabb érték, amit egy férfi elérhet csak a külseje alapján…”

Szóval, mint a példákból látható, nem arról van szó, hogy C# nem akarná meghatározni az általa használt változókat, hanem éppen arról, hogy mindre van több, önmagának és egymásnak is ellentmondó érthetetlen szabály, amelyek elolvasása után még semmivel sem kerültem közelebb annak megértéséhez, hogy mik is ezek a C -k, amik nyilván a rendszernek valamilyen fontos részét alkotják. Bár az is lehet, hogy nem, C# csak azért írta ide őket, hogy szórakozzon. Ezek a szabályok ugyanis kb. úgy viszonyulnak egymáshoz, mint a szólánc, az ulti és a párbajtőr szabályai a heresérvhez. De ha valakinek sikerül megérteni, miről is szólnak ezek, ne habozzon, fejtse ki a hozzászólások között! Valahol azért C# is sejtheti, hogy itt-ott csiszolásra szorul a rendszer, legalábbis erről tanúskodik a következő bekezdés:

„Szabály #28: Lesznek eltérések az egyenletek végeredményei között, ahogy a való világban is eltérések vannak az észlelt tényeket magyarázó elméletek között.

Mondjuk azt nem írja le, mi ilyenkor a teendő. Gondolom a szokásos eljárás a „verd a fejedet a falba és sikoltozz, amíg nem hozzák az ápolók a nyugtatódat”. Ha nem lenne elég idegesítő, hogy semmilyen tárgymutatóra vagy tartalomjegyzékre emlékeztető dolog sincs a játékhoz, ráadásul C# egy szabályt sohasem töröl a jegyzékből, tehát ha megváltoztat egy szabályt, egyszerűen az új változatot betoldja egy új számmal, így meglepetésként időnként olyan bekezdéseket találsz, amit már olvastál kicsit másként, de melléírja, hogy ez az ÚJ akármilyen szabály.

A játék maga valami szuperhősös-mutánsos lehet, legalábbis erre következtetek abból, hogy állandóan a Marvel és a DC képregényhősökkel példálózik, de ez a rendszer szempontjából nem sokat jelent. Találhatunk példakaraktereket is, amelyek tömörsége önmagában megkapó:

„Anna Nicole: 27 COM vagyis 27 -es egy 30 fokozatú skálán.

„A Hulk: 250 C2 DP = 35,51 C1 DP : 1000 C2 PL amikor 62,5 C2 élettartamnál jár.”

„Rozsomák: 40 C2 DP.”

„Clark Kent (Superman): a filmekben, képregényekben úgy tesz, mintha jó lenne; valódi célja a DC föld uralma, ahogy előre megjósoltam jó pár (7) évvel ezelőtt a HYBRID indulásakor.”

Világleírásnak, vagy hasonlónak eddig nem sok nyomát találtam, mindenhol csak az elborult egyenletek terpeszkednek, de űrutazásról, időutazásról is viszonylag gyakran esik szó, gondolom űrutazósat is épp úgy nem lehet játszani a HYBRIDdel, mint sárkányölőset. Azonban időnként megcsillannak olyan játékelméleti megoldások, amik egyszerűen csak a torkomra forrasztják a szót, mert igazából nem rosszak, hanem olyan alapvetően érthetetlenek és annyira szembemennek mindennel, amit közönségesen csak józan észnek szoktunk hívni, hogy tényleg elképzelni sem tudom, milyen lelkiállapotban alkot a szerző. Ezek a bekezdések annyira valószerűtlenek, hogy arra nem is találok szavakat.

„Szabály #213: Assasin = @ ((célpont C2 DP)/2) amit a Dűne sorozatban használnak. Ezzel az egyenlettel modellezhető <megérthető> a Vietnámi és/vagy a Koreai háború is.”

„Szabály #198: Az iraki atomprogram 20 C2 PL de a két Öbölháború után visszaesett 20 C3 PL -re, ami egy sima fizikus diploma, figyelembe véve, hogy a szétbombázott felszerelésüket külföldről szerezték be, többek között Franciaországból, gyönyörű nyelv, de hát minden nyelv gyönyörű; A koreai atomprogram 25 C2 PL, mint az iráni…”

„Szabály #293: 0/0=DY/DX”

„Szabály # 55: A betűk (A…Z) vagy (a…z) mint erő beosztások három szorzót használnak: 5, 10 vagy 20, az adott betűnek az ábécében elfoglalt helyétől függően, ezek segítségével határozzuk meg az erőszinteket / élethosszat / DP -t. Adj hozzá egyet a betű számához az ábécében, és ellenőrizd, hogy osztható -e hárommal? Ha osztható, akkor húszszoros szorzót kap. Ha egy hozzáadásával párossá válik, tízes szorzót kap; de ha egy hozzáadásával nem osztható hárommal, akkor ötös szorzót jelent, amivel megszorzod a betű ábécében elfoglalt helyének számát  ahol az a = (1*10) = 10, míg a z betű, mivel az ábécé huszonhatodik betűje (26*20) = 520. … Így egy elit ember 30 C2 = C önmagában 3, de (3+1) = 4 mivel ez páros, tízes szorzót kap (3*10) = 30.”

