LFG.HU

strato
ismertetőCimkek

A Delve Deeper című játékot egy néhány főből álló független fejlesztőcégnek, a Lunar Giant Studiosnak köszönhetjük. Oldalukon olvasható hitvallásuk szerint szeretnének hűek maradni az asztali társas- illetve természetesen a videojátékosi múltjukhoz, és olyan játékokat készíteni, amelyek alaposan meg vannak tervezve, és hozzáértő módon vannak megrajzolva egyfajta sajátos retro stílusban.
Első és eddig egyetlen elkészült játékuk esetében egész jól teljesítették a saját magukkal szemben támasztott elvárásokat. A Delve Deeper ugyanis egyes elemeiben engem például Tom Jolly Drakon című társasjátékára emlékeztet, a retro grafika pedig már a címképernyőn szembeköszön.

Delve Deeper címképernyő

A játékban egy öt törpéből álló kalandozó csapatot kell irányítanunk, melynek célja, hogy a király által meghirdetett kincsszerző versenyben az első helyezést érje el. A versenyben 2-4 csapat vesz részt pályától és igénytől függően. Játszhatunk egyedül AI által (elég jól) irányított ellenfelekkel, vagy megmérkőzhetünk barátainkkal is (sajnos csak egy gép előtt ülve).

Ha kiválasztottuk a pályát, választanunk kell egy színt, és meg kell adnunk a csapatunk összeállítását. Három féle törpéből válogathatunk össze összesen öt csapattagot:

  • A bányász közepes gyorsaságú és önvédelemben is csak közepes, viszont sok kincset tud magával cipelni.
  • A harcos teherbírása és sebessége kisebb, de cserébe van egy nagy csatabárdja, amivel jól oda tud sózni, és életereje is neki a legtöbb.
  • A felderítő a leggyorsabb, de ennek az az ára, hogy harcban és kincsek cipelésében is ő a leggyengébb.

Szerintem a játék által alapból felkínált két bányászból, kér harcosból és egy felderítőből álló összeállítás ideális, de lehet kísérletezni a különböző végletekkel.

Delve Deeper csapatávlasztás

A piros csapat a klasszikus felállásban indul.

Maga a játéktér egy hegy keresztmetszeti képe, mely hatszögekkel mezőkre van bontva. A játszma elején minden csapat választ magának egy bányász tábort, ahonnan indul. Ezek általában a hegy tetején találhatók. Ide kell visszahordani a kincseket, illetve az ezen a mezőn egy kört pihenő törpék visszanyerik teljes életerejüket, ha sebzettek voltak.
A tábor környékén általában található pár folyosónyi járatrendszer egy-két kincses ládával és kibányászható kincsekkel.
Hosszabb-rövidebb járatokat, elzárt barlangokat láthatunk a hegy többi részén is. Ezeket a játék folyamán összeköthetjük saját folyosóinkkal, így hozzájuthatunk a bennük található kincsekhez, vagy egyéb jóságokhoz. Ezeken az elzárt területeken általában szörnyek is tanyáznak, tehát érdemes a megnyitásukra felkészülni, azaz a harcosokat a közelbe helyezni.

Delve Deeper építkezés

A járatok bővítését érdemes körültekintően végezni.

A játék körökre van osztva, melyeknek a számát a pálya kiválasztásakor adhatjuk meg. Ha csak egy rövid játékra vágyunk, állítsuk alacsonyabbra a számot, ha az idő nem számít, és a hegy gyomráig le akarunk ásni, akkor válasszunk magasabb értéket.
Minden kör három fázisra bontható:

  1. A tárnarendszer bővítése: Egy eddig üres hatszögre elhelyezhetünk egy új mezőt, amin a folyosó a nekünk tetsző módon kanyarodik vagy ágazik el. Így juthatunk egyre mélyebbre, és köthetjük össze bányánkat az elzárt kincsek járataival.
    Új mező lerakása nem kötelező, de érdemes élni ezzel a lehetőséggel. Ha nem tudunk önmagunknak segíteni vele, egy sátáni kacaj kíséretében összeköthetjük az ellenfél járatait is egy sárkány barlangjaival.
  2. A törpéink mozgatása: Mind az öt törpénket mozgathatjuk a sebességének megfelelő számú mezőnyi távolságba. Ha egy törpét bányászható javakat (aranyat, drágakövet vagy mithrilt) tartalmazó mezőn állítunk meg, az a következő körig onnan ki fog bányászni egy egység kincset.
  3. Harc: Ha valamelyik törpénkkel olyan mezőn álltunk meg, amelyen az ellenfél csapatának egy vagy több tagja, esetleg szörnyek találhatók, akkor azokkal összeméri az erejét. A harc teljesen automatikus. Van benne ugyan némi random faktor, de általában az erősebb győz.
    A felek a sebességük függvényében következnek egymás után. A leggyorsabb csatázó üt legelőször, és ő a legutolsó, aki elszenvedi az ellenfél ütéseit. Ha a két oldal sebessége azonos, akkor a támadó félnél az előny, így érdemes megfontolni, hogy egy harcnak inkább elébe menjünk-e, mintsem megvárjuk, míg az ellenfél támad ránk.
Delve Deeper bányászás

A fiúk a bányában dolgoznak...

A hegy három rétegre oszlik, melyek felülről lefelé haladva a következők: föld, szikla és mélység. Körünk elején csak abba a rétegbe tehetünk le új mezőt, amellyel összeköttetésben van már a bányánk. Ahogy haladunk lefelé, a lerakható járatok típusa egyre korlátozottabb. Amíg a földbe akár többféle négyágú kereszteződést is rakhatunk, a mélység rétegében már csak a hármas elágazás a maximum, amivel rendelkezhetünk.

Természetesen minél lejjebb hatolunk a hegybe, annál értékesebb kincsekre bukkanhatunk, és annál félelmetesebb szörnyekbe botolhatunk. A kibányászható kincseket könnyen felismerhetjük, mivel ezeken a mezőkön csillog a fal, és egy tábla is jelzi, hogy onnan hány kincs bányászható ki. Arany mindegyik rétegben található, ez éri a legkevesebbet. Drágaköveket csak a második rétegtől lefelé találhatunk, míg a legértékesebb mithrillel csak a legalsó rétegben futhatunk össze.
Értelemszerűen, ha egy táblán egy hármas szám áll, akkor azon a helyen vagy három törpét kell egy körig állomásoztatni, hogy minden kincset kibányásszanak, vagy egy törpét három körig. Ha két törpét állítunk ide bányászni, akkor az egyiküket egy kör után átmozgathatjuk egy másik helyre, mert itt már a második körben nem jutna kincshez.
Találhatunk ládákat is, melyek különféle relikviákat tartalmaznak. Ezekből egyszerre egy törpénél csak egy lehet. Ha ezeket hazaszállítjuk, nem csak pénzt, azaz pontokat kapunk értük, de nem ritkán a bennük található tárgyat törpénk használatba is veheti. Ez általában valamelyik harcértékét növeli (szerencsétlenebb esetben csökkenti), de az is előfordulhat, hogy nagy értékével „csak” bónusz pontokat hoz a csapatnak.

Delve Deeper harc

A kék törpéken rajtaütött három zselélovas.

Miképp a kincsek, úgy a szörnyek is sűrűsödnek, ahogy egyre mélyebbre jutunk. Miután a csapatok léptek, nekik is van egy körük cselekedni. Őket a gép irányítja, és egyszerű logika szerint mozognak: mindig a legközelebbi törpét próbálják megtámadni, függetlenül attól, hogy melyik csapat tagja.
A felsőbb rétegekben goblinokkal, gnómokkal és zselékkel találkozhatunk, lejjebb már sötét törpék és sárkányok vadásznak ránk. Körük elején random módon bukkannak elő újabb és újabb szörnyek a sötét helyeken. Tulajdonképpen minden mező, ami sötétben van, potenciális spawn point számukra. Néha képesek elég sokan összegyűlni egy elzárt járatban, amit, ha összekötünk a bányánkkal (vagy még inkább az ellenségével), akkor elkezdenek onnan kiözönleni.
Szerencsére ez ellen is van gyógyszer, ugyanis minden törpe automatikusan elhelyez egy lámpást azon a mezőn, amin a körét befejezte. Ezek a lámpások egy mező távolságban világítják be a szomszédos járatokat, eloszlatva a sötétséget. A felderítővel gyorsan eljuthatunk a frissen megnyitott, de még sötét járatok végére, hogy megszüntessük a veszélyforrást, de óvatosan haladjunk vele, hiszen harcban ő a leggyengébb!

Delve Deeper járatok

A játék vége felé törpéink már komoly járatrendszerekben tudnak szaladgálni.

Kalandozásaink során találkozhatunk különleges helyszínekkel is. Ilyenből három van:

  • Gnóm bank: Ezen a mezőn is beválthatjuk a kibányászott kincseket, így nem kell mindig felrohangálni a táborunkig a törpéinkkel. Amelyik törpe itt végzi a körét, az beváltja pontokra a nála lévő aranyat, drágaköveket és mithrilt.
  • Beholder kereskedő: Ő a ládákat veszi meg tőlünk. Hatása ugyanaz, mintha felvinnénk egy ládát a táborunkig. A kör végén megkapjuk a pontokat érte, és ha olyan a benne lévő tárgy, akkor növeli a beváltó törpe harcértékeit.
  • Tündérkert: A tábor harmadik funkciójának kiváltója. Az a törpe, amely itt végzi a körét, teljesen meggyógyul a kör végén.

A játék szereplőiről itt lehet bővebben tájékozódni.

A verseny az utolsó kör végén lezárul, és a csapatok a király színe előtt felhalmozzák a szerzett javakat. Értelemszerűen az a csapat nyer, amelyik a legtöbb kincset szállította le a királyi kincstárba.

Delve Deeper eredményhirdetés

A piros csapat "toronymagasan" nyert.

Összefoglalás

Az egész játékra jellemző egyfajta humor. Ez egyrészt a karakterek ábrázolásában és animációjában jelenik meg, másrészt a szövegekben. A törpe király folyamatosan kommentálja az eseményeket; harcban csipkelődő megjegyzéseket tesz az ütések között, a kincsek beváltását pedig humoros beszólásokkal kíséri. A játék tutorialját is ő vezényli le, amit a játék elején érdemes egyszer végigolvasni és -játszani.

A játék hanghatásai aranyosak, jól passzolnak a karikatúraszerű figurákhoz. A játékmenet pörgős, egy 25 körből álló egyszemélyes játékot le lehet zavarni egy óra alatt.
Az AI egészen ügyesen játszik, de ha valaki elégedetlen vele, a beállításokban veheti erősebbre. Ezen kívül állítható még a kincsek sűrűsége és a szörnyek mennyisége, illetve spawn limitje is.
Sajnos többjátékos mód csak egy számítógép előtt ülve érhető el (legfeljebb 4 játékossal), pedig szerintem nem lett volna nehéz online játékot biztosítania a fejlesztőknek. Mivel a játék körökre van osztva, akár még e-mailben zajló multiplayert is el tudnék képzelni hozzá.

Akit az ismertető nem győzött meg, az kipróbálhatja a játék demóját, melyet természetesen ingyen le lehet tölteni a játék weboldaláról.

A teljes játék megvásárolható többek között a Gamersgate-en, a GameStop webboltjában és a Steamen is 5 Dollár alatti áron. A Steam szezonális akcióiban általában 75%-os árengedménnyel szerezhető be, ami 1 Euró körüli árat jelent a Treasures and Tunnels című kiegészítővel egybepakolt verzió esetén. Szerintem az 5 Dollár/4 Euró sem sok érte, de ha valaki türelmes, várja ki a következő akciót. Egy sör árát mindenképpen megéri a játék.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához