LFG.HU

strato
ismertetőCimkek

X-COM

A GameInformer magazin a közelmúltban olyan bejelentést tett, aminek olvasásakor világszerte sok videojátékosból szakadt fel egy jóleső sóhaj. Ennek a sóhajnak a története 1993-ban kezdődik, amikor megjelent egy bizonyos X-COM: Enemy Unknown című játék PC-re (valamint Amigára és az első Playstationre is).

Ezt a játékot szerintem nem sok embernek kell bemutatni, de aki mégsem ismeri, annak megpróbálom röviden összefoglalni:
Az X-COM: Enemy Unknown különleges ötvözete a hosszútávú stratégiai tervezésnek, és a körökre osztott taktikai csatáknak. A játékban egy a világ összes országa által támogatott, földönkívüliekkel foglalkozó szervezetet, az X-COM-ot kell igazgatnunk, amibe beletartozik a bázisaink építése és fejlesztése, kutatók és mérnökök foglalkoztatása, katonák és felszerelésük menedzselése, illetve a pénzügyi mérleg pozitív régióban tartása is.
Mikor kiküldjük katonáinkat az első apró csészealj elfogására, és katonáinkkal sejtelmes hangulatú zene kíséretében vadászunk az idegenek felderítőjére egy farm pajtájában, még nem sejtjük, mi minden vár ránk.
Mikor visszaérkezünk a bázisra, és tudósainkat ráállítjuk az idegen holttestének és az általa használt eszközök vizsgálatára, azonnal kevésnek tűnik az a 10 tudós, akit a játék elején foglalkoztatunk. Elkezdődik a bázis bővítése, a hamarosan befejezett kutatások újabb fejlesztési területeket nyitnak meg, és újabb eszközök és fegyverek legyártását teszik lehetővé, melyeket katonáink a harctéren tudnak felhasználni. Bizony szükségük is lesz mindenre, ami a futószalagról lejön, mert a későbbiekben már nem csak egyszemélyes csészealjakkal fognak találkozni…

Mielőtt túlságosan magával ragadna a nosztalgiázás, folytatom inkább a sóhaj történetét. A Mythos Games és a MicroProse által közösen fejlesztett játék hatalmas sikert aratott, így a MicroProse két évvel később megjelentette a saját berkekben fejlesztett folytatást Terror from the Deep címen.
Ebben az idegenek az óceánok mélyéről támadnak, és a fejlesztések során megtudhatjuk, hogyan is kerültek oda. A játékmenet teljesen megegyezik az első részével, viszont a helyszín ezúttal nem a Föld légtere és városai, hanem a tengerfenék, hajók és a part menti települések.

X-COM: Terror from the Deep

X-COM: Terror from the Deep

A rajongókat megosztó X-COM: Apocalypse 1997-ben érkezett. Sok érdekes újítást tartalmazott mind a játékmenetet (választhattunk pauzálós folyamatos módot is a taktikai részeknél), mind a játéktér méretét tekintve (itt már csak egy várost kellett megvédenünk a térkapukon át érkező idegenektől az egész bolygó helyett), és bár a Mythos Games visszatért a fejlesztők közé, nem reagáltak túl jól a MicroProse fejlesztési elgondolásaira, és a játék végül vegyes fogadtatásra talált.

X-COM: Apocalypse

X-COM: Apocalypse

A rajongók általában megegyeznek abban, hogy ezután kezdődött az X-COM frencsájz lejtmenete. Az 1998-ban megjelent Interceptor és a 2001-ben kiadott Enforcer már annyira eltértek az eredeti recepttől, melyre olyan sokan ráharaptak anno, hogy nem is fogytak túl jól a boltokban.
Bár voltak még közben és utána is projektek, hiszen a kiadók és a fejlesztők is láttak potenciált a névben és a hibrid műfajban, amit az eredeti játékkal megalkottak, ezekből soha nem lett kész játék. Így nagyjából itt véget is ér az eredeti X-COM széria.

Az Enemy Unknown annyira sikeres lett, hogy még 2000. után is felkerült a különféle online játékmagazinok all time toplistáira, sokszor elég előkelő helyezéssel. Amikor a rajongók látták, hogy az X-COM csillaga leáldozóban van, elég sokan tömörültek csapatokba és kezdtek garázsprojektekbe, hogy saját játékkal idézzék vissza a nagy öreg hangulatát és összetettségét. Van ezek közül jobb is, rosszabb is, létezik már interneten keresztül egymás ellen játszható verzió is, ami az eredeti játék kép- és hangállományait használja, és csak a földi csatákra koncentrál, de valahogy egyik sem lett az igazi, ha egyáltalán befejezték őket, és nem maradtak félbe.
A legépkézlábabb projekt a rajongói munkák közül talán a nyílt forráskódú UFO: Alien Invasion, mely a Quake 2 motorján fut, multiplayer módban is játszható egymás ellen, és tavaly Android platformra is megjelent.

UFO: Alien Invasion

UFO: Alien Invasion

De, hogy ne lépjünk nagyon ki az idővonalból, az X-COM: Interceptor után a következő mérföldkő a sóhaj történetében az ALTAR Interactice által fejlesztett UFO: Aftermath volt 2003-ban. Egy a Mythos Games által félbehagyott projektet vásároltak meg, mely az eredeti X-COM játék feldolgozását tűzte ki célul immáron 3D grafika bevetésével.
A játékmenet hasonló, hiszen újra az egész Föld sorsa múlik a mi kezünkön, és kutatással és újdonságok legyártásával juthatunk előrébb, de valahogy mégsem lett az igazi. Sokan hiányolták a körökre osztott csatákat, és a történet indításával is csak kevesen tudtak kibékülni: a krízist egy idegen űrhajó érkezése okozza, mely a Föld légkörébe szórt spórákkal szinte az egész földről lesöpri az életet. A biológiai pusztítást csak kevesen élik túl föld alatti bázisokba menekülve. Évekkel később ezek az egymástól elszigetelt bázisok elkezdik felvenni egymással a kapcsolatot, és beindítják az ellenállást, hogy megkezdjék a Föld visszahódítását.

A játék a hibáival együtt nem lett rossz, és elég jól fogyott, így két folytatás is érkezett. Két évvel később az UFO: Aftershock majd újabb két év múlva az UFO:Afterlight. Ezek időben az Aftermath után játszódnak, egymással körülbelül párhuzamosan. Az Aftershock az emberiség maradékának egyik felével foglalkozik, mely egy űrállomásra költözött, az Afterlight pedig a másik felének életét követi tovább, akik kolóniát alapítottak a Marson.
Mindhárom After… részben pauzáló rendszerű a taktikai réteg, ami sosem tudta meghódítani az eredeti játék összes rajongóját.

UFO: Afterlight

UFO: Afterlight

2007-ben érkezett egy másik próbálkozás is, melyet a Chaos Conceptnek köszönhetünk, és az UFO: Extraterrestrials névre hallgat. Ebben a feldolgozásban az idegenek már elfoglalták a Földet, és éppen megérkeztek az Esperanza nevű, emberek által korábban kolonizált bolygóra, hogy azt is bekebelezzék. A recept itt is ugyanaz, van sok fejleszteni és építeni való, a harc körökre osztott, de a játék fogadtatása mégsem lett annyira jó.

UFO: Extraterrestrials

UFO: Extraterrestrials

Nagy ugrás következik a történetben: az időpont 2010. áprilisa, amikor is a 2K Marin bejelenti, hogy egy XCOM című játékon dolgozik. A rajongó tábor a hír hallatára ébredezni kezd többéves álmából, és bár nagy részüknek feltűnik a címből hiányzó kötőjel, teleírják a fórumokat lelkes vagy éppen pesszimista várakozásuk részleteivel.
Egyelőre úgy tűnik, hogy az utóbbiaknak volt igaza, mivel a játék egy 60-as évek Amerikájában játszódó FPS lesz, mely csak lazán kölcsönöz elemeket az Enemy Unknownból. Aki még nem látta, annak elrettentésül(?) itt egy videó a készülő, és vélhetően még idén megjelenő játékból:

Mivel még egy igazán jó folytatás sem érkezett 1993. óta, a Goldhawk Interactive is úgy gondolta, hogy elkészíti a saját pályaművét a “versenyre”. 2009-ben kezdték el a Xenonauts fejlesztését, de egészen az XCOM-ról szóló 2010-es hírig nem lehetett hallani szinte semmit a játékukról.
Még 2010. végén elindították a játék honlapját, és elkezdtek előrendeléseket felvenni a játékra, korai béta teszt lehetőségét és a megjelenésinél alacsonyabb árat ígérve cserébe. A megjelenést tavaly áprilisában állapították meg, de nem lett belőle semmi. A játék azóta sem jelent meg, noha a fejlesztők időről időre frissítik a honlapot, és jelentetnek meg új videókat a játékról.
Ha valaki úgy gondolja, Desurán támogathatja a fejlesztést egy előrendeléssel, hátha akkor hamarabb a végére érnek. Íme egy videó az egyik alfa verzió taktikai részéről:

És most érkeztünk el 2012. január 5-éhez, amikor is a GameInformer olyan hírrel állt elő, ami azt a bizonyos sóhajt felszabadította a rajongókból. A Civilization legújabb részeit is jegyző Firaxis Games ugyanis bejelentette, hogy nem kisebb fába vágta a fejszéjét, mint hogy visszatér az X-COM: Enemy Unknown által képviselt gyökerekhez, és bevállalja, hogy azonos címmel készít egy játékot, ami remélhetőleg beteljesíti mindazt, amit a rajongók évek óta várnak egy feldolgozás vagy folytatás formájában.
Lesz földgömb és stratégiai réteg, bázismenedzsment, és az elmaradhatatlan körökre osztott összecsapások az idegenek válogatott fajtáival. A Firaxis fejlesztői saját bevallásuk szerint nagy rajongói az eredeti játéknak, és hűek akarnak maradni hozzá, ugyanakkor szeretnének javítani a játékmeneten és egy új történetet mesélni el a játékban.
Az eddigi próbálkozások közül ez tűnik a leginkább sikerre ítéltnek az X-COM majdnem 20 éves történelmében, mivel a Firaxis Games megbízható stúdió hírében áll, nem kisebb nevek dolgoznak náluk, mint Sid Meier, és már tettek le az asztalra sikeres feldolgozást (Colonization).
Persze ennyi év után a vásott rajongó, noha belül talán ujjong, inkább kivár.

X-COM: Enemy Unknown

Szerencsére sokáig már nem kell kétségek között őrlődnie, mert a GameInformer februári számában lehull a lepel a részletekről. Külön oldalt nyitottak az új X-COM Enemy Unknown játékról szóló híreknek, melyet érdemes lesz szemmel tartani.
A játék PC-re, Xbox 360-ra és Playstation 3-ra fog érkezni, a tervek szerint idén ősszel.


A szerző más irásai

[ további írásai]
Hozzászólások

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.
 

» Ugrás a fórumtémához