E mellett tényleg elképesztő szabályokat találunk, többször találkoztam már a világegyetem vagy a galaxis tömegének kiszámítására való egyenletekkel, de a #71 szabály például azt járja körül, hogyan határozhatjuk meg egy poligám kapcsolatban élő férfi feleségeinek a számát. A #77 szabály segítségével megtudhatjuk, hogy egy kiborg társadalomban hány hivatalnok szükséges (egymillió lakosra például ezer, ha érdekelt). A #119 segít kiszámítani hány éven át lehet valaki az USA elnöke. A #395 a kenyérsütést taglalja két oldalon keresztül. De tulajdonképpen teljesen fölösleges felsorolni a hülye szabályokat, bízvást állíthatom, hogy bárhol lapozol is bele ebbe a szövegbe, ott éppen olyan szabályt fogsz találni, amit soha az életedben nem gondoltál volna, hogy szükséges. Ezen kívül még akad a szövegben egy csomó „szabály”, ami valójában egyszerűen csak az elmebaj felbuzgása, semmi köze sincs a játékhoz vagy a rendszerhez.

Szabály #193: Szodómia: Helytelen szex két beleegyező felnőtt között, még heteroszexuális pár(ok) között is, többek között egy pasi és a barátnője és/vagy a felesége között, ami törvényellenes Lousianában.

Állandóan kibuggyan C# -ből, hogy mindenki az ő játékát másolja, természetesen ennek is külön bekezdéseket szentel.

„Szabály #182: A GURPS 257. oldalán az áll: „Az induló karakterpontok a játéktól függnek, általában 100 ponttal indul egy hősi karakter. Egy sima karakter 25 pontot kap.” VÉLETLENÜL éppen 100 pont a házi készítésű HYBRID rendszeremben az alap 100 C3 DP egy hősi karakternek és VÉLETLENÜL 25 C3 DP egy sima karakternek. …”

Körülbelül a felénél, vagyis a #250 szabálytól észrevehető egy törés: C# egyre többször kalandozik el – ezzel nem azt akarom mondani, hogy eddig összeszedett volt, eddig is állandóan hülyeségeket kotyogott, de innentől már kifogásnak sem használja a szabályokat, egyre inkább csak az agyrémeit írogatja egymás után, amiknek egyre kevesebb köze van a játékhoz. Ráadásul az eddigi viszonylag semleges hangvétele itt meredeken zuhanni kezd és egyre szaporodik a gyűlölet, ami általában nők ellen irányul, de megjelenik a rasszizmus és tobzódnak az összeesküvés-elméletek is. Azt hiszem nem tévedek nagyot, ha arra következtetek, hogy a szerelmi életében lehettek ekkoriban gondjai.

„Szabály #301: A legtöbb férfinak nehéz tartós kapcsolatot tartania egy nővel az egyetemi évek alatt, mert a legtöbb nő a karrierjén dolgozik, a helyett hogy a szexre gondolna, vagy pénzes pasit szeretne egy szegény hallgató helyett. De ettől van ideje egy go-go klubban vetkőzni egy kis mellékesért, hogy kifizethesse a kiadásait így inkább ferde hajlamú, mint hogy tartós kapcsolatot keresne. Vedd észre a vesszőt az előző mondatban, Shakespeare is szeretett vesszőt tenni a mondataiba a fő kijelentése után, de a ferde hajlamú szerkesztői ki akarják venni a vesszőket az eredeti szövegeiből.”

„Az eddigi legnagyobb egyenletem a #297 szabály második fele, ami pontosan előre jelzi az emberiség történetének kezdete óta a nemi kapcsolatokban a nemek által egymáson elkövetett erőszakokat, de ez a második rész közvetetten kapcsolódik az elsőhöz is és segít pontosan meghatározni a prostitúció árát…”

„Szabály #305: A házasság-szerű kapcsolatokban elkövetett hamis nemi erőszakokat a feministák találják ki, akiknek nagy része (de nem mindük) gonosz és nőuralmat akar bevezetni, ami szintén gonosz, mivel a feministák csak női stricik akik valójában nem az egyenlőségért, hanem az egyenlőtlenségért küzdenek…”

Szóval mit is lehet mondani a HYBRIDről? A szokásos szempontok, ami alapján egy szerepjátékot értékelhetünk itt teljesen értelmüket veszítik. A történet vagy a háttérvilág alapján értelmetlen lenne megítélni, mert ilyesmit nem lehet kihámozni ebből az alkotásból. A szabályok alapján megint csak nem lehet mit mondani róla, mert ezek a kusza egyenletszerűségek mindennek nevezhetőek csak szabálynak nem. Játékélményről nem beszélhetünk, mert ahogy látom senki sem játssza a HYBRIDet. Ezt a valamit célszerű annak tartani, ami: Egy segítségre szoruló embertársunk öngyógyítási kísérletének, talán gyakorló pszichológusok értékelik majd.

 

Utóirat: Ha valaki a fordítás minőségét kifogásolná, az nem az én hibám az eredeti angol szöveg is ilyen kusza és érthetetlen.

 


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